Subwooferbygge

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
djberndt

Subwooferbygge

Inläggav djberndt » 2005-12-09 14:58

hej!
tänkte bygga en subba till hemmabion..
hittade ett 12"-element liggandes i garderoben. ett mds audiophile limited. förmodligen värsta skitet, men det ser ju ganska flashigt ut med sin aluminiumkon och 1,25" fat boy-upphängning, haha.
tänkte driva det med ett bryggat nad 214 + delningsfilter.

här är lite data om elementet, tänkte att någon kanske kunde hjälpa mig tolka det :oops:

Watt rms: 400 W
SPL: 94,2 dB
Vas: 51
Qts: 0,4662
Fs: 41 Hz
Impedans: 4 Ohm
Magnet: 100 Oz.
Frekvensomfång: 21 - 2500 Hz

jag vill prova att bygga en sluten låda eftersom den blir mindre och smidigare. men jag vet inte? är det ett bra alternativ? funkar en sådan konstruktion till bio och gammal hederlig hårdrocksmusik? de flesta högtalarna man ser är av basreflextyp?!

35-40 liter tycker jag borde räcka till ett sånt här element, eller vad säger ni?

sedan den viktigaste frågan; vilken roll spelar det ifall elementet är vänt traditionellt så man ser det, eller ned i golvet?? jag är ute efter ett så naturligt ljud som möjligt.. :)

hoppas nån kan ge mig lite tips! tack på förhand!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-12-09 15:43

med en fs på 40 hz kan det bli problem att få nån bas ur den.. du måste nog köra basreflex isf.

efter en snabbkoll verkar det bli svårt även det.. en 100 liter med avstämmning på 25 hz men det ser knas ut de med..
har du möjlighet så köp ett annat element.. kanske ett peerless sls 12" istället.. kostar inte så mycket och kommer ge en hel del mer bas..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-09 16:21

Ser ut som ett bilstereoelement, tänkt att spela starkt i registret runt 60 Hz sisådär.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
djberndt

Inläggav djberndt » 2005-12-09 16:24

vänta nu lite.. nu fattade jag ingenting :roll:

hur kom du fram till 100 liter? och avstämning på 25 Hz?

fs är elementets resonansfrekvens, visst? vilken roll spelar den i bygget?

edit: stämmer nog att det är till bilstereo. mds har väl ganska mkt sådana prylar. måste det betyda att den är värdelös till hemmabio?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-12-09 17:03

djberndt skrev:hur kom du fram till 100 liter? och avstämning på 25 Hz?

fs är elementets resonansfrekvens, visst? vilken roll spelar den i bygget?

Dessa beräkningar är välkända i hi-fikretsar, i synnerhet bland folk som bygger högtalare nuförtiden. Det finns gott om (gratis) program och information om hur man beräknar högtalarlådor, baserat på de så kallade Thiele/Small-parametrar du angav.

Se t.ex. Kompendium för högtalarbyggare av Anders Cöster, http://www.coster.se , som annonserades här.

Någon kan säkert ge dig en länk till något gratisprogram på nätet.

Lycka till!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-09 17:25

Det är lite få data för att göra en bra simulering. MDS har ett eget program för beräkning, http://www.mds.se/Archive/Programvaror/mdsbox2005.zip . Kan misstänkas att detta är avsett för dunka dunka i bil som är något helt annat än basmodul i hemmastereon/hemmabion. Med de data du anger verkar elementet vara tänkt för en sluten låda. Dessvärre ligger resonansfrekvensen väldigt högt så mycket till lågbas lär det inte bli. Är förvrängningen hög blir det rena katastrofen eftersom man kommer att höra en massa skräp från baslådan.

Användarvisningsbild
djberndt

Inläggav djberndt » 2005-12-09 17:36

var inne på ljudia.se, de har en javaapplet som räknar ut lådvolym, lådans avstämningsfrekvens, samt bifogar ett litet diagram.
enligt detta program skulle jag ha dryga 82 liters volym på en basreflexkonstruktion, med en avstämningsfrekvens på 35 Hz. märkligt att det kan skilja så pass mycket, mellan olika program/beräkningar..

men hur verkar de parametrarna för någon insatt??

och snälla, kan någon förklara vad avstämningsfrekvens är för något.. har googlat tills mina ögon blött :evil:

edit: tack roger gustafsson för länken. med mds program och med "litet rum" som parameter, så hamnar avstämningsfrekvensen på 38 Hz.. (säger mig fortfarande inte ett skvatt)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-12-09 17:47

djberndt skrev:men hur verkar de parametrarna för någon insatt??

och snälla, kan någon förklara vad avstämningsfrekvens är för något.. har googlat tills mina ögon blött :evil:

Läs kapitel 3 Beräkning av baslådor, i det kompendium jag gav dig adressen till, så slipper du googla mer!

Men ett råd i all välmening, sälj ditt baseelement till någon bilstereogaln^H^H^H^Hfantast och köp ett "riktigt".

Igen: http://www.coster.se/images/kompendium.pdf
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
djberndt

Inläggav djberndt » 2005-12-09 17:58

ah.. tack Per. den länken hade passerad mig totalt obemärkt! dags att slita sig från tentaplugget och sätta sig in i högtalarbygge mao. :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-12-09 19:58

Hmm. En liten kommenter: I dokumentet som PerStromgren refererar till finns en formel för att beräkna volymen på en sluten låda:

Vb=Vas/ ((1/Qts)^2-1)

Formeln är egentligen

Vb=Vas/((Qt/Qts)^2-1)

och då ser man att Qt är satt till 1. Qt är det resulterande Q-värdet för systemet. Det vill man som regel att det ska vara ~0.7 om inte under gränsfrekvensen är väldigt hög.

Detta belyser vikten av att vara källkritisk när man läser på nätet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-09 20:21

Sätter man in de ovan nämnda värdena får jag lådvolymen till 39.2 L. En fulldämpad sluten låda kan då väljas till 31 L. En halvdämpad basreflexlåda kan vara 35 L. Basreflexlådan ska förstås ha en port med lämplig avstämning. Jag skulle välja ett annat baselement för det lär knappast blir tal om en lågbaslåda med den där MDS-basen.

Användarvisningsbild
djberndt

Inläggav djberndt » 2005-12-09 22:39

verkar ju vara en smidig formel, men hur kan det komma sig att man får så pass olika resultat på de olika ställena? använder man olika beräkningsmetoder, och i såfall; vilken ska man lita på?

mds lådberäkningsprg probox ger 63L
ljudias applet ger 82L
nyss nämnda formel ger 40L

förbryllande :?

Beasten_inaktiv

Inläggav Beasten_inaktiv » 2005-12-09 22:52

alla volymer funkar, men låter olika....alla som tillverkar program och kommer på olika formler för uträkningar har ju lite olika smak, därav olika resultat.....så det bästa är ju att prova sig fram själv(dock kan det vara kostsamt)...det är ju ändå en själv som ska lyssna och tycka om ljudet, tycker du att det låter bra, ja då låter det bra oavsett vad någon annan tycker.....

Beasten_inaktiv

Inläggav Beasten_inaktiv » 2005-12-09 22:57

Men om vi ska försöka hjälpa killen här så måste jag nog rekomendera att byta elementet, jag hade själv 2st 12" mds audiphil eller nåt sånt, gula tunga fräcka saker, som låt ruskigt bra i bilen med 2 små slutna lådor, men sen man skaffat familj så fick inte lådorna i bilen plats, men hemma till hembion kunde man ju ha dom...icke, provade först med lådorna jag hade i bilen....hörde inte ens basen, men elemtet rörde på sig hur mycket som helst....provade större slutna lådor, lät ljupare, men ännu lägre ljudtryck...sen provade jag basreflex...fick upp ljudnivån något, men någon djupbas existerade inte.....så det var bara att slänga ut dom

Användarvisningsbild
djberndt

Inläggav djberndt » 2005-12-09 23:26

haha, ja det är väl ungefär i det stadiet jag befinner mig i just nu. ja då ska man kanske skrota elentet.. :cry: synd, jag har ju fixat allt material.. spånplattor, plastic padding, grundfärg, silvermetallic och klarlack. tänkte att det skulle bli en fräck metallicsub som matchade det silverfärgade elementet, men tji fick jag :)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-12-09 23:53

Om du vill ge elementet en chans, testa 55 liter lådvolym och mycket dämpmateriel i lådan typ "täckjacksfoder" (dock inte komprimerat). Basreflexrör diam 100mm längd 200mm.
Se till att inget dämpmateriel ligger nära element och basrör samt att det är fritt från dämpmaterial emellan element och rör.

55 liter är i minsta laget och att kalla denna konstruktion för sub? tja? - Men i brist på annat kanske den kan bumpa på en del.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-12-10 00:32

djberndt skrev:verkar ju vara en smidig formel, men hur kan det komma sig att man får så pass olika resultat på de olika ställena? använder man olika beräkningsmetoder, och i såfall; vilken ska man lita på?

mds lådberäkningsprg probox ger 63L
ljudias applet ger 82L
nyss nämnda formel ger 40L

förbryllande :?

Ja, min favorit är ju att försöka förstå formlerna så att man kan bedömma vilken som är rimlig.

Eller så lyssnar man på de som man tror vet.

Eller så bygger man en massa olika varianter och lyssnar. Men då ska man bara variera en sak i taget, annars begriper man ingenting.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
gustav

Inläggav gustav » 2005-12-10 16:50

Tycker det är lite onödigt att såga iden att använda detta element till en subwoofer.
Varför inte prova ?
Jag skulle bygga en basreflexlåda på 70 till 80 liter och använda en 100mm port med längden 30cm.
Detta borde med vettig placering av subben kunna ge djup bas ner mot 20-25Hz.
Lycka till !!

Användarvisningsbild
djberndt

Inläggav djberndt » 2005-12-10 18:13

ja, jag hade också tänkt mig något sånt.. borde ju ge djupare ju större låda man har?!

som du säger, det var bara en idé jag fick när jag hittade elementet. har ju allt material utom terminalerna hemma också.. ska nog sätta igång ändå, oavsett vad alla andra säger :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-12-10 18:52

gustav skrev:Tycker det är lite onödigt att såga iden att använda detta element till en subwoofer.
Varför inte prova ?

Instämmer helt och fullt. Om inte annat blir det en erfarenhet, och såna är ju bra.

Användarvisningsbild
talisker

Inläggav talisker » 2005-12-13 20:30

Kolla in mds hemsida. Där ger de förslag på låda till hemmet också.
http://www.mds.se/archive/documents/ritningar/Audiophile%20limited-12/Audiophile-Limited12x1-hemma-basreflex.pdf
Kan kanske vara värt ett försök.

Lycka till.

Användarvisningsbild
djberndt

Inläggav djberndt » 2005-12-13 23:13

ah, tack.. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-12-13 23:33

Så här blir det om man simulerar. Heldragna kurvor är slutna lådor. Streckade är basreflex avstämda till 34 Hz. Gröna=82 liter, röda=63 liter, blå=40 liter.

Jag tycker att det ser ut som om basreflex är bäst.

Bild

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-12-14 08:38

Svante skrev:
djberndt skrev:förbryllande :?

Ja, min favorit är ju att försöka förstå formlerna så att man kan bedömma vilken som är rimlig.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2005-12-14 10:20

55liter på lådan räcker och avstämd till 37hz med normal dämpning på lådan en port på 10.2x21.5cm
det är nog det bästa som går att få fram för den basen
volym 55 liter
fb 37hz
f3 36.5hz
fill normal
10.2x21.5
sen är det frågan hur länge den basen funkar då dom har en egenhet att brinna upp då kablarna som går till talspolen ligger oisolerade
så när dom får kontakt med konen så kommer det att hända saker

Användarvisningsbild
gustav

Inläggav gustav » 2005-12-14 10:32

boom: varför är det bra med ett f3 på 36.5Hz ?
Hur tänker du då ?
Vad händer då tilledarna slår i konen?

Utgick själv från att man vill ha f3 under 30Hz i mitt lådförslag.

Svante: Kan du inte lägga in en något lägre avstämningsfrekvens ?
Kanske 28Hz för 80liters-lådan?

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2005-12-14 10:53

28 hz fb i 80 liter ger f3 på över 40 hz enligt vad jag kan se. På köpet får man en groupdelay på nära 30 ms runt 24 hz, vilket inte är så kul.
32 hz avstämning i 92 liter ger f3 på 32 hz och en groupdelay på behagligare 22 ms. Borde funka bra som hemmabio-muller.

Men materialet för en sådan stor låda + den stagning som krävs kostar ju en del, så det känns kanske inte helt rätt för ett element som i grunden inte är så bra.

Användarvisningsbild
djberndt

Inläggav djberndt » 2005-12-14 15:13

men vill man inte att avstämningsfrekvensen (f3?) ska vara över elementets fs som i detta fallet är 41 Hz?

Användarvisningsbild
gustav

Inläggav gustav » 2005-12-14 15:27

med f3 avses nog f-3dB.
Avstämningsfrekvensen kallas fb(eller fhe)
Det finns inget självklart samband mellan fs och fb !

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2005-12-14 16:32

Värst vad alla var negativa till elementet då! :) Tror att det kommer att bli en utmärkt subwoofer, bara tillräckligt stor låda används (basreflex förstås). F3 på lite drygt 30Hz är väl inget att klaga på.

Alla parametrar finns ju inte att tillgå men lite överslagsräkningar ger mig att en 80 liters låda med 34Hz avstämning som svante simulerade bör klara flera kilowatt över 30Hz innan elementet går i botten!! Och effekttåligheten är väl rätt bra på dessa element, stämmer det att det tål 400W så verkar max spl ligga på ungefär 112dB över 36 Hz ungefär. Groupdelay blir inte så farligt högt heller.

Jag har själv ett gammalt MDS Dynamic 10" element som visserligen har helt galna t-s parametrar, men det har faktiskt visat rätt låg distorsion när jag mätt på det.

Nästa

Återgå till DIY-forum