Bygge med mätningar! SS21W/8554 (utan -00) och SS2905/9000

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Gaston

Bygge med mätningar! SS21W/8554 (utan -00) och SS2905/9000

Inläggav Gaston » 2006-01-07 00:44

En kompis har både ett par Scanspeak 21W/8554 (Inte 21W/8554-00) och ett par D2905/9000 liggandes. Jag tänkte med hjälp försöka mecka ihop ett par fungerande högtalare så ett korrekt datablad vore intressant.

Jag har letat som en tok på internet men inte lyckats hitta något datablad för 21W/8554 (Inte 21W/8554-00). Det jag vet är följande:
Vas = 115 l
Qts = 0.25
fs = 25 Hz

Jag hoppas att någon har detta liggandes och kan hjälpa mig.
Ska fortsätta att leta efter datablad till D2905/9000 nu :D

Edit: Lagt till fler INTE
Senast redigerad av Gaston 2006-08-21 00:13, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-07 00:54

Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2006-01-07 01:09

The_Man skrev:8554

Jo, det var ju just den jag inte menade :wink:

:!: Så fortsatt hjälp är önskvärd

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-07 01:16

Gaston skrev:
The_Man skrev:8554

Jo, det var ju just den jag inte menade :wink:

:!: Så fortsatt hjälp är önskvärd

vad är det för fel på den?...eller finns det olika element med samma beteckning kanske..eller är det en äldre variant av det.....i så fall så kanske det går skicka ett mail till dom så får man exakt det man behöver(om ingen är redan har det då....)
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2006-01-07 01:34

The_Man skrev:vad är det för fel på den?

Det är inte rätt element
The_Man skrev:eller finns det olika element med samma beteckning kanske

Tydligen
The_Man skrev:eller är det en äldre variant av det

Jag tror det, vet inte när med och utan -00 började tillverkas.
The_Man skrev:i så fall så kanske det går skicka ett mail till dom så får man exakt det man behöver(om ingen är redan har det då....)

Precis vad jag gör nu (frågar om någon har databladet), tänkte inte skicka ett mail eftersom de hänvisar till återförsäljare på sin supportsida.
Tymphany support skrev:Individual customers who have purchased Tymphany audio transducers from one of our distributors must contact that distributor for service and support.

Tippar på att elementen är sålda runt 1990-1992.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-01-07 02:13

Tjenare!
Jag har mailat datat till din mailadress.

Lycka till med bygget :)

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2006-01-09 20:55

Stort tack till Latmasken 8)

Jag har wheeeeat (tänkte skriva bankat) ihop en testlåda för att ta upp korrekt frekvensgång och testa lådavolym, jag valde 41l exklusive kon och port. Porten är planerad till 2" 21.3cm.

Jag har testat lite olika godhetstal för lådan men tror att ett test visar bättre hur element, låda och baffel lyckas med jobbet. Sagt och gjort limmade och skruvade jag ihop en testlåda av 16mm MDF.

Hade egentligen tänkt bygga av 20mm men det hade jag ingen tillgänglig. Tänkte smälla dit lite masonit för att se om det skulle råka göra skillnad på frekvensgången. :)

H 800 B 270 D 280 är den färdiga exklusive diskantdel i 20mm planerad att bli. Total höjd inklusive diskant får nog testas fram med olika diskantbafflar.

Det inre av lådan är än så länge lite tafatta ideér med någon skumbeklädning av väggar och nått dämpmaterial som fyllnad beroende på hur volymen och avstämningen funkar. Tester får visa vad det slutliga blir. Jag tänker inte köpa hur många olika kombinationer som helst men jag kan tänka mig olika fyllnadsgrad och åtminstone ett par olika fyllmedel. :P

Jag tänker mig en trappstegsdiskant och avfasningar a´la piP. Genom att göra bas/mellanregister separat som en testlåda hoppas jag på mer förutsägbart resultat. Diskanten kan ju sättas i separatlåda med en liten gullig baffel för test. 8)

Några konstruktiva ideér och tankar?

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-01-09 21:08

kul att köra lite prototyptestning :)

Jag skulle simulera fram diskantplacering med edge, har precis byggt ett par lådor med fel baffelplacering av diskanten och de fick i stort sett på pricken sama fel som edge påvisade att bafflarna skulle ge :) (en bulle mellan 4000-5000 Hz på ca 2dB)

Kommer i fortsättningen bygga lådorna med rätt placering :)

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2006-01-09 21:22

Ja, The Edge är ju finfina grejer. Jag misstänker att diskanten och fula uppbrytningar/resonanser i kevlaren är det som kommer att styra delningen.

Tänkte dock testa effekterna av avfasningar och annat mystiskt också. The Edge klarar ju bara plana bafflar ! (Svante: Hur är det i kammaren? Finns det tid för lite enklare geometrisk 3D?) :wink:

Får spana på nätet lite, hört rykten om ett Excel-hack som visst ska vara ganska schysst.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-01-09 21:53

Jag har 30mm fasningar på sidorna och de påvisar ingen skillnad onaxis mot om baffeln haft samma bredd som där fasen slutar mot baffeln fast varit plan.
Däremot kommer det ju se annorlunda ut offaxis misstänker jag, inte kollat upp det men det kommer :P Om inte du hinner före nu dårå förstås :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-09 21:59

lazyworm skrev:Kommer i fortsättningen bygga lådorna med rätt placering :)

Den har vi hört förut kompis. :P :P :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-01-09 22:03

Morello skrev:
lazyworm skrev:Kommer i fortsättningen bygga lådorna med rätt placering :)

Den har vi hört förut kompis. :P :P :P

Haha jo jag vet, det e inte lätt när man kommer på i efterhand att man vill ha 2*30mm faser annars såg ju simuleringen bra ut, om än inte riktigt lika bra som vid sidoförflyttad diskant. :oops:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-09 23:54

Nä, det är inte lätt när det är svårt. :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2006-08-20 23:31

Nu så, sent om sider blev elementen iplockade och en diskantbaffel tillfräst. Mätningarna är gjorda i närfält 1m och 45 grader med dämpning av golvreflex för diskanten.

Helfigur
Bild
Länk till större bild

Toppvy
Bild
Länk till större bild

Diskanten uppmätt på tänkt plats i 5.kantig liten baffel
Bild
Länk till större bild

Boomer uppmätt i 41llåda med 21cm 5.6cm port
Bild
Länk till större bild

Sammanfogat system med filter enligt bildtext
Bild
Länk till större bild

Impedans för helt system
Bild
Länk till större bild

Mätt akustisk distorsion
Bild
Länk till större bild

Jag hade hjälp med att fixa filtret, han pillade tills jag var nöjd.
Verkar som om boomern inte orkar med så stor låda :?

Jag testade i nått simuleringsprogram innan jag byggde, resultaten verkar inte riktigt stämma. Får nog testa med lite mindre låda och högre avstämning för att det skall bli någon tjong i det hela.

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2006-08-21 00:27

Kommentarer emottages tacksamt ! :)

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2006-08-21 02:57

I tävlingen svårtolkade bilder kommer här nu en het uppstickare.

Jämförelse mellan simulerade och verkliga amplituddiagram. Jag har använt mig av Bastas förträffliga transparensfunktion för att ge en oöverträffad återgivning av skillnaden mellan uppmätt och simulerat system. De tunna linjerna är de simulerade kurvorna och de lite tjockare uppmätta.

Jag har i basta försökt mata in parametrar och volymer så gott jag kunnat.
Oavsett vilka fel jag gjort så verkar avstämningsfrekvensen stämma men port- och elementbidraget helt åt skogen, följdaktligen drar hela systemet åt pipan i de lägre frekvenserna :cry: .
Bild
Länk till större bild

Edit: fixade en lite bättre bild i alla fall
Edit: lade in ite text om vad bilden försöker visa
Senast redigerad av Gaston 2006-08-21 13:26, redigerad totalt 2 gånger.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-21 07:05

Jag tycker högtalarna ser riktigt snygga ut! Jag frågade dig om diskantelementet funkade monterat så och det var ju trevligt att det faktiskt gick. Har du mätt vid 30,45 och 60 gr också?

Låter det bra i basen är det säkert så med. Det är väl svårt att mäta låga frekvenser? Hur låter det när du kör ett sinussvep?

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2006-08-21 09:39

Kaffekoppen skrev:Jag tycker högtalarna ser riktigt snygga ut! Jag frågade dig om diskantelementet funkade monterat så och det var ju trevligt att det faktiskt gick. Har du mätt vid 30,45 och 60 gr också?

Jodå i alla fall 45grader finns med i bilderna ovan
Kaffekoppen skrev:Låter det bra i basen är det säkert så med. Det är väl svårt att mäta låga frekvenser?

Mmm, basen är ju kanske ett problem, hade lite kort om tid igår.
Mätmässigt så tror jag inte vi har några stora problem, mätningen för de individuella elementen är gjorda mycket när källan, mikrofonen placeras precis i portöppningen och strax vid eller innnanför kantupphängningen på boomern. Sedan kompenseras kurvorna med membranarea för att beräkna svaret som om det vore på en meter.
Men om du kollar på kurvorna ovan stämmer simuleringen och mätningen otroligt dåligt. Så det skulle kunna vara möjligt att fel siffror matats in någonstans(i simuleringen eller i mätutrustning).
Jag har lyssnat till högtalaren med filtret inkopplat både mitt i ett rum och invid vägg. Jag måste säga att den låter inte som jag hade föreställt mig eller som simuleringen visar.

I princip följer simuleringen den målkurva jag hade förutom vid 20Hz där simuleringen tappat några dB mot målkurvan.

Kaffekoppen skrev:Hur låter det när du kör ett sinussvep?

Vi har faktiskt inte kört något sinussvep för de allra lägsta frekvenserna.
I allmänhet tycker jag det är svårt att bedömma amplitud med öronen i ett rent sinussvep. Man kan ofta höra om det finns t.ex problem i rum eftersom det ger upphov till ganska stora variationer inom ett frekvensområde, men att lyssna till en svagt stigande amplitudhöjning från 20 till 100Hz och bedömma är nog svårt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-08-21 10:38

Vad har du för avstämningsfrekvens på systemet? Impedanskurvan visar inte den lägre toppen som jag förväntar mig finns där i ett basreflexsystem.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2006-08-21 10:40

Min målkurva var från början:
f dB
20 -10
30 -6
50 -3
100 -.5
Simuleringen visar cirkus 89dB
f dB
20 76.03 = -13
30 82.51 = -6.5
50 86.21 = -2.8
100 88.56 = -.4
Mätningen visar med reservation för en nybörjares tolkning
f dB
20 -19.5
30 -8.8
50 -1.1
100 -0.5

Så det är neråt låga frekvenser som man tappat mest mot simuleringen.
Men flyttar jag portavstämningen så tappar jag vid 100Hz, och det vore illa.

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2006-08-21 10:55

perstromgren skrev:Vad har du för avstämningsfrekvens på systemet? Impedanskurvan visar inte den lägre toppen som jag förväntar mig finns där i ett basreflexsystem.

Jag är ingen kung på detta, men din fråga verkar konstig, du borde ju själv kunna se att portavstämningen är runt 25Hz, så det är nog inte det du frågar efter.

Du kan ju också se att elementet i lådan får ett minima runt 23-24Hz, så det är nog inte det du frågar efter heller.

Nu vet jag inte hur jag ska kommentera impedanskurvan, elementet och simuleringen har jag lagt upp på oebben. Bastasimulering och tillhörande element.

Delningsfiltret finns dokumenterat i en av bilderna ovan.

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2006-08-21 11:10

Det intressanta är ju att portens bidrag blev så litet jämfört med simulering. Avstämningen verkar ju stämma, men inte bidraget, det är som om någon blockerat en del av portarean inuti låda. Får kanske ta mig en titt :wink:

perstromgren skrev:Impedanskurvan visar inte den lägre toppen som jag förväntar mig finns där i ett basreflexsystem.

Tittar man i Basta finns det en impedanstopp till runt 12Hz för systemet med element, låda och port, men så långt ned gjorde vi aldrig mätningar. Kanske är det denna du saknar?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-08-21 13:04

Gaston skrev:
perstromgren skrev:Impedanskurvan visar inte den lägre toppen som jag förväntar mig finns där i ett basreflexsystem.

Tittar man i Basta finns det en impedanstopp till runt 12Hz för systemet med element, låda och port, men så långt ned gjorde vi aldrig mätningar. Kanske är det denna du saknar?

Japp, det var den jag saknade.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2006-08-21 13:20

Det vore intressant att få en kommentar kring energifördelningen och spridning för detta bygge.

Som synes är ju diskant och boomer ganska välsynkade spridningsmässigt nu, åtminstone så länge dom spelar ihop, sedan tappar ju diskanten i nivå off axis när den spelar nästan helt själv över 10k.

Frågan är hur man vill ha det och i vilka rum man kanske vill ha det olika?

Man kanske skall patcha in filt i baffeln för att äta lite energi? I så fall i vilken riktning? Filten skulle ju exempelvis kunna utgöra en andra baffel strax bakom den första avfasningen för att reducera totalenergin man pumpar ut i rummet.

Som det är just nu låter mellan och övre register väldigt fina i mina öron vilket på sätt och vis stöds av distorionsmätningen. Man kanske tycker att de framgår väl tydligt, detta kanske beror på den totala energikurvan?

Kan tillägga att det är mycket svårt att lyssna på mono som man nästan aldrig gör! Därför blir det svårt att relatera till andra upplevelser. Men känslan jag fick var att det var oerhört detaljerad återgivning, men det kanske var för att hjärnan slipper att dekoda ett stereofält.

Får jag bara till basåtergivningen, om jag så skall offra de lägsta frekvenserna så skall det bli kul att bygga och lyssna till resultatet i stereo!

edit: extra kommentar kring filt i kombination med liten 5-kantig baffel för diskant

Keba

Inläggav Keba » 2006-08-21 17:52

Snyggt bygge Gaston!
Jag tror att det kan vara en bra ide att testa med mätning med mikrofon inuti lådan. Det funkade för mig efter att jag till slut förstod hur det funkade, man får experimentera lite. Det ger en bra fingervisning om hur den lägsta basen uppför sig.

Sen så kan jag rekommendera Svantes program timedec. Jag tror det programmet kan ge info om hur effektkurvan ser ut för högtalaren. Men lite brasklapp på det, jag har inte riktigt kommit på hur det funkar själv ännu.

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2006-08-21 22:47

Keba skrev:Snyggt bygge Gaston!
Jag tror att det kan vara en bra ide att testa med mätning med mikrofon inuti lådan. Det funkade för mig efter att jag till slut förstod hur det funkade, man får experimentera lite. Det ger en bra fingervisning om hur den lägsta basen uppför sig.

Sen så kan jag rekommendera Svantes program timedec. Jag tror det programmet kan ge info om hur effektkurvan ser ut för högtalaren. Men lite brasklapp på det, jag har inte riktigt kommit på hur det funkar själv ännu.

Tack för tipsen och komplimangen, just nu luter det åt en utomhusmätning.

Jag har funderat fram och tillbaks hela dagen över det här med lågfrekvensmätningen och simuleringen.

Om utomhusmätning med golv och bakvägg rullar av 6-9dB(verkar det vettigt under 30-35Hz?) mot 20Hz så kommer jag att låta avstämning och dämpning vara oförändrad. Förresten har jag sagt att lådan är till 56% fylld med isotermiserande skummaterial. Tror jag har mumlat i någon annan tråd om exakt vilket material jag valde (28kg/m3 Polyeter).

Efter detta bygger jag två nya lådor och två små fina fågelholkar till diskanterna. 8)

Om nu ingen har några trevliga förslag på förändringar i tråden.
Edit:, hittade den gamla tråden och lagt in materialval
Senast redigerad av Gaston 2006-08-23 10:21, redigerad totalt 1 gång.

Keba

Inläggav Keba » 2006-08-23 07:41

Japp, jag tror 6dB från 35Hz kan vara lagom, beror på hur stort rummet är. Eftersom basen sitter högt så ska den förmodligen stå ganska nära bakväggen så du kan reglera området kring 100Hz med avståndet till väggen. Jag tror det är en bra ide att försöka undvika att få en puckel vid den övre impedanstoppen för basen om man inte vill ha discobas.

Du kan ju prova fylla med ännu mer isotermiserande (tex polyesterfluff från biltema) för att få upp den lägsta basen lite till. Eftersom det är en tvåvägare får du nog ganska lätt resonanser i lådan också, så en del Isover eller liknande kan nog vara bra också.

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2006-08-25 09:53

Projektet får vila medan jag drar iväg på jobb några veckor.

Roade mig med att försöka rita upp filtret med ascii-grafik(hoppas det blev rätt också). Jo jag vet att det nog gått fortare i vad som helst, men har man börjat är det liksom svårt att inte gör klart :lol:
Kod: Markera allt
    \
     |+ ------|--1mH----------------|
Bo   |        || 3.9Ohm             |
     |- --|   |                     |
    /     |   =22 uF                |
          |___|_________________    |
                        2.2 uF  |   |
   \         4.7 uF |---||---|  |   |
Tw  |- ------|--||--|        |--|---o----- +
    |        |      |---==---|  |
    |+ -|   0.5 mH     0.56 Ohm |
   /    |____|__________________o_________ -

Det finns en liten kompensation för en topp som fanns runt 5-7k. Jag ska se om jag kan göra nått åt den med baffeln för diskanten. Man kan också se att spridningen i det området är lite lägre, så utan att ha simulerat det verkar det inte ogörligt iaf. :wink:

edit: rättat lite i schemat

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2007-10-02 14:44

Tänka sig att det bidde nått till sist !
Bild

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-10-02 16:18

Ser fräck ut! Grattis! :D
Mundus Vult Decipi

Nästa

Återgå till DIY-forum