Filter och element igen...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
X-ray

Filter och element igen...

Inläggav X-ray » 2005-10-17 17:03

Har lite funderingar på en mystisk pryl i impedans mätning av element både i och utanför låda.

Bild

Se den dramatiska höjningen av impedansen runt 400 resp 700Hz.
Kan detta påverka "funktionen"

Mätning i låda. Se nästa inlägg det går inte att få in bilden här, img taggen hoppar ner på sidan, mysko

Liten ändring men ändå rätt mycket runt 400Hz

Borde jag märka av detta, eller?

Och i så fall hur?

Lådan är en slags linjeledning.

Filtret ser ut så här idag, varken mer eller mindre.

Bild

När vi ändå håller på så ser det hela för basen ut så här, i fri luft.

Bild

I låda.

Bild

Någon som orkar komma med förslag på om jag ska bry eller inte?

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-10-17 17:15

Mätning i låda hör till ovanstående inlägg.

Bild

mätning av basen i låda (den kom heller inte med på förra inlägget)

Bild

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-10-17 18:33

Kanske kalibreringen av mätprogrammet blev tokigt?
Har du svappat mät och referenskanal (eftersom impedansen sjunker där en borde stiga)?
Impedans mätningarna verkar dessutam ha för låg upplösning i basen är dom beräknade eller uppmätt?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-10-17 18:38

Ett tips är att utgå från detta exempel.
http://www.speakerworkshop.com/SW/Project/Main.htm
För visst är det speakerworkshop...?
Jag känner dock inte igen filterdelen.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-10-17 19:10

Visst är det Speakerworkshop, jag anade att det säkerligen är något fel begått av mig då förståss. Jag har kalibrerat som jag tror man ska göra. Jag är inte så van vid dessa mätprogram dock, Ja ska sanningen fram så är jag urkass på det här. Jag har inte heller någon här runt omkring mig som jag kan dissk med angående detta. Jag vet ju inte när jag gör rätt resp fel.

Filterdelen kommer från JBL speakerShop Crossover module 1,0

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-10-17 21:31

Det är ett lite knöligt program innan man kommer på hur det ska användas, detta måste medges.
Du bör nog använda speakerworkshops filterdel - fast då måste du förståss först få mätningarna att fungera.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-10-17 21:50

Jag tolkade beskrivningen så gott det gick. Tydligen blev något inte rätt. Gjorde kablar enligt ritning i beskrivningen, kalibrerade anslöt element tröck på testknappen "boing" helt plötsligt dök ett gäng kurvor fram. Thats it, tänkte jag.

Finns det andra mätprogram som även idioter klarar av?

Kanske helst på svenska, jag vill gärna optimera filtret, har idag inte tagit hänsyn till i stort sett ingenting elektriskt.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-10-17 21:54

Är det inget fatalt fel i uppmätningen?
Den verkar vara extremt brusig för att vara en impedansmätning, dessutom ser den ganska knasigt ut för att vara en impedans.

Om du mäter enbart elementet i fri luft, får du då en kurva med bara ett lokalt (stort) maximum vid elemetets resonansfrekvens?, annars är det något fel i mätförfarandet! (Förutsatt att det är en elektrodynamisk högtalare med enkelkon)

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2005-10-17 21:59

Så där brukar det se ut för mig när jag glömmer att ställa om jiggen till impedansmätning och trycker [Z]
(Mäter alltså impedansen på frekvensinställning.. :) )

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-10-17 22:00

Helt klart felaktigt utfört, jag får helt enkelt göra om.

Om jag orkar, få vet hur mkt tid som är nedlagt på detta.

Vi är säkert många som hanterar detta med olika slags mätningar på ett undermånligt sätt, skulle vara juste om det fanns kurs för detta.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-10-17 22:03

Tack hobbes,

Äntligen börjar jag kunna felsöka lite. Ska kolla detta du beskriver.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-10-17 22:04

X-ray skrev:Helt klart felaktigt utfört, jag får helt enkelt göra om.

Om jag orkar, få vet hur mkt tid som är nedlagt på detta.

Vi är säkert många som hanterar detta med olika slags mätningar på ett undermånligt sätt, skulle vara juste om det fanns kurs för detta.

/ Thord

I kursen Elektroakustik på KTH får man lära sig att mäta impedansen på högtalare, det är t o m ett obligatoriskt kursmoment som man måste ta sig igenom för att få godkännt av den ELAKe labbassen :lol:

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2005-10-17 22:12

En impedanskurva ska bli mycket jämnare, typ nåt sånt här...
Bild

Det finns en hel del info om SW, dessutom ett forum..
http://www.speakerworkshop.com/forum/index.php

Mer info här om SW..
http://www.claudionegro.com/

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-10-17 22:15

Låter som en svettig kurs det där. Den där ELAKe labbassen är det din chef (han med glasögon) eller månne du själv?
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-10-17 22:17

hobbes skrev:En impedanskurva ska bli mycket jämnare, typ nåt sånt här...
Bild

Det finns en hel del info om SW, dessutom ett forum..
http://www.speakerworkshop.com/forum/index.php

Mer info här om SW..
http://www.claudionegro.com/

En tvåvägs basreflexhögtalare med porten avstämmd till ca 43 Hz, samt en liten konjugatlänk parrallellt med diskantelementet !? :lol:

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2005-10-17 22:19

Helt rätt, förutom konjugatlänken ! :)
Det är en banddiskant med väldiigt snäll impedans

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-10-17 22:20

X-ray skrev:Låter som en svettig kurs det där. Den där ELAKe labbassen är det din chef (han med glasögon) eller månne du själv?

Linser har jag aldrig provat 8) 8) 8)

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-10-17 22:21

hobbes skrev:Helt rätt, förutom konjugatlänken ! :)
Det är en banddiskant med väldiigt snäll impedans

Attans oxå, men det var nära :?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-17 23:31

X-ray skrev:Låter som en svettig kurs det där. Den där ELAKe labbassen är det din chef (han med glasögon) eller månne du själv?

Hoho, lilltroll, nu är det officiellt, jag är din chef!!! :lol: :lol:

Jag skulle fö inte heller godkänna impedanskurvorna. Måste vara nåt generalfel i mätningen. Överstyrt? En kanal oanvänd och skillnadsbildning?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-10-17 23:44

Kan det vara en återkopplad delay? (Kamfiltereffekt)

Använder du ett ljudkort? Har du mutat line-ingången i uppspelningsmixern?

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-10-18 08:09

Använder ett ljudkort, soundblaster 5.1. Får väl studera instruktionen igen, mer nogrannt. Trodde kanske att programmet var mer förlåtande. Tydligen spottar det ur sig resultat helt enligt den gamla goda regeln "skit in, skit ut".

/ Thord
Let it in and let it out

mike34

Inläggav mike34 » 2005-10-18 10:15

X-ray skrev:Använder ett ljudkort, soundblaster 5.1. Får väl studera instruktionen igen, mer nogrannt. Trodde kanske att programmet var mer förlåtande. Tydligen spottar det ur sig resultat helt enligt den gamla goda regeln "skit in, skit ut".

/ Thord

Har du en resistor och några voltmetrar så använd det i stället och svep långsamt med sinustoner från ljudkortet.
Eller om du har du ett oscilloskop att låna så är det väldigt lätt att hitta fasNOLLgenomgångarna och det är där de viktigaste värdena finns.
Beror lite på kopplingen, men om du mäter spänningen över elementet och utsignalen med ljudkortet så måste du se till att spänningen ut aldrig överstiger kortets max innivå om du har nån form av förstärkare på.
Och under inga som helst omständighter så ska man koppla på stora slutsteg utan volymrattar på då späningar på jord mellan datorer och annat kan skapa rätt så häftiga effekter om man dolar lite med kablarna. Trust me i know :)

Är det nån som vet om lineut signalen från ett ljudkort räcker för mätning av impedans ? (lite väl klent kanske)
Om det räcker så har man ju inga problem med övereffekter då line ut och line in borde klara varandra.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-10-18 12:18

mike34 skrev:
X-ray skrev:Använder ett ljudkort, soundblaster 5.1. Får väl studera instruktionen igen, mer nogrannt. Trodde kanske att programmet var mer förlåtande. Tydligen spottar det ur sig resultat helt enligt den gamla goda regeln "skit in, skit ut".

/ Thord

Har du en resistor och några voltmetrar så använd det i stället och svep långsamt med sinustoner från ljudkortet.
Eller om du har du ett oscilloskop att låna så är det väldigt lätt att hitta fasNOLLgenomgångarna och det är där de viktigaste värdena finns.
Beror lite på kopplingen, men om du mäter spänningen över elementet och utsignalen med ljudkortet så måste du se till att spänningen ut aldrig överstiger kortets max innivå om du har nån form av förstärkare på.
Och under inga som helst omständighter så ska man koppla på stora slutsteg utan volymrattar på då späningar på jord mellan datorer och annat kan skapa rätt så häftiga effekter om man dolar lite med kablarna. Trust me i know :)

Är det nån som vet om lineut signalen från ett ljudkort räcker för mätning av impedans ? (lite väl klent kanske)
Om det räcker så har man ju inga problem med övereffekter då line ut och line in borde klara varandra.

Det fungerar. Serikoppla högtalaren med t ex ett 47 ohm motstånd så blir inte drivimpedansen för låg.
Sen tar man ett program t ex BASTA hemlig edition och trycker på play. Det funkar! Jag har gjort samma sak för MATLAB!
Man behöver inga dyra lådor. Ett motstånd och 3 RCA kontakter + lödkolv är allt.
Däremot blir brusnivån i mätningen bättre om man krämar på med ett slutsteg.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-10-18 12:55

Ok. Tack för upplysningen, det jag ska prova det nästa gång.
Vad orkar en linedriver hålla över 50-60 ohm ? Dist å annat ökar väl åxå en hel del kan jag tänka mig. (hmmm USB powered buffer typ LT1010 ide flöt precis förbi)
Tur att den flöt förbi.. :) men den lämnade en irriterande känsla kvar att jag måste hitta nått liknande som fungerar...
Senast redigerad av mike34 2005-10-18 12:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-10-18 12:58

Detta här programmet Basta, är det lättare för en amatör om man jämför med Speakerworkshop?

Kanske jag provar då i så fall. Jag kör utan extern förstärkare, alltså enbart med kabel+motstånd+ljudkortet, eller?

Trycker på en knapp och tjoho nu är det ok, är det så eller?

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-10-18 13:01

mike34 skrev:Ok. Tack för upplysningen, det jag ska prova det nästa gång.
Vad orkar en linedriver hålla över 50-60 ohm ? Dist å annat ökar väl åxå en hel del kan jag tänka mig. (hmmm USB powered buffer typ LT1010 ide flöt precis förbi)

De flesta ljudkort orkar driva hörlurar, de kan ha en impedans ner mot 32 ohm om de är elaka!?

Programmet du använder måste kompensera för seriereistansen, för annars mäter du ju högtalare + resistor.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-10-18 13:06

X-ray skrev:Detta här programmet Basta, är det lättare för en amatör om man jämför med Speakerworkshop?

Kanske jag provar då i så fall. Jag kör utan extern förstärkare, alltså enbart med kabel+motstånd+ljudkortet, eller?

Trycker på en knapp och tjoho nu är det ok, är det så eller?

/ Thord

Nej, det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.
BASTAs mätdel är gömd. Den är på BETA stadiet.
Hursom, du måste fortfarande ha koll på mjukvarumixern i operativsystemet. Det finns måga reglar att ställa rätt, eller fel där.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-10-18 13:08

Har du en jigg för impedansmätning så är det säkert galant.
Vill bara påpeka att man inte måste köpa dyra saker, men dyra saker behöver inte vara dåliga för det! (om den nu var dyr)

mike34

Inläggav mike34 » 2005-10-18 13:22

lilltroll skrev:
mike34 skrev:Ok. Tack för upplysningen, det jag ska prova det nästa gång.

De flesta ljudkort orkar driva hörlurar, de kan ha en impedans ner mot 32 ohm om de är elaka!?

Programmet du använder måste kompensera för seriereistansen, för annars mäter du ju högtalare + resistor.

Just det, det tänkte jag inte på, det funkar ju med hörlur faktiskt. Nu har jag en dedikerad utgång för dyligt på mitt kort så jag hade glömt att man faktiskt drivit lurar med eländet. Den effekten borde va tillräcklig för impedansmätningar helt klart.

Mixern: Ja jösses, nu visar det sig ju att windåffs egen mixer har 2 lägen :) ett för inspelningsnivåerna å ett för medlyssningen ? Sen att man kan spela in det man lyssnar på efter mixning gör ju saken ännu mer hysterisk :)
Kanske lätt och missa den saken å aldrig riktigt få några in signaler.
Om man ser i menyn på mixern så finns det några advanced settings om jag minns rätt. Där kan man välja recording eller playback setup.
Och ja... Kanske lite fel på innivåerna där därför impedansgrafen är lite hrmm hackig :?

Återgå till DIY-forum