Helmholtz i golvet (eller andra ställen eller inte alls)

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Helmholtz i golvet (eller andra ställen eller inte alls)

Inläggav Kraniet » 2023-12-20 19:52

Jag är nära att fixa nytt golv i biorummet och har då chansen att göra helmoltzabsorbenter under golvet.
Är ett gammalt hus där golvåsarna ligger på takåsarna för rummet under. Vet inte varför men så är det byggt.
Det är oisolerat under golvet idag så jag kommer isolera utrymmet och eftersom åsarna går hela rummets bredd så har jag alltså ett antal fack under golvet som skulle kunna nyttjas till helmholtzabsorbenter.

Men är det meningsfullt att göra är min fundering?

Rummet är 437x593 cm och taket är som högst 303 cm men har en knepig form på taket som synes.

Lägger in mätning ifrån Dirac också. Det är med två basar, en i vardera främre hörn.(rosa linje är optimeringslinjen)
Vad är det som skulle förbättras av att bygga helmholtz och vid vilka frekvenser bör de arbeta i sådant fall?

Peaken vid 40 Hz är relaterat till längden.
Svackan vid 55 Hz verkar relatera till höjd och en tangentiell mod.
Peaken strax efter 100 Hz verkar vara längden och tangentiell mod som samverkar.
Med simuleringen i REW haltar nog lite tack vare att taket är som det är.
Mest intressant vore väl att fylla igen svackan vid 55 Hz.

Ska in med två basar till också vad det lider.
Bilagor
Biorum sidovy.jpg
Biorum sidovy.jpg (145.24 KiB) Visad 2869 gånger
Biorum dirac basar.jpg
Biorum dirac basar.jpg (79.52 KiB) Visad 2869 gånger
Senast redigerad av Kraniet 2023-12-27 19:19, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: Helmholtz i golvet

Inläggav genstruktur » 2023-12-25 17:30

Kan inte hjälpa till med frågeställningen men känns som en helt klart intressant idé! Hoppas du får svar :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Kraniet

Re: Helmholtz i golvet

Inläggav Kraniet » 2023-12-27 19:16

Hittade en kalkylator här http://www.mh-audio.nl/Acoustics/HHReso.html

Det verkar som att volymen på helmholtzvolymen och arean på porten påverkar portens verksamma område och dess Q.
Så att bara göra en helmholtz av varje fack duger inte. Blir väldigt smalt arbetsområde och lågt Q.
Så då måste jag isf bygga på en låda mot väggen så jag kan koppla ihop flera golvfack. Fördelen med det är att jag kan sätta porten ut mot hörnet och förbättra kopplingen till rummet.

Men frågan då är vilket arbetsområde och Q man bör bygga för.

Peakar tänker jag EQ tar hand om men att fylla i dippar är ju mindre smart.
Största problemet i mitt rum verkar va moden vid ca 55 Hz som ger en rejäl svacka, i simulering visar den sig också vid ca 87 samt 111 Hz med vissa placeringar av basar. Det är en tangentiell mod mellan längd/bredd.

80 Hz är ju lite lågt för en bredbansfälla (kräver ca 1,1m) men 111 Hz skulle ju kunna va görbart som en 80x80cm pelare i vardera bakre hörn.

Ett alternativ jag har är att ta bort panelen på väggen som är mot kattvinden och isolera denna. Kattvinden är 1,7m djup och skulle ju då kunna va verksam ned mot 50 Hz. Är ju en vanligt förekommande åtgärd i rum IÖ bygger.
Kanske vore det en bättre lösning. Den spontade panelen lär ju dock bli skrot om jag försöker ta bort den..
Kanske skulle det räcka att öppna upp i hörnen (ca 1m?) bara och bygga en en lite grundare bredbandsabsorbent framför. Resonansen i fråga verkar ju gå från hörn till hörn.
Att bygga en helmholtzkammare i ena hörnet av kattvinden kan ju också vara en lösning och låta porten mynna ut i rummet.

Såhär ser alltså rummet ut om jag inkluderar kattvinden, mellanväggen är 70mm regel med pärlspont på vardera sida:
Bilagor
Biorum sidovy m kattvind.jpg
Biorum sidovy m kattvind.jpg (51.82 KiB) Visad 2729 gånger
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
juanth

Re: Helmholtz i golvet (eller andra ställen eller inte alls)

Inläggav juanth » 2023-12-27 20:06

IMG_3471.jpeg
IMG_3471.jpeg (614.36 KiB) Visad 2715 gånger
Annars kan du bygga en perforerad variant. Kalkylator finns även den hos MH-audio

Nu råkade jag lägga in så det blev ca 55Hz och det var kanske inte önskvärt.. :)

Varför inte börja med att isolera och sedan mäta igen?
Vissa av de isolerade delarna skulle kunna få perforering sedan.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Återgå till Akustikforum