Så, inköp av Denon 3800 med tillhörande Dirac licens genomförd.
Jag har tre mål:
1. Finjustera basarna för rakare frekvensgång än vad jag själv har åstadkommit med manuell PEQ.
2. Justera fronthögtalarna för disktant-tappet pga duk. När jag lyssnat på musik med respektive utan duk så föredrar jag helt klart ljudet utan duk. Trots att duken är ljudtransparent. Mätning med UMIK och REW visar att duken sänker frekvenskurvan från 1khz och ökande till 20khz med runt 2db. Jag blev förvånad att det låter så tydligt, men, ok. (Mätning finns)
3. Snygga till återgivningen från surrounder. De surrounder jag har är ganska bra då de låter rimligt rätt, är rundstrålande, med bra spridning och kan spela tillräckligt starkt. Men, de har lite raspighet som syns som ganska stora vågor och dalar i CEA-mätningar. Dirac borde kunna rätta till det tänkte jag.
System:
Frontar Ino audio i32s
Surrounder: 6*DYISoundgroup Volt-8 i bottenlagret och 4*Volt-6 i taket
Basar. 8*15 AE IB 15" fördelat på två lådor i taket.
Närfältsbasar: 2*SI DS4 18" direkt bakom soffan som "rumpskakare".
Minidsp 2*4HD, Denon 3800, UMIK-1 samt slutsteg (2*t.amp för basar, Emotiva XPA-2 till frontar, surrounder drivs av Denon)
Försök 1:
Glad i håget lät jag Dirac köra sina mätningar. Jag valde "tight formation" då det mestadels är jag som bryr mig om ljudet i familjen och systemet körde igenom 9 stycken mätpositioner. Alla mätningar gjorda där lyssningsöron kan befinna sig, ca 15cm avstånd mellan mätpunkterna.

Dirac mäter uppenbart felaktigt. Systemet säger att basen faller av vid ca 15hz. Skumt. Men, jag tänkte inte mer på det.
Jag skapar filter och skickar till förstärkaren och provlyssnar.
Det låter ju toppenbra! i32 är högtalare jag tycker är ganska bra, men, dirac städar verkligen upp ljudet på ett sätt som gör att de utan dirac nästan låter söndriga. Allt är mer "på plats", i rätt storlek, mindre "bummel" i mellanbas osv. Fantastiskt! Jag sätter mig med frun för att se Hans Zimmer live in prague. Halvvägs in låter det fortfarande fantastiskt. Men, nu kommer smolket i bägare. En av låtarna börjar och rummet börjar kännas som att det är fyllt av filmjölk. Kroppen känns tung och det är allmänt obehagligt. Känslan försvinner efter halva låten. Men, nu kommer nästa problem. Jag hör vad jag upplever vara distorsion i över talregistret. Inte hela tiden, men, väldigt tydligt ibland. Det är olyssningsbart. Det låter som en dålig högtalare som distorderar. Vi stänger av dirac och njuter vidare av koncerten.
Efteråt gör jag mätning med REW:

Dirac har korrigerat ner till ca 23hz men lämnat en 16db puckel vid 10hz som Hans Zimmer koncerten innehöll. Inte konstigt att det blir jobbigt. Helt oanvändbart med andra ord.
Slutsats 1: Dirac kan göra underverk. Men, klarar inte av att justera basen så det gör jag själv med hjälp av Minidsp/REW/UMIK före nästa diracmätning.
Försök 2:
Jag gör om mätningarna enligt ovanstående, men, fönstrar bort subwoofern. Dirac får korrigera från 80hz till 500hz i basen samt att jag sätter bortre fönstret för fronthögtalarna till 500hz respektive 1000hz i två olika filter. Surrounderna får fortsatt full justering.

Satter igang Top gun Maverick och det funkar utmarkt. Tills nogonstans i mitten dar Tompan börjar skrika i masken. Oronen borjar bloda av upplevd distorsion i övre mellanregistret kanske. Oanvandbart.
Vaxlar tillbaka till att kora utan dirac. Ljudet grotar till sig och blir samre pa nastan alla punkterna. Men, det ar i alla fall njutbart utan distorsionen...
Försök 3:
Jag laddar in en "custom-kurva" från Harman testerna som finns tillgängliga. I mitt fall testade jag 3 olika varianter som har olika kurvlutningar. Men, samma resultat. Olyssningsbart.
Jag har nu suttit ca 10 timmar för att få det här bra. Men, det blir inte bra. Det blir outhärdligt med "skränet". I övrigt blir det fantastiskt bra. Ungefär som att få en perfekt tillagad biff serverad. Täckt med bajs.
Vad gör jag fel? Jag har all mätutrustning riggad och kan köra fler tester utan problem. Tell me what you need!