Wall Art som akustikfix

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

solhaga

Wall Art som akustikfix

Inläggav solhaga » 2023-10-29 15:42

I mina försök att rättfärdiga min 3D-skrivare, så har jag börjat göra lite så kallad "Wall Art".
Kristian (från?) Laholms Youtubekanal är en stor inspirationskälla vad det gäller Fusion360 i allmänhet och Wall Art i synnerhet:

Jag har följt ovanstående instruktionsvideo och skapat en hexagon med 120 mm sida.

Det finns dock några problem. Dels så är modellen ganska tung och så mycket som 2/3 går åt till så kallade supports; det går inte att skriva ut i tomma luften så en underliggande struktur måste finnas.
Men det är en tids- och kostnadsfråga.
Allvarligare är att lutningen gör att ytan blir ganska grov; man ser tydligt varje lager om än att det bara är 0,2 mm.

Så jag har gjort en remix av den ursprungliga designen där bara topparna är med och då bara 4 mm tjocka.
Varje modul är betydligt billigare (10 sexhörningar per filamentrulle, det vill säga 25 SEK styck) och snabbare (2 timmar och 45 minuter) att skriva ut men framförallt så blir alla ytor snygga.
Bild
Här är varje sida av sexhörningen fortfarande 120 mm. Ytterkanterna är 8 mm höga och toppytorna 20 mm.

Jag tänker nu skriva ut några stycken med 60 mm ytterkanter men med övriga mått samma.
Bild

Givetvis så skall dessa skapelser även utnyttjas till akustikpaneler, främst som diffusorer men kanske även som absorbenter då med något absortionsmateral i "håligheterna".

Några idéer för optimala mått för detta ändamål, kanske med en annan design?
Några förslag på absortionsmateral som både är billigt och lätt att applicera?
Senast redigerad av solhaga 2023-10-30 10:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sammel

Re: Wall Art som akustikfix

Inläggav sammel » 2023-10-29 23:23

Det där kan ju bli nåt fint och bra :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2023-10-30 02:28

Kräver 3D-printing att underliggande stöd för ytan mot rummet också 3D-printas samtidigt? Eller, kan stödet vara ett helt separat objekt som stoppas dit i samband med tillverkningen (?). (Dumma frågor (för för andra självklara saker) måste ju ställas när man själv inte har en susning om vad som behövs ...)

Har jag fattat det rätt att djupet på sexhörningarna är ett och samma = 60 mm? Det vore fördelaktigt om utsticket från väggen kunde varieras, 60 mm är också ganska litet, även ytstorleken ut mot rummet är bra om den är varierande. En bra bok är ”Acoustics of Small Rooms” av Mendel Kleiner och Jiri Tichy ( https://www.bokus.com/bok/9781138072831 ... %20-%20All ). Det är nog den bästa boken jag stött på när det gäller val av materialegenskaper, storlekar och geometrier av olika akustifix i ett storleksmässigt vanligt rum. (PM:a mejladress om du vill ha boken som pdf.)

Man kom fram till att ljudmässigt var halva klot / kupoler att föredra framför ”kantiga” former. OBS! I bilderna är måtten i skala 1:10, så ca 20 cm djup skulle vara verklig storleksdjup med 10 st över en yta om 1,2x6 m. Kort utdrag ur boken om diffusorer och en undersökning, jag pillade ett tillägg i blått:

”All diffusers are not created equal, however, the differences in acoustic properties between different surface irregularities can be heard. In an auralization study that used a 1:10 scale modeling five types of diffusers was compared using a listening test [30]. Linear arrays of 10 diffusers such as pyramids, polycylindrical, quadratic residue, wedges, and spheres were used. The arrays filled the same area. Sample drawings of single diffuser elements are as shown in Figure 9.19. Wedges and pyramids affected the sound quality in a very negative way due to their selective specular reflection of high-frequency sound, while a series of (identiska) polycylinders resulted in coloration because of grating effects. Figure 9.20 shows partial results for the scale model frequency response of QRD diffusers versus a random arrangement of spheres used in the tests.

The results showed clearly that the frequency response and its resulting timbre and coloration were decisive for the sound quality of the diffuse reflected sound. The spheres turned out to be the most pleasant sounding because of their smooth frequency response. Note that caps and inverted caps (cavities into the wall) will work similarly well for scattering. In old-style control rooms, it was common to see polycylindrical diffusers, on walls and in corners. Particularly, arrays of polycylindrical diffusers on walls may cause unpleasant repetitive grating effects. They should have different radii of curvature and be placed at different angles or at random. Any orderly array should be avoided.”
Geometrier för dffusorer skala 1 till 10 .png
Geometrier för dffusorer skala 1 till 10 .png (39.15 KiB) Visad 4029 gånger

Diffusorer jmf QRD mot kupolformad.png
Diffusorer jmf QRD mot kupolformad.png (105.42 KiB) Visad 4029 gånger
QRD:en (= en vanlig "köpe-diffusor") ger en ojämnare spridning och varierar mer med frekvensen för inkommande ljudvåg. Man bör ha större sittavstånd till den och inte ha den direkt bakom soffan, så att inte vissa frekvensområden "helt" släcks ut medan andra accentueras jämfört med närliggande.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-10-30 15:53

Adhoc skrev:Kräver 3D-printing att underliggande stöd för ytan mot rummet också 3D-printas samtidigt? Eller, kan stödet vara ett helt separat objekt som stoppas dit i samband med tillverkningen (?). (Dumma frågor (för för andra självklara saker) måste ju ställas när man själv inte har en susning om vad som behövs ...)

Nej. Man kan exempelvis tänka sig att man skriver ut platta 2 millimeters QRD-hexagoner i olika färger för att sedan klistra dom direkt på exempelvis RWA45-skiva.
Adhoc skrev:Har jag fattat det rätt att djupet på sexhörningarna är ett och samma = 60 mm? Det vore fördelaktigt om utsticket från väggen kunde varieras, 60 mm är också ganska litet, även ytstorleken ut mot rummet är bra om den är varierande.

Nej, sidorna är 120 mm långa, mittdelarna är 28 mm höga. Sidorna är 28 mm höga i mitten och 8 mm höga vid kanten till nästa sida.

Adhoc skrev:En bra bok är ”Acoustics of Small Rooms” av Mendel Kleiner och Jiri Tichy ( https://www.bokus.com/bok/9781138072831 ... %20-%20All ). Det är nog den bästa boken jag stött på när det gäller val av materialegenskaper, storlekar och geometrier av olika akustifix i ett storleksmässigt vanligt rum. (PM:a mejladress om du vill ha boken som pdf.)

Sagt och gjort.

Adhoc skrev:Man kom fram till att ljudmässigt var halva klot / kupoler att föredra framför ”kantiga” former. OBS! I bilderna är måtten i skala 1:10, så ca 20 cm djup skulle vara verklig storleksdjup med 10 st över en yta om 1,2x6 m. Kort utdrag ur boken om diffusorer och en undersökning, jag pillade ett tillägg i blått:

Det blir ju väldigt stora saker. Jag tänkte mig att de jag gör i första hand skulle vara "konstverk".

Adhoc skrev:”All diffusers are not created equal, however, the differences in acoustic properties between different surface irregularities can be heard. In an auralization study that used a 1:10 scale modeling five types of diffusers was compared using a listening test [30]. Linear arrays of 10 diffusers such as pyramids, polycylindrical, quadratic residue, wedges, and spheres were used. The arrays filled the same area. Sample drawings of single diffuser elements are as shown in Figure 9.19. Wedges and pyramids affected the sound quality in a very negative way due to their selective specular reflection of high-frequency sound, while a series of (identiska) polycylinders resulted in coloration because of grating effects. Figure 9.20 shows partial results for the scale model frequency response of QRD diffusers versus a random arrangement of spheres used in the tests.

Så nästan inget var bra?
Adhoc skrev:The results showed clearly that the frequency response and its resulting timbre and coloration were decisive for the sound quality of the diffuse reflected sound. The spheres turned out to be the most pleasant sounding because of their smooth frequency response. Note that caps and inverted caps (cavities into the wall) will work similarly well for scattering. In old-style control rooms, it was common to see polycylindrical diffusers, on walls and in corners. Particularly, arrays of polycylindrical diffusers on walls may cause unpleasant repetitive grating effects. They should have different radii of curvature and be placed at different angles or at random. Any orderly array should be avoided.”

Det verkar vara svårt att få det rätt. Förutom sfärer då.
Adhoc skrev:
Geometrier för dffusorer skala 1 till 10 .png

Diffusorer jmf QRD mot kupolformad.png
QRD:en (= en vanlig "köpe-diffusor") ger en ojämnare spridning och varierar mer med frekvensen för inkommande ljudvåg. Man bör ha större sittavstånd till den och inte ha den direkt bakom soffan, så att inte vissa frekvensområden "helt" släcks ut medan andra accentueras jämfört med närliggande.

Hur ser då en panel av kupoler ut?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2023-10-30 19:56

Med måtten på sexhörningarna (enligt ditt svar) blir det mer av väggprydnader än diffusorer som ger önskad påverkan av infallande ljudvågor. Frekvensen som kan påverkas går hand-i-hand med dess våglängd kontra dimensionen på manicken. Litet djup och ytstorlek betyder att endast höga frekvenser påverkas. I boken tas det upp lämpliga storlekar mot frekvenser, hur ytvikten kan påverka, släppa igenom / reflektera tas också upp. Jag ska leta reda på pdf:en på boken och mejlar till dig sen.

Alla geometrierna i bilden ovan är väl bättre än en plan vägg men resultatet från undersökningen var att man ansåg att lämpligast ljudmässigt var att fördela sfärer / halva sfärer över väggytan ifråga om 1,2x6 m. (Jag misstänker att undersökningen gjordes på Chalmers. Om man googlar, är Kleiner pensionerad professor från Chalmers som innehavt en hel del internationella förtroendeposter inom akustik, dom andra namnen från undersökningen är också svenska.)

(Anledningen till att jag frågade om man kan ställa dit något som 3D-printningen görs mot, var att jag funderade på rostfria köksbunkar. Det finns ganska stora som är halvglobformade, förutom en mindre plan yta mot köksbänken. Fyll upp den plana ytan med en kalott för å få en halv glob.)

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-11-07 13:14

Adhoc skrev:Med måtten på sexhörningarna (enligt ditt svar) blir det mer av väggprydnader än diffusorer som ger önskad påverkan av infallande ljudvågor. Frekvensen som kan påverkas går hand-i-hand med dess våglängd kontra dimensionen på manicken. Litet djup och ytstorlek betyder att endast höga frekvenser påverkas. I boken tas det upp lämpliga storlekar mot frekvenser, hur ytvikten kan påverka, släppa igenom / reflektera tas också upp. Jag ska leta reda på pdf:en på boken och mejlar till dig sen.

Alla geometrierna i bilden ovan är väl bättre än en plan vägg men resultatet från undersökningen var att man ansåg att lämpligast ljudmässigt var att fördela sfärer / halva sfärer över väggytan ifråga om 1,2x6 m. (Jag misstänker att undersökningen gjordes på Chalmers. Om man googlar, är Kleiner pensionerad professor från Chalmers som innehavt en hel del internationella förtroendeposter inom akustik, dom andra namnen från undersökningen är också svenska.)

Ja, det är vad jag har kommit fram till också. Problemet är att ur akustisk synvinkel vettiga diffusorer skulle bli väldigt dyra.
De jag gör nu är också för skramliga; jag hade tänkt att bara sätta fast dom i väggen medelst centrerad kardborrepluppar så att man kan ändra på "konstverket".

Adhoc skrev:(Anledningen till att jag frågade om man kan ställa dit något som 3D-printningen görs mot, var att jag funderade på rostfria köksbunkar. Det finns ganska stora som är halvglobformade, förutom en mindre plan yta mot köksbänken. Fyll upp den plana ytan med en kalott för å få en halv glob.)

Typ sådana här då:
Bild
En bunke med diametern 160 mm och 63 mm höjd kostar 59 SEK.
Så för en dryg tusenlapp kan man nog förse en vägg med dessa bunkar; de behöver ju inte sitta intill varandra för att få önskad effekt. Kanske leta på loppmarknader?

Jag har tidigare roat mig att skruva fast överblivna faspluggar för att gömma skruvhål, så varför inte bunkar?
Bild

Det går att skriva ut mot en uppochnervänd bunke, men det är svårt att få första lagret att fastna. Det är nog bättre att skriva ut kalotten separat och sedan limma fast den.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2023-11-07 15:13

Näh, det är ju stympade koner på din bild. Bättre ord från mig hade varit salladsskål, typ: https://www.xn--ob-eka.se/hushall/tilla ... l-3114558/

För stora halvglober får du gå över till uppblåsbar badboll som du klär över till hälften med gipsbandage från apoteket. Dra ur luftpluppen och börja sen om på en ny, du gillar ju udda projekt :D

(För hundra år eller så, sedan gjordes ett "konstprojekt" med halvkroppsavgjutning från hårfästet ned till stortån med gipsbandage. Avgjutningen kläddes sedan med hatt och halsduk + målades och hängdes upp på väggen i vardagsrummet. Rekommenderas inte, det gör ont som satan när gipset tas av och rycker hårstrån. Kallt blir det också, svinkallt, när gipset stelnar och snor värme från kroppen. Kan bli pinsamt därtill, om assistenterna är snygga damer som på pin kiv mjukt och följsamt med händerna smeker ut blöta gipsbandage vid dom mittre regionerna :oops: )

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-11-07 15:35

Ja, de var ju bra:
Bild
Lite dyrare dock, 99 SEK.

Tänkte också på typ ballonger och papier-maché.

solhaga

Inläggav solhaga » 2024-12-25 13:26

Här är en variant, denna gång med isolering:

Utskrivna på en Prusa Mk4S så tar en oktagon tre timmar att skriva ut om man bara använder en färg.
Bild

En kvadratmeter kräver 14,4 oktagoner och då två kilo filament.
Med filament för 300:- per rulle blir det 600:- per kvadratmeter.
45 mm Ljudskiva Piano Isover från Byggmax kostar cirka 50:- per kvadratmeter.

Som fronttyg tänker jag mig något enkelt svart non-wovenmaterial.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2024-12-25 22:27

Vad fina de var :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Återgå till Akustikforum