Bygga utgångssteg + spänningsdel till dac.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

air

Bygga utgångssteg + spänningsdel till dac.

Inläggav air » 2005-10-18 17:18

Jag har investerat i en RAKK DAC, dvs, ett kretskort med en CS8414 spdif mottagare, och en pcm1794 dac. Nu fattas således ett utgångskort, och spänningsdel innan jag kan börja njuta av ljudet :D

Som utgångssteg tänkte jag bygga med op-ampar, enligt schemat på figur 24 i databladet för PCM1794, men istället för de op-ampar som används i databladet tänkte jag sätta in OPA627 (som jag råkar ha några hemma av).

Således behöver jag 3 st spänningar, +-18V till op-amparna samt +12V till dac-kortet. Tänkte fixa en nätdel med LM317 / LM337.

Således har jag till slut några frågor, som jag vore tacksam för era synpunkter på:

1. Verkar kopplingen i databladet för utgångssteget ok?
2. Kan man ta ut balanserad signal direkt från utgångarna av I/V op-amparna? Hur implementerar jag isåfall ett lågpassfilter på balanserade utgången?
3. Är det att föredra en skild transformator för dac-kortet, eller kan jag lika gärna använda samma som för utgångssteget?
4. Eventuella förbättringar som kan göras från en "standard" LM317 koppling mottages gärna.
5. Alla övriga synpunkter mottages oxo :)
//air

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-10-18 18:01

Det bör gå bra att köra med två opampar med filter efter I/V för att bibehålla en balanserad koppling.

Personligen tycker jag dock att det vore bättre att köra som i dataladet och lägga till ett inverterarsteg för balanserad utgång. Detta för att släcka likfasiga störningar från DAC tidigt.

Med rör blir det elegant, ett differentialsteg av ett par trioder, balanserat in efter I/V och balanserat ut med släckning i en smäll.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-10-18 18:23

Jax skrev:Det bör gå bra att köra med två opampar med filter efter I/V för att bibehålla en balanserad koppling.

Personligen tycker jag dock att det vore bättre att köra som i dataladet och lägga till ett inverterarsteg för balanserad utgång. Detta för att släcka likfasiga störningar från DAC tidigt.

Med rör blir det elegant, ett differentialsteg av ett par trioder, balanserat in efter I/V och balanserat ut med släckning i en smäll.

Sistnämnda går väl att realisera med trissor också.. eller?

/Peter

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-10-18 18:54

Jodå, det gör det. Inget jag testat själv dock.
- Militant slacker

air

Inläggav air » 2005-10-22 22:46

Nu har jag byggt en spänningsdel samt utgånskortet enligt schemat i databladet.

En konstig sak som hände när jag kopplade in dac-kortet var att den negativa spänningen sjönk från -17.5V till -17V :?: Detta sker alltså när jag har inkopplat dac-kortet och sätter på matningen till detta.

Kan det eventuellt vara min trafo (5VA för utgånssteget med 6 op-ampar) som är för liten? Har en större ringkärnetrafo hemma, som jag kan testa med imorgon, ifall det skulle hjälpa.

DC-offset på utgångarna ligger runt 1mV.

Hursomhelst, så fungerar det i övrigt bra. Testkör som bäst med ett par hörlurar, via min hörlursförstärkare. :D
//air

Återgå till DIY-forum