Nu blir det nytt bygge

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Nu blir det nytt bygge

Inläggav Kraniet » 2005-10-24 10:31

Jag tänkte fortsätta på min carlssoninspirerade bana. Dock är det bara väggstödet som är intressant inte så mycket det orthoakustiska.
En liten schematisk ritning. Tänkte använda mig av Peerless ct62 och Vifa TC14 (eller någon annan intressant 5" förslag?). Högtalaren ska bli billig men bra var tanken. I princip kommer det ju att blir en EPS med annorlunda placering. Principen har jag valt att kalla AW, dvs Against Wall eftersom högtalaren ska stå mot/hänga på väggen. Detta kommer kräva en ordentlig dämpning av framväggen för att låta bra. Med en rätt designad tygklädd gullfiberskiva bör detta kunna lösas på ett både estetiskt och praktiskt acceptabelt sätt.

Bild

Den lilla vinkeln som är utritad är 22 grader för att man ska få on-axis ljud i lyssningsposition.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-10-24 11:49

tänkte mig en basreflex på 15 liter med avstämning kring 35 hz. Alternativt sluten men då får man nog minska till 10 liter för att q inte ska bli för litet.
Idéer och förslag mottages gärna! (har tex inte bestämt mig på baselement, men pris/prestanda på tc verkar svårslaget?)
Mvh
Magnus

Återgå till DIY-forum