Låt mig presentera projekt Muskedunder!
Moderator: Redaktörer

Vee-Eight skrev:Lilltroll:
Kan tänka mig att dessa basar uppför sig rätt vilt uppåt. De är inte delade med ett LP-filter, och körs fullregister. Om detta är helt ohållbart så skall jag testa att filtrera. Den är i skrivande stund olyssnad. Tonsvep och provspelning sker senare idag.![]()
Lazyworm:
Har testat med lite större element, och genomgående så gillar jag 10"-12" storlek, minst 4st i stack. Tycker av ngn anledning att det blir lite mer attack och bett. Har haft en 24" Fane Colossus i H-baffel innan (som var ruggigt trött och tungt), som skall få agera låglåg-bas under 40Hz.![]()
Tack för tipset iaf.
lazyworm skrev:Hej!
Storleken av elementet har ingen betydelse för hur elementet kommer spela utan det är bara elementets parametrar som spelar roll, det finns ju inget som säger att det inte skulle gå att tillverka en 15"are som motsvarar dina 4st 12or på alla parametrar (men jag är ändå med på vad du menar)
Kul att du är nöjd med lådan iaf.)

Svante skrev:lazyworm skrev:Hej!
Storleken av elementet har ingen betydelse för hur elementet kommer spela utan det är bara elementets parametrar som spelar roll, det finns ju inget som säger att det inte skulle gå att tillverka en 15"are som motsvarar dina 4st 12or på alla parametrar (men jag är ändå med på vad du menar)
Kul att du är nöjd med lådan iaf.)
Nja... Här pratar vi ju inte hifi. I hififallet använder man helst inte elementen i det område där man har konuppbrytningar. Här bryts det friskt! Förmodligen kan man vänta sig att en 15-tummare bryter upp på ett annat sätt än fyra 12-tummare. Så de låter nog olika, när de används så här.
Basta! säger att tonkurvan ser ut så här, men då är inte konuppbrytningarna med, så nivån över 1kHz är säkert högre och oroligare. Flera av parametrarna på elementet är höftade, tex kunde jag inte hitta Bl, Sd och Le. Lådan är på 345 liter, baffeln 80x120 cm och elementen placerade ungefär som på fotona.
lazyworm skrev:Jag är inte med på varför man inte skulle kunna få en 15"are att bryta upp på samma sätt som en 12" (inte för att jag tror det var uppbrytningen V8an pratade om när han sa att det var "långsammare" bas i större element)
lazyworm skrev:din teori stämmer iaf relativt bra så långt, men sen går vi till standardelementen från seas, t.ex CA22RNX, den har 230cm2 kon men bryter upp redan vid 3000Hz, alltså innan 10"aren från Excelserien bryter upp och långt ifrån lika kraftigt, så nog har mer saker än elementstorlek med uppbrytningsfrekvens att göra.
Vee-Eight skrev:Lite uppdatering...
Har nu spelat med resten av Carlssonz, och tyvärr så måste jag meddela att den kroknade rätt bra. Dels så var V-Amp:en felinställd och distade en del med Yamaha-basens mikar. Sedan var Phonic-steget som användes för klent med sina 200 watt, tillsammans med att systemet har för dålig verkningsgrad. Så jag vet inte riktigt hur jag skall fortsätta med bygget. Jag monterar ytterligare två basar och testar, och ser sedan.
Vee-Eight skrev:Lite uppdatering...
Har nu spelat med resten av Carlssonz, och tyvärr så måste jag meddela att den kroknade rätt bra. Dels så var V-Amp:en felinställd och distade en del med Yamaha-basens mikar. Sedan var Phonic-steget som användes för klent med sina 200 watt, tillsammans med att systemet har för dålig verkningsgrad. Så jag vet inte riktigt hur jag skall fortsätta med bygget. Jag monterar ytterligare två basar och testar, och ser sedan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster