Akustik i Gasklockan?

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Akustik i Gasklockan?

Inläggav JM » 2023-12-10 08:54

En av de gamla cylindriska gasklockorna invid Ropsten skall konverteras till teater- och musikscener.
Kan akustiken bli bra? Vilka är utmaningarna.

https://www.gasometer.se/?utm_medium=pa ... ontent=tas

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Akustik i Gasklockan?

Inläggav I-or » 2023-12-10 19:22

Stora konkava ytor är inte akustiskt optimala i dessa sammanhang. Detta fick man erfara "the hard way" när Globen stod klar och det visade sig att absorbenterna i det sfäriska taket, dimensionerade på konventionellt sätt, var otillräckliga.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Akustik i Gasklockan?

Inläggav JM » 2023-12-11 07:40

Gasklockans många potentiella relativt långa stående vågor inom cirkeln parallellt med diametern torde skapa en mardröm för akustiker.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Akustik i Gasklockan?

Inläggav Kraniet » 2023-12-11 11:25

Om jag förstår det rätt så ska de bygga ett rum i gasklockan längs linjen jag rita här. I så fall så borde det inte va så dumt
Bilagor
Gasklockan.jpg
Gasklockan.jpg (99.1 KiB) Visad 758 gånger
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Akustik i Gasklockan?

Inläggav I-or » 2023-12-11 12:51

Animeringen av "Theater" i länken ovan ser inte ut på det sättet, utan där har man behållit den cylindriska utformningen.

Om vi ändå utgår ifrån att din skiss är korrekt, notera att scenväggen är konkav. Denna vägg kommer utan omfattande diffusionsåtgärder inte att fungera väl för akustiska källor eftersom den samlar infallande ljudvågor mot centrum av salen. Dessutom är ett relativt lågt placerat scentak en fördel för tidiga reflektioner, något som säkerligen inte kommer att bli fallet här, då arkitekterna vill behålla känslan av gasklocka.

Hur som helst så kommer man antagligen inte att använda lokalen för akustisk musik i någon större omfattning och då handlar det mer om att införa lämplig absorption i kombination med välplacerade/välspridande högtalare.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

AlbertHall
 
Inlägg: 1511
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Akustik i Gasklockan?

Inläggav AlbertHall » 2024-03-20 14:31

Gasklockor har använts tidigare, men vad jag vet bara för talteater.
Bl an gjorde Gävle Folkteater en uppsättning i stadens gamla gasklocka. Jag var aldrig där då så talakustiken kan jag inte uttala mig om.

Musik i en gasklocka måste bli kass.


Återgå till Akustikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst