RT60 Decay - efterklangstider i lyssningsrum

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: RT60 Decay - efterklangstider i lyssningsrum

Inläggav eljulio » 2023-05-26 17:27

Hur gör man FIR - filtrering? Sen tror jag med betoning på tror att mängden dämpning, behovet alltså varierar en del beroende av vilken typ anläggning man har. Jag har inte tex. inte särskilt mycket dämpning i mitt rum och vill inte heller ha mer. Det är bra som det är.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: RT60 Decay - efterklangstider i lyssningsrum

Inläggav goat76 » 2023-05-26 17:53

eljulio skrev:Hur gör man FIR - filtrering? Sen tror jag med betoning på tror att mängden dämpning, behovet alltså varierar en del beroende av vilken typ anläggning man har. Jag har inte tex. inte särskilt mycket dämpning i mitt rum och vill inte heller ha mer. Det är bra som det är.


Visst kan det vara bra som det är, men har du provat med mer dämpning i ditt nuvarande lyssningsrum?
Om inte så är det ju ändå rätt svårt att verkligen veta att man inte skulle föredra mer dämpat. :)

Det kan ju kanske vara så att du rent estetiskt inte vill ha in mer prylar eller dämpmaterial i rummet, och därigenom nöjer dig med det hur det ljudmässigt förhåller sig.
Senast redigerad av goat76 2023-05-26 17:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: RT60 Decay - efterklangstider i lyssningsrum

Inläggav I-or » 2023-05-26 17:54

eljulio skrev:Hur gör man FIR - filtrering? Sen tror jag med betoning på tror att mängden dämpning, behovet alltså varierar en del beroende av vilken typ anläggning man har. Jag har inte tex. inte särskilt mycket dämpning i mitt rum och vill inte heller ha mer. Det är bra som det är.


Det är lätt som en plätt nuförti´n, man faltar bara med det inverterade impulssvaret (som förvisso måste förbehandlas en aning för att erhålla en stabil invers). 8)

Mer förenklat så inför man antireflektioner vid precis rätt tidpunkt för att endast direktljudet ska återstå.

För bredspridande högtalare som Bremen 3D8 eller diverse Carlsson-modeller blir rummet en integrerad del av återgivningssystemet och då blir det förstås en aning märkligt att nästan helt ta bort det via omfattande absorption eller DSP-magi. Dessa högtalare är tänkta att placeras i fullt normala vardagsrum, varför en efterklangstid om sådär 0,4 s ingår i förutsättningarna.
Senast redigerad av I-or 2023-05-26 17:56, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: RT60 Decay - efterklangstider i lyssningsrum

Inläggav eljulio » 2023-05-26 17:54

Du har ju en poäng förstås. Men jag är lite rädd att jag tar bort det jag gillar med återgivningen. Spelar öppet, stort och luftigt.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: RT60 Decay - efterklangstider i lyssningsrum

Inläggav eljulio » 2023-05-26 17:57

I-or skrev:
eljulio skrev:Hur gör man FIR - filtrering? Sen tror jag med betoning på tror att mängden dämpning, behovet alltså varierar en del beroende av vilken typ anläggning man har. Jag har inte tex. inte särskilt mycket dämpning i mitt rum och vill inte heller ha mer. Det är bra som det är.


Det är lätt som en plätt nuförti´n, man faltar bara med det inverterade impulssvaret (som förvisso måste förbehandlas en aning för att erhålla en stabil invers). 8)

Mer förenklat så inför man antireflektioner vid precis rätt tidpunkt för att endast direktljudet ska återstå.

För bredspridande högtalare som Bremen 3D8 eller diverse Carlsson-modeller blir rummet en integrerad del av återgivningssystemet och då blir det förstås en aning märkligt att nästan helt ta bort det via omfattande absorption eller DSP-magi. Dessa högtalare är tänkta att placeras i fullt normala vardagsrum, varför en efterklangstid om sådär 0,4 s ingår i förutsättningarna.



Jo, jo... säkert lätt som en plätt om man inte som jag hade otur i det genetiska lotteriet. Hur eller hur svarade du indirekt på Goats och sen min kommentar. Dvs. jag gillar det som det är.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: RT60 Decay - efterklangstider i lyssningsrum

Inläggav I-or » 2023-05-26 18:11

Nåja, den som sitter och glassar i Kalmar sund har inte så mycket att klaga på.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: RT60 Decay - efterklangstider i lyssningsrum

Inläggav goat76 » 2023-05-26 18:26

Japp, är man nöjd så är man nöjd. :)

Men hittills måste jag nog säga att alla akustik-åtgärder jag infört i rummet, allt från fler prylar, tjockare matta, fler kuddar och textilier, hörnabsorbenter till de senaste absorbenterna alla medfört att ljudet blivit bättre och bättre. Men jag är samtidigt något försiktig, jag vill inte att rumsklangen ska dö ut helt och hållet och jag vill bibehålla vardagsrummets utseende och känsla och inte föra det till en s.k. ”Man cave”.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: RT60 Decay - efterklangstider i lyssningsrum

Inläggav eljulio » 2023-05-26 18:27

I-or skrev:Nåja, den som sitter och glassar i Kalmar sund har inte så mycket att klaga på.


Ha, ha... sannerligen inte. Har ett mycket gott liv jämfört 99% av befolkningen på denna lilla fotboll.

Min klagosång påminner mig för övrigt om denna pärla: https://youtu.be/ue7wM0QC5LE :lol:

ps. ursäkta off topic

Föregående

Återgå till Akustikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster