Vad gör man med en gammal låda?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Vad gör man med en gammal låda?

Inläggav phon » 2005-12-05 21:15

Kan man ju undra ibland, men jag slänger ogärna saker som kan finnas alternativ användning för. I det här fallet två urläckra (hmmm ... not!) fullregisterhögtalare av märket Hitachi, med Philipselement och Mirschfilter. Lätt och lagom blandning alltså, det åkte ur alltihop och lådan rensades på skräp. Stabila lådor, 47 liter mek volym, passar nog bra till en sub eller två. Lite tätning av skarvar samt intern stagning kom till.
Bild

Det blev ganska stora hål kvar i frontarna, tillverkade snabbt ett par nya bafflar av en gammal garderob, med basrör från den stora samlingen av sådana. Snabb simulering visar på runt 32Hz avstämning, passar mig perfekt. Bafflarna monteras utanpå de andra, enkelt och rätt stabilt. Lat som jag är så hamnar rör och bas där de gamla hålen var. Nu behövs nåt element också, och eftersom de här gamla godingarna blir över så kan man ju försöka med dom ett varv till. Passar rätt skapligt i lådor av den här storleken och med den här avstämningen.

BildBild

Hittade resterna av en inre basport också, lite minimalistisk sådär, men den hamnar ju på insidan så ingen ser den ... va? måste den fungera också .... ?
Bild

Tänkte använda dom som stöd till fronthögtalare, placerade mot bakväggen för att samtidigt ta itu med diverse stående våg som kan uppstå. Det dröjer emellertid innan jag är där och tills dess så kan jag ha dom att leka med och mäta på. Såhär blev dom, toppade med mina piP-light, och såhär blev en första mätning i närfält utan filter. Det blir nog bra när det blir färdigt, det kostade inte mycket mer än besväret och kul är det. Hela tiden. Som sagt, vad skall man göra med alla gamla grejor?

BildBild

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-12-05 21:23

Faktiskt väldigt roligt! :D

MVh Jocke
admin

Användarvisningsbild
dadygee

Inläggav dadygee » 2005-12-08 10:58

snygga Hitachi subbar! Detta är ett bevis för att man aldrig skall slänga gammla "skithögtalare" eller garderober. :D

Ripakt

Inläggav Ripakt » 2005-12-09 01:08

De lådorna var EXTREMT lika ett par Mirsch högtalare jag hade lånat hem någon gång för länge sen :P
Har Mirsch något att göra med Hitatchi? :P
Var även precis samma mellanregister som i dina Hitatchi burkar kommer jag ihåg =s
//Ripakt
HRT Music Streamer II -> Pioneer A717 -> Canton Ergo 100DC

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-09 08:34

Kan vara så att Mirsch har gjort en omgång högtalare åt Hitachi för försäljning under deras namn är i Sverige. På senare årtionden har europatillverkade högtalare med t.ex. Sonys eller Denons namn figurerat. Tror de har konstruerats och byggts i Tyskland. Gamla tiders japanhögtalare var knappast något de flesta välljudsentusiaster skulle vilja släpa hem....

Ripakt

Inläggav Ripakt » 2005-12-13 19:29

Förövrigt mycket fint resultat :)
//Ripakt
HRT Music Streamer II -> Pioneer A717 -> Canton Ergo 100DC

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-12-13 23:50

Tack alla. Jo det kan mycket väl vara Mirsch som byggt ihop, det står Mirsch på filtret. Diskant och mellan är Philips välkända 0163 och 0210, basen är en Peerless 10 tum, med SC165-motor. Ser ut precis som en förvuxen 165, så den måste jag bara kanta om och testa. De andra elementen ser ut som i nyskick.

Kul att ha lådorna att leka med, ha pillat ihop filter till dom, men har nog tänkt mig nåt aktivt i botten. Det är rätt gott om plats i sockeln så där hamnar nog nåt förstärkeri så småningom.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-12-14 08:35

Det är när man läser sånt här som jag förbannar min tumme mitt i handen... :lol:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-12-14 14:19

den där mirsch, vad gör han idag? byggde inte han den rätt unika rondo?

flåt, kanske lite off-topic
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-14 16:58

Olle Mirsch kan kanske tänkas vara i pensionsåldern idag. Han har i varje fall varit aktiv på högtalarfronten väldigt länge.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Vad gör man med en gammal låda?

Inläggav paa » 2013-02-23 15:33

phon skrev:Kan man ju undra ibland, men jag slänger ogärna saker som kan finnas alternativ användning för. I det här fallet två urläckra (hmmm ... not!) fullregisterhögtalare av märket Hitachi, med Philipselement och Mirschfilter. Lätt och lagom blandning alltså, det åkte ur alltihop och lådan rensades på skräp. Stabila lådor, 47 liter mek volym, passar nog bra till en sub eller två. Lite tätning av skarvar samt intern stagning kom till.
Bild

Det blev ganska stora hål kvar i frontarna, tillverkade snabbt ett par nya bafflar av en gammal garderob, med basrör från den stora samlingen av sådana. Snabb simulering visar på runt 32Hz avstämning, passar mig perfekt. Bafflarna monteras utanpå de andra, enkelt och rätt stabilt. Lat som jag är så hamnar rör och bas där de gamla hålen var. Nu behövs nåt element också, och eftersom de här gamla godingarna blir över så kan man ju försöka med dom ett varv till. Passar rätt skapligt i lådor av den här storleken och med den här avstämningen.

BildBild

Hittade resterna av en inre basport också, lite minimalistisk sådär, men den hamnar ju på insidan så ingen ser den ... va? måste den fungera också .... ?
Bild

Tänkte använda dom som stöd till fronthögtalare, placerade mot bakväggen för att samtidigt ta itu med diverse stående våg som kan uppstå. Det dröjer emellertid innan jag är där och tills dess så kan jag ha dom att leka med och mäta på. Såhär blev dom, toppade med mina piP-light, och såhär blev en första mätning i närfält utan filter. Det blir nog bra när det blir färdigt, det kostade inte mycket mer än besväret och kul är det. Hela tiden. Som sagt, vad skall man göra med alla gamla grejor?

BildBild

.

Bilderna syns inte!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-23 15:35

RogerGustavsson skrev:Olle Mirsch kan kanske tänkas vara i pensionsåldern idag. Han har i varje fall varit aktiv på högtalarfronten väldigt länge.

Olle Mirsch gick bort den 2:e september 2011.

Edit: noterar att det var en bumpad tråd, så när frågan ställdes var han fortfarande i livet, men låter svaret stå kvar ändå.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Återgå till DIY-forum