basbygge Morel 1058

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Magnusjohansson
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

basbygge Morel 1058

Inläggav Magnusjohansson » 2024-04-18 11:05

Har en 10" Morel 1058 som jag tänkte bygga en låda till.

Det är basreflex som gäller. Och jag planerar stämma av vid 24Hz. Jag har redan trattar och rör som är 69mm så det blir detta som jag utgår ifrån.

Nu till min fundering.

Alternativ 1, 85L låda med 2st 69mm portar ca 300mm långa ger fp 24Hz
Alternativ 2, 65L låda med 2st 69mm portar ca 400mm långa ger fp 24Hz

Portarna i alternativ 2 tar klart upp aningen mer volym (dock under 1L så nästan försumbart). Och kräver möjligen lite mer planning för att portarna ren fysiskt skall få plats. Alternativ 2 har dock lägre grupplöptid. tonkurvorna är lite olika mellan 40Hz till 20Hz mellan alternativen. men huruvida det är bra eller dåligt beror klart på rummet påverkan, dessutom har jag DSP som modifiera slutresultatet då max SPL är samma i båda alternativen. Alternativ 2 inte lika affektiv som alternativ 1. Men elementet klarar massor av effekt och slutstegseffekt är billigt nu för tiden.

Så min slutsats är att den mindre lådan är överlägsen då den är 25% mindre. Eller missar jag något ytterligare som man för tänka på här??
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3294
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: basbygge Morel 1058

Inläggav Calleberg » 2024-04-18 18:07

Vad skall du ha din baslåda till?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Kraniet
 
Inlägg: 12557
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: basbygge Morel 1058

Inläggav Kraniet » 2024-04-18 20:27

Gratulerar till vad som ser ut som ett riktigt fint element.

65 liter ser ut att vara för mycket för den avstämningen.
65 liter med en avstämning vid 18 Hz tycker jag ser bra ut.

Men en för en avstämning vid 24 hz ser 50 liter bra ut.
Problemet är förstås att få plats med en tillräckligt stor port. En slitsport blir enda lösningen. En 78 cm2 slitsport som är 70cm lång ser lämpligt ut (antar då att den klarar 20 m/s). Observera att det måste vara en "optimerad slitsport" enligt det som diskuterats här på forumet.

Alternativt 65 liter med ca21 Hz avstämning. Med samma storlek på porten som ovan.

edit: tråden ligger nog på fel ställe. borde flyttas till diy
Mvh
Magnus

Magnusjohansson
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: basbygge Morel 1058

Inläggav Magnusjohansson » 2024-04-19 09:37

Calleberg skrev:Vad skall du ha din baslåda till?


Skall ha den bakom soffan för att ge lite extra bas och vibrationer vid film och spel. Det är ett dedikerat rum som redan har 4st profundus-x för basen.
Fan av Ino audio och DIY..

Magnusjohansson
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: basbygge Morel 1058

Inläggav Magnusjohansson » 2024-04-19 09:45

Kraniet skrev:Gratulerar till vad som ser ut som ett riktigt fint element.

65 liter ser ut att vara för mycket för den avstämningen.
65 liter med en avstämning vid 18 Hz tycker jag ser bra ut.

Men en för en avstämning vid 24 hz ser 50 liter bra ut.
Problemet är förstås att få plats med en tillräckligt stor port. En slitsport blir enda lösningen. En 78 cm2 slitsport som är 70cm lång ser lämpligt ut (antar då att den klarar 20 m/s). Observera att det måste vara en "optimerad slitsport" enligt det som diskuterats här på forumet.

Alternativt 65 liter med ca21 Hz avstämning. Med samma storlek på porten som ovan.

edit: tråden ligger nog på fel ställe. borde flyttas till diy


Tack för bra input. Ja. en slitsport har sina fördelar när det blir långa portar. Den stora fördelen med rör är att man lätt kan justera slutresultatet så simuleringen aldrig stämmer exakt med hur det blir i verkligheten. Skulle ju dock kunna köpa en 90 graders böj till rören och på så vis kunna få till betydligt längre rör.

Men hur menar du när du skriver att 65 liter är för mycket för avstämning vid 24Hz. Är det mer en fråga om slöseri med att inte stämma av lägre då man ändå har möjligheten. Eller finns där någon mer nackdel?
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3294
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: basbygge Morel 1058

Inläggav Calleberg » 2024-04-19 10:28

Magnusjohansson skrev:
Calleberg skrev:Vad skall du ha din baslåda till?


Skall ha den bakom soffan för att ge lite extra bas och vibrationer vid film och spel. Det är ett dedikerat rum som redan har 4st profundus-x för basen.


Låter som du behöver titta över dina profundus X, om inte ditt vardagsrum är gigantiskt. :)
Det är väl 4 tiotummare i basreflex @16Hz?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Magnusjohansson
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: basbygge Morel 1058

Inläggav Magnusjohansson » 2024-04-19 10:44

Calleberg skrev:
Magnusjohansson skrev:
Calleberg skrev:Vad skall du ha din baslåda till?


Skall ha den bakom soffan för att ge lite extra bas och vibrationer vid film och spel. Det är ett dedikerat rum som redan har 4st profundus-x för basen.


Låter som du behöver titta över dina profundus X, om inte ditt vardagsrum är gigantiskt. :)
Det är väl 4 tiotummare i basreflex @16Hz?


Rummet är på 14 kvadrat. det är inget fel på basarna. Två står framme som stativ till Ino I6. Och de andra två sitter bakom lysningspossiton uppe i taket i hörnen. Detta för att lösa basproblemen som annars blir i mitt rum. Normalläge spelar dom i mitt rum rakt ner till 22Hz. Men dom är i normalläget avstämda till 24Hz.

Bygget jag gör nu behövs typ inte. Det är ett hobbyprojekt. Lite extra skak i soffan typ.
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3294
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: basbygge Morel 1058

Inläggav Calleberg » 2024-04-19 10:50

Magnusjohansson skrev:
Calleberg skrev:
Magnusjohansson skrev:
Skall ha den bakom soffan för att ge lite extra bas och vibrationer vid film och spel. Det är ett dedikerat rum som redan har 4st profundus-x för basen.


Låter som du behöver titta över dina profundus X, om inte ditt vardagsrum är gigantiskt. :)
Det är väl 4 tiotummare i basreflex @16Hz?


Rummet är på 14 kvadrat. det är inget fel på basarna. Två står framme som stativ till Ino I6. Och de andra två sitter bakom lysningspossiton uppe i taket i hörnen. Detta för att lösa basproblemen som annars blir i mitt rum. Normalläge spelar dom i mitt rum rakt ner till 22Hz. Men dom är i normalläget avstämda till 24Hz.

Bygget jag gör nu behövs typ inte. Det är ett hobbyprojekt. Lite extra skak i soffan typ.


Du skulle inte vara den första som kört en eller flera moduler i motfas med resten, det behöver alltså inte vara "fel" på dina basar, utan snarare inkopplingen. Superenkelt att testa med ett1,5V batteri.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Magnusjohansson
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: basbygge Morel 1058

Inläggav Magnusjohansson » 2024-04-19 10:56

Calleberg skrev:
Magnusjohansson skrev:
Calleberg skrev:
Låter som du behöver titta över dina profundus X, om inte ditt vardagsrum är gigantiskt. :)
Det är väl 4 tiotummare i basreflex @16Hz?


Rummet är på 14 kvadrat. det är inget fel på basarna. Två står framme som stativ till Ino I6. Och de andra två sitter bakom lysningspossiton uppe i taket i hörnen. Detta för att lösa basproblemen som annars blir i mitt rum. Normalläge spelar dom i mitt rum rakt ner till 22Hz. Men dom är i normalläget avstämda till 24Hz.

Bygget jag gör nu behövs typ inte. Det är ett hobbyprojekt. Lite extra skak i soffan typ.


Du skulle inte vara den första som kört en eller flera moduler i motfas med resten, det behöver alltså inte vara "fel" på dina basar, utan snarare inkopplingen. Superenkelt att testa med ett1,5V batteri.


Nej. det är lätt att koppla fel på + -
Fan av Ino audio och DIY..


Återgå till Akustikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster