Moderator: Redaktörer
Adhoc skrev:Ingen konstruktion är bättre än sin svagaste länk och en fråga är ju om det är betongväggen som läcker oljud eller om det kommer från annat håll, -iom att högre frekvenser är störande. Kanske är boven otätheter vid dörrar och fönster eller brevinkastet vid ytterdörren?
doglas2009 skrev:
Jag blir inte riktigt klok på det du skriver "I-or", "Väggenomföringarna är, som skrivet var, en icke-fråga i det här fallet". På vissa låter det som att det måste vara 100% tätt runt nya väggen, annars är det bara lägga ner i princip. Jag kollade ex. på youtubekanalen som länkades ovan och tolkade det som att man vill ha det HELT tätt.
doglas2009 skrev: snip ... Flera verkar ju nämligen skriva att man behöver lämna ett mellanrum för luft, eller kanske snarare för att nya väggen ska vara separerad från betongväggen? Kan jag isf i princip lämna 1cm mellan gamla och nya väggen? snip
Är alla överens om att man bör grunda med något mjukt under regeln mot golvet? Eller gällde det bara om det var en ickepermanent vägg?
Kraniet skrev:Faktiskt är roligt. Om det går att överkomplicera så ska det göras
doglas2009 skrev:Mycket stort tack till alla som tagit sig tid att svara här, nu känns det som jag har nog med kött på benen för att bygga denna vägg. Det ska bli otroligt spännande att se hur stor skillnad det ska bli med bara väggen, eller om det kommer sluta med att jag även behöver bygga en dörr in till vardagsrummet.
Ingen dum idé, har ändå haft tankar på att sätta in en garderob i hallen, den kommer visserligen inte täcka hela väggen, men det kan nog göra lite skillnad.Neuhausen skrev:doglas2009 skrev:Mycket stort tack till alla som tagit sig tid att svara här, nu känns det som jag har nog med kött på benen för att bygga denna vägg. Det ska bli otroligt spännande att se hur stor skillnad det ska bli med bara väggen, eller om det kommer sluta med att jag även behöver bygga en dörr in till vardagsrummet.
Garderober i hallen borde kunna dämpa det ljudet tillräckligt, så om du vill ha mer förvaring så kan det vara något att tänka på.
Kraniet skrev:Finns flera tillverkare av akustikregel Kanuf tex.
https://www.knauf.se/byggsystem/system- ... kregel-ar/
Här är uppbyggnaden om du tänker att ena sidan är betong.
[ Bild ]
Sett uppifrån blir det ungefär såhär med en 95mm regel. Från vänster till höger betong, regel, två lager gips. Det gula är då isolering som fyller utrymmet mellan reglarna.
70mm regel gör ju att det tar mindre plats men ger lägre isolering.
Man kan även använda träreglar men då bör de inte fästas i betongen utan ställas en bit ifrån. Man fäster då reglarna enbart i tak och golv.
Kraniet skrev:Du kan ju bygga med 70mm också. I-Ors exempel ovan är ju med 70 mm.
Finns ju tex på byggmax plåtreglar för det. Annars borde byggvaruhusen kunna ta hem reglar.
Bygger du med träreglar så räcker det att de inte tar i betongväggen. Så det behövs ju bara några mm.
Kraniet skrev:ja du kan ju bygga som du föreslår med alternerande 45mm reglar om du vill fästa i betongväggen men du tjänar egentligen inget på det. Så är bara nödvändigt att göra om det är en mellanvägg.
Jo plåtreglar är smidigt. Man kan även använda två tillsammans och få teleskopfunktion. Väldigt smidigt om man har snedtak tex. Men även till rakt tak ifall golv/tak är ojämnt. De är ju annars kanske lite mer besvärliga att kapa än träreglar.
Skenan är ju väldigt smidig oavsett regeltyp. Faktiskt så är det här i norr mycket vanligt att byggare använder skenan med träreglar.
Kommer ihåg att säljaren hos Lindab sa det gick som en gräns vid Sundsvall där snickarna började använda träreglar medan i södra Sverige anammades plåtreglar tidigt. Träregel upplevs ju mer robust.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst