Vad har du för "House Curve"?

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 635
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Rille » 2022-07-21 21:29

Jag fick besök i veckan av min gamla ljudtekniklärare Claes från Studio Blue. Jag ville såklart ha allt så bra som möjligt och gjorde sedan en ny mätning för att bekräfta att jag inte gjort något fel.. så jag tänkte att jag får uppdatera min kurva här.
rumskurva Rick 20220719 monobasar forumbild.png
rumskurva Rick 20220719 monobasar forumbild.png (154.78 KiB) Visad 5480 gånger

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Thomas_A » 2022-07-23 01:33

Maarten skrev:Edit, det intressanta vore dock en ny tråd, 'vad har du för I-or curve', där man mäter enligt,
viewtopic.php?f=10&t=73271

Ok, Thomas, en uppdatering i sommarvärmen, lade in ditt med lite olika jämförelser som har kommit upp i tråden. Din ser ju mycket bra ut men har väl gjort så nästan hela vägen. Men det finns några som har mindre SBIR-svackor och jämnare i basen.
Thomas_A-Room Audyssey 100 Hz 1 6.png


:


Tack Maarten,

ja jag får ex en dipp vid cirka 80 Hz, vilket är exakt vad som fås även beräknat i REW baserat på min lyssningsposition i rummet relativt högtalarna. Jag kommer få göra en ny Audysseykalibering då jag lagt till topp front högtalare, så jag ska se vad som kan göras. Den baseras ju på sex olika mätningar vid olika positioner och gör ett medel. Tre av positionerna används ej som lyssningsposition (inga sittplatser framför soffan) så jag ska se om jag kan manipulera systemet lite. Simuleringsmässigt ser det bättre ut att basarna vid taket och inte vid golvet.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Glebster » 2022-08-10 08:43

Aktuell house curve.
Bilagor
HC.jpg
HC.jpg (245.33 KiB) Visad 5271 gånger

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav steveo1234 » 2022-08-15 10:13

Lite snabbarbete med REW och en UMIK för några dagar sen. Räckte med en iteration i REW. Ringningarna vid 15hz kan jag inte göra någonting åt. Dippen vid 70hz tror jag hjälps upp lite av fronthögtalarna men jag vet inte...

Tillräckligt bra för att låta det vara för mig iaf.
Bilagor
Roomcurve.png
Roomcurve.png (108.34 KiB) Visad 5189 gånger
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Nattlorden » 2022-08-15 10:32

steveo1234 skrev:Lite snabbarbete med REW och en UMIK för några dagar sen. Räckte med en iteration i REW. Ringningarna vid 15hz kan jag inte göra någonting åt. Dippen vid 70hz tror jag hjälps upp lite av fronthögtalarna men jag vet inte...

Tillräckligt bra för att låta det vara för mig iaf.


Fick du rätt bild nu? Den där går bara till 200Hz
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav steveo1234 » 2022-08-15 10:45

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:Lite snabbarbete med REW och en UMIK för några dagar sen. Räckte med en iteration i REW. Ringningarna vid 15hz kan jag inte göra någonting åt. Dippen vid 70hz tror jag hjälps upp lite av fronthögtalarna men jag vet inte...

Tillräckligt bra för att låta det vara för mig iaf.


Fick du rätt bild nu? Den där går bara till 200Hz


Ah, vi visar fullregister. Då får jag rigga upp igen då :)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav sprudel » 2022-08-22 15:05

steveo1234 skrev:
Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:Lite snabbarbete med REW och en UMIK för några dagar sen. Räckte med en iteration i REW. Ringningarna vid 15hz kan jag inte göra någonting åt. Dippen vid 70hz tror jag hjälps upp lite av fronthögtalarna men jag vet inte...

Tillräckligt bra för att låta det vara för mig iaf.


Fick du rätt bild nu? Den där går bara till 200Hz


Ah, vi visar fullregister. Då får jag rigga upp igen då :)


De där 200Hz du visar upp duger för mig. Schnöggt!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav dewpo » 2022-08-26 19:57

Här kommer min nya/nuvarande "House Curve" :| :oops:
RUMSCURVA_Canton_Ergo_620.jpg
RUMSCURVA_Canton_Ergo_620.jpg (224.65 KiB) Visad 5010 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav dewpo » 2022-08-27 18:28

Jobbat lite på delningar och justerat frekvensgången :D

RUMSCURVA_Canton_Ergo_620_nästan_färdigskruvat.jpg
RUMSCURVA_Canton_Ergo_620_nästan_färdigskruvat.jpg (242.35 KiB) Visad 4975 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav pontareee » 2022-09-04 13:31

Efter senaste justeringarna i delningsfiltret så ville jag ha det såhär, kör ingen EQ idag. Ska väl dock köpa Audysseys pc programvara MultEQ-X och importera några PEQ filter vid ork.
Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav DVD-ai » 2022-11-29 21:47

Såhär ser det ut hos mig i lyssningsplats. :)

Vid lyssning så upplevs det vara tämligen jämt ner mot lägre frekvenser, höjningen under ca 50Hz upplevs inte tydlig.
Bilagor
received_5234059709979893.jpeg
received_5234059709979893.jpeg (166.74 KiB) Visad 4656 gånger
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Morello » 2022-11-29 21:55

Hur långt fönster har du?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-11-30 10:25

DVD-ai skrev:Såhär ser det ut hos mig i lyssningsplats. :)

Vid lyssning så upplevs det vara tämligen jämt ner mot lägre frekvenser, höjningen under ca 50Hz upplevs inte tydlig.


Har du smygbesökt hemma hos mig och varit framme med kalkerpappret på mina mätningar?! :mrgreen:
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav goat76 » 2022-11-30 10:57

DVD-ai skrev:Såhär ser det ut hos mig i lyssningsplats. :)

Vid lyssning så upplevs det vara tämligen jämt ner mot lägre frekvenser, höjningen under ca 50Hz upplevs inte tydlig.


Kanske är det just det mätprogrammet du använder som visualiserar/viktar mätningen så där, utan den akustiska avklingningen mot högre frekvenser så som REW gör, vilket kan ses i Pontareees mätning?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav I-or » 2022-11-30 12:22

FFT size eller Block size är 65536, vilket betyder ett tidsfönster om 1,36 s med en samplingsfrekvens om 48 kHz.

REW eller Audionet CARMA som används här "visualiserar" eller "viktar" ingenting annat än att man kan glätta frekvensgången mer eller mindre. När REW används utan fönstring, som i alla s.k. LTAS-mätningar ovan, har man ett tidsfönster med en längd om 500 ms, vilket tar med i stort sett hela utklingningsförloppet även för låga frekvenser (över 500 ms är amplituden för reflektionerna försumbar i normala rum).

Den frekvensgång som man mäter på detta sätt beror av högtalarnas s.k. effektrespons och rummets ekvívalenta absorptionsarea (och i praktiken även mikrofonens riktverkan i toppoktaven).

Skälet till att LTAS-frekvensgången i DVD-ais mätning inte faller av långsamt mot högre frekvenser som brukligt är, utan t.o.m. stiger en aning över ca 1,7 kHz, är att spridningen för högtalarna är något udda. Detta gäller förutsatt att frekvensgången är någorlunda konstant på referensaxeln, vilket den med största sannolikhet är. Ytterligare en faktor är att rummet är akustikåtgärdat, vilket framförallt ger en kortare efterklangstid för låga till medelhöga frekvenser och trycker ned frekvensgången en aning här.

För övrigt handlar det om 80 dB för y-axelns nivåintervall (och glättning av något slag), vilket får ojämnheterna att vid en första anblick se betydligt mindre ut än de faktiskt är.
Senast redigerad av I-or 2022-11-30 12:27, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Morello » 2022-11-30 12:25

Nu ser jag att antalet stickprov i mätserien finns redovisat.

För den som undrar hur Isidor räknade: Antal stickprov/stickprovsfrekvens=tid.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav goat76 » 2022-11-30 15:25

I-or skrev:FFT size eller Block size är 65536, vilket betyder ett tidsfönster om 1,36 s med en samplingsfrekvens om 48 kHz.

REW eller Audionet CARMA som används här "visualiserar" eller "viktar" ingenting annat än att man kan glätta frekvensgången mer eller mindre. När REW används utan fönstring, som i alla s.k. LTAS-mätningar ovan, har man ett tidsfönster med en längd om 500 ms, vilket tar med i stort sett hela utklingningsförloppet även för låga frekvenser (över 500 ms är amplituden för reflektionerna försumbar i normala rum).

Den frekvensgång som man mäter på detta sätt beror av högtalarnas s.k. effektrespons och rummets ekvívalenta absorptionsarea (och i praktiken även mikrofonens riktverkan i toppoktaven).

Skälet till att LTAS-frekvensgången i DVD-ais mätning inte faller av långsamt mot högre frekvenser som brukligt är, utan t.o.m. stiger en aning över ca 1,7 kHz, är att spridningen för högtalarna är något udda. Detta gäller förutsatt att frekvensgången är någorlunda konstant på referensaxeln, vilket den med största sannolikhet är. Ytterligare en faktor är att rummet är akustikåtgärdat, vilket framförallt ger en kortare efterklangstid för låga till medelhöga frekvenser och trycker ned frekvensgången en aning här.

För övrigt handlar det om 80 dB för y-axelns nivåintervall (och glättning av något slag), vilket får ojämnheterna att vid en första anblick se betydligt mindre ut än de faktiskt är.


Så vilken slutsats ska man dra av Davids mätning, låter det med mänskliga öron på lyssningsplats mer avklingat mot högre frekvenser än vad mikrofonerna snappat upp och vad den efterföljande mätningen visar?

Med andra ord, är det bara den något udda spridningen som ”lurar” mikrofonen och inte överensstämmer fullt ut med hur vi hör ett mer dominerande direktljud från 300-500Hz och uppåt?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav I-or » 2022-11-30 16:47

Direktljudet är klart viktigast över ca 500-1000 Hz och avgör i allt väsentligt klangen här i de allra flesta fall. Spridningen har vanligtvis en mindre uppenbar klangpåverkan i sötpunkten (dock ofta en mycket stor klangpåverkan i andra positioner, inte minst för stående lyssnare), men spridningen är å andra sidan avgörande för högtalarnas spatiella egenskaper.

Problemet är att LTAS-mätresultaten ovan har minimalt med direktljudet att göra och vi kan inte med rimlig noggrannhet avgöra de klangliga egenskaperna över ca 500-1000 Hz från dessa.

I ett någorlunda normalt lyssningsrum är den ekvivalenta absorptionsarean mer eller mindre konstant mellan sådär 500 Hz och 7 kHz, varför reflektionerna inte påverkas påtagligt av frekvensberoende absorption. Skälet till att man ofta ser det typiska fallet mot höga frekvenser är istället huvudsakligen att spridningen för goda konstruktioner minskar ganska jämnt med frekvensen över några hundra Hz. Om man däremot har en mer konstant spridning mellan ca 3 och 13 kHz, vilket det uppenbarligen handlar om i det här fallet, så erhåller man även en mer eller mindre konstant LTAS-frekvensgång i detta frekvensområde. Antagligen bidrar även en mindre stigning för frekvensgången på referensaxeln med kanske ett par dB extra runt 14 kHz eller så i det här fallet.

För de allra högsta frekvenserna ökar den ekvivalenta absorptionsarean i rummet oftast något och, betydligt viktigare, mikrofonen är dessutom långt ifrån rundtagande, varför den inte mäter alla infallande ljudvågor korrekt. Sammantaget får detta till följd att den uppmätta LTAS-frekvensgången rullar av över sådär 10 kHz.

Allt detta visar egentligen enbart att det är i stort sett meningslöst att utgå ifrån LTAS-resultat när man bedömer klang över ca 500 Hz. Över 500 Hz måste man mäta högtalarens direktljud, vilket man enklast gör genom att fönstra bort reflektionerna.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3335
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav eljulio » 2022-11-30 18:24

Är det här orsaken till att jag uppfattar återgivningen som mycket bättre även när jag INTE är i sötpunkten?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav I-or » 2022-11-30 18:56

Du menar med ekvalisering optimerad för sötpunkten?

Högst sannolikt är frekvensgången för direktljudet jämnare än utan ekvalisering även om du rör dig en bit åt sidorna.

Om man befinner sig långt ifrån högtalarna avståndsmässigt eller huvudstrålningslobsmässigt så blir istället effektresponsen klangavgörande eftersom de reflekterade ljudbidragen dominerar ännu mer (med normal riktverkan dominerar de även i sötpunkten, men inte mer än att hörseln utan problem hittar direktljudet). Det är därför som man tycker att klangen är diskantfattig när man befinner sig en hygglig bit bort från högtalarna eller framförallt i stor vinkel relativt referensaxeln om inte högtalarna är ovanligt bredspridande eller har extra pådrag i diskanten på referensaxeln.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3335
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav eljulio » 2022-11-30 20:12

I-or skrev:Du menar med ekvalisering optimerad för sötpunkten?

Högst sannolikt är frekvensgången för direktljudet jämnare än utan ekvalisering även om du rör dig en bit åt sidorna.

Om man befinner sig långt ifrån högtalarna avståndsmässigt eller huvudstrålningslobsmässigt så blir istället effektresponsen klangavgörande eftersom de reflekterade ljudbidragen dominerar ännu mer (med normal riktverkan dominerar de även i sötpunkten, men inte mer än att hörseln utan problem hittar direktljudet). Det är därför som man tycker att klangen är diskantfattig när man befinner sig en hygglig bit bort från högtalarna eller framförallt i stor vinkel relativt referensaxeln om inte högtalarna är ovanligt bredspridande eller har extra pådrag i diskanten på referensaxeln.



Ja, jag menar med ekvalisering optimerad för sötpunkten. Tycker det låter bättre även utanför sötpunkten.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Zappa » 2022-12-01 10:46

Min kurva ser ut så här nu för tiden. :D

Housecurve 22-12-01.jpg
Housecurve 22-12-01.jpg (221.61 KiB) Visad 4356 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav goat76 » 2022-12-01 11:23

Zappa skrev:Min kurva ser ut så här nu för tiden. :D

Bilagan Housecurve 22-12-01.jpg finns inte längre


Och hur låter det då i jämförelse med hur det tidigare gjorde? :)



Så här ser min nuvarande rumskurva ut.

Average Response ATC SCM40 with Stereo Subwoofers.jpg
Average Response ATC SCM40 with Stereo Subwoofers.jpg (312.62 KiB) Visad 4342 gånger

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Zappa » 2022-12-01 11:29

goat76 skrev:
Zappa skrev:Min kurva ser ut så här nu för tiden. :D

Housecurve 22-12-01.jpg


Och hur låter det då i jämförelse med hur det tidigare gjorde? :)


Förstås är det stor skillnad i hur basen låter. :) Hur låter det hos dig jämfört med tidigare?
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav goat76 » 2022-12-01 13:25

Zappa skrev:
goat76 skrev:
Zappa skrev:Min kurva ser ut så här nu för tiden. :D

Housecurve 22-12-01.jpg


Och hur låter det då i jämförelse med hur det tidigare gjorde? :)


Förstås är det stor skillnad i hur basen låter. :) Hur låter det hos dig jämfört med tidigare?


Jag har nämnt det här tidigare i några trådar...

Den största förbättringen var införskaffandet av ytterligare en aktiv subwoofer vilket medförde möjligheten till individuella crossover-inställningar för respektive kanal. Eftersom jag har längre avstånd till sidoväggen för den vänstra högtalaren så har mellanbas-området haft en större svacka än högra kanalen, men genom att ställa crossover aningen högre för vänster kanal så har nu båda kanalerna nu en likvärdig nivå i mellanbasen. Det fina med den här lösningen (vilket jag tror kan ha en fördel i mitt system) är att det bara är vänstra subwoofern som får jobba aningen högre i frekvens medans jag slipper risken att den vänstra högtalaren får arbeta över sin kapacitet, vilket kanske annars hade ökat distorsionsnivån från baselementet från fronthögtalaren.

Nåväl, oavsett så låter det iallafall riktigt bra med lite mer "kropp" i mellanbasen. :)

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Zappa » 2022-12-01 13:41

goat76 skrev:
Zappa skrev:
goat76 skrev:
Och hur låter det då i jämförelse med hur det tidigare gjorde? :)


Förstås är det stor skillnad i hur basen låter. :) Hur låter det hos dig jämfört med tidigare?


Jag har nämnt det här tidigare i några trådar...

Den största förbättringen var införskaffandet av ytterligare en aktiv subwoofer vilket medförde möjligheten till individuella crossover-inställningar för respektive kanal. Eftersom jag har längre avstånd till sidoväggen för den vänstra högtalaren så har mellanbas-området haft en större svacka än högra kanalen, men genom att ställa crossover aningen högre för vänster kanal så har nu båda kanalerna nu en likvärdig nivå i mellanbasen. Det fina med den här lösningen (vilket jag tror kan ha en fördel i mitt system) är att det bara är vänstra subwoofern som får jobba aningen högre i frekvens medans jag slipper risken att den vänstra högtalaren får arbeta över sin kapacitet, vilket kanske annars hade ökat distorsionsnivån från baselementet från fronthögtalaren.

Nåväl, oavsett så låter det iallafall riktigt bra med lite mer "kropp" i mellanbasen. :)


Kul att du är nöjd.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Maarten » 2022-12-03 08:21

En ny aktör på marknaden, då görs en uppdatering av marknadsanalysen.

Lite plottrigt men orkar inte strukturera om. De övriga senare postningarna under hösten är heller inte uppdaterade i diagrammen nedan, t ex har Zappa numera troligen en betydligt med tränad Floyd_kurva vilket betyder att mr Zappa stiger i rankingen :.-

DVD-ai i rött nedan:

DVD-ai_hus_kurva.png
DVD-ai_hus_kurva.png (189.59 KiB) Visad 4215 gånger


Några utvalda:

DVD-ai_hus_kurva-jmf_utvalda.png
DVD-ai_hus_kurva-jmf_utvalda.png (174.82 KiB) Visad 4215 gånger



Thomas_A med sina hembyggen ligger fortsatt bra till i ligan.

Men sen vore det mer intressant att istället ha ofönstrat under 500 Hz och kort fönster över 500 Hz, dvs göra enligt I-ors ekvaliseringsmanual.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav dewpo » 2022-12-05 19:12

Maarten skrev:...

Men sen vore det mer intressant att istället ha ofönstrat under 500 Hz och kort fönster över 500 Hz, dvs göra enligt I-ors ekvaliseringsmanual.


Utan och Med fönster.jpg
Utan och Med fönster.jpg (248.63 KiB) Visad 4093 gånger


200-500 känns knepigt att få till :oops: Sen verkar det som om 200-20000 Hz ligger någon dB lågt (har antagligen stött till volymen på förstärkaren!) ganska lätt att fixa men jag gillar denna kurvan när jag lyssnar på låg volym 8)
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav dewpo » 2022-12-05 19:25

Höjd diskant.jpg
Höjd diskant.jpg (211.58 KiB) Visad 4084 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav dewpo » 2022-12-05 20:02

Om någon vill jämföra de två mätmetoderna :| Så ser Rumskurvan 1/6 ut så här...

Rumskurva 1 6 smooth.jpg
Rumskurva 1 6 smooth.jpg (204.04 KiB) Visad 4073 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

FöregåendeNästa

Återgå till Akustikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster