Vilket betyder?
Orsaken till att jag frågar är att "Time alignement" inte har någon entydig definition. Avståndet (akustiskt) till ett högtalarelement är nämligen hos de flesta element helt olika vid olika frekvenser!
Ofta är det därför bäst att ha elementen på samma baffel, men det beror förstås på vilka krav man önskar tillgodose med konstrutkionen.
Att sätta både elementen på samma, plana, baffel har följande företräden:
1. Det ger en föredömligt plan baffel.
2. Det gör att man mer eller mindre per automatik får en konstruktion där man dimensionerar diskantfiltret brantare för att få bästa möjliga integration med basen, vilket i sin tur ger ökad effekttålighet och minskad distorsion.
3. Det ger dessutom ett enklare filter än om basen hade placerats närmare lyssnaren, för då hade den behövt fördröjas motsvarande diskantens delay (fortfarande olika vid olika frekvenser) med hjälp av ett brantare filter.
Att sätta både elementens talspolar på samma avstånd från lyssnaren ger följande företräden:
1. Man kan tänka: De sitter lika långt bort - va bra!
2. Man kan dimensionera symmetriska LF-filter, i varje fall om elementens akustiska överföringsfunktion kan försummas (vilket de förvisso nästan aldrig kan). Fördelen med detta kan argumenteras vara att sådana är standardfilter som kan utläsas direkt från tabeller.
3. Nej, så mycket som tre fördelar går nog inte att hitta.
Utöver detta resonemang finns det andra - goda - skäl till att man kan vilja ha elementen på andra avstånd mellan varandra i djupled, än de som uppstår när de sätts i samma baffel, eller de som uppstår då man sätter talspolarna på linje!
Men "time alignment" är ett MYCKET dåligt skäl, eftersom ett väldefinierat, frekvensoberoende avstånd till ett högtalarelement inte existerar i verkligheten.
Enda sättet som ett element (av valfri typ) skulle kunna definieras entydigt djupledsmässigt vore om det hade haft oändlig (eller i varje fall mycket stor) bandbredd, och hade det det, så skulle man inte behöva dela det till ett annat element...
Och även om det nu hade det, och man bestämde sig för att av andra skäl (spridning kanske) dela till ett annat element, så är det strikt definierbara avståndet i djupled förlorat i och med filtret.
Begppet "time aligned" är således ett nonsens-uttryck som inte betyder något vettigt. I varje fall inte något som man har någon nytta av när man konstruerar högtalare.
Men det kan finnas andra skäl till att man inte vill göra en högtalare med elementen på samma raka baffel!

Bättre skäl till delad/lutad baffel än "time alignment" skulle kunna vara estetik, konstruktionsharmoni (va' enkelt och fint filtret blev - vilket avstånd mellan elementen är "i harmoni" med enklast möjliga filterdesindet?), vilken geometri är i harmoni med alla andra egenskaper samtidigt, eller kanske viljan att avlyssna elementen i en vinkel skild från 0 grader, kanske för att skapa större likhet mellan direktljudstonkurva och energikurva.
För att optimera för det sistnämnda (som exempelvis ortoakustiska högtalare är) krävs dock en lyssningsvinkel om sisådär 25 - 55 grader. Inte de fjuttvinklar som uppstår när man lutar baffeln pyttelite bakåt.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).