Lite frågor från en nybörjare!!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HifiTobbe

Lite frågor från en nybörjare!!

Inläggav HifiTobbe » 2005-12-10 21:24

Hej hej!

Är helt ny på det här så jag har stött på lite uttryck som jag inte riktigt blivit vän med!

Vad är en balanserad utgång och vad innebär RIAA.

Sen har jag sett att många bygger upp väldigt stora kondensatorbankar till sina slutsteg, varför så stora och hur räknar man på hur stor man behöver?

Tacksam för svar

/Tobbe

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Lite frågor från en nybörjare!!

Inläggav Svante » 2005-12-10 21:58

HifiTobbe skrev:Vad är en balanserad utgång och vad innebär RIAA.

En balanserad utgång har två signaler ut, utöver jorden. De bär samma signal, men i motfas. De kopplas till en balanserad ingång som detekterar skillnaden mellan de två signalerna. Om en störning drabbar kabeln mellan enheterna, så kommer den nästan alltid i samma fasläge på båda signalledarna, och eftersom ingången mäter skillnaden, så försvinner störningen.

Balanserad överföring är alltså ett sätt att minska störproblemen, speciellt om man har långa kablar.

RIAA är en standard för hur man ska spela in ljud på vinylskivor. Man höjer diskanten och sänker basen vid inspelningen och gör tvärtom vid uppspelningen, med ett RIAA-steg. Eftersom det mesta skivbruset ligger i diskanten så sjunker det när diskanten sänks.

Man kan också se RIAA som ett sätt att lägga signalen i "medelmusik" lika starkt för alla frekvenser. Musik innehåller ju mindre diskantenergi än basdito.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-12-10 22:02

Normal utgång har minuspolen kopplad till jord. Balanserad utgång har båda polerna frikopplade från jord, och båda förmedlar signalen, fast i motfas. Bryggkopplade steg har balaserad utgång.
En balanserad ingång har den fördelen att en störning som går in i kabeln läger till lika mycket i plus som den drar från i minus, varför den i stort blir immun måt inducerade störningar i kabeln.

Med RIAA brukar man lite förenklat mena en förförstärkare för pickuper, som har RIAA's standardiserade frekvenskompensering för att spela vinylskivor.

(Sorry, too late, as usual.)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-12-10 22:19

paa skrev:(Sorry, too late, as usual.)

Vi var ju iaf överens... :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
HifiTobbe

Inläggav HifiTobbe » 2005-12-11 00:02

Tack för hjälpen!! Känner mig lite vilsen i djungeln ibland!

Ha d!!

Återgå till DIY-forum