Säkringen går i min Hitachi-förstärkare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

JonasS

Säkringen går i min Hitachi-förstärkare

Inläggav JonasS » 2005-10-24 22:34

Hej!

Jag har kommit över en Hitachiförstärkare, som heter HMA-G2, problemet är att säkringen som sitter innan transformatorn brinner upp när man slår på spänningen.

Det är även så att det finns en protectionlampa som blinkar innan säkringen ger upp.

Nu är det säkerligen så att det inte är en förstärkare av högsta kvalitet, men den är utrustad med två stora VU-meters som gör att den ser lite festlig ut...

Förstärkaren är uppbyggd kring två kretsar som heter STK-0060 och lämnar 2*60W.

Är det någon som har något tips på var jag kan börja leta efter fel för att om möjligt få den att fungera igen... :?

Tack på förhand!

/Jonas

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2005-10-26 11:37

En gissning är nog att du har ett ras i någon av kretsarna. STK-moduler lär inte vara de allra mest driftssäkra.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

JonasS

Inläggav JonasS » 2005-10-26 18:14

Tack för svaret peranders!

Då vet jag var jag skall börja leta...

/Jonas

Användarvisningsbild
Cosmoz

Inläggav Cosmoz » 2005-10-27 10:11

Du kan ha stoppat i fel säkring . Har du satt i en snabb säkring så kan du få det problemet att säkringarna går pga när du sätter på stärkaren så blir det en strömspik därför bör du ha en trög säkring .

Om det är fel på stärkaren så att det är kortslutning någonstans då ser man det på säkringen genom att den har nästan exploderat glaset blir svart om det är en glassäkring då vet man att det kortslutning i maskin .

Men därimot om tråden i säkringen brinner av lite lätt tror jag mer på första aternativet fel säkring i maskinen .

JonasS

Inläggav JonasS » 2005-10-27 11:39

Hej!

När man har bytt säkring så "exploderar" den när man slår till strömmen och då bli glaset helt svart...

Jag har fått tag i en service/reparationsmanual till den och där är en del felsökningstips så jag skall försöka studera den närmare under nästa vecka...

Om jag lyckas få igång den är min plan att jag skall montera den i en snyggare låda men det får komma längre fram...

/Jonas

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-27 11:46

Lycka till! Fast jag trodde det var för den festliga lådan med mätarnas skull du ville ha den? Eller tänkte du behålla fronten i den nya lådan?

Annars finns det säkert bättre och billiga förstärkare på beg. markanden om det bara är förstärkare du är ute efter?

JonasS

Inläggav JonasS » 2005-10-27 17:18

Kan tänka mig att det finns många bättre förstärkare att finna.... men jag tycker att den är lite rolig pga de stora VU-mätarna...

Så tanken är att göra en ny snyggare låda med en trevlig front innehållande de två stora mätarna...

Om jag kommer så långt lovar jag att jag skall publicera en bild....

/Jonas

Återgå till DIY-forum