Hur gå tillväga att mäta in utan delningsfilter?

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Diavolo

Re: Hur gå tillväga att mäta in utan delningsfilter?

Inläggav Diavolo » 2024-10-31 17:14

Calleberg skrev:Vasjego, detta är ju en HOBBY och som sådan bör den inte tas på alltför stort allvar. :)

Hängde du med på varför jag klistrade in youtubeklippet med Disturbed/sound of silence covern, förutom att den versionen av låten är grym alltså?

Tyvärr inte (förutom att det var en grym version så den hamnade i spellistan "Musik för riktiga högtalare"). För att du stördes över engelskans crossover istället för delningsfilter och att fasförskjutningen leder till Bronnett/Cirkus Scott's Störstaaaa Möjligaaaa Tyssssssss-tnad?
Nuprime DAC-9
2st bryggade Nuprime STA-9
LTS 3v-f1
2st SVS PC-13 Ultra

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2024-10-31 17:32

Diavolo skrev:
Calleberg skrev:Vasjego, detta är ju en HOBBY och som sådan bör den inte tas på alltför stort allvar. :)

Hängde du med på varför jag klistrade in youtubeklippet med Disturbed/sound of silence covern, förutom att den versionen av låten är grym alltså?

Tyvärr inte (förutom att det var en grym version så den hamnade i spellistan "Musik för riktiga högtalare"). För att du stördes över engelskans crossover istället för delningsfilter och att fasförskjutningen leder till Bronnett/Cirkus Scott's Störstaaaa Möjligaaaa Tyssssssss-tnad?

Nix, det du skulle lyssna efter i din felfasade uppställning medan käringen vrider på fasen var ju... Virveltrummis....ljudet av tystnad... :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-10-31 18:33

Tyckte det var osedvanligt fyndigt med faktiska mått mätt.

Diavolo

Inläggav Diavolo » 2024-10-31 21:21

Har justerat med en subb nu på 80Hz. Helt tyst blev det inte. Ungefär som när eljulio och min bror sätter igång på midsommar.
Tänkte att jag kör med utsläckningsmetoden först för det går fortast, och så kör jag I-ors mer exakta en regnig dag när jag vill få det riktigt bra. Just nu så hade jag svårt att avgöra var det var som tystast - det kändes som ljudet vandrade i sidled samtidigt med varje gradjustering.

Men jag trodde i min enfald att de 80Hz genererade via REW nu efter fasjustering skulle låta likadant överallt, men lutar jag mig framåt en halvmeter så låter det mkt starkare igen.

99° blev inställningen på främre subben.
Nuprime DAC-9
LTS 3v-f1
2st SVS PC-13 Ultra

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-10-31 22:23

För bästa resultat så bör du ha signal i hela frekvensområdet ca 60-100 Hz. Välj Generator - Pink random - Custom - Low cut 60, High cut 100, Filter type BU8. Justera sedan fasen för maximal alternativt polaritetsvänd minimal nivå i detta frekvensområde.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Diavolo

Inläggav Diavolo » 2024-10-31 22:52

Ok, tack I-or. Ska testa det.

Jag körde bara sinuskurva på 80Hz, -8dB på REW, inga andra inställningar. Satt o lyssnade efter tystnad som aldrig infann sig. Men det blev tystaRE än när jag startade. Bakre subben är tyvärr inte möjlig att ställa gradvis utan enbart i 15° inkrement. Landade på 180° men var då inte lika låg volym som främre. Främre har däremot uppgraderad DSP med 1° inkrement samt vassare förstärkare, så dess volym fick ställas -9dB för att på lyssningspositionen ha lika högt ljudtryck som bakre (som står närmre lyssningspositionen). Landade i 80,5dB©max för främre och 80,7db©max för bakre, innan jag gjorde fasexperimenteringen, som då blev 99° fram.

Blev djupt besviken när jag sedan körde en mätning med REW. Jäklar vilka hål när jag körde alla. Och när jag gjorde overlay på mätningarna av subbarna, så såg främre inte så tokig ut, men jämfört med den enskilda SPL-mätningen jag gjorde en och en från lyssningspositionen, så låg den främre lååååångt högre i vanliga frekvensmätningen (grafen SPL/Phase) än den bakre samt hade en mkt trevligare kurva än den bakre.

Satte mig att försöka på en Dirac Live-mätning men sonen gick o la sig samtidigt. Upptäcker då till min förskräckelse att Dirac säger i stort sett "sätt volymen till max och stäng av delningsfiltret :wink:, så sköter Dirac Buss Control resten. Du behöver inte heller tänka på hur du placerar basmodulerna. Dirac tar han om tutti. Iaf om du fixar signalvägarna så att vi kan justera respektive sub för sig". Well, sistnämnda skrev de inte, men det är det jag läser. Och jag slår på mig själv igen...
Nuprime DAC-9
LTS 3v-f1
2st SVS PC-13 Ultra

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-10-31 23:15

För Diracs vidkommande handlar det i ditt fall helt enkelt bara om vänster och höger kanal. Om du inte har basmoduler specificerade i ett multikanalsystem utan bara utgångar för vänster och höger kanal så behandlar Dirac alla 4 enheter som 2 högtalare. Samma signal kommer alltså att skickas till frontar och basmoduler, där skillnaden är att basmodulerna inför ett lågpassfilter före den inbyggda effektförstärkaren.

Diavolo

Inläggav Diavolo » 2024-11-01 01:39

Jepp, jag vet, och det suger. Pengar i sjön, trots att jag läst på. Och ytterligare en anledning till att köpa en... Flex. Eller en 2x4 HD. Om inte det finns något annat prisvärt bra ljudande som gör att Dirac ser 2 frontar o 2 basar. Förutom en AVR.
Nuprime DAC-9
LTS 3v-f1
2st SVS PC-13 Ultra

Diavolo

Inläggav Diavolo » 2024-11-01 11:30

Sådär, lagom till helgen är jag klar med första frekvensjusteringen.
Basen blev klenare än förväntat, så det känns som extremt lite bang for the buck. Men jag är ju på jakt efter bra återgivning från mina LTS'er, med de medel som går, så att lägga 16kkr på 2st SVS PC13 Ultra och 6000kr på Dirac Live Processor + Bass Control, en Mac Mini för 1000kr, uppgradera hårddisk för 750kr och trådlösa sändare till subbarna kanske är ok ändå till slut. Men nånstans önskar jag ändå att totala begagnatpriset hade gett mig ett par KEF LS60 med allt inbyggt. Men ok, det kanske ändå hade behövts justeras... Nåväl...

Pluggade bägge SVS'erna på SVS supports uppmaning för att jag kör stereo/musiklysnsing. Men har läst att de som testat ändå rekommenderar 16Hz-läget. Jag får väl dra upp två pluggar per sub och testa, för nu saknas det en del bas, vilket även är synligt från nedanstående mätning av Audioholics, där slutet sub rullar av väldigt tidigt. Men mätningarna från Dirac visade ändå på bas neråt 20Hz innan avrustning så kanske mkt stöd från rummet?
Bild

Vet inte hur jag kan visa både höger och vänster kanal samtidigt i Dirac men så här mätte den (heldraget) samt hur den ville korrigera (streckat). Spridningen syns som area - den dassigare färgen är mätning, den ljusare är korrigering och den mer mättade färgen är där mätning och korrigering är samma.

Namnlöst 101.png
Vänster frekvenskurva
Namnlöst 101.png (303.35 KiB) Visad 5698 gånger
Namnlöst 102.png
Vänster spridning
Namnlöst 102.png (447.13 KiB) Visad 5698 gånger
Namnlöst 103.png
Höger frekvenskurva
Namnlöst 103.png (300.16 KiB) Visad 5698 gånger
Namnlöst 104.png
Höger spridning
Namnlöst 104.png (438.83 KiB) Visad 5698 gånger
Nuprime DAC-9
LTS 3v-f1
2st SVS PC-13 Ultra

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-11-01 12:54

Frekvensgången ser generellt sett bra ut och du har bara något mer bas än vad som är helt neutralt relativt en typisk frekvensgång vid studiolyssningen (som förvisso sprider enormt mycket även om det förstås finns en median här också).

Huruvida detta även gäller diskanten vet vi inte, då beroendet av spridningen är stort. Frågan kan bara avgöras via en fönstrad mätning med t.ex. REW.

Du bör för övrigt inte plugga igen portarna, då detta kraftigt reducerar luftpumpningskapaciteten och höjer distorsionen. Med två öppna portar så har du bra tryck ned till ca 15-16 Hz, vilket räcker och blir över för musik.

Diavolo

Inläggav Diavolo » 2024-11-01 13:58

4,4dB högre på <80Hz tror jag Dirac föreslog och skapade filter till.
Öppnat portarna igen per din rekommendation. Märkligt ändå att SVS säger täpp till den.
Nuprime DAC-9
LTS 3v-f1
2st SVS PC-13 Ultra

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-11-01 14:40

Jag brukar rekommendera konstant frekvensgång ned till ca 50 Hz med ett litet lyft om 3-4 dB därunder eftersom detta ungefärligen motsvarar medianfrekvensgången vid studiolyssningen (med lite moms för att ta lite höjd för bastunna inspelningar - det är betydligt lättare att acceptera en aningen fet klang än en tunn dito). Dirac-inställningen ovan lyfter en aning redan under ca 150 Hz, vilket överlag ger en aningen bumlig klang som blir speciellt tydlig för mansröster, men även för pianon, akustiska gitarrer, pukor m.m.

Om man överlag föredrar en fläskigare bas än den som beskrivs ovan så bör man vara medveten om att det inte längre handlar om återgivning, men genrer som t.ex. slamrig rock och majoriteten av 80-talsinspelningar brukar vinna en hel del klangmässigt på extra bas.

Tyvärr varierar basnivåerna något enormt mellan olika inspelningar - till stor del beroende på studiovärldens ointresse för inmätta monitorsystem, men också beroende på ett över tid varierande klangideal. Den enda helt gångbara lösningen för välljud är individuell ekvalisering av fonogrammen, men man kan förstås även ha några olika generella inställningar för ekvaliseringen här (t.ex. neutral, fet och überfläskig, vilka kombinerade med fonogrammets klang bör utmynna i en bas som är precis "lagom").

Det kan tyckas märkligt att medan basnivåerna varierar mycket kraftigt så är mellanregisternivåerna och diskantnivåerna på fonogrammen överlag någorlunda konstanta, men eftersom frekvensgången är mer stabil här vid kontrollrumslyssningen även utan ekvalisering så blir resultaten långt jämnare.

Vad gäller SVS rekommendationer så kan det handla om att SVS försöker att hjälpligt kompensera för rumsbidragen via avrullningen i det slutna fallet. Detta tar dock Dirac hand om i ditt fall.

Du måste förstås låta Diracs automagi göra om jobbet efter att ha öppnat upp portarna.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-11-01 15:30

De där basmodulerna måste vara rejält kapabla och borde räcka till även i detta stora rum?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-11-01 15:39

Rummet har sådär 2-3 gånger större volym än normalt och kräver därför ungefär motsvarande ökning av luftpumpningskapaciteten (även om egenskaperna för rummets begränsningsytor också har viss betydelse).

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-11-01 17:06

Blir intressant att ta del av de oportade mätningarna. Hoppas kapaciteten räcker.

Diavolo

Inläggav Diavolo » 2024-11-01 19:19

Tack I-or för förklaringen. Jag slet bort skumgummit och ställde in DSP'na på subbarna och jo det låter lite för fläskigt nu. Ska ev. justera imorrn.

eljulio - de räcker mer än väl till i rummet. Nu är det mest synd om grannen under.

Skönt f.ö. att få tillbaka snärtig bas, även om den är liiiite bumlig fortfarande. Men som du säger I-or, flytta justeringen lägre ner i registret ordnar upp det. Förutom att mäta om dem.

Sitter här med sönerna nu och spelar all möjlig musik o njuter. Grabbarna är ju mest vana vid hörlurar. Ena DJ'ar med sina monitorer hemma och på några av universitets ve/fester, samt går på festivaler - men han sitter o ler med hela fejset
Nuprime DAC-9
LTS 3v-f1
2st SVS PC-13 Ultra

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-11-01 19:53

Underbart! Knarkarbas är viktigt.

Föregående

Återgå till Akustikforum