Jo, något i den stilen var det...
Dämpväggen i mitt förra lyssningsrum bestod av 95 mm stenull, hålad masonit (20 mm c-c) och akuskivor täckta av billigt indiskt tyg från IKEA. Mittdelen av högtalarväggen hade endast lågfrekvensdämpning (stenull/masonit/tyg) och var således reflekterande mot de högre registren. På golvet hade jag en stor ful heltäckningsmatta som täcktes av ullmattan Klarup, också från IKEA. Övriga golvytor täcktes av småmattor, möbler, blomkrukor och hifiprylar.
Som jag ser det har man två val - antingen att något chansartat bygga på känsla efter hur andra har gjort eller anlita en akustiskt kunnig person. Om man bygger efter eget huvud kan det vara värt att minnas att de tilltänkta lösningarna inte nödvändigtvis blir bra i det egna rummet. Som också påpekats tidigare får man också vara beredd på kompletterande åtgärder för att rätta till fel som inte framstått så tydligt tidigare. I mitt förra rum hade jag, även när dämpväggarna var klara, problem med hårda väggar, takreflexen samt en öppning till en hall. Basbumlet kurerades hjälpligt med en parametrisk eq och hallekot stängdes ute genom att jag hängde ett fyrdubbelt draperi där. Det blev betydligt bättre, och längre än så kom jag inte förrän det var dags att flytta...
Nattlorden, nu minns jag inte exakt hur ditt rum såg ut, men just faran med närliggande ekobemängda miljöer kan vara värd att framhålla mot bakgrund av att du planerar för heltäckningsmatta bara en bit in i rummet. Men du kanske har tänkt på den biten redan och planerar mycket absorberande och diffuserande åtgärder även baktill i rummet?
Med vänlig hälsning
Pekka