Moderator: Redaktörer
Belker skrev:Det ligger ett par rejäla höjningar mellan 100-250 Hz. Är det där det distar? Är höjningen kompenserad med motsvarande total sänkning, så det inte klipper digitalt?
steveo1234 skrev:RogerGustavsson skrev:Vad är det för något vid 10 Hz i Hans Zimmer live in Prague?
audioslave skrev:Spännande!
Använder även jag en x3800, dock enbart kört Audyssey xt32 i min anläggning och låter Audyssey göra sitt upp till 500hz, det verkar fungera ok. När jag provade korrigering i hela registret så upplevde även jag att det lät illa och mycket distorsion.
Har inte hunnit testa detta ännu, men det finns möjlighet att göra mätningar och korrigeringar i REW och skapa filer som Audyssey kan läsa, verkar få väldigt bra feedback! Prova gärna om du har möjlighet och tid.
https://www.oca1evo.com/
https://www.audiosciencereview.com/foru ... 1-2.57425/
steveo1234 skrev:Belker skrev:Det ligger ett par rejäla höjningar mellan 100-250 Hz. Är det där det distar? Är höjningen kompenserad med motsvarande total sänkning, så det inte klipper digitalt?
Japp. De höjningarna finns FÖRE dirac gjort sitt arbete. Tittar du i REW-svepet i förstaposten så finns inte den höjningen kvar. Jag tror inte att det är där det distar iheller. Jag skulle gissa att det är någonstans mellan 1-5khz kanske. Eventuella höjningar som dirac gör vet jag inte om de kan skapa klippning. Jag spelade dock ganska svagt både vid Hans Zimmer och Top gun, runt -8db från ref.
Belker skrev:steveo1234 skrev:Belker skrev:Det ligger ett par rejäla höjningar mellan 100-250 Hz. Är det där det distar? Är höjningen kompenserad med motsvarande total sänkning, så det inte klipper digitalt?
Japp. De höjningarna finns FÖRE dirac gjort sitt arbete. Tittar du i REW-svepet i förstaposten så finns inte den höjningen kvar. Jag tror inte att det är där det distar iheller. Jag skulle gissa att det är någonstans mellan 1-5khz kanske. Eventuella höjningar som dirac gör vet jag inte om de kan skapa klippning. Jag spelade dock ganska svagt både vid Hans Zimmer och Top gun, runt -8db från ref.
Jag hänger nog inte med riktigt, men om man ser bilden från Dirac så visar den väl mätning respektive förväntat resultat? Det tyder på att den höjer dalarna. Att det låter konstigt även på låg volym tyder på fel i den digitala domänen, såvida inte hela din volymkontroll är digital. Klipper det digitalt gör det det oavsett (analog) volym. Att felet inte låter som dessa frekvenser har jag ingen förklaring till!
steveo1234 skrev:Belker skrev:steveo1234 skrev:
Jag hänger nog inte med riktigt, men om man ser bilden från Dirac så visar den väl mätning respektive förväntat resultat? Det tyder på att den höjer dalarna. Att det låter konstigt även på låg volym tyder på fel i den digitala domänen, såvida inte hela din volymkontroll är digital. Klipper det digitalt gör det det oavsett (analog) volym. Att felet inte låter som dessa frekvenser har jag ingen förklaring till!
Ah, nu förstår jag hur du menar!
Du tänker att det finns dalar som Dirac kompenserar för som höjer nivån vid dessa frekvenser som skulle var orsaken till missljudet?
Tja , varför inte.
I så fall skulle det vara ca 6db höjning vid 130hz och kanske 5db höjning vid 220hz. Det.. ja. det låter inte rimligt för mig att det skulle vara anlednignen. Men, nu har jag testat allt som verkar rimligt så då kanske det är dags att testa det som är kvar.
Håller du med om att ändra diracs kompensationsområde från 22-500hz som finns i bilden till kanske 250-500hz skulle avhjälpa missljudet jag upplever?
Belker skrev:steveo1234 skrev:Belker skrev:Jag hänger nog inte med riktigt, men om man ser bilden från Dirac så visar den väl mätning respektive förväntat resultat? Det tyder på att den höjer dalarna. Att det låter konstigt även på låg volym tyder på fel i den digitala domänen, såvida inte hela din volymkontroll är digital. Klipper det digitalt gör det det oavsett (analog) volym. Att felet inte låter som dessa frekvenser har jag ingen förklaring till!
Ah, nu förstår jag hur du menar!
Du tänker att det finns dalar som Dirac kompenserar för som höjer nivån vid dessa frekvenser som skulle var orsaken till missljudet?
Tja , varför inte.
I så fall skulle det vara ca 6db höjning vid 130hz och kanske 5db höjning vid 220hz. Det.. ja. det låter inte rimligt för mig att det skulle vara anlednignen. Men, nu har jag testat allt som verkar rimligt så då kanske det är dags att testa det som är kvar.
Håller du med om att ändra diracs kompensationsområde från 22-500hz som finns i bilden till kanske 250-500hz skulle avhjälpa missljudet jag upplever?
Ja, testa! Elles sänk digitala mastervolymen 6 dB. När jag hade Dirac i MiniDSP för länge sen uppmanades man hålla koll på detta. Idiotiskt om inte Dirac klarar att göra detta automatiskt 2025, men man vet aldrig...
Michael skrev:Genom att spela ett sinussvep (fullt utstyrt). Så borde väl eventuell digital-klippning upptäckas och vid vilken frekvens. Gör det på lågvolym, så inte högtalare och öron går sönder.
//Michael
Maarten skrev:Om du mäter med mikrofon på lyssningsplats blir ofta bakgrundsnivån för hög för att kunna utläsa distorsionen. Det ser du t ex i dina REW-mätningar genom att kurvorna är 'utgråade'. Det är också svårare att veta vad som orsakar olika tonkurveavvikelser och det påverkar även presentationen av distorsionen.
Du är på god väg. Testa bara att följa I-ors tråd om ekvalisering. Då kommer du att hamna rätt (jo, jag har kort sett dina turer med Dirac och I-ors vägledning).
I korthet kan du lyfta upp dina högtalare lite, typ ställa dem på en stol en bit ut i rummet och ha mikrofonen så fritt som möjligt i höjd med diskant eller mellan diskant och bas ca 150 cm ifrån (200 cm medför lite mer fjärrfält = bra, men minskar upplösning en aning). Denna del fönstrar du genom att i REW trycka <ctrl-shift-w> och sätta fönstret "right width" till typ 3-4 ms beroende på hur stort rum du har. Det är denna kurva du ekvaliserar över 500 Hz. Då kommer även distorsionen vara mer utläsbar om du inte mäter på för låg nivå.
Under 500 Hz mäter du med normal uppställning och mikrofon på lyssningsplats. Så två mätningar och du bör vara hemma. Eller fyra om du vill jämföra med och utan Dirac.
Ps. Man måste förstora dina bilder rejält för att se detaljer. Ds.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst