Vad har du för "House Curve"?

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Elfsberg » 2022-04-11 15:21

goat76 skrev:Här är en annan gif med hörnabsorbenterna på plats inklusive EQ-justeringar, körde med dessa inställningar under ungefär 3 veckors tid men suget till musiklyssnandet minskade drastiskt, vilket för min del är en "måttstock" på att det för mig på lyssningsplats faktiskt låter sämre, så nu kör jag utan det och njuter av musiken. :)

Det jag inte riktigt kan förstå är varför resonansen nere i basområdet mellan 70 och 80 Hz ser ut att ha förvärrats i tidsaspekten av EQ-justeringen, hur kommer det sig?


Ptja, de större problemen (basområdet) blir ju än tydligare. Kanske upplevs anläggningen i sin helhet som sämre då. (Min erfarenhet säger att ringningar i basområdet är största problemet i ett normalt vardagsrum.)

Angående 70-80 Hz. Har du mikrofonen i EXAKT samma ställe? Kan det skilja nån centimeter? Det vore ju lite kul om det påverkade så mycket isåfall!
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav goat76 » 2022-04-11 15:51

Zappa skrev:
goat76 skrev:
Elfsberg skrev:
Inte med ekvalisering. Jag har mätningar på höger och vänster kanal separat utan bc60 inkopplad i kedjan. All ekvalisering utgår från dem.

goat76:

Dina vattenfall är inte supersmidiga att läsa av. Jag föreslår att du ändrar tidsfönstret till t ex 500 ms och botten till lyssningsrummets brusgolv.


Inte för det jag ville visa vilket är genomskärningen som syns med tidsfönstret till 300 ms. Genomskärningen just vid 300 ms ger den mest tydliga brytpunkten för att förtydliga skillnaden med och utan hörnabsorbenterna.


Hur ser dina absorbenter ut, vad är det för typ av absorbenter?


Det är hörnabsorbenter från Vicoustic vilka uppfyller mina krav på att de åtgärder jag gör i mitt vardagsrum utöver funktion även ser estetiskt tilltalande ut. Jag har varken tillgång till vare sig snickeri eller verktyg och hade inte kunnat göra dem själv, därav köpet av färdiga och snygga "design"-absorbenter. Det sitter för närvarande 3 sådana i vardera främre hörn av rummet men jag fick mersmak och ska troligtvis införskaffa mig 4 stycken till för ett av de bakre hörnen. I det fjärde hörnet kommer det tyvärr inte finnas plats.

Vicoustic 1.JPG
Vicoustic 1.JPG (287.12 KiB) Visad 3443 gånger

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav goat76 » 2022-04-11 18:34

Elfsberg skrev:
goat76 skrev:Här är en annan gif med hörnabsorbenterna på plats inklusive EQ-justeringar, körde med dessa inställningar under ungefär 3 veckors tid men suget till musiklyssnandet minskade drastiskt, vilket för min del är en "måttstock" på att det för mig på lyssningsplats faktiskt låter sämre, så nu kör jag utan det och njuter av musiken. :)

Det jag inte riktigt kan förstå är varför resonansen nere i basområdet mellan 70 och 80 Hz ser ut att ha förvärrats i tidsaspekten av EQ-justeringen, hur kommer det sig?


Ptja, de större problemen (basområdet) blir ju än tydligare. Kanske upplevs anläggningen i sin helhet som sämre då. (Min erfarenhet säger att ringningar i basområdet är största problemet i ett normalt vardagsrum.)

Angående 70-80 Hz. Har du mikrofonen i EXAKT samma ställe? Kan det skilja nån centimeter? Det vore ju lite kul om det påverkade så mycket isåfall!


Det är inte exakt på centimetern samma placering av mikrofonen men nära nog för att inte ge så stora avvikelser. För att vara säker på det har jag tittat igenom flera mätningar från ungefär samma position men ingen av dem avviker så mycket i tidsplanet så som den med EQ-korrigeringen gör.

Det vore intressant att se vad som sker hos andra vad gäller tidsplanet vid EQ-korrigeringar. Kanske är det bara lite otur att det blev som det blev med just de korrigeringar jag gjorde i mitt system?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Belker » 2022-04-11 19:58

Ja, din eq ser ut att ha missat målet något. Det kan bli konstiga ”ringningar” i tiden om ingreppet hamnar lite fel. Justera-mät-upprepa. Sen tycker jag det är lättare att se detta i Decay.

Effekten av absorbenten är ju som sagt lite motsägelsefull också, men för att vara säker på vad som är vad behöver du nog mäta om med resp utan. Det kan vara vad som helst som orsakade anomalin. En buss, grannens tvättmaskin, kattens väderspänning… Med det sagt har jag också sett märkliga effekter av akustikåtgärder. Det är svårt att förutsäga exakt effekt. Igen; mät, mät, mät.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav goat76 » 2022-04-11 20:49

Belker skrev:Ja, din eq ser ut att ha missat målet något. Det kan bli konstiga ”ringningar” i tiden om ingreppet hamnar lite fel. Justera-mät-upprepa. Sen tycker jag det är lättare att se detta i Decay.

Effekten av absorbenten är ju som sagt lite motsägelsefull också, men för att vara säker på vad som är vad behöver du nog mäta om med resp utan. Det kan vara vad som helst som orsakade anomalin. En buss, grannens tvättmaskin, kattens väderspänning… Med det sagt har jag också sett märkliga effekter av akustikåtgärder. Det är svårt att förutsäga exakt effekt. Igen; mät, mät, mät.


Vilka spekulationer du kommer med. :)

EQn har inte missat målet, det är flera mindre korrigeringar i grupp som ger ett bättre resultat än de jag tidigare gjort som var gjorda med mer bredbandiga korrigeringar. Jag har hur många mätningar som helst, du behöver inte vara orolig att någon buss eller annat har påverkat mätningarna.

Så här ser korrigeringen ut med din favorit smooting. :)
ERB EQ.jpg
ERB EQ.jpg (290.1 KiB) Visad 3386 gånger

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Belker » 2022-04-11 22:54

goat76 skrev:
Belker skrev:Ja, din eq ser ut att ha missat målet något. Det kan bli konstiga ”ringningar” i tiden om ingreppet hamnar lite fel. Justera-mät-upprepa. Sen tycker jag det är lättare att se detta i Decay.

Effekten av absorbenten är ju som sagt lite motsägelsefull också, men för att vara säker på vad som är vad behöver du nog mäta om med resp utan. Det kan vara vad som helst som orsakade anomalin. En buss, grannens tvättmaskin, kattens väderspänning… Med det sagt har jag också sett märkliga effekter av akustikåtgärder. Det är svårt att förutsäga exakt effekt. Igen; mät, mät, mät.


Vilka spekulationer du kommer med. :)

EQn har inte missat målet, det är flera mindre korrigeringar i grupp som ger ett bättre resultat än de jag tidigare gjort som var gjorda med mer bredbandiga korrigeringar. Jag har hur många mätningar som helst, du behöver inte vara orolig att någon buss eller annat har påverkat mätningarna.

Så här ser korrigeringen ut med din favorit smooting. :)
ERB EQ.jpg


Men ursäkta att jag försöker hjälpa när du ber om det. Det var du som frågade varför EQad kurva ligger kvar i tid. Men då är väl allt perfekt ändå, då.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav goat76 » 2022-04-11 23:13

Belker skrev:
goat76 skrev:
Belker skrev:Ja, din eq ser ut att ha missat målet något. Det kan bli konstiga ”ringningar” i tiden om ingreppet hamnar lite fel. Justera-mät-upprepa. Sen tycker jag det är lättare att se detta i Decay.

Effekten av absorbenten är ju som sagt lite motsägelsefull också, men för att vara säker på vad som är vad behöver du nog mäta om med resp utan. Det kan vara vad som helst som orsakade anomalin. En buss, grannens tvättmaskin, kattens väderspänning… Med det sagt har jag också sett märkliga effekter av akustikåtgärder. Det är svårt att förutsäga exakt effekt. Igen; mät, mät, mät.


Vilka spekulationer du kommer med. :)

EQn har inte missat målet, det är flera mindre korrigeringar i grupp som ger ett bättre resultat än de jag tidigare gjort som var gjorda med mer bredbandiga korrigeringar. Jag har hur många mätningar som helst, du behöver inte vara orolig att någon buss eller annat har påverkat mätningarna.

Så här ser korrigeringen ut med din favorit smooting. :)
ERB EQ.jpg


Men ursäkta att jag försöker hjälpa när du ber om det. Det var du som frågade varför EQad kurva ligger kvar i tid. Men då är väl allt perfekt ändå, då.


Förlåt, jag kanske misstolkade ditt inlägg och läste det kanske ur "fel tonläge". :)

Den EQade kurvan har två smalare och djupare sänkningar vardera för att ta hand om topparna, dessa smalare ingrep minimerar "blödningen" av dessa korrigeringar så att de inte påverkar de närliggande två dalarna, som i sin tur har lättare höjningar för att på så vis räta upp kurvan för att den ska bli rakare. Sen på det en bass-shelf som höjer upp det hela vilket är till ytterligare hjälp för att plana ut kurvan och återskapa önskad nivå i basområdet.

I vattenfallet med en smoothing på 1/48 kan det nog verka som att EQ-justeringarna missat målet, men med psykoakustisk smoothing vilket mer ska överstämma med det vi hör så träffar EQn topparna och tar ned dem rejält. Det här är den bästa jag hittills kommit fram till, men jag faller varje gång tillbaka och inser att jag föredrar ljudet utan korrigeringarna. Kanske är det mitt relativt korta lyssningsavstånd som gör att det inte låter rätt, eller möjligtvis för att det finns en viss obalans i basen mellan kanalerna orsakad av att jag inte har en symetrisk högtalaruppställning och att jag inte har möjlighet att korrigera kanalerna individuellt. Jag vet bara att intresset för musiklyssning sjunker rejält med tiden då jag kört med korrigeringar av basområdet. :)
Senast redigerad av goat76 2022-04-11 23:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Belker » 2022-04-11 23:30

Ok.

Med missat målet menar jag inte i stort. +/- delar av Hz kan ge skillnad i vattenfallet. Och lite olika Q. Om det hörs får vara osagt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav goat76 » 2022-04-11 23:37

Belker skrev:Ok.

Med missat målet menar jag inte i stort. +/- delar av Hz kan ge skillnad i vattenfallet. Och lite olika Q. Om det hörs får vara osagt.


Jag gjorde en redigering av mitt föregående inlägg med beskrivning av hur min EQ-justering ser ut.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Elfsberg » 2022-04-12 11:12

Testa jobba bort de stora ringningarna istället, garanterat har de större påverkan. :)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
donjansson
 
Inlägg: 554
Blev medlem: 2012-09-27
Ort: Uppsala -> Göteborg -> Hässleholm -> Tyringe

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav donjansson » 2022-04-17 22:44

Det av IÖ ritade musikrummet är färdigt sen länge. Den 27:e april har jag varit farsa ett år. Av förklarliga skäl har jag inte fått så många möjligheter att finlyssna där ute. Började skissa på en andra rigg, i vårt (ur rumsakustiskt perspektiv) värdelösa vardagsrum. Bryggade Yamaha PC2602 till varsin JBL B460, JBL L112 drivs av Yamaha PC2602. Världens topp vid 40 Hz, samt övriga problemområden, har enbart förbättrats medelst en Technics SH-8075 grafisk equalizer. Att placera högtalare på annat sätt är som synes ej rimligt. Rummet är så gott som obehandlat, bortsatt från stor bokhylla och jäkla massa gardiner. Sedan sista mätningen har jag plussat 125 Hz tre dB/kanal. Nu kan jag nog inte få till det här bättre. Nivån av lågbas hanteras enkelt med gain på Yamaha PC2602.

IMG_0528.jpeg
IMG_0528.jpeg (319.6 KiB) Visad 3060 gånger


Skärmavbild 2022-04-17 kl. 22.32.42.png
Skärmavbild 2022-04-17 kl. 22.32.42.png (161.86 KiB) Visad 3060 gånger
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav goat76 » 2022-06-24 13:49

Jag har återigen pillat lite mer med min House Curve nu när jag har införskaffat mig en ytterligare subwoofer för stereo-bas. De två basarna står placerade på vardera yttersida i nära anslutning till vänster respektive höger fronthögtalare, placeringen har gjorts efter RELs rekommendationer och är noga framlyssnat för att ljudmässigt spela i perfekt fas med vardera fronthögtalare, och det låter nästan oförskämt bra! :)

Så till min house curve...

I mitt vardagsrum har jag valt att göra en liten kompromiss när det kommer till högtalarnas placering, detta för att det helt enkelt passar bäst rent estetiskt/möbleringsmässigt (Jag vet, jag skäms för att ljudet inte gått först på den punkten) så mina högtalare står inte symetriskt uppställda i rummet. Problemet med det är att framförallt basen under 80 Hz blir ojämn mellan vänster (orange kurva) och höger (grönblå kurva) högtalare. Om man bortser ifrån de tydliga resonanstopparna i basområdet så kan man även skönja en viss nedåtgående trend från circa 100 Hz och nedåt vilket syns i bilden här nedanför.
Left and right speaker without subwoofers and EQ.jpg
Left and right speaker without subwoofers and EQ.jpg (335.55 KiB) Visad 2845 gånger


Det fina med två aktiva subwoofers för basstöd till vardera fronthögtalare är att det gett mig möjligheten att jämna ut responsen mellan kanalerna med individuella crossovers och nivåer. I och med det har jag kunnat höja nivån för att motverka den nedåtgående trenden från 100 Hz och responsen från de två högtalarna är nu mer lika varandra. Resonanstopparna har naturligtvis höjts även de så att REW varnar för klippning av mätsignalen.
Left and right speaker and subwoofers without EQ.jpg
Left and right speaker and subwoofers without EQ.jpg (337.14 KiB) Visad 2845 gånger


Sektionen för EQ i REW är riktigt bra, det är imponerande hur nära deras uträknade EQ-justerade kurva kommer den efterföljande riktiga mätningen, efter att samma EQ-justeringar applicerats i Linns rumskorrigeringsprogram.

Jag har inte siktat på att efterlikna någon specifik målkurva även om jag haft uppe Harmans "trained listeners"-kurvan i REW bara för att ha något att jämföra med, jag har istället fokuserat på vad jag föredrar och hur jag upplever att ljudet förändras med varje enskild korrigering och landat på följande. Det finns vissa kompromisser eftersom Linn Space Optimisation endast har fyra "Custom filter" där korrigeringarna inte kan göras individuellt för enkilda kanaler, jag har därför valt att göra en avvägning för var och hur dessa fyra korrigeringar ger bästa möjliga kompromiss mellan kanalerna.

I första bilden här nedanför ser man hur de två kanalerna mäter individuellt, och i andra bilden hur den genomsnittliga responsen ser ut nu. Rent visuellt har nu kurvan i överlag en hyfsat jämnt sluttande "trend" från basområdet till diskantområdet.
Ljudmässigt är det den mest lyckade EQ-justeringen av min "House Curve" hittills och jag tillskiver den rent ljudmässiga förbättringen de två aktiva subwoofers jag numera har i ljudsystemet, möjligheten att nu kunna anpassa basen individuellt för vänster respektive höger kanal är klar fördelaktigt. :)
Left and right speaker and subwoofers with EQ.jpg
Left and right speaker and subwoofers with EQ.jpg (335.42 KiB) Visad 2845 gånger

Average response LEFT and RIGHT SPEAKERS with SUBWOOFERS and EQ.jpg
Average response LEFT and RIGHT SPEAKERS with SUBWOOFERS and EQ.jpg (321.52 KiB) Visad 2845 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav I-or » 2022-06-24 17:08

Jag har sett att många forummedlemmar ger fasegenskaper och tidsfördröjningar en nästan magisk betydelse, ofta utan att ens förstå de matematiska/fysikaliska sambanden. Otaliga rapporter visar dock att fasgången inte har någon praktisk betydelse i sig och inte heller antalet basmoduler förutsatt att den maximala ljudtrycksnivån är konstant, att man ekvaliserar och bara vill optimera för lyssningspositionen. Det optiska intrycket har dock visat sig ha ganska stor betydelse för typiska lyssnare.

Det kan även vara intressant att känna till att ett minimalt avstånd mellan basmodul och huvudhögtalare inte alls behöver leda till optimal fasintegration eftersom fasgången för högtalare och delningsfilter har stor inverkan här. Fasgången har som bekant endast indirekt påverkan för det ljudande resultatet, då den påverkar frekvensgången i delningsområdet.

Slutligen får man särskilt med multimonoinspelningar leta länge för att faktiskt hitta inspelningar med signifikanta skillnader mellan kanalerna under 100 Hz, men detta är av minimalt intresse eftersom man inte hör sådant ändå i ett någorlunda normalt lyssningsrum.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Torskar
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2022-04-15

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Torskar » 2022-06-24 17:53

På tal om fas så är det Vector average som ger rätt bild av frekvensgången i REW. RMS average tar inte hänsyn till fas.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav goat76 » 2022-06-24 23:39

Torskar skrev:På tal om fas så är det Vector average som ger rätt bild av frekvensgången i REW. RMS average tar inte hänsyn till fas.


Det ska jag kolla upp. Själv har jag lyssnat fram var bashögtalarna ska stå i förhållande till respektive fronthögtalare. Man spelar upp ett musikstycke med ett upprepande basljud samtidigt som man sakta drar subwoofern djupledes längs sidan av huvudhögtalaren tills man hör att de spelar tillsammans, inte svårare än så. :)

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Zappa » 2022-06-25 11:55

Med relativt försiktiga justeringar i Equalizer APO och annan högtalarplacering ser min nuvarande rumskurva ut så här:

22-05-25 inkl EQ.png
22-05-25 inkl EQ.png (40.72 KiB) Visad 2733 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav goat76 » 2022-06-25 12:22

Zappa skrev:Med relativt försiktiga justeringar i Equalizer APO och annan högtalarplacering ser min nuvarande rumskurva ut så här:

22-05-25 inkl EQ.png


Hur ser de individuella mätningarna ut för vänster respektive höger högtalare i ditt rum, öppningen till vänster om din vänstra högtalare (som jag sett i din medlemstråd) borde väl ge en mätning som skiljer en del från den högra högtalaren som står närmare ett av hörnen av rummet?

När du justerar kurvan i Equalizer APO, gör du det individuellt för vänster och höger högtalare eller korrigerar du efter den sammanställda rumskurvan? Equalizer APO kanske inte har funktionen för att hantera separata EQ-justeringar för vänster och höger högtalare?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav I-or » 2022-06-25 17:52

EAPO kan individuellt ekvalisera (eller hantera delningsfilter för) samtliga kanaler i Windows-systemet ifråga.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav goat76 » 2022-06-25 18:18

I-or skrev:EAPO kan individuellt ekvalisera (eller hantera delningsfilter för) samtliga kanaler i Windows-systemet ifråga.


Bra, jag måste ta och testa EAPO vid tillfälle. :)

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav dewpo » 2022-06-25 19:55

Här har det flyttas högtalare en liten bit (ca 20cm) :oops: Vilket förstås krävt nya EQ inställningar :) Här är nuvarande "huskurva" 8)

NUNUNUNU.jpg
NUNUNUNU.jpg (234.87 KiB) Visad 2642 gånger


Oroligheterna vid 200-600 Hz borde förstås hanteras bättre :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Zappa » 2022-06-25 20:31

goat76 skrev:
Zappa skrev:Med relativt försiktiga justeringar i Equalizer APO och annan högtalarplacering ser min nuvarande rumskurva ut så här:

22-05-25 inkl EQ.png


Hur ser de individuella mätningarna ut för vänster respektive höger högtalare i ditt rum, öppningen till vänster om din vänstra högtalare (som jag sett i din medlemstråd) borde väl ge en mätning som skiljer en del från den högra högtalaren som står närmare ett av hörnen av rummet?

När du justerar kurvan i Equalizer APO, gör du det individuellt för vänster och höger högtalare eller korrigerar du efter den sammanställda rumskurvan? Equalizer APO kanske inte har funktionen för att hantera separata EQ-justeringar för vänster och höger högtalare?


Jag har inte tillgång till mätningarna nu men självklart är det ganska stor skillnad på hur vänster och höger högtalare mäter i lågfrekvenserna på lyssningsplatsen. Jag justerar alltid lika för båda kanalerna.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 640
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Rille » 2022-07-01 16:54

Så här ser det ut hos mig just nu. smoothing auto enl Carma. låter utmärkt tycker jag.
rumskurva Rick 20220424 forumbild.png
rumskurva Rick 20220424 forumbild.png (184.62 KiB) Visad 2524 gånger

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 640
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Rille » 2022-07-01 16:58

och så utan smoothing..
rumskurva utan smoothing Rick 20220424 forumbild.png
rumskurva utan smoothing Rick 20220424 forumbild.png (234.12 KiB) Visad 2522 gånger

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Zappa » 2022-07-01 18:10

Rille skrev:Så här ser det ut hos mig just nu. smoothing auto enl Carma. låter utmärkt tycker jag.
rumskurva Rick 20220424 forumbild.png


Du har ordentligt med djupbas :D, är det fortfarande Dayton Audio RSS390HF-4 som levererar de låga frekvenserna?
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 640
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Rille » 2022-07-01 22:58

Ja Dayton 15"hf 4st står för basområdet. Jag måste säga att jag är nöjd med dom. Jag har hört bättre från stora INO system, men då för betydligt mer pengar, och betydligt större lådor eller fler element. Det där med nivån i basen är svårt. Det diffar för varje rum, anläggning, nivå och lyssnare. Hos mig låter det neutralt vid sisådär 85-90dB tycker jag. Möjligen liiite varmt men om jag sänker nivån 0,5dB så saknar jag liiite värme, och med den toleransen så är jag nöjd.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Zappa » 2022-07-01 23:15

Rille skrev:Ja Dayton 15"hf 4st står för basområdet. Jag måste säga att jag är nöjd med dom. Jag har hört bättre från stora INO system, men då för betydligt mer pengar, och betydligt större lådor eller fler element. Det där med nivån i basen är svårt. Det diffar för varje rum, anläggning, nivå och lyssnare. Hos mig låter det neutralt vid sisådär 85-90dB tycker jag. Möjligen liiite varmt men om jag sänker nivån 0,5dB så saknar jag liiite värme, och med den toleransen så är jag nöjd.

Jag har själv kikat lite på dessa element men har nog landat i att det blir bs60 istället. Det ser ut som att du har rimlig nivå i basen och som sagt ordentlig djupbas vilket alltid är trevligt. Jag kan tänka mig att det låter bra. :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 640
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Rille » 2022-07-03 11:20

Bs60 är väldigt bra till Pi60. Du blir nog nöjd du med.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Maarten » 2022-07-07 18:36

En ny spelare, kommer upp på scenen, då måste man jämföra igen.

Först alla mot alla (där det är lite svårt att se där de trängs på startlinjen):
rumskurva Rick 20220424 jmf.png
rumskurva Rick 20220424 jmf.png (160.93 KiB) Visad 2346 gånger


Sen mot husgudarna på faktiskt:

rumskurva Rick 20220424 jmf_husgudarna.png
rumskurva Rick 20220424 jmf_husgudarna.png (110.37 KiB) Visad 2325 gånger


Ekvaliseringskungarna Belker och Dewpo i topp igen, även om Thomas_A klarar sig bra med sina hembyggen. (Relativt Floyd T och den Faktiska rumskruvan).
Minns dock ej om alla körde samma smoothing.

Liksom många andra har den nye spelaren svårt att möta motståndare som Sven, Berra, Igge och Roffe, dvs svackor i registret 100-400 Hz.

(Som tidigare nämntär detta en av flera kurvor som kan vara användbara).
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav goat76 » 2022-07-07 21:04

Aha Maarten, är du på det här igen?
Jag misstänker att det blir lite jämnare mellan alla om vi alla kör samma ERB smoothing som Belker. :)

Här är min nuvarande kurva som ser lite annorlunda ut nu efter införskaffandet av en ytterligare subwoofer vilket jämnat ut några svackor i basen, plus att jag nu även har några EQ-justeringar i djupbas-området.
Jun 23 AVERAGE ERB EQ.jpg
Jun 23 AVERAGE ERB EQ.jpg (295.89 KiB) Visad 2317 gånger

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Chopha » 2022-07-07 23:14

Jädrans Rille, vilken trevlig utsträckning ner i infrabasen! 8O :)
Fina mätningar, ser ut att låta bra hos väldigt många av er.

Så här ser en modest kurva ut från min soffa. 1/6 smoothing verkar vara standard.
pi60 m. bs60, separat EQ för båda kanalerna med som mest ± 2,3 dB i korrigeringarna.
Bild

EDIT:
Missade att trenderna verkar vända, vill ju inte verka ur tiden!

ERB - Hur kommer det sig att ERB inte visar lika mycket av basområdet, missar jag en inställning i REW?
Bild


Kastar in ett vattenfall också när jag ändå sitter och editerar inlägget :)
Bild
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

FöregåendeNästa

Återgå till Akustikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster