Japp, börja med att mäta och följ instruktionerna i videon i trådens första inlägg för att ta fram en genomskärande kurva i RT60 Decay-fönstret. Sen är det bara att titta hur den övergripande trenden ser ut på den genomskärnade kurvan, vilken helst ska ha en jämn altitud från 100 Hz och uppåt.
Efter att du med mätningar klargjort hur trenden ser ut i överlag, och ser vilket bredbandigt spann som främst bör åtgärdas, så är det bara att kasta sig på nästa steg att lista ut vilken typ och tjocklek absorbenterna behöver ha, och/eller om en luftspalt ska användas för ökad effektivitet.
Det som sker under 100 Hz kan man nog se som en separat monster att tackla. För oss med "vanliga" vardagsrum där vi kanske inte har möjlighet att införa enorma bas-absoberande åtgärder så får de flesta av oss istället försöka "gömma" problematiken genom mindre tillförd energi från högtalarna med digitala åtgärder/EQ-justeringar.
Jag tycker jag lyckades bra att med det mål jag hade att få efterklangskurvans övergripande "trend" att bli rakare över frekvensspannet i överlag. I gif-bilden här nedanför kan man se att efterklangstiden tidigare hade en mer bågformad trend, främst från 200 Hz till 5 kHz som efter införandet av de nya absorbenterna blivit rakare.