Kondensatorer, åldersbeständiga?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Kondensatorer, åldersbeständiga?

Inläggav schmutziger » 2005-11-13 16:05

Har ett slutsteg från -80 talet.
Finns det nån mening med att byta kondingar?
håller de sina värden?
helt enkelt, är det nån mening att lägga ner tid/pengar på att köpa nya?

För eget/andras intresse:
Finns det någon viss typ som blir säme snabbt?
Vilka typer är åldersbeständiga?
osv...

Användarvisningsbild
ChrioN

Inläggav ChrioN » 2005-11-13 16:15

Elektrolyter har kortast livslängd, tror jag, vet dock inte hur det är med papper/olja. Vet inte heller hur längde dom håller innan prestandan börjar att lida.

Användarvisningsbild
Passerati

Inläggav Passerati » 2005-11-15 18:33

Appropå elektrolytkondingar... Är det någon som på ett lättfattligt sätt kan beskriva hur de tappar prestandan :?: dvs när är det hörbart... motsvarande värde ... är det värmen / strömmen / urladdningarna / % graden av urladdningar mot kapaciteten :?:
Vilka typer av kondenatorer låter bäst + ung livslängd och vilka håller längst + hur bra är dom ur ljudåtergivningssynpunkt :?:

Hoppas någon av er kan läsa mellan raderna och svara på allmänna frågor. (hoppas att det går bra att jag lånar tråden lite)

Tack på förhand
Passerati

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-11-18 00:11

ChrioN har ju redan nämnt att elektrolyter åldras fortast.
Jag kan fylla på lite tills någon med större erfarenhet hinner fylla på med mer.
Det jag har läst är att elektrolyter oftast håller minst 30år med hyfsat bibehållna egenskaper. Vid åldrande så stiger främst ESR, dvs de blir "trögare", vilket främst är dåligt för höga frekvenser.
Om kondensatorer utsätts för hög temperatur åldras de mycket fortare, främst om temperaturen är nära eller överstiger den den som är specade på kondensatorerna.

I audio-apparater så har du förhoppningsvis bara elektrolyter i strömdelen, och eftersom vi bara skall klara 50Hz så gör högre ESR inte så mycket. Möjligen filtrerar de lite sämre bort högfrekvent skräp som kommer in genom nätsladden än de gjorde när de var nya.
Om du har elektrolyter som inte sitter i spänningsdelen eller som sitter mycket nära delar som blir varma så skulle jag undersöka dem lite närmare.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-11-18 00:45

Som exempel, det satt ett gäng små elektrolyter runt processorn i min IBM. De gav upp efter tre år.
Omkoppling, byte och en bättre fläkt, så går den igen.
Varmt moderkort mammamia.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-18 01:29

Ragnwald,
din IBM var inget typiskt elektrolytfenomen. Stora delar av datorbranschen drabbades för några år sen av partier med felkonstruerade elektrolyter från en viss källa(en Taiwanesisk firma som hade företagsspionerat på en Japansk tillverkares ritningar för att tillverka prisdumpade kloner, men missförstått hur själva elektrolyten skulle blandas till).

Rätt konstruerade lytar håller mycket mer än 3 år även om dom sitter bredvid en varm processor.

Användarvisningsbild
Passerati

Inläggav Passerati » 2005-11-18 01:29

silvervarg skrev:Det jag har läst är att elektrolyter oftast håller minst 30år med hyfsat bibehållna egenskaper. Vid åldrande så stiger främst ESR, dvs de blir "trögare", vilket främst är dåligt för höga frekvenser. Om kondensatorer utsätts för hög temperatur åldras de mycket fortare, främst om temperaturen är nära eller överstiger den den som är specade på kondensatorerna.
Då blir frågan, finns det någon sida där man kan titta efter hur specningen ser ut för sina kondingar. Eller får man försöka titta efter hos tillverkare + tillverkare + tillverkare... :?:
Finns det ngn tråd med liknande disskussioner (ej hittat ngn via sök)
:roll: Passerati
... ormolja - nejdå ... här kör vi med sälolja ...

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-11-18 14:11

Kapacitans och specad temperatur brukar stå tryckt på elektrolytkondensatorer. En ledtråd är att hög temperaturspecning (ofta 105C) och "long life" brukar sammanfalla.
Om du vill veta ESR eller liknande så får du läsa databladet för respektive komponent. Databladen finns t.ex. hos tillverkaren, men en sökning på Google går ofta fortare för att hitta rätt.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-11-19 00:36

xeizo skrev:Ragnwald,
din IBM var inget typiskt elektrolytfenomen

Jag vet, men det belyser åtminstone att även stora namnkunniga företag kan välja undermåliga (billiga) produkter för att tjäna in några kronor.

För övrigt tycker jag att elektrolyter borde vara datumstämplade (tillverkningsdag).

Användarvisningsbild
Vogel

Inläggav Vogel » 2005-11-21 03:20

Jag har en inspelningsstudio och håller just på att byta ut varenda elektrolytkondensator i mitt mixerbord (ca 850 st). Jag är färdig med masterdelen där försteget till lyssningen sitter och kunde förstås inte låta bli att lyssna efter eventuella skillnader. Det blev ju inte fråga om vetenskapligt F/E-test (eftersom det gick någon dag mellan lyssningarna och de inte var volymmatchade), men å andra sidan har jag ju lyssnat väldigt mycket i min anläggning, och känner den därför väl så som den lät.

Jag vågar påstå att skillnaden var som natt och dag. Största skillnaden låg i basåtergivningen. Det lät som att jag fick en oktav till nedåt.

När jag nu arbetar med att uppgradera mitt mixerbord har jag anlitat en konsult som kommer med goda råd. Han berättade att han fick en liknande upplevelse när han bytt ut sina ca 5 år gamla elektrolyter i sitt bord. Mitt bord är cirka 18 år gammalt, och visar inga tecken på att någonsin ha renoverats.

Med denna erfarenhet i ryggen vågar jag rekommendera alla att med jämna mellanrum byta ut elektrolytkondensatorer som sitter i signalvägen. Och eftersom jag nu fått lära mig att trötta elektrolyter i nätdelar kan ställa till med problem är det lika bra att ta dem också.

Hälsningar
/Henrik

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2005-11-21 13:17

Jag vet inte om det är relevant i den här diskussionen men jag pratade med en, mycket trevlig, lite äldre herre. Har renoverade bl.a. gamla radioapparater, vissa riktigt gamla, från trettiotalet eller så.

Han sa att om man slår på en sådan gammal apparat direkt så går den antagligen sönder pga elektrolyterna. Det man måste göra var att ”reparera” kondensatorerna! Man kan tydligen smyga igång en gammal kondensator genom laddar upp den med låg spänning/ström som successivt ökas. Det kan ta dagar eller veckor ibland, men han påstod att det ofta går bra. Efter någon veckas behandling så har dom återfått hyfsade värden.

Men det här gäller ju kondensatorer som kanske är 70 år gamla. :wink:

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2005-11-22 12:00

Torra lytar är alltid torra, frågan är bara när de blir det. Temperatur är en extremt viktig faktor. Keramiska kondingar speciellt av skivtyp kan sätta igång att läcka vid högre spänningar och detta kan leda till trubbel i högohmiga kretsar.

Mitt grundråd är: Laga inte om inget är trasigt.

Regulatorn som sitter i min elpanna har det jobbigt. Där är det 40 grader vamrt och där torkar lytar på 5-10 år. Enkelt fixat som tur är, bara byta dessa kondingar och sen tuffar det i 5-10 år till.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Återgå till DIY-forum