Testtoner och dB-mätare "omöjligt"

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LageB

Testtoner och dB-mätare "omöjligt"

Inläggav LageB » 2005-10-03 21:18

Som nybörjare och glad i hågen köpte jag mig ett stycke RS analog dB-mätare samt laddade ned sinustoner från nätet och mätte mitt 2-vägsbygge. Problement är bara den att det lilla minsta jag ändrar läget på dB-mätaren får jag helt olika utslag och efter ett tag blir man halvt vansinnig.

Nu läste jag någonstans (jag tror i detta forum) där någon skrev att det var att föredra ett brus av någon färg, med viss bandbredd. T.ex ett brus på 80Hz +/- alfa, 100Hz +/s alfa osv. Är det någon som känner till detta? Var kan man läsa mer om det, eller var kan man får tag på dyligt "test brus"

Många varma hälsningar

LageB

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-03 21:28

Jo, så är det nog. Att man inte ska mäta med enstaka sinusar i rum alltså. Och att smalbandigt brus skulle vara bättre.

Men, eftersom du får så stora skillnader undrar jag om du inte har för mycket rum med i mätningarna för att de ska vara intressanta (som högtalarmätningar). Om du går närmare, tex inom ½ meter, fluktuerar det lika mycket då? Jag säger inte att det är lösningen, men det kan vara en förklaring till att det fluktuerar så mycket.

Är det förresten högtalarna eller rummet du vill mäta?

Men det bästa är väl ändå att koppla in datorn i stereon och en enkel mikrofon, sen kan du köra sinussvep, chirpar, MLSbrus eller vad som helst. Det enda du behöver skaffa är en hygglig mikrofon. Det finns för några hundringar, åtminstone för att lära sig hur det fungerar med mätningar. Sen när man är fullärd finns det mikar för åtskilliga tusenlappar, men det är inte det första man köper.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2005-10-03 22:02

Tack för svaret Svante,

Jag borde naturligtvis mäta högtalarna först (och jag gjorde några tafatta försök) med dB-mätaren ca 75cm från elementen. Även då, uppvisades kraftiga variationer +/-7dB om jag råkade röra mätaren några cm.

Angående ditt vänliga förslag att koppla in datorn i Stereon, vet jag inte ens vad jag ska ställa för frågor. Jag har ingen aning om hur detta kan göras. Ljudkort, mjukvara etc hmm. Det får jag nog studera vidare.

Men tillbaka till min första fråga. Du håller alltså med om att mäta sinustoner inte är en höjdare? Nu när jag väl köpt en dB-mätare hoppas jag göra ett nya försök att använda den. Som sagt, kan du rekommendera något smalbandigt brus som passar bättre för uppgiften. Vilken bandbredd är lämpligt? Måsta man tillverka sådant brus själv, eller går det att köpa? Jag kan ju inte vara den första människan som föröker mäta högtalre med dB mätare - tycker man.

Mvh
Lage

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-10-03 22:43

Följande testskiva från Svalander kanske kan vara något:
http://www.svalander.se/bracd/compacttest.htm
Det framgår inte så bra av sitens info vad spår 20 innehåller, men det är frekvensmodulerad signal med 1/3 oktavs intervaller. Totalt över 8 minuter. Röst talar om frekvensen, sen låter den ca 10 sek eller så från 16 Hz. 20 Hz, 25 Hz osv.

Frekvensmoduleringen (Warbling) gör att det blir lite utjämnat för dom värsta peakarna och man får mer ett medelvärde över kvartsoktaven i stället.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-03 23:23

LageB skrev:Tack för svaret Svante,

Jag borde naturligtvis mäta högtalarna först (och jag gjorde några tafatta försök) med dB-mätaren ca 75cm från elementen. Även då, uppvisades kraftiga variationer +/-7dB om jag råkade röra mätaren några cm.

Vid vilken frekvens var det?

LageB skrev:Angående ditt vänliga förslag att koppla in datorn i Stereon, vet jag inte ens vad jag ska ställa för frågor. Jag har ingen aning om hur detta kan göras. Ljudkort, mjukvara etc hmm. Det får jag nog studera vidare.

Javisst. Ljudkort brukar det sitta i alla datorer nuförtiden, och även om kvaliteten inte duger för att spela musik så kan det faktiskt gå alldeles utmärkt att lära sig att mäta med dem. Och det finns gratisprogram att få tag på.

LageB skrev:Men tillbaka till min första fråga. Du håller alltså med om att mäta sinustoner inte är en höjdare? Nu när jag väl köpt en dB-mätare hoppas jag göra ett nya försök att använda den. Som sagt, kan du rekommendera något smalbandigt brus som passar bättre för uppgiften. Vilken bandbredd är lämpligt? Måsta man tillverka sådant brus själv, eller går det att köpa? Jag kan ju inte vara den första människan som föröker mäta högtalre med dB mätare - tycker man.

:D Mäter du med sinustoner i ett rum, och inte alldeles intill högtalaren kommer du att få stora variationer i nivå för små förflyttningar av miken, åtminstone för frekvenser över några hundra hertz. Om du egentligen vill mäta högtalaren så är det inget bra, nej. Lämplig bandbredd beror på mycket, men 1/3 oktav är väl en vanlig bandbredd som borde gå att få tag på. Båda metoderna är dock känsliga för rummet. Det finns datorbaserade metoder med vilka man tar fram ett impulssvar för högtalaren och kan trolla bort rummets påverkan. De funkar för frekvenser över några hundra hertz.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2005-10-04 10:30

Hej Paa
Tack för tipset, verkar vara precis det jag söker. Jag gjorde en snabb google, men det verkar konstigt nog inte vara så vanligt att folk använder sig av sk walbled test toner med sina dB-mätare , flesta använder sinus toner - vad kan det bero på. (det var i all fall mitt intryck efter att ha läst några google träffar)

Svante, tack igen för din tid.

Vilken frekvens:
Jag testade 40-300Hz med 10-20Hz intervall om jag minns rätt (jag gav upp efter ett tag)

Ljudkort/mjukvara
eh, låt mig för ett kort ögonblicka still drömma om att det finns alltså gratisprogram, samt, att mitt standard ljudkort på min bärbara går att använda? Alltså, t.ex,. kan jag koppla mick till datorn och sedan ladda ned något frekvensanalysprogram för att sedan få ut SPL diagram ?? Detta måste vara för bra för att vara sant!

Testtoner:
1/3 oktav modulerade test toner, är det något annat än sk "warbled" som paa pratar om?

Ursäkta en massa nybörjarfrågor.

Tack igen

LageB

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2005-10-04 12:24

Jag slängde ihop en helt ovetenskaplig CD med just Warble-signaler, inte så säker att det just är det du söker men här kan du ladda ner CD med omslag och allt! :wink:
:arrow: TestCD-länk

PS. Har någon önskemål som kan motiveras så kan jag ganska snabbt mecka om den till önskade start-stopp frekvenser och warble-periodtid.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-04 12:57

LageB skrev:Ljudkort/mjukvara
eh, låt mig för ett kort ögonblicka still drömma om att det finns alltså gratisprogram, samt, att mitt standard ljudkort på min bärbara går att använda? Alltså, t.ex,. kan jag koppla mick till datorn och sedan ladda ned något frekvensanalysprogram för att sedan få ut SPL diagram ?? Detta måste vara för bra för att vara sant!

Apselut! Mätningar med ett laptopljudkort kommer inte att bli lika bra som med dyrkortet Hugo, men tillräckligt bra för att jag tycker att du ska göra dem. Även riktigt billiga ljudkort har en tonkurva inom 3 db 30-15000 Hz och det är bättre än de flesta högtalare.

Jag kan inte marknaden för gratisprogram så bra, eftersom jag skriver mina program själv, andra kan säkert upplysa dig om vilka som är bäst. Några av mina program finns att hämta på

http://www.speech.kth.se/smptool/

PS det finns dock en väldigt stor fördel med att mäta med enstaka toner och dB-mätare, och det är att man lär sig hur en tonkurva är uppbyggd. Konkret, man hör tonerna och prickar in dem i ett diagram. Ibland får jag känslan att de som mäter tonkurvor med dataprogram inte riktigt förstår kurvans innebörd. 8O

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-10-04 13:13

Med hjälp av detta program kan man skapa egna testtoner:
www.nt-instruments.com/X0-ASP-pLngCateI ... efault.htm

Finns även Bink Audio Test CD på:
www.binkster.net/extras.shtml

Audio Tester är ett billigt program som kanske kan användas. Finns på:
www.audiotester.de

Själv har jag använt mig av såväl sinustoner som brus i tersoktaver tillsammans med RS-mätaren. Man kan t.ex. stega sig upp från 20- 150 Hz i steg om en Hz och får en bild av vilka rumsresonanser man har. Det går också bra att ta ut signalen via phono-kontakten till en dator och kolla på en analysator som t.ex. denna, www.trueaudio.com . Använder själv en gammal version av Hobbybox för detta, www.audio-software.de .

RS-mätaren riktigt linjär men det räcker säkert för att få lite koll på hur en högtalare uppför sig i rum m.m. Har själv bytt ut mikrofonelementet och gjort elektroniken mera linjär. Se på Eric Wallin's hemsida, http://mysite.verizon.net/tammie_eric/a ... -2050.html .

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2005-10-04 14:23

Hoa, här finns det resurser !

Tusen tack för alla svar och tips. Här ska nedladdas och testas! Nu har jag fått nya verktyg att förgylla kvällarna i höstmörkret bland warbles och spl diagram. Jag är en lycklig man.

LageB

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-06 23:36

LageB skrev:Hoa, här finns det resurser !

Tusen tack för alla svar och tips. Här ska nedladdas och testas! Nu har jag fått nya verktyg att förgylla kvällarna i höstmörkret bland warbles och spl diagram. Jag är en lycklig man.

LageB

En sån här tråd är verkligen kul och upplyftande att läsa. När en intresserad förmåga frågar om hjälp, får vettiga och rediga svar och blir "Hoa"-nöjd. Det här kommer säkert att påverka resten av LageB:s liv positivt. Om inte annat så i HiFi-hänseende.

"Hoa, här finns det resurser !"

Lycka till LageB och en eloge till "konsulterna".

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-10-07 11:10

Tack för att du gillade våra svar, men:
Det blir liiite jobbigt med dina pekpinnar i precis alla trådar, antingen dom för dagen pekar hit eller dit.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-07 11:49

paa skrev:Tack för att du gillade våra svar, men:
Det blir liiite jobbigt med dina pekpinnar i precis alla trådar, antingen dom för dagen pekar hit eller dit.

Jag förstår det. Men så reagerar även de som får LTS-korrektivisternas pekpinnar och tumregler. Det går liksom åt båda hållen. Så jag rekommenderar dig att du vänjer dig eller ber korrektivisterna att sluta mässa den enda rätta läran så fort någon säger något som inte passar dom.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-10-08 23:42

Flint skrev:
paa skrev:Tack för att du gillade våra svar, men:

Jag förstår det. Men så reagerar även de som får LTS-korrektivisternas pekpinnar och tumregler. Det går liksom åt båda hållen. Så jag rekommenderar dig att du vänjer dig eller ber korrektivisterna att sluta mässa den enda rätta läran så fort någon säger något som inte passar dom.

Jag representerar bara mig själv här på forumet, och känner tex inte ens så många LTS-are som ena handens fingrar på en gammal sågverksarbetare! Jag skulle rekommendera dig att inte klumpa ihop folk i "-ister" på detta sätt.
Numera pensionär.

Återgå till DIY-forum