Muskedunder del 1.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Muskedunder del 1.

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-23 22:52

Tanken med god återgivning är ju just återgivning; att återge ett inspelat material så naturtroget som möjligt. Dvs HiFi. Men... i dessa tider av elektriskt förstärkta gitarrer, basar och andra allehanda instrument, så verkar det ju finnas en annan strävan. Strävan att eftersöka ett sound som är så fett som möjligt. Det vill säga: att göra helt tvärtom! Följ med på en serie bilder som inte har så mkt med hifi att göra, men mkt väl välljud. Kanske. Om man lyckas/överlever.

Låt mig presentera projekt Muskedunder!

Bild
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-23 23:00

hehe manligt blir det iaf :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-23 23:11

Jag börjar med att förklara vad det är eg som skall göras. Det som skall byggas är ett kabinett till elbas och det är inte meningen att detta skall kosta så värst mkt. Hela gitarrträsket är nedlusat av åsikter om hur det skall låta. Men vad är det eg vi hör i vår kära rock? Jo, det är medvetet illa konstruerade högtalarelement, taskigt byggda förstärkare som distar bara man lägger en blick på dem. Och det har som tidigare sagt ingenting med hifi att göra. Men det är här som hifi skapas. Intressant utgångspunkt, tycker jag själv iaf. Vad som behövs är alltså:

- Dåliga billiga element med en del egenljud
- Register från 38Hz (helst :wink: ) för att kunna få med grundtonen E (tjockaste strängen på 4-strängad elbas), till 20 kHz för strängljuden.
- diafragmamasserande fläskbas
- uthärdlig med visst förbehåll

Jag väljer således att utgå från hifikits ProAudio SW12, som annars förekommit ganska framgångsrikt i allehanda dipolhögtalare. Samt är så billig att det inte gör så mkt att det låter skräp. Man har haft kul iaf. :D Dessutom så blir det billigare om man köper 4 st! :wink:

Bild
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-23 23:25

Vad behövs för att ljuga ihop en låda till 4 st 12", av sämre kvalitet? Dess data imponerar föga på ngn och tarvar en idiotiskt stor låda. Högtalarprogrammet tycker jag skall ha en låda på 5 kubikmeter för välljud, men progget är illa dåligt informerat och har näppeligen koll på vad jag skall hitta på. Ett bra kabinettmått på bredden är 80cm för en klassisk fyrtolva. Efter lite ritande så verkar det förhållandet vara mkt lämpligt.

Bild

Kurvorna visar olika storlekar på låda, den turkosa kurvan 345 liter, den gula 500 liter. Detta visar eg vilket skitelement det är i normala fall. Båda faller ganska acceptabelt; med lite rumsförstärkning så hämtar kurvorna upp sig ännu bättre på slutet.

Det är inte så kvistigt hur det blir egentligen. En elbas har en massa övertoner för sig, vilket ger dess sitt sound som vi söker efter. En puckel av denna sort är faktiskt mkt bra i sammanhanget. Måtten 80x120x40 bestämms och virke köps in.

Bild
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-01-23 23:49

har en känsla av att det här blir en schysst tråd. 8)
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-23 23:52

Bild

Lådan tar form. Baffeln sänks in för att elementen skall kunna gömmas bakom högtalartyg. Hela lådan skall kläs in av konstläder; mer om detta senare.

Bild

Bild

Diskanthorn av piezo-modell skaffas för att ge lite info från strängar och annat gnissel, vilket ger basen lite mer karaktär och möjlighet till accentueringar. Hornet måste seriekopplas med ett motstånd på mellan 15-50 ohm, för att vara en trevligare last för slutsteget. Det behöver inget filter, det reagerar inte ens under gränsfrekvensen, och påverkar inte den totala impedansen i systemet.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-24 00:01

housemicke:

Tror du det eller!! 8)

Bild

Sågmannen på brädgården hade en dålig dag, han sågade för smalt i baffeln. Bakstycket är ok om det är i lite mindre mått, då det skall vara relativt enkelt att demontera för ev service. Baffeln måste dock vara tätt. En list på 6mm spikas dit med lim emellan innan baffeln skruvas fast från sidan. Alla fogar får sedan en sträng byggsilikon för tätningens skull.

Bild

Hål sågade och hörnreglarna på plats.

Bild

En mekarsugen pappa hjälper till med att betvinga fler reglar. Dessa reglar skall tillsammans med neoprenlist skapa en tätande yta mot bakstycket, vilket gör att det går att demontera enkelt. Dessutom kan man märka lådan med "Franz Jäger" med viss stolthet; det är stadigt för att kunna uthärda krig i den. 8)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-24 00:02

Bild

Gubben i lådan. :twisted:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-01-24 00:12

V8: du gör det som ingenjörer inte vågar: undersöker det som inte kan beräknas. Här kommer tycke och smak in. Läskigt! :wink:

Mera!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2006-01-24 00:13

:D :D :D

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-24 00:23

Bild

Bild

Spelklar, fylld med dämpull, och med inkopplade element. Men det är ngt som fattas?! Vad kan det vara?! Det får ju med lite vilja, våld, vinkelslip och vaselin plats ett par basar till!

Om ni orkar scrolla upp till kurvan så ser ni fetpucklarna, med ytterligare två baselement så får man en puckel upp till 8db. Om man bortser från puckeln så får man från basarna en känslighet på 98db, jämfört med 96 med 4 basar. Dessutom får systemet impedansen 6 ohm. Basarna (4ohm per element) är kopplade parallellt två och två; varje par är i sin tur seriekopplade. Ett par till ger alltså 6 ohm totalt. Kurvan faller av rätt trevligt iaf, och jag hoppas på rummets bidrag.

Bild

Ytterligare 2 basar beställda... 8)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-01-24 01:37

Hur för sig basarna runt 1000 Hz. Gissar på att den värsta puckeln inte ligger där nere, utan att det finns spännande uppbrytningar om man mäter, eller?

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-01-24 01:56

Ifall du inte blir riktigt nöjd så finns det 3st Beyma 18G400 på blocket för runt 2000kr st eller strax under, ett sånt element skulle fungera riktigt riktigt bra i din låda avstämd till runt 25Hz.
Beyma 15K200 är ett annat element jag varmt kan rekomendera till en basförstärkare.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-24 09:44

Lilltroll:

Kan tänka mig att dessa basar uppför sig rätt vilt uppåt. De är inte delade med ett LP-filter, och körs fullregister. Om detta är helt ohållbart så skall jag testa att filtrera. Den är i skrivande stund olyssnad. Tonsvep och provspelning sker senare idag. :)

Lazyworm:

Har testat med lite större element, och genomgående så gillar jag 10"-12" storlek, minst 4st i stack. Tycker av ngn anledning att det blir lite mer attack och bett. Har haft en 24" Fane Colossus i H-baffel innan (som var ruggigt trött och tungt), som skall få agera låglåg-bas under 40Hz. :wink:

Tack för tipset iaf. :)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-24 13:58

Lyssningsutlåtande;

Måste säga att jag har lyckats över förväntan, eller hur man nu skall se det. Det låter lite för "bra", vilket inte riktigt var meningen. :wink: Även när jag kranar på volym så är det bra köttig attack. Ett 200 W steg klarar sig galant.

Diskanten är ganska anonym, jag misstänkte den skulle tränga igenom en del, men det klarar sig bra. Låter förbannat bra för att ha kostat runt en hundring.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-01-24 18:45

Vee-Eight skrev:Lilltroll:

Kan tänka mig att dessa basar uppför sig rätt vilt uppåt. De är inte delade med ett LP-filter, och körs fullregister. Om detta är helt ohållbart så skall jag testa att filtrera. Den är i skrivande stund olyssnad. Tonsvep och provspelning sker senare idag. :)

Lazyworm:

Har testat med lite större element, och genomgående så gillar jag 10"-12" storlek, minst 4st i stack. Tycker av ngn anledning att det blir lite mer attack och bett. Har haft en 24" Fane Colossus i H-baffel innan (som var ruggigt trött och tungt), som skall få agera låglåg-bas under 40Hz. :wink:

Tack för tipset iaf. :)

Hej!
Storleken av elementet har ingen betydelse för hur elementet kommer spela utan det är bara elementets parametrar som spelar roll, det finns ju inget som säger att det inte skulle gå att tillverka en 15"are som motsvarar dina 4st 12or på alla parametrar (men jag är ändå med på vad du menar) :)
Kul att du är nöjd med lådan iaf.)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-01-24 19:28

lazyworm skrev:Hej!
Storleken av elementet har ingen betydelse för hur elementet kommer spela utan det är bara elementets parametrar som spelar roll, det finns ju inget som säger att det inte skulle gå att tillverka en 15"are som motsvarar dina 4st 12or på alla parametrar (men jag är ändå med på vad du menar) :)

Nja... Här pratar vi ju inte hifi. I hififallet använder man helst inte elementen i det område där man har konuppbrytningar. Här bryts det friskt! Förmodligen kan man vänta sig att en 15-tummare bryter upp på ett annat sätt än fyra 12-tummare. Så de låter nog olika, när de används så här.

Basta! säger att tonkurvan ser ut så här, men då är inte konuppbrytningarna med, så nivån över 1kHz är säkert högre och oroligare. Flera av parametrarna på elementet är höftade, tex kunde jag inte hitta Bl, Sd och Le. Lådan är på 345 liter, baffeln 80x120 cm och elementen placerade ungefär som på fotona.

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-01-24 20:33

Svante skrev:
lazyworm skrev:Hej!

Nja... Här pratar vi ju inte hifi. I hififallet använder man helst inte elementen i det område där man har konuppbrytningar. Här bryts det friskt! Förmodligen kan man vänta sig att en 15-tummare bryter upp på ett annat sätt än fyra 12-tummare. Så de låter nog olika, när de används så här.

Basta! säger att tonkurvan ser ut så här, men då är inte konuppbrytningarna med, så nivån över 1kHz är säkert högre och oroligare. Flera av parametrarna på elementet är höftade, tex kunde jag inte hitta Bl, Sd och Le. Lådan är på 345 liter, baffeln 80x120 cm och elementen placerade ungefär som på fotona.

Bild

Jag är inte med på varför man inte skulle kunna få en 15"are att bryta upp på samma sätt som en 12" (inte för att jag tror det var uppbrytningen V8an pratade om när han sa att det var "långsammare" bas i större element)

Pratar vi Tjong och dynamik i 30-500Hz området så finns det nog en å annan trevlig sak med stora magneter och feta koner som kan vara nog så trevliga och lågdistorderande i jmf., celestion, JBL, beyma, fane mm mm mm.

Nu när V8an blev nöjd så är ju mitt tips förkastligt men om han hade blivit missnöjd så hade det tipset varit nog så bra, dvs bra begagnade billiga element som lämpar sig till bas/gitarr förstärkare :P

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2006-01-24 20:38

Vee-Eight skrev:
Gubben i lådan. :twisted:

Där har ni ett perfekt julkort från din familj.

Kul projekt förresten!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-01-24 21:40

lazyworm skrev:Jag är inte med på varför man inte skulle kunna få en 15"are att bryta upp på samma sätt som en 12" (inte för att jag tror det var uppbrytningen V8an pratade om när han sa att det var "långsammare" bas i större element)

Ok, jag läste inte så noga vad V8 skrev, men att få en 15-tummare att bryta upp vid samma frekvenser som en 12-tummare är ungefär som att få en 15-tums orgelpipa att spela samma frekvens som en 12-tums. Nästan, fast inte riktigt förstås eftersom man inte är riktigt lika låst vad gäller vågutredningshastighet i en högtalarkon, som man är i luft. Men du fattar vad jag menar. Större sak -> lägre frekvenser. Visst, det går säkert att efterlikna en 12-tumskon i ett 15-tumselement, men eftersom man redan försöker att få konen så styv som det går är det säkert svårt att göra den styvare. Och sådär i genomsnitt har säkerligen 15-tummare lägre konuppbrytningsfrekvenser än 12-tummare. Vilket gör att de "som regel" säkert låter annorlunda.

Du hör mina reservationer här som säger att jag inte har så mycket egen erfarenhet, det är mest förståelse, tror jag.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-01-24 22:06

Jag håller med så länge man håller sig till samma hårdhet på membranet mm.
Tittar man t.ex på systerelementen (som ligger i WM topp för uppbrytning)
Seas W22EX001 som har 220cm2 Konarea så bryter den upp vid 5000Hz, kollar man sen på 10"aren i samma magnesium serie
W26FX001 med en konarea på 330cm2 så bryter den upp vid 4000Hz
Sen bryter lillebrorsan W18 med 126cm2 upp vid 5000Hz...

din teori stämmer iaf relativt bra så långt, men sen går vi till standardelementen från seas, t.ex CA22RNX, den har 230cm2 kon men bryter upp redan vid 3000Hz, alltså innan 10"aren från Excelserien bryter upp och långt ifrån lika kraftigt, så nog har mer saker än elementstorlek med uppbrytningsfrekvens att göra.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-01-24 22:16

lazyworm skrev:din teori stämmer iaf relativt bra så långt, men sen går vi till standardelementen från seas, t.ex CA22RNX, den har 230cm2 kon men bryter upp redan vid 3000Hz, alltså innan 10"aren från Excelserien bryter upp och långt ifrån lika kraftigt, så nog har mer saker än elementstorlek med uppbrytningsfrekvens att göra.

Jadå, det är klart att inte alla 12-tummare är lika, men i snitt bryter de nog upp vid en högre frekvens än 15-tummarna.

Att göra en kon styvare med något exotiskt material är lite som att fylla en orgelpipa med vätgas. Frekvensen stiger, trots bibehållen storlek. Men i de allra flesta fall så betyder en stor pryl lägre frekvenser.

Fö var det ett tentatal på min senaste tenta. Vätgas, alltså :D .

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-01-24 23:50

hehe ok :)

Jooooon

Inläggav Jooooon » 2006-01-25 11:24

Jättekul tråd Vee-Eight, följer den med stort intresse så jag själv lirar elbas och går i liknande tankar! :D

Hoppas att det går bra att jag lånar tråden lite och frågar hur "bra" frekvensgång man behöver för att få med gruntonen när man kör stämt i A?

J.

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2006-01-25 11:56

Vee-Eight skrev:Bild

Du har ju min bas!! :D

Jag har en exakt likadan... samma färg och allt... den till vänster alltså (Yamaha!),
Inte de fyra till höger... :)

/MHo

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-25 12:19

Mho:

Trevligt! :D

Har förresten kranat på ordentligt nu i vår nya replokal, och lite justeringar är kanske på plats.

Bild

Som kanske var väntat så agerar baffel och bakstycke som slavbasar och pulserar rätt ordentligt. Stagning är nog rätta medicinen; monteras när de nya basarna kommer på plats.

Bild

Lyssningsrummet invigs. Notera det smakfulla färgvalet på väggarna. :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-25 12:20

Jag kanske skulle skaffa mig en elbas när jag är klar med mina Bastodonter? 8) Ser kul ut det där... måste vara gött mos, märkte ju vilket drag det var i kompisens baslåda när vi spelade in en låt härom veckan... det vibrerade i ovanvåningen när man gick upp. :lol:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-30 15:50

Lite uppdatering...

Har nu spelat med resten av Carlssonz, och tyvärr så måste jag meddela att den kroknade rätt bra. Dels så var V-Amp:en felinställd och distade en del med Yamaha-basens mikar. Sedan var Phonic-steget som användes för klent med sina 200 watt, tillsammans med att systemet har för dålig verkningsgrad. Så jag vet inte riktigt hur jag skall fortsätta med bygget. Jag monterar ytterligare två basar och testar, och ser sedan.
- Carlsson Illuminati -

mike34

Inläggav mike34 » 2006-01-30 16:20

Vee-Eight skrev:Lite uppdatering...

Har nu spelat med resten av Carlssonz, och tyvärr så måste jag meddela att den kroknade rätt bra. Dels så var V-Amp:en felinställd och distade en del med Yamaha-basens mikar. Sedan var Phonic-steget som användes för klent med sina 200 watt, tillsammans med att systemet har för dålig verkningsgrad. Så jag vet inte riktigt hur jag skall fortsätta med bygget. Jag monterar ytterligare två basar och testar, och ser sedan.

Behöver du element med mer verkningsgrad ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-01-30 17:22

Vee-Eight skrev:Lite uppdatering...

Så går det när man inte väljer JBL, det du skall ha är dessa istället;

http://www.jblproservice.com/pdf/Discre ... 5-8-16.pdf

Det är nog det fräckaste du kan ha i en bas-rigg 8O 8O 8O 8O Ingenting annat kommer nära :)
NN

Nästa

Återgå till DIY-forum