Diskanter till bakhögtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Diskanter till bakhögtalare

Inläggav Martin » 2005-10-16 14:57

Jag försöker lista ut vilka element man skall använda till bakkanaler. Är det någon som har datablad eller något på Peerless 62CT?

Andra kandidater:
Audax billiga pipliknande historia
Vifa D19TD-05-08

Prioriterat är maximal spridning, litet format och billigt.

(En annan sak som verkar vara omöjligt att få svar på. Hur kan man göra så som Ingvar har gjort på sina bakkanaler med två diskanter som är riktade åt olika håll utan att få äckligt fula interferensmönster?)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Diskanter till bakhögtalare

Inläggav Naqref » 2005-10-16 15:19

Martin skrev:
(En annan sak som verkar vara omöjligt att få svar på. Hur kan man göra så som Ingvar har gjort på sina bakkanaler med två diskanter som är riktade åt olika håll utan att få äckligt fula interferensmönster?)

Mja det borde du kunna klura ut själv tycker jag nog ;)

Annars så kan jag ge en liten ledtråd: Man ser till att spridningen är anpassad till avståndet mellan diskanterna....

Ang mätningar på CT62 så har den lite oroligheter för sig mellan 10k och 20k men spridningen är i princip identisk med dx25 upp till strax under 20kHz.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-16 15:24

Naqref™ skrev:
Martin skrev:

Mja det borde du kunna klura ut själv tycker jag nog ;)

Annars så kan jag ge en liten ledtråd: Man ser till att spridningen är anpassad till avståndet mellan diskanterna....
Jo så långt har jag också kommit, men är spridningen verkligen så pass begränsad i hela passbandet vid 45 grader att det inte blir fula mönster ändå? Måste man inte dela ganska högt då?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-10-16 15:38

Martin skrev:Jo så långt har jag också kommit, men är spridningen verkligen så pass begränsad i hela passbandet vid 45 grader att det inte blir fula mönster ändå? Måste man inte dela ganska högt då?

Nja. Vid låga frekvenser så får du ingen 'ful' interferens p g a att elementen är så nära varandra. De summerar fint där. Vid lite högre frekvenser (när avståndet mellan elementen är så långt att man kan tänkas få de destruktiva interferenserna) så får man se till att elementen loobar lagom mycket så att man kommer i 'skuggan' av det ena elementet när man kommer in i 'ljuset av det andra.

Grejen är att man får en lite fallande tonkurva i o m att elementen inte samarbetar vid högre frekvenser som de gör vid lägre men det fixar man lätt i delningsfiltret.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-16 17:16

Naqref™ skrev:
Martin skrev:Jo så långt har jag också kommit, men är spridningen verkligen så pass begränsad i hela passbandet vid 45 grader att det inte blir fula mönster ändå? Måste man inte dela ganska högt då?

Nja. Vid låga frekvenser så får du ingen 'ful' interferens p g a att elementen är så nära varandra. De summerar fint där. Vid lite högre frekvenser (när avståndet mellan elementen är så långt att man kan tänkas få de destruktiva interferenserna) så får man se till att elementen loobar lagom mycket så att man kommer i 'skuggan' av det ena elementet när man kommer in i 'ljuset av det andra.

Grejen är att man får en lite fallande tonkurva i o m att elementen inte samarbetar vid högre frekvenser som de gör vid lägre men det fixar man lätt i delningsfiltret.
Jag förstår att det är det som är tanken, först (vid låga frekvenser) spelar elementen i fas. Mot högre frekvenser så tar det ena eller andra elementet över pga spridningen. Det som jag funderar över är det som händer därimellan. Tex nästan rakt ut från högtalaren vid 1 grad off axis osv. Då båda elementen bidrar i princip lika mycket och i full nivå ända ut till 20kHz. Gör inte avståndet mellan ljudkällorna att det oundvikligen bildas små lober (fler ju högre frekvensen blir) centrerat kring 0 gradersriktningen? Att det funkar 45 grader off axis förstår jag, där är ju antingen ena elementet "skymt" spridningsmässigt eller att frekvensen är så låg att de i princip spelar i fas. Det är därimellan (säg mellan -20 och 20 grader off axis) när båda elementen samverkar i ungefär samma storleksorning som jag inte fattar riktigt hur man kommer ifrån interferensmönstrena.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-10-16 21:48

kan man inte enkelt simulera detta i nåt primitivt dataprogram genom att se summan av två tonkurvor med olika delay (eller fasförkjutningar)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-16 22:30

celef skrev:kan man inte enkelt simulera detta i nåt primitivt dataprogram genom att se summan av två tonkurvor med olika delay (eller fasförkjutningar)
Jo, då blir det som jag har beskrivit, kamfiltereffekter. Men man kan ju anta att de simuleringsprogrammen inte räknar med alla viktiga faktorer. Tex ifall de räknar ljudkällorna som rundstrålande, inte räknar med diffraktionseffekter på rätt sätt, inga reflektioner osv.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-18 15:50

Ingen som har något mer att säga i ämnet?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-10-18 18:04

Du kan väl leka lite med Xdir som du hittar HÄR och anta att båda högtalarna strålar i fas och är diskanter, prova lite olika avstånd med olika frekvenser.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-18 19:56

Kan tänka mig att det spelar roll att diskanterna har varsin strålande yta och inte punktkälla. Så man borde simulera två strålande ytor i stället, och dessutom ytor som rör sig som diskanterna i fråga.

Något som jag tror är värre, eller åtminstone i samma klass är att man vill ha elementen så nära väggen som möjligt, annars får man en fördröjd reflex från bakväggen. IÖ har ju lyckats med att få diskanterna rätt nära bakväggen och det lär ju vara bra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-19 10:06

Svante skrev:Kan tänka mig att det spelar roll att diskanterna har varsin strålande yta och inte punktkälla. Så man borde simulera två strålande ytor i stället, och dessutom ytor som rör sig som diskanterna i fråga.

Något som jag tror är värre, eller åtminstone i samma klass är att man vill ha elementen så nära väggen som möjligt, annars får man en fördröjd reflex från bakväggen. IÖ har ju lyckats med att få diskanterna rätt nära bakväggen och det lär ju vara bra.

Om jag minns rätt så gör simulering med ytkällor skillnad, men inte särskillt stor(eftersom källorna är så små). Den största skillnaden är att utsläckningarna inte blir lika "djupa". Hur menar du med att "de rör sig som diskanterna"?

Hur stort borde "problemet" med bakväggsreflektionerna vara jämfört med säg diffraktionen mot en fristående eller väggmonterad låda?

Vad tror du om mitt resonemang att kamfiltereffekterna borde ge sig till känna runt 0-gradersriktningen?

Återgå till DIY-forum