Moderator: Redaktörer
eljulio skrev:Hur gör man FIR - filtrering? Sen tror jag med betoning på tror att mängden dämpning, behovet alltså varierar en del beroende av vilken typ anläggning man har. Jag har inte tex. inte särskilt mycket dämpning i mitt rum och vill inte heller ha mer. Det är bra som det är.
eljulio skrev:Hur gör man FIR - filtrering? Sen tror jag med betoning på tror att mängden dämpning, behovet alltså varierar en del beroende av vilken typ anläggning man har. Jag har inte tex. inte särskilt mycket dämpning i mitt rum och vill inte heller ha mer. Det är bra som det är.
I-or skrev:eljulio skrev:Hur gör man FIR - filtrering? Sen tror jag med betoning på tror att mängden dämpning, behovet alltså varierar en del beroende av vilken typ anläggning man har. Jag har inte tex. inte särskilt mycket dämpning i mitt rum och vill inte heller ha mer. Det är bra som det är.
Det är lätt som en plätt nuförti´n, man faltar bara med det inverterade impulssvaret (som förvisso måste förbehandlas en aning för att erhålla en stabil invers).![]()
Mer förenklat så inför man antireflektioner vid precis rätt tidpunkt för att endast direktljudet ska återstå.
För bredspridande högtalare som Bremen 3D8 eller diverse Carlsson-modeller blir rummet en integrerad del av återgivningssystemet och då blir det förstås en aning märkligt att nästan helt ta bort det via omfattande absorption eller DSP-magi. Dessa högtalare är tänkta att placeras i fullt normala vardagsrum, varför en efterklangstid om sådär 0,4 s ingår i förutsättningarna.
I-or skrev:Nåja, den som sitter och glassar i Kalmar sund har inte så mycket att klaga på.
Användare som besöker denna kategori: juanth och 1 gäst