Filter funderingar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stef

Filter funderingar

Inläggav Stef » 2003-10-28 21:47

Gokväll

Har pillat lite med filtren i mitt högtalarbygge och har några funderingar: Hur stor roll spelar komponenter som sitter parallellkopplade? Tidigare använde jag bara elektrolytkondingar men nu testade jag att byta kondingen i högpassfiltret till en polypropp, märkte en ganska stor skillnad och har bestämt mig för att byta ut alla som sitter i serie med elementen. Men hur stor roll spelar egentligen de som sitter parallellt?

Jag har också funderat på ordningen i filtret. Spelar det roll om högpassdelen sitter före eller efter lågpassdelen i ett bandpassfilter? Har för mig att jag hört att högpass ska vara först, jag har tvärt om :? . Spelar det någon roll vilken ordning dämpnings, konjugat och resonanslänkar sitter? Jag har alla efter "filter delen".

mvh Stefan

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-10-28 22:07

Alltså om någon (konstruktören) har tagit hänsyn till eventuella förluster i kondingar så kan det göra en stor skillnad men det behöver ändå inte blir bra (bättre)! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Stef

Inläggav Stef » 2003-10-28 22:20

OBS: det är ett hemmabygge

Bild

och jag har inte inte räknat med några förluster. alltså gör det skillnad? men hur stor i förhållande till kondingarna som sitter i serie?
Senast redigerad av Stef 2003-10-28 22:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-10-28 22:23

Det finns en lämplig formel som man kan använda om man går från bipolära ellyter till metalfilmskondingar men jag kommer inte ihåg den just nu. Kan du inte berätta lite om dina högtalare så länge?

Användarvisningsbild
Stef

Inläggav Stef » 2003-10-28 22:47

Visst kan jag göra det. Lådan är 19 mm MDF (22 mm i baffeln) fanerad med mahogny. Jag har dämpat med glasull, både i mellanreglådan och baslådan, som mestadels sitter limmad på sidorna.

Filtren ser ut så här
Lågpass:
Bild
Spolen i serie är i nuläget ca 4 mh eftersom jag upplevde i dipp i låga mellanreget. Kommer nog att linda på ett antal varv då jag ändrar bandpassfiltret enligt nedan.

Bandpass:

Bild
Ska här testa att lägga in en större konding (47 uF) . Och större spole (1.2 mH) i serie.

Högpass

Bild
Detta är oförändrat förutom att jag bytt 8 uF spolen från ellyt till polypropp.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Stef

Inläggav Stef » 2003-10-31 04:21

finns det ingen som kan besvara frågorna i mitt första inlägg?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-10-31 13:12

Oki! :)

Generellt så är det som så att kondingar som sitter i serie med en resistor verkar vara mindre känsliga för ett byte från en relativt högohmig ellyt till en polypropp. Sitter det som i många fall i din filterritning inte så stora serieförluster i interaktionen mellan spolar och kondingar så kan avvikelserna dra iväg några dB om det inte är korrekt dimensionerat. Man bör därför sätta små motstånd i serie med kondingarna om man byter dem från ellyter till polyester/polyproppar.

Det rör sig då om följande kondingar:
LP: 40uF
BP:6.8uF,33uF
HP:8uF

Tyvärr hittar jag inte formeln som beskriver hur stora dessa motstånd bör vara men någon annan kanske vet?

Användarvisningsbild
Stef

Inläggav Stef » 2003-10-31 16:33

man kan ju frågan sig även fråga sig om formlerna som jag använde är anpassade för ellyter eller polyproppar...jag har ingen aning...antar att det bara är att göra som vanligt och lyssna sig fram till vad som är bäst..

mvh

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2003-10-31 19:56

Eller att mäta och simulera i LSP CAD. :)
Roliga rockboxar du har byggt. 8) :D
Ser ut som Vifa P21 i basen. Men jag är inte säker. :roll:
Let forever be

Användarvisningsbild
Stef

Inläggav Stef » 2003-11-01 00:31

jag har simulerat lite och tycker att det ser hyfsat ut...även några mätningar har jag gjort men dem vågar jag inte lite mycket på eftersom jag inte har någon speciellt bra mätutrustning.

nej där såg du fel.. det är en peerless 257SWR i basen. Mellanreget är däremot vifa (P13WH).

Bild

en lite bättre bild på dem..

fortfarande ingen som kan svara på om ordningen på de olika delarna i filtret spelar nån roll??

ha en bra helg!

Användarvisningsbild
MaxMartin

Inläggav MaxMartin » 2003-11-02 02:47

Varför inte bara testa? Jag hör skillnad precis som du hör med polyprokonding.

Borde väl inte vara så svårt.

Värst vad det tar tid för dig, det var väl typ ett år sen jag sa det till dig. :roll: :wink:
HIFIKIT-connected.

"Jag kan lära dig allt jag vet men det lär ta tid. Sen måste man förstå det också"

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2003-11-02 03:21

Aj aj man ska gå på första intrycket. :oops: Blanka strukturen. Peerless csx 257. Precis den jag tänker ha i min framtida trevägare. Har csx 145 som bas i mitt nuvarande bygge. Bara att bygga på. :wink:
Let forever be

Användarvisningsbild
Stef

Inläggav Stef » 2003-11-07 20:57

japp bygg på! vore kul att se ett reportage om ditt bygge i framtiden!

Återgå till DIY-forum