Steveo provar Dirac Live - utan framgång

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Steveo provar Dirac Live - utan framgång

Inläggav steveo1234 » 2025-01-06 11:33

Efter all diskussion kring fördelarna med EQ för fullregister bestämde jag mig för att testa. Jag har under många år kört PEQ på basar med god framgång och hoppas att fullregister-EQ nu är tillräckligt bra för seriös användning. Jag har testar Audessey XT32 tidigare men fick aldrig något använbart resultat och stängde av den.

Så, inköp av Denon 3800 med tillhörande Dirac licens genomförd.

Jag har tre mål:
1. Finjustera basarna för rakare frekvensgång än vad jag själv har åstadkommit med manuell PEQ.
2. Justera fronthögtalarna för disktant-tappet pga duk. När jag lyssnat på musik med respektive utan duk så föredrar jag helt klart ljudet utan duk. Trots att duken är ljudtransparent. Mätning med UMIK och REW visar att duken sänker frekvenskurvan från 1khz och ökande till 20khz med runt 2db. Jag blev förvånad att det låter så tydligt, men, ok. (Mätning finns)
3. Snygga till återgivningen från surrounder. De surrounder jag har är ganska bra då de låter rimligt rätt, är rundstrålande, med bra spridning och kan spela tillräckligt starkt. Men, de har lite raspighet som syns som ganska stora vågor och dalar i CEA-mätningar. Dirac borde kunna rätta till det tänkte jag.

System:
Frontar Ino audio i32s
Surrounder: 6*DYISoundgroup Volt-8 i bottenlagret och 4*Volt-6 i taket
Basar. 8*15 AE IB 15" fördelat på två lådor i taket.
Närfältsbasar: 2*SI DS4 18" direkt bakom soffan som "rumpskakare".

Minidsp 2*4HD, Denon 3800, UMIK-1 samt slutsteg (2*t.amp för basar, Emotiva XPA-2 till frontar, surrounder drivs av Denon)

Försök 1:
Glad i håget lät jag Dirac köra sina mätningar. Jag valde "tight formation" då det mestadels är jag som bryr mig om ljudet i familjen och systemet körde igenom 9 stycken mätpositioner. Alla mätningar gjorda där lyssningsöron kan befinna sig, ca 15cm avstånd mellan mätpunkterna.
Bild

Dirac mäter uppenbart felaktigt. Systemet säger att basen faller av vid ca 15hz. Skumt. Men, jag tänkte inte mer på det.
Jag skapar filter och skickar till förstärkaren och provlyssnar.
Det låter ju toppenbra! i32 är högtalare jag tycker är ganska bra, men, dirac städar verkligen upp ljudet på ett sätt som gör att de utan dirac nästan låter söndriga. Allt är mer "på plats", i rätt storlek, mindre "bummel" i mellanbas osv. Fantastiskt! Jag sätter mig med frun för att se Hans Zimmer live in prague. Halvvägs in låter det fortfarande fantastiskt. Men, nu kommer smolket i bägare. En av låtarna börjar och rummet börjar kännas som att det är fyllt av filmjölk. Kroppen känns tung och det är allmänt obehagligt. Känslan försvinner efter halva låten. Men, nu kommer nästa problem. Jag hör vad jag upplever vara distorsion i över talregistret. Inte hela tiden, men, väldigt tydligt ibland. Det är olyssningsbart. Det låter som en dålig högtalare som distorderar. Vi stänger av dirac och njuter vidare av koncerten.

Efteråt gör jag mätning med REW:
Bild

Dirac har korrigerat ner till ca 23hz men lämnat en 16db puckel vid 10hz som Hans Zimmer koncerten innehöll. Inte konstigt att det blir jobbigt. Helt oanvändbart med andra ord.

Slutsats 1: Dirac kan göra underverk. Men, klarar inte av att justera basen så det gör jag själv med hjälp av Minidsp/REW/UMIK före nästa diracmätning.

Försök 2:
Jag gör om mätningarna enligt ovanstående, men, fönstrar bort subwoofern. Dirac får korrigera från 80hz till 500hz i basen samt att jag sätter bortre fönstret för fronthögtalarna till 500hz respektive 1000hz i två olika filter. Surrounderna får fortsatt full justering.

Bild

Bild
Satter igang Top gun Maverick och det funkar utmarkt. Tills nogonstans i mitten dar Tompan börjar skrika i masken. Oronen borjar bloda av upplevd distorsion i övre mellanregistret kanske. Oanvandbart.
Vaxlar tillbaka till att kora utan dirac. Ljudet grotar till sig och blir samre pa nastan alla punkterna. Men, det ar i alla fall njutbart utan distorsionen...

Försök 3:
Jag laddar in en "custom-kurva" från Harman testerna som finns tillgängliga. I mitt fall testade jag 3 olika varianter som har olika kurvlutningar. Men, samma resultat. Olyssningsbart.

Jag har nu suttit ca 10 timmar för att få det här bra. Men, det blir inte bra. Det blir outhärdligt med "skränet". I övrigt blir det fantastiskt bra. Ungefär som att få en perfekt tillagad biff serverad. Täckt med bajs.

Vad gör jag fel? Jag har all mätutrustning riggad och kan köra fler tester utan problem. Tell me what you need!
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
audioslave

Re: Steveo provar Dirac Live - utan framgång

Inläggav audioslave » 2025-01-06 12:37

Spännande!

Använder även jag en x3800, dock enbart kört Audyssey xt32 i min anläggning och låter Audyssey göra sitt upp till 500hz, det verkar fungera ok. När jag provade korrigering i hela registret så upplevde även jag att det lät illa och mycket distorsion.

Har inte hunnit testa detta ännu, men det finns möjlighet att göra mätningar och korrigeringar i REW och skapa filer som Audyssey kan läsa, verkar få väldigt bra feedback! Prova gärna om du har möjlighet och tid.

https://www.oca1evo.com/

https://www.audiosciencereview.com/foru ... 1-2.57425/

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2025-01-06 12:58

Det ligger ett par rejäla höjningar mellan 100-250 Hz. Är det där det distar? Är höjningen kompenserad med motsvarande total sänkning, så det inte klipper digitalt?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-01-06 14:07

Vad är det för något vid 10 Hz i Hans Zimmer live in Prague?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2025-01-06 14:42

Belker skrev:Det ligger ett par rejäla höjningar mellan 100-250 Hz. Är det där det distar? Är höjningen kompenserad med motsvarande total sänkning, så det inte klipper digitalt?

Japp. De höjningarna finns FÖRE dirac gjort sitt arbete. Tittar du i REW-svepet i förstaposten så finns inte den höjningen kvar. Jag tror inte att det är där det distar iheller. Jag skulle gissa att det är någonstans mellan 1-5khz kanske. Eventuella höjningar som dirac gör vet jag inte om de kan skapa klippning. Jag spelade dock ganska svagt både vid Hans Zimmer och Top gun, runt -8db från ref.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2025-01-06 14:44

felcitering
Senast redigerad av steveo1234 2025-01-06 14:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2025-01-06 14:48

felfelfel
Senast redigerad av steveo1234 2025-01-06 14:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2025-01-06 14:48

steveo1234 skrev:
RogerGustavsson skrev:Vad är det för något vid 10 Hz i Hans Zimmer live in Prague?

Jag kommer faktiskt inte ihåg VAD som gjorde ljudet. Men, här är frekvenssvepet (efter BEQdesigner adderat sin kompensering) . Ungefär vid 2:08.

Bild

Signalen ligger ca 12db under worst case. Jag tror det är 127-12db=115dB. Plus 16dB från Dirac, så, 131db. Jag spelade bara på -8dB. Så ner till 123dB. Men, spelade med basarna ungefär 5db över diracs nivåkalibrering, så slutligen ungefär 128dB. Inte helt behagligt.

EDIT: Blir osäker på om det var så sent in i koncerten eller om det var tidigare. Ser på plotten att det finns en "jobbig" signal vid 1:10 också. Inte alls lika utstyrd men den går å andra sidan djupare istället.
Senast redigerad av steveo1234 2025-01-06 14:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2025-01-06 14:51

audioslave skrev:Spännande!

Använder även jag en x3800, dock enbart kört Audyssey xt32 i min anläggning och låter Audyssey göra sitt upp till 500hz, det verkar fungera ok. När jag provade korrigering i hela registret så upplevde även jag att det lät illa och mycket distorsion.

Har inte hunnit testa detta ännu, men det finns möjlighet att göra mätningar och korrigeringar i REW och skapa filer som Audyssey kan läsa, verkar få väldigt bra feedback! Prova gärna om du har möjlighet och tid.

https://www.oca1evo.com/

https://www.audiosciencereview.com/foru ... 1-2.57425/

Min erfarenhet av "standard" audessey XT32 är inte så bra. Din variant kanske funkar bättre. Jag har dock förstått att DIRAC ska vara ett snäpp bättre då den gör fler justeringar.

Men ovanstående metod kanske är bättre...

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2025-01-06 15:02

Jag gjorde en fullregistermätning efter DIRAC med någon inställning. Tror tror det var filter på fronthögtalare mellan 22-500hz och det såg ut såhär:

Bild

För att få ner pucklen vid 600hz skapade jag ett filter till som filtrerade frontarna mellan 22-700hz. Det fick bort den pucklen, men, det jobbiga ljudet fanns kvar så jag tror inte det är den som ställer till det. Kanske.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2025-01-06 15:07

steveo1234 skrev:
Belker skrev:Det ligger ett par rejäla höjningar mellan 100-250 Hz. Är det där det distar? Är höjningen kompenserad med motsvarande total sänkning, så det inte klipper digitalt?

Japp. De höjningarna finns FÖRE dirac gjort sitt arbete. Tittar du i REW-svepet i förstaposten så finns inte den höjningen kvar. Jag tror inte att det är där det distar iheller. Jag skulle gissa att det är någonstans mellan 1-5khz kanske. Eventuella höjningar som dirac gör vet jag inte om de kan skapa klippning. Jag spelade dock ganska svagt både vid Hans Zimmer och Top gun, runt -8db från ref.

Jag hänger nog inte med riktigt, men om man ser bilden från Dirac så visar den väl mätning respektive förväntat resultat? Det tyder på att den höjer dalarna. Att det låter konstigt även på låg volym tyder på fel i den digitala domänen, såvida inte hela din volymkontroll är digital. Klipper det digitalt gör det det oavsett (analog) volym. Att felet inte låter som dessa frekvenser har jag ingen förklaring till!
Bilagor
IMG_1952.jpeg
IMG_1952.jpeg (118.99 KiB) Visad 960 gånger

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2025-01-06 15:33

Belker skrev:
steveo1234 skrev:

Jag hänger nog inte med riktigt, men om man ser bilden från Dirac så visar den väl mätning respektive förväntat resultat? Det tyder på att den höjer dalarna. Att det låter konstigt även på låg volym tyder på fel i den digitala domänen, såvida inte hela din volymkontroll är digital. Klipper det digitalt gör det det oavsett (analog) volym. Att felet inte låter som dessa frekvenser har jag ingen förklaring till!

Ah, nu förstår jag hur du menar!
Du tänker att det finns dalar som Dirac kompenserar för som höjer nivån vid dessa frekvenser som skulle var orsaken till missljudet?
Tja , varför inte.
I så fall skulle det vara ca 6db höjning vid 130hz och kanske 5db höjning vid 220hz. Det.. ja. det låter inte rimligt för mig att det skulle vara anlednignen. Men, nu har jag testat allt som verkar rimligt så då kanske det är dags att testa det som är kvar.
Håller du med om att ändra diracs kompensationsområde från 22-500hz som finns i bilden till kanske 250-500hz skulle avhjälpa missljudet jag upplever?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2025-01-06 15:40

233-905hz:

Bild

Provlyssnar!

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2025-01-06 15:41

steveo1234 skrev:
Belker skrev:
steveo1234 skrev:

Du tänker att det finns dalar som Dirac kompenserar för som höjer nivån vid dessa frekvenser som skulle var orsaken till missljudet?
Tja , varför inte.
I så fall skulle det vara ca 6db höjning vid 130hz och kanske 5db höjning vid 220hz. Det.. ja. det låter inte rimligt för mig att det skulle vara anlednignen. Men, nu har jag testat allt som verkar rimligt så då kanske det är dags att testa det som är kvar.
Håller du med om att ändra diracs kompensationsområde från 22-500hz som finns i bilden till kanske 250-500hz skulle avhjälpa missljudet jag upplever?

Ja, testa! Elles sänk digitala mastervolymen 6 dB. När jag hade Dirac i MiniDSP för länge sen uppmanades man hålla koll på detta. Idiotiskt om inte Dirac klarar att göra detta automatiskt 2025, men man vet aldrig...

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2025-01-06 15:46

Genom att spela ett sinussvep (fullt utstyrt). Så borde väl eventuell digital-klippning upptäckas och vid vilken frekvens. Gör det på lågvolym, så inte högtalare och öron går sönder.

//Michael

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2025-01-06 15:55

Belker skrev:
steveo1234 skrev:
Belker skrev:Jag hänger nog inte med riktigt, men om man ser bilden från Dirac så visar den väl mätning respektive förväntat resultat? Det tyder på att den höjer dalarna. Att det låter konstigt även på låg volym tyder på fel i den digitala domänen, såvida inte hela din volymkontroll är digital. Klipper det digitalt gör det det oavsett (analog) volym. Att felet inte låter som dessa frekvenser har jag ingen förklaring till!

Tja , varför inte.

Ja, testa! Elles sänk digitala mastervolymen 6 dB. När jag hade Dirac i MiniDSP för länge sen uppmanades man hålla koll på detta. Idiotiskt om inte Dirac klarar att göra detta automatiskt 2025, men man vet aldrig...

Ok. Jag testade på -8db med kompensationskurvan från 230-900hz ungefär. Låter illa. Ser ut såhär över ca 2min i filmen via RTA:

Bild

Sänkte nivån 6db. Låter fortfarande illa.

Så, det verkar inte vara anledningen.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2025-01-06 15:56

Michael skrev:Genom att spela ett sinussvep (fullt utstyrt). Så borde väl eventuell digital-klippning upptäckas och vid vilken frekvens. Gör det på lågvolym, så inte högtalare och öron går sönder.

//Michael

Hmm. Tänker du att jag kör ett sinussvep via REW. Fullt utstyrt digitalt från datorn, men, med förstärkarens mastervolym sänkt? Det kan jag göra, och ta en RTA samtidigt. Men, sinus vid vilken/vilka frekvenser?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2025-01-06 15:57

Om jag tittar själv på RTA så tycker jag att det, visuellt, ser ut som en oväntad hög topp vid ca 750hz och ca 1800hz. Skulle det kunna vara de som spökar...

EDIT: Mätta upp en svepning från 500-2000hz och kollade distorsionen:
Bild

Borde inte vara digital klippning?

EDIT2: Distmätning hela registret:

Bild

EDIT3. Distmätning hela registret men UTAN dirac.

Bild

EDIT4: Jämförelse frekvenssvep med och utan dirac233-906hz. Dirac låter illa, utan dirac gör inte det. Jag börjar tveka på min förmåga att mäta och utläsa något av värde alls..

Bild

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-01-16 22:59

Om du mäter med mikrofon på lyssningsplats blir ofta bakgrundsnivån för hög för att kunna utläsa distorsionen. Det ser du t ex i dina REW-mätningar genom att kurvorna är 'utgråade'. Det är också svårare att veta vad som orsakar olika tonkurveavvikelser och det påverkar även presentationen av distorsionen.

Du är på god väg. Testa bara att följa I-ors tråd om ekvalisering. Då kommer du att hamna rätt (jo, jag har kort sett dina turer med Dirac och I-ors vägledning).
I korthet kan du lyfta upp dina högtalare lite, typ ställa dem på en stol en bit ut i rummet och ha mikrofonen så fritt som möjligt i höjd med diskant eller mellan diskant och bas ca 150 cm ifrån (200 cm medför lite mer fjärrfält = bra, men minskar upplösning en aning). Denna del fönstrar du genom att i REW trycka <ctrl-shift-w> och sätta fönstret "right width" till typ 3-4 ms beroende på hur stort rum du har. Det är denna kurva du ekvaliserar över 500 Hz. Då kommer även distorsionen vara mer utläsbar om du inte mäter på för låg nivå.
Under 500 Hz mäter du med normal uppställning och mikrofon på lyssningsplats. Så två mätningar och du bör vara hemma. Eller fyra om du vill jämföra med och utan Dirac.

Ps. Man måste förstora dina bilder rejält för att se detaljer. Ds.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2025-01-17 16:24

Maarten skrev:Om du mäter med mikrofon på lyssningsplats blir ofta bakgrundsnivån för hög för att kunna utläsa distorsionen. Det ser du t ex i dina REW-mätningar genom att kurvorna är 'utgråade'. Det är också svårare att veta vad som orsakar olika tonkurveavvikelser och det påverkar även presentationen av distorsionen.

Du är på god väg. Testa bara att följa I-ors tråd om ekvalisering. Då kommer du att hamna rätt (jo, jag har kort sett dina turer med Dirac och I-ors vägledning).
I korthet kan du lyfta upp dina högtalare lite, typ ställa dem på en stol en bit ut i rummet och ha mikrofonen så fritt som möjligt i höjd med diskant eller mellan diskant och bas ca 150 cm ifrån (200 cm medför lite mer fjärrfält = bra, men minskar upplösning en aning). Denna del fönstrar du genom att i REW trycka <ctrl-shift-w> och sätta fönstret "right width" till typ 3-4 ms beroende på hur stort rum du har. Det är denna kurva du ekvaliserar över 500 Hz. Då kommer även distorsionen vara mer utläsbar om du inte mäter på för låg nivå.
Under 500 Hz mäter du med normal uppställning och mikrofon på lyssningsplats. Så två mätningar och du bör vara hemma. Eller fyra om du vill jämföra med och utan Dirac.

Ps. Man måste förstora dina bilder rejält för att se detaljer. Ds.

Japp,jag måste bara få tid till att sätta mig en runda till och göra fönstrade mätningar. Lite för lite av tid just nu bara.

Angående förstorningen, jag använder en relativt stor 1600p monitor så det blir bra för mig men jag förstår att det blir smått för dig. Men, tryck på bilden så öppnas den i nytt fönster och du kan zooma så mycket du vill.

Återgå till Akustikforum