Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Kan göra sig bra här också eftersom det var här Morello presenterade sin PEQ.
RogerGustavsson skrev:Kanske kan man förinställa PEQ:n genom att mäta signalen elektriskt på något vis. Har inte testat det i REW.
pLudio skrev:RogerGustavsson skrev:Kanske kan man förinställa PEQ:n genom att mäta signalen elektriskt på något vis. Har inte testat det i REW.
Jadå, in i ljudkortet bara (före slutsteget).
RogerGustavsson skrev:PEQ:n påverkar så länge den inte ligger i by-pass dvs. i ditt fall när den är strömlös går signalen förbi inkrommet. När strömmen är på, påverkar den hela tiden, potentiometrarna baktill har inget neutralläge. Jag antar att du först mäter upp responsen i ditt rum utan PEQ. Det bör ge en indikation om var ingreppen ska göras. Utgår ifrån att frekvensen/-erna först rattas in. Det området tycks sträcka sig från strax under 20 Hz upp till ca 170 Hz. Därefter kanske man rattar på gain ratten för att reducera topparna (i din PEQ är det inställt för enbart sänkning inuti lådan). Med Q-reglaget gör man sedan justera bredden av sänkningen, inte bredare dal än nödvändigt.
RogerGustavsson skrev:Så här blev det med olika inställningar för gain. Min gain (den översta kurvan) gav en liten sänkning i min testuppkoppling.
RogerGustavsson skrev:Jo, det går. Nu är det kopplat två kort per kanal.
RogerGustavsson skrev:De svarta plupparna är byglar som kan stoppas om, en liten tång lär behövas.
Johan_Lindroos skrev:Du bör istället rikta in dig på att behandla ett bredare område, d.v.s. stora bullen 20-30 Hz* (och lite till) och de andra två topparna.
*) Minska Q-värdet och dra ned frekvensen. Justera sedan nivån.
Det du gjort nu gav bara marginell påverkan.
Det brukar vara bra att excitera systemet i mono så att bägge basarna spelar (bara när man ska justera i basregistret).
RogerGustavsson skrev:Borde väl också bero lite på hur du har mätt upp kurvan? Är detta på lyssningsplats?
genstruktur skrev:Johan_Lindroos skrev:Du bör istället rikta in dig på att behandla ett bredare område, d.v.s. stora bullen 20-30 Hz* (och lite till) och de andra två topparna.
Det brukar vara bra att excitera systemet i mono så att bägge basarna spelar (bara när man ska justera i basregistret).
Jo det var bara en marginell påverkan vid mätning men tyckte subjektivt att jag hörde skillnad till det bättre rätt enkelt .
Du tänker att ändra frekvens till typ 25Hz och minska Q?
Systemet är Ino Audio pi60+bs60 och det spelar ju stereobas.
Jag trodde nog att de andra två inte var toppar, utan att det var två dalar som avvek från opåverkad frekvensgång
Att typ så här hade varit att föredra?
Johan_Lindroos skrev:genstruktur skrev:Johan_Lindroos skrev:Du bör istället rikta in dig på att behandla ett bredare område, d.v.s. stora bullen 20-30 Hz* (och lite till) och de andra två topparna.
Jo det var bara en marginell påverkan vid mätning men tyckte subjektivt att jag hörde skillnad till det bättre rätt enkelt .
Du får prova dig fram till vad som blir bäst.
Jag trodde nog att de andra två inte var toppar, utan att det var två dalar som avvek från opåverkad frekvensgång
Ditt streck bör dras ned med cirkus 5 dB. Då får du kvar ett trevlighetslyft vid låga frekvenser.
genstruktur skrev:Johan_Lindroos skrev:genstruktur skrev:
Ditt streck bör dras ned med cirkus 5 dB. Då får du kvar ett trevlighetslyft vid låga frekvenser.
Ok, skall testa vid tillfälle. Tack för input
Johan_Lindroos skrev:genstruktur skrev:Johan_Lindroos skrev:
Ok, skall testa vid tillfälle. Tack för input
Du bör spela i monobas när du mäter, alltså att du matar samma signal till både höger och vänster högtalare. Anledningen är att frekvensgången kan se mer ojämn ut än den egentligen är när man spelar musik, eftersom basljud oftast ligger mer i fas med varandra än ur fas.
Jag kan modifiera mitt råd. Så som jag skulle göra är att jag skulle linjärisera så bra som möjligt först. Sedan skulle jag modifiera frekvensgången med ett s.k. shelvingfilter om jag vill ha någon form av önskat baslyft för subjektiv trevlighet och/eller att man gör detta variabelt för att lätt kunna anpassa beroende på tycke och smak vad gäller produktionen som spelas eller helt enkelt för att kompensera brister i produktionen som man upplever.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster