Spridning av bakåtgående ljudvåg på en linjekälledipol

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Spridning av bakåtgående ljudvåg på en linjekälledipol

Inläggav solhaga » 2022-08-11 20:22

I-or skrev:Det är extremt svårt att hantera bakåtstrålningen från ett bandelement med låg undre gränsfrekvens, vare sig detta är av normal typ eller AMT som i det här fallet. Den stora arean och den låga massan är problematiska faktorer, men minst lika mycket beror svårigheterna på att bandet inte sluter tätt mot sidorna och att man lätt erhåller ett utökat läckage här när bakvågen inte fritt kan röra sig bakåt. Mest verkningsfullt är en transmissionsledning med absorbent, men denna måste vara minst en fjärdedels våglängd lång, vilket oftast gör den omöjlig i praktiken.

Diffusering bakom elementet kommer att vara verkningslöst eftersom man inte kan diffusera ljudvågorna vid öppningen av en kanal. Man inför med den lösning som presenteras ovan endast reflektioner av en annan typ än öppningen i sig medför.

Absorbent i kanalen är den enda lösning som är användbar i praktiken. En mot membranet "vågad" (för att ge en något mer gradvis impedansändring) mineralull eller lämplig skumplast kan ge en hygglig dämpning av bakvågen, vilket leder till ett mer kardioidformat utstrålningsmönster (om man dämpar bakvågen är det ofrånkomligt att dipolkarakteristiken övergår i kardioidkarakteristik). Dock erhåller man på detta sätt en måttlig dämpning i den undre delen av passbandet för AMT:n.

Tanken är att få mildra inverkan från den nedre halvan av linjekällan eftersom den är bara 30 cm framför en subbas träyta.
Jag vill inte ändra subbasens träyta av kosmetiska skäl.


Intressant. Längsgående strimlor av Wettexduk kanske?

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Spridning av bakåtgående ljudvåg på en linjekälledipol

Inläggav solhaga » 2022-08-11 20:28

Kronkan skrev:Intressant och kvickt!

En fundering jag har är att utformningen kanske är effektiva för kortare våglängder. Jag kan ju inte vara helt säker. Men de brädor som skall vinkla ljudet utåt sidorna skulle möjligtvis kunna vara bredare. Men jag är inte helt säker. Absolut inte.

Ta det som en fundering bara! Det finns ju andra säkert bättre att fundera över detta typ Peter.


Hur låter det?


Jag hade faktiskt den tanken också men inte tillräckligt med brädor hemma.

Jag har tyvärr inte haft att varken mäta eller lyssna.
Vid fint väder prioriteras Attefallsbygget och dessutom håller förstärkeriet på att byggas om till att vara fläktförsedda.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Spridning av bakåtgående ljudvåg på en linjekälledipol

Inläggav I-or » 2022-08-12 01:16

JM skrev:Det är samma hjärna som lyssnar i konsertsalen och rummet hemma. Det är bara extrapolera fynden i studien till det som passar till det mindre rummet. Studien är inte gjord i en konsertsal utan i en artificiellt rum. Rubriken är missvisande men speglar forskningsklimatet på 1970-talet.
En av de bästa studierna någonsin men som alltid med begränsningar. Figuren och texten bör studeras med eftertanke. Många bra bottnar relativt hur vi hör i små rum. Image shift är relateard till summation lokation.
Toole har kompletterat studien med andra ljudkällor än klassisk musik som klickljud, tal mm. Hittar inte den.
Reflexerna bör vandra med fördröjning på ca 20 ms relativt direktljudet innan de når lyssnaren från 65 grader lateralt.

JM


Vi har varit inne på detta förut och svaret är fortfarande detsamma. Det går inte att extrapolera resultat från konsertsalsakustik till lyssningsrum för stereoåtergivning eftersom konsertsalarna är runt en tiopotens större. Detta är väl känt för alla som har studerat de båda områdena.

För övrigt innebär 20 ms en extra löpväg om ca 7 m, vilket är totalt orealistiskt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Spridning av bakåtgående ljudvåg på en linjekälledipol

Inläggav JM » 2022-08-12 09:17

Nu hänvisar jag primärt till Barrons (fysiker) eminenta studie där resultaten är baserade på en försöksuppsättning där högtalare och försökspersonerna är 3 m från varandra dvs resultaten är utan tvivel extrapolerbara till små rum.

I vissa lägen är upplevelsen av bra ljud extrapolerbara från konsertsalar till små rum. Nu tänker jag ffa på vissa relativvärden.
Bla Lokki visar i flera av sina studier att det är ffa laterala reflexer som generar bästa ljudupplevelsen och i princip alla andra reflexer skapar sämre ljudupplevelse.
Reflexljudet bör enligt bla Barron, Lokki vara minst 6 dB svagare än direktljudet oberoende av rummets storlek.
Dominerande reflexljudet bör enligt bla Barron, Lokki var fördröjt minst 20 ms relativt direktljudet oberoende av rummets storlek. Något som jag nästan har i mitt större lyssningsrum.
Stora salen i Musikverein i Wien ger reflexer med en frekvenskurva relativt lika med direktljudet. Detta gäller oberoende av rummets storlek.
https://users.aalto.fi/~ktlokki/publica ... tml#intart

Att dessa relativvärden är lika för små och stora rum är inte så konstigt. Visserligen förväntar vi oss olika ljud i små och stora rum men det som är optimalt för ljudupplevelsen är lika.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Spridning av bakåtgående ljudvåg på en linjekälledipol

Inläggav I-or » 2022-08-12 11:20

De viktigaste skillnaderna mellan en konsertsal och ett lyssningsrum för stereoåtergivning:

1. Storlek - nästan en tiopotens större dimensioner i konsertsalen ger nästan en tiopotens längre löptider för reflektionerna och nästan en tiopotens längre efterklangstid
2. Fantomprojektion - existerar naturligtvis ej i konsertsalen
3. Riktverkan - högtalare riktar i hela det avgörande frekvensområdet över ca 500 Hz ljudvågorna framåt, medan de flesta musikinstrument har komplicerade och mer bredspridande utstrålningsmönster

Som synes är förutsättningarna helt olika.

För övrigt kräver en uppställning med ett lyssningsavstånd om 3 m att rummet är 11 m brett för att den första sidoväggsreflektionen ska anlända efter 20 ms. Detta ska jämföras med den typiska lyssningsrumsbredden om ca 3,5 till 7 m.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Spridning av bakåtgående ljudvåg på en linjekälledipol

Inläggav I-or » 2022-08-12 11:34

Tillbaka till trådämnet.

Alla material med "lagom" strömningsmotstånd fungerar för dämpning av bakåtstrålningen. Glasull är överlägset billigast, men akustikskum finns i färdiga skivor med toppig form.

(Moderatorerna brukar vara lite griniga med rödfärgad text, så välj gärna en annan färg i fortsättningen.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Spridning av bakåtgående ljudvåg på en linjekälledipol

Inläggav solhaga » 2022-08-13 00:06

I-or skrev:Tillbaka till trådämnet.

Tack!
I-or skrev:Alla material med "lagom" strömningsmotstånd fungerar för dämpning av bakåtstrålningen. Glasull är överlägset billigast

Då kanske jag skulle klämma in lite mellan ribborna?

I-or skrev:, men akustikskum finns i färdiga skivor med toppig form.

Jag trodde inte att det "fint" tillräckligt; får lite 70-talig äggkartongskänsla.

I-or skrev:(Moderatorerna brukar vara lite griniga med rödfärgad text, så välj gärna en annan färg i fortsättningen.)

Jag skulle bara testa om det var bättre och snabbare än att göra så här. Det var det inte :?

Jag har modifierat rödtexten i tidigare post. Inga fler sådana experiment - policy är tydlig, vore en onödig sak att få semester för, eller hur? // Redaktör'N

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Spridning av bakåtgående ljudvåg på en linjekälledipol

Inläggav I-or » 2022-08-13 12:22

Om du placerar absorbent i hela utrymmet mellan basmodulen och AMT:n så har du i princip eliminerat reflektioner mot basmodulen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Spridning av bakåtgående ljudvåg på en linjekälledipol

Inläggav Ronnie » 2022-08-15 17:01

Om du vill testa Lindroos tips så har Thomann kilar i 2 olika storlekar. Lite ludd, lim och MDF på det så har du en dämplådda bakom banden. Ett tvåtusenkronors projekt sisådär?

Vet inte om L. godkänner anfallsvinklarna. :)

https://www.thomann.de/se/the_t.akustik_nook_set_big_36.htm?glp=1&gclid=EAIaIQobChMI0ez_xovJ-QIV0uh3Ch1sIg4ZEAQYEiABEgIddPD_BwE

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Spridning av bakåtgående ljudvåg på en linjekälledipol

Inläggav solhaga » 2022-08-28 16:21

Lite mätningar då. Wavelets genererade av REWs Spectrogram:

Bild

Hård yta i undre halvan, det vill säga mot subbasens träyta (0,3m ~ 1,8ms) och en hård plastskiva mot väggen (0,7m ~ 4,2ms) i övre halvan. Sidoreflektionens gångväg till mikrofon 3,2m ~ 9,2ms:
Bild

Isolerkuddar vid båda ytorna:
Bild

Gallret ovan på undre halvan, cellplastspridare på övre:
Bild

Förutom den kraftiga reflektionen vid 9,2ms, tyckar jag mig se att reflektionerna mot bakväggen vid 4,2ms och träytan vid 2,1ms blir markant bättre med dämpning och marginellt bättre med spridning.
(Att det blir 2,1ms istället för 1,8ms beror på att högtalaren är vinklad i förhållande till träytan. Avståndet är alltså 30 till 40 centimeter.)

Om jag nu har tolkat det rätt :?:

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Spridning av bakåtgående ljudvåg på en linjekälledipol

Inläggav solhaga » 2022-08-28 17:26

Här har jag, förutom dämpkuddarna enligt ovan, satt fast ett pet- och insynsskydd på baksidan av elementet.
Skyddet består av en dubbelvikt myggardin med ett lager non-woventyg i mellan:

Bild

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Spridning av bakåtgående ljudvåg på en linjekälledipol

Inläggav sammel » 2022-08-29 16:58

Snyggt Solhaga :)

Missade detta igår.
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Spridning av bakåtgående ljudvåg på en linjekälledipol

Inläggav solhaga » 2022-08-29 17:11

Ja, REWs Wavelet gick ju att använda!

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Spridning av bakåtgående ljudvåg på en linjekälledipol

Inläggav sammel » 2022-08-29 17:39

solhaga skrev:Ja, REWs Wavelet gick ju att använda!


Det verkar funka fint.
Det syns tydligt att reflexerna glesnar med akustikåtgärderna.
Det är ju trevligt att se :)
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Föregående

Återgå till Akustikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster