Kaffekoppen skrev:Jag tycker högtalarna ser riktigt snygga ut! Jag frågade dig om diskantelementet funkade monterat så och det var ju trevligt att det faktiskt gick. Har du mätt vid 30,45 och 60 gr också?
Jodå i alla fall 45grader finns med i bilderna ovan
Kaffekoppen skrev:Låter det bra i basen är det säkert så med. Det är väl svårt att mäta låga frekvenser?
Mmm, basen är ju kanske ett problem, hade lite kort om tid igår.
Mätmässigt så tror jag inte vi har några stora problem, mätningen för de individuella elementen är gjorda mycket när källan, mikrofonen placeras precis i portöppningen och strax vid eller innnanför kantupphängningen på boomern. Sedan kompenseras kurvorna med membranarea för att beräkna svaret som om det vore på en meter.
Men om du kollar på kurvorna ovan stämmer simuleringen och mätningen otroligt dåligt. Så det skulle kunna vara möjligt att fel siffror matats in någonstans(i simuleringen eller i mätutrustning).
Jag har lyssnat till högtalaren med filtret inkopplat både mitt i ett rum och invid vägg. Jag måste säga att den låter inte som jag hade föreställt mig eller som simuleringen visar.
I princip följer simuleringen den målkurva jag hade förutom vid 20Hz där simuleringen tappat några dB mot målkurvan.
Kaffekoppen skrev:Hur låter det när du kör ett sinussvep?
Vi har faktiskt inte kört något sinussvep för de allra lägsta frekvenserna.
I allmänhet tycker jag det är svårt att bedömma amplitud med öronen i ett rent sinussvep. Man kan ofta höra om det finns t.ex problem i rum eftersom det ger upphov till ganska stora variationer inom ett frekvensområde, men att lyssna till en svagt stigande amplitudhöjning från 20 till 100Hz och bedömma är nog svårt.