Frekvenskurva in ear - lurar, hur mäter man den?

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Frekvenskurva in ear - lurar, hur mäter man den?

Inläggav Skrivbordet » 2025-02-22 21:31

Ja, som rubriken lyder. Låt säga att tillverkaren anger 20-20000 Hz, +- 3dB.
Hur har man mätt för att få fram det?
Ekofri låda med en mikrofon mellan ”öronpluggarna”?

Beroende på hur jag sätter pluggarna i öronen, så upplever jag ju skillnader. Sätter jag dem på ett visst sätt ökar basen, på ett annat sätt upplever jag en sorts loudnesseffekt.

Och folks öron ser ju inte likadana ut…
Senast redigerad av Skrivbordet 2025-02-22 21:35, redigerad totalt 1 gång.

Tell

Re: Frekvenskurva in ear - lurar, hur mäter man den?

Inläggav Tell » 2025-02-22 22:39

Frekvensomfångssiffrorna på hörlurar ska man ta med en rejäl skopa salt. Det är bara några random önskesiffror som dom skriver in som inte har med verkligheten att göra. Ta t ex Sennheiser HD650 som på pappret ska gräva sig ner till typ 10Hz, men det är ju ett par öppna lurar så i verkligheten så ligger väl -3dB-strecket vid runt 70Hz, alltså spelar dom så gott som ingen bas alls. Jag kommer aldrig förstå varför folk köper såna där lurar, tunn musik är tråkig musik.

Sen har vi ju uppmätta frekvensomfånget uppåt som tyvärr blir väldigt osäkra just pga hur folks öron är formade, så över typ 5kHz så kan vi inte lita på mätningarna alls egentligen.
Resolve på The Headphone Show berättar mer:

jansch

Re: Frekvenskurva in ear - lurar, hur mäter man den?

Inläggav jansch » 2025-03-07 21:23

Videon är är ganka bra och innehåller inga felaktigheter. Dock! jag tycker man "missar" grundproblemet med hörurar.

När vi lyssnar på högtalare eller naturliga ljud i vår omgivning är våra öron i ett frifält med inslag av diffusfält. Det betyder att alla människor (utan skador i hörseln) uppfattar ljudet "lika". Detta är givetvis subjektivt men det är hur vi uppfattar olika ljud i vår vardag.

När vi "ploppar i" in ears i öronen förändrar vi fullständigt förutsättningarna då ljudkällan, In-ears, bildar tillsammans med örats anatomi EN AKUSTISK ENHET.
För låga frekvenser bildas ett tryckfält (Pressure field) där basområdets frekvensgång blir proportionellt (inversen) mot den luftvolym som innesluts i örat och även ev. läckage påverkar kraftigt.
För högre frekvenser bildar hörselgången en pipa (resonator) där In-ear-kapselns placering i hörselgångens mynning påverkar resonanstoppar.

Enkelt uttryckt kan man säga att örats anatomi påverkar/ belastar In-ears kapseln till skillnad från en normal högtalare som inte bryr sig om hur dina öron ser ut då då det är ett frifält/diffusfält mellan högtalaren och öronen..

Återgå till Akustikforum