Ok, tack I-or. Ska testa det.
Jag körde bara sinuskurva på 80Hz, -8dB på REW, inga andra inställningar. Satt o lyssnade efter tystnad som aldrig infann sig. Men det blev tystaRE än när jag startade. Bakre subben är tyvärr inte möjlig att ställa gradvis utan enbart i 15° inkrement. Landade på 180° men var då inte lika låg volym som främre. Främre har däremot uppgraderad DSP med 1° inkrement samt vassare förstärkare, så dess volym fick ställas -9dB för att på lyssningspositionen ha lika högt ljudtryck som bakre (som står närmre lyssningspositionen). Landade i 80,5dB©max för främre och 80,7db©max för bakre, innan jag gjorde fasexperimenteringen, som då blev 99° fram.
Blev djupt besviken när jag sedan körde en mätning med REW. Jäklar vilka hål när jag körde alla. Och när jag gjorde overlay på mätningarna av subbarna, så såg främre inte så tokig ut, men jämfört med den enskilda SPL-mätningen jag gjorde en och en från lyssningspositionen, så låg den främre lååååångt högre i vanliga frekvensmätningen (grafen SPL/Phase) än den bakre samt hade en mkt trevligare kurva än den bakre.
Satte mig att försöka på en Dirac Live-mätning men sonen gick o la sig samtidigt. Upptäcker då till min förskräckelse att Dirac säger i stort sett "sätt volymen till max och stäng av
delningsfiltret , så sköter Dirac Buss Control resten. Du behöver inte heller tänka på hur du placerar basmodulerna. Dirac tar han om tutti. Iaf om du fixar signalvägarna så att vi kan justera respektive sub för sig". Well, sistnämnda skrev de inte, men det är det jag läser. Och jag slår på mig själv igen...