Moderator: Redaktörer
DVD players are required to support all the variations of LPCM, but many subsample 96 kHz down to 48 kHz, and some may not use all 20 or 24 bits. The signal provided on the digital output for external digital-to-analog converters may be limited to less than 96 kHz and less than 24 bits.
Mikael2 skrev:Beror på vad du menar med DVD-Audio. Om du ska komprimera med MLP så tror jag inte det finns gratisprogram men jag kan ha fel.
DVD-video standard tillåter okomprimerad PCM 24/96 på DVD vilket bör kunna brännas med gratisprogram. Inte alla spelare klarar det dock, saxar från dvddemystifiedDVD players are required to support all the variations of LPCM, but many subsample 96 kHz down to 48 kHz, and some may not use all 20 or 24 bits. The signal provided on the digital output for external digital-to-analog converters may be limited to less than 96 kHz and less than 24 bits.
http://dvddemystified.com/dvdfaq.html
n3mmr skrev:Mikael2 skrev:Beror på vad du menar med DVD-Audio. Om du ska komprimera med MLP så tror jag inte det finns gratisprogram men jag kan ha fel.
DVD-video standard tillåter okomprimerad PCM 24/96 på DVD vilket bör kunna brännas med gratisprogram. Inte alla spelare klarar det dock, saxar från dvddemystifiedDVD players are required to support all the variations of LPCM, but many subsample 96 kHz down to 48 kHz, and some may not use all 20 or 24 bits. The signal provided on the digital output for external digital-to-analog converters may be limited to less than 96 kHz and less than 24 bits.
http://dvddemystified.com/dvdfaq.html
Syftet är att kunna bränna signalkällor med 48,96 kHz och 16 eller 24 bitar.
Om det är egentlig DVD-Audio är i detta läge mindre intressant.
Två användningar: Mätsignaler, samt att lägga material jag redan har i DAT 48kHz på nåt slags optiskt medium..
Så okomprimerat PCM-ljud på en DVD-Video är helt OK.
jonasp skrev:cdrecord klarar rå PCM, men efter en snabb titt på manualsidan blir jag inte klar över om t ex 24-bitars format går bra.
growisofs är också värt att kolla upp.
(Jag gissar att det är en Solaris-maskin som vanligt?)
/J
BAMBAM skrev:n3mmr skrev:Syftet är att kunna bränna signalkällor med 48,96 kHz och 16 eller 24 bitar.
Om det är egentlig DVD-Audio är i detta läge mindre intressant.
Två användningar: Mätsignaler, samt att lägga material jag redan har i DAT 48kHz på nåt slags optiskt medium..
Så okomprimerat PCM-ljud på en DVD-Video är helt OK.
DTS är väl inte så hårdkomprimerat (ett något osäkert påstående).
BAMBAM skrev:Men då är det nog bäst att lägga datat som en Wav fil direkt
på en DVD i dataformat.
Ljud cd och DVD är ju inte lika säkert "bit" lagrade eftersom
de lagras i ett format som "tål" lite repor genom att
man "gissar" när man återskapar samples.
MVH
BAMBAM
Trout skrev:Funkar det inte med MediaPlayer, alltså markera filerna i window$
och välj "kopiera till ljud cd". Ska väl gå att spela upp på en dvd-
spelare, lr har jag missat nåt?
edit: äsh, du ville kanske inte ha det konverterat till 44100...sorry
edit2: kolla på http://www.videohelp.com/tools?tool=BeSweet
kanske funkar, gratis iaf.
Trout skrev:Ber om ursäkt, försökte vara hjälpsam samtidigt som jag höll på
med lite annat, och kan tydligen inte tugga tuggummi och gå
samtidigt... Kollade runt lite för att bättra på skadan men hittar
inget som klarar pcm 2496 som är gratis jag heller.
Verkar som det fanns några unixprojekt med ambitioner åt det
hållet, men dom har dött vad jag kan se.
Gaston skrev:Det finns ett projekt på sourceforge som verkar hyffsat moget.
Håll till godo!
DVD-Audio Tools
n3mmr skrev:Gaston skrev:Det finns ett projekt på sourceforge som verkar hyffsat moget.
Håll till godo!
DVD-Audio Tools
Jo, DVD-Audio-Tools verkar vare att väldigt enkelt och rättframt sätt att uppnå det jag vill.
Enda problemet verkar vara att det blir DVD-Audio, och då kan det ju finnas spelare som inte kan se DVD-n, gamla spelare som bara klarar DVD-Video.
Dvs då kan jag själv använda det jag producerar, vilket är bra nog, men jag kan inte säkert dela med mig, vilket är tråkigt, bara.
Trout skrev:n3mmr> såg du länken till forum.afterdawn.com, där fanns nästa en
"howto" där postaren använde sox, mplex, dvdauthor, mkisofs, growifs. Det skulle funka i en vanlig dvd- spelare.
Du hade väl nån *nix-maskin om jag inte fattade fel.
Ifall du sett det får du ursäkta om jag tjatar
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 38 gäster