Moderator: Redaktörer
Calleberg skrev:Jag skulle tro att din bio lider av höga distorsionsnivåer, och att det är därför som nivån & diskanten sänks av dina polare
Min egen erfarenhet är att parar man SvenneBanan med en Ekvalisator så kommer resultatet 99 gånger av 100 bli en Hängmatta.
(Ibland är även jag SvenneBanan)
Imperial-Blomman skrev:Ställ in eq'n som du vill ha den å skit i va andra sejjer.
Ted_B skrev:Så kan man ju bara göra om man har ett par oa52.
hifikg skrev:Imperial-Blomman skrev:Ställ in eq'n som du vill ha den å skit i va andra sejjer.
Eller skit i EQ o luta dig tillbaka o bara njuuuut
Ted_B skrev:Så kan man ju bara göra om man har ett par oa52.
Calleberg skrev:Jag skulle tro att din bio lider av höga distorsionsnivåer, och att det är därför som nivån & diskanten sänks av dina polare
Min egen erfarenhet är att parar man SvenneBanan med en Ekvalisator så kommer resultatet 99 gånger av 100 bli en Hängmatta.
Imperial-Blomman skrev:Ställ in eq'n som du vill ha den å skit i va andra sejjer.
Prozac skrev:Calleberg skrev:Jag skulle tro att din bio lider av höga distorsionsnivåer, och att det är därför som nivån & diskanten sänks av dina polare
En Fletcher-Munson ekvalisering?
Imperial-Blomman skrev:De stora problemet e att alla upfattar ljud å frekvenser olika.
Å faktum e att dom flesta vill inte ha em mätmässigt perfekt tonkurva.
I-or skrev:Det är även vetenskapligt väl beskrivet att otränade lyssnare har en knasig uppfattning om hur det ska låta och faktum är att det t.o.m. finns data för hur normalidioterna ser på saken vid musiklyssning även om det handlar om en blandning av musik och filmljud i ekvaliseringsexperimentet ovan (notera att det är den understa tunt streckade kurvan som nästan exakt motsvarar klangbalansen i lyssningspositionerna i kontrollrummen i musikstudior med denna mätmetod som leder till en med frekvensen svagt fallande frekvensgång):
Vi ser alltså att det handlar om ca 7 dB extra pådrag både vid 50 Hz och 10 kHz för otränade lyssnare.
I-or skrev:Tramsa inte. Du vet mycket väl (se nedan) att det handlar om den röda kurvan i diagrammet ovan, vilken utgör medianfrekvensgången i de 164 studior, där mätningar utfördes.
Jag har tidigare upplyst dig om att variationen i frekvensgång var stor, men att denna variation framförallt gäller låga frekvenser. Mätresultaten handlar för övrigt huvudsakligen om direktljud för höga frekvenser, varför frekvensgången blir i det närmaste helt konstant.
I-or skrev:Du jämför äpplen och päron. Harman Trained listeners-kurvan är mätt under andra akustiska förhållanden med betydligt mer reflekterade ljudbidrag än i kontrollrumsmätningarna från Genelec, vilket ger ett fall mot högre frekvenser. Mätta under samma förhållanden hade kurvorna Trained listeners / median varit nära nog identiska.
I-or skrev:Systemet som beskrivs av TS är med stor sannolikhet fel inmätt/ekvaliserat via mätning av LTAS, d.v.s. den ofönstrade frekvensgången i lyssningspositionen. Detta leder till alldeles för höga diskantnivåer. Otränade lyssnare rattar med musiksignaler inte ned diskanten utan rattar upp den (och basen) från korrekt klangbalans, d.v.s. konstant direktljudsfrekvensgång i lyssningspositionen för höga frekvenser.
Jag har faktiskt aldrig råkat ut för kritik av klangbalansen i något hemmasystem som jag har satt upp, vare sig av tränade eller otränade lyssnare, men jag har råkat på massor av användare med noga injusterade hängmattor i både hemmiljö och speciellt i bilar (där vägbullret dock kräver en hel del extra bas).
Det är även vetenskapligt väl beskrivet att otränade lyssnare har en knasig uppfattning om hur det ska låta och faktum är att det t.o.m. finns data för hur normalidioterna ser på saken vid musiklyssning även om det handlar om en blandning av musik och filmljud i ekvaliseringsexperimentet ovan (notera att det är den understa tunt streckade kurvan som nästan exakt motsvarar klangbalansen i lyssningspositionerna i kontrollrummen i musikstudior med denna mätmetod som leder till en med frekvensen svagt fallande frekvensgång):
Vi ser alltså att det handlar om ca 7 dB extra pådrag både vid 50 Hz och 10 kHz för otränade lyssnare.
En annan sak är för övrigt att de flesta lyssnarna tycker att referensnivån på filmljudet är för hög och detta beror inte minst på en svag ljudkvalitet med ganska ruskigt klangbalanserade effektljud som dessutom uppvisar både överdriven kompression och hög distorsion. Även dialogen låter ofta riktigt illa, då ljudteknikerna alldeles för ofta helt har missuppfattat hur man uppnår en god taluppfattbarhet. Välgjort filmljud låter dock påfallande bra, men är tyvärr alltför ovanligt.
goat76 skrev:om vi då koncentrerar oss på den röda medelkurvan i diagrammet
Almen skrev:goat76 skrev:om vi då koncentrerar oss på den röda medelkurvan i diagrammet
Inte för att det spelar jättestor roll och med all respekt, det är median.
Kul diskussion, jag följer med intresse!
goat76 skrev:Almen skrev:goat76 skrev:om vi då koncentrerar oss på den röda medelkurvan i diagrammet
Inte för att det spelar jättestor roll och med all respekt, det är median.
Det är I-or som lägger fokus på mediankurvan, jag lägger inte någon större vikt vid den då det inte ens är säkert att ett enda studiorum i undersökningen motsvarar just den kurvan.
Almen skrev:goat76 skrev:Almen skrev:Inte för att det spelar jättestor roll och med all respekt, det är median.
Det är I-or som lägger fokus på mediankurvan, jag lägger inte någon större vikt vid den då det inte ens är säkert att ett enda studiorum i undersökningen motsvarar just den kurvan.
Fast... den representerar ju faktiskt exakt ett studiorum. Det är det som är median, till skillnad från medel. Som jag sade, spelar inte jättestor roll, och spelar ingen som helst roll för din argumentation (tror jag), jag ville bara ha korrekt nomenklatur.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster