LageB skrev:Tack för svaret Svante,
Jag borde naturligtvis mäta högtalarna först (och jag gjorde några tafatta försök) med dB-mätaren ca 75cm från elementen. Även då, uppvisades kraftiga variationer +/-7dB om jag råkade röra mätaren några cm.
Vid vilken frekvens var det?
LageB skrev:Angående ditt vänliga förslag att koppla in datorn i Stereon, vet jag inte ens vad jag ska ställa för frågor. Jag har ingen aning om hur detta kan göras. Ljudkort, mjukvara etc hmm. Det får jag nog studera vidare.
Javisst. Ljudkort brukar det sitta i alla datorer nuförtiden, och även om kvaliteten inte duger för att spela musik så kan det faktiskt gå alldeles utmärkt att lära sig att mäta med dem. Och det finns gratisprogram att få tag på.
LageB skrev:Men tillbaka till min första fråga. Du håller alltså med om att mäta sinustoner inte är en höjdare? Nu när jag väl köpt en dB-mätare hoppas jag göra ett nya försök att använda den. Som sagt, kan du rekommendera något smalbandigt brus som passar bättre för uppgiften. Vilken bandbredd är lämpligt? Måsta man tillverka sådant brus själv, eller går det att köpa? Jag kan ju inte vara den första människan som föröker mäta högtalre med dB mätare - tycker man.

Mäter du med sinustoner i ett rum, och inte alldeles intill högtalaren kommer du att få stora variationer i nivå för små förflyttningar av miken, åtminstone för frekvenser över några hundra hertz. Om du egentligen vill mäta högtalaren så är det inget bra, nej. Lämplig bandbredd beror på mycket, men 1/3 oktav är väl en vanlig bandbredd som borde gå att få tag på. Båda metoderna är dock känsliga för rummet. Det finns datorbaserade metoder med vilka man tar fram ett impulssvar för högtalaren och kan trolla bort rummets påverkan. De funkar för frekvenser över några hundra hertz.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.