Moderator: Redaktörer
Wetterstad skrev:Ursäkta en fåkunnig, denna fönstrade mätning, hur åstadkommer man det i REW.
I-or skrev:Vi mäter för att slippa gissa. Då studiovärlden på senare år har skärpt till sig en hel del vad gäller frekvensgången för monitorerna så vore det förstås märkligt om konsumenterna skulle subjektivstratta hejvilt på sin sida.
Skälet till att Dirac kan behöva korrigeras i diskanten är att den mätmetod som utnyttjas inte är tillförlitlig här.
I-or skrev:Skälet till att frekvensgången i hemmets lyssningsposition ska motsvara studiolyssningen är förstås att det så långt som möjligt ska låta likadant på båda platserna.
I-or skrev:Det är märkligt att man på detta forum ska behöva poängtera att utgångspunkten för resonemanget är återgivning. Det står naturligtvis var och en fritt att ratta helt godtyckligt.
I-or skrev:Skälet till att frekvensgången i hemmets lyssningsposition ska motsvara studiolyssningen är förstås att det så långt som möjligt ska låta likadant på båda platserna.
Om musikproducenten har samma frekvensgång (mätt på rätt sätt) som du och jag så blir klangen också lika oavsett vilket klangideal som vederbörande har.
Wetterstad skrev:Jag har fått ihop det hela nu.
Har hittills endast använt Dirac, nöjd så här långt.
Jag fyra olika konfigureringar med varierande baslyft.
Ska lyssna på musik några dagar och utvärdera om jag vill
fortsätta att förfina mha REW.
Behöver även läsa på lite om REW.
I-or skrev:Det är märkligt att man på detta forum ska behöva poängtera att utgångspunkten för resonemanget är återgivning. Det står naturligtvis var och en fritt att ratta helt godtyckligt.
I-or skrev:1. Vana vid den felaktiga klangbalans som framförallt rumsinverkan och i vissa fall även högtalarna leder till (detta är dock ett övergående fenomen)
eljulio skrev:Är det någon som har provat och/eller känner till detta? https://youtu.be/lmZ5yV1-wMI?si=lhV4tckKGnq2LNl8
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst