Peerless CSX217 - bra element?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Peerless CSX217 - bra element?

Inläggav Thomas_A » 2003-07-23 13:13

Hej,

tänkte fråga om någon har erfarenhet av ovanstående element? Bra, dåligt? Jag tänkte försöka mig på nya separata baslådor med detta element. Två st a ca 50 liter och en avstämning runt 24-25 Hz.

Thomas

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-07-23 14:19

Vet inte om det är mer eller mindre prisvärt än andra Peerless element men jag skulle väl vlija gissa att det område där Peerless har sin styrka så är det just basar! :)

Skulle du ha två st i en låda på 50 liter eller två i varsin låda på 50 liter? Jag misstänker det sistnämnda. Det är nog aningens för stort för dess parametrar. Två st i en låda på 50 liter misstänker jag är mycket lämpligare. Det har ju relativt kraftigt motorsystem. Att avstämma så lågt som du tänker är nog inte heller helt optimalt men det beror ju på hur du vill ha det. Hur vill du ha det?

8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-07-24 00:40

Nagref,

jag vill ha en liten avrullning nedåt, för att kompensera för rummets bidrag. Därav lådornas storlek. Kan ju justera frekvensgången elektroniskt också, efter behov.

Såg bra ut på simuleringen tyckte jag, men har inget avancerat program.

T

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-07-24 12:05

En noggrannare koll gav att du troligen inte har valt så olämpligt! :)
Förvisso så kommer elementet i ditt fall att inte arbeta någonsin i det området där verkningsgraden är max men det kanske du kan leva med?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-08-01 14:19

Hm. Jag kikade just på Hifikits hemsida. Som nyheter har de SLS serien. De är billigare än CSX, har dock bättre slaglängd, men andra småsignalsparametrar.

Skulle 213SWR39 passa i en 45 liters box med avstämning runt 25 Hz? Har ju möjlighet att ändra Q elektroniskt. Bättre alternativ än CSX elementet? Går lägre i frekvens (men fs högre - vad gör detta?) och bättre SPL än CSX elementet i min simulering.

T

Återgå till DIY-forum