Bakgrundsbuller lyssningsrum

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Bakgrundsbuller inhomhus

Dagtid <-25dB
5
20%
Dagtid 25dB - 29dB
4
16%
Dagtid 30dB - 34dB
4
16%
Dagtid 35dB - 39dB
0
Inga röster
Dagtid 39dB - 44dB
1
4%
Dagtid 45dB ->
0
Inga röster
Kvällstid <-25dB
2
8%
Kvällstid 25dB - 29dB
6
24%
Kvällstid 30dB - 34dB
1
4%
Kvällstid 35dB - 39dB
1
4%
Kvällstid 39dB - 44dB
1
4%
Kvällstid 45dB ->
0
Inga röster

Antal röster : 25

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Bakgrundsbuller lyssningsrum

Inläggav VintageHiFi » 2025-02-12 14:20

Hur högt bakgrundsbuller har ni i lyssningsrummet.
Jag mätte snabbt med min Iphone & appen Buller från Arbetsmiljöverket.

Jag fick följande resultat.
Dagtid 29dB
Kvällstid 26dB

Användarvisningsbild
E

Re: Bakgrundsbuller lyssningsrum

Inläggav E » 2025-02-12 14:39

~8 dB visar mobilen i lägenheten. :mrgreen:

Visserligen njuter jag för tillfället av att kärringen under inte har något
vredesutbrott just nu, men något säger mig att den akustiska störnivån
är avsevärt högre, så jag röstar inte.

Kanske skulle prova den där andra appen du nämner.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-12 16:26

Bullerappar är tyvärr notoriskt opålitliga för Android. Jag har provat ett halvdussin för min Samsung Galaxy S24 och alla visar totalt fel. Även en app som tillät kalibrering visade 6 dB fel med rosa brus när vitt brus visade rätt. Jag hade förvisso en S16 tidigare som fungerade ganska bra och framförallt brukar iOS ge långt mer pålitliga resultat.

Jag utförde för många år sedan som ung ingenjör mätningar med kalibrerad utrustning i ett stort antal bostäder både i ljudisoleringssammanhang och för diverse bullerutredningar. Ett någorlunda normaltyst rum har en bakgrundsnivå dagtid som ligger omkring 25-30 dBA (observera A-vägningen som alltid måste ingå i dessa sammanhang) medan man i en trafikstörd lägenhet ligger runt 35-40 dBA. För mer avsides belägna bostäder kan man komma ned under 20 dBA om man inte har några maskiner igång i närheten (kyl/frys, ventilationsfläkt, värmepump etc).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-02-12 17:25

Jag har med appen Buller med ett larm att den inte är kompatibel med min
Iphone ca 34 dba på lyssningsplats med innerdelen till min luftvärmepump i
hallen ca 5 meter ifrån. Vill jag ha tystare får jag stänga dörren :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2025-02-12 18:41

Ligger mellan 18-20dB både A och C-vägt en vindstilla dag. Mätt med en B&K 2204 och en 1" 4145 mikrofonkapsel.Det upplevs väldigt tyst.

gcs

Inläggav gcs » 2025-02-12 20:09

Kan någon förklara för mig vad det nu har för betydelse om man har 30dBA eller <20dBA och när man mäter med C kurva då läggs basen till och buller nivån ökar med åtminstone 10dB.
När jag spelar musik så brukar lyssningsnivån hamna på 90-103dBc. Vid dagens moderna sätt att spela in musik brukar den låga basen vara mycket kraftigare än vad den var förr i tiden. Med förr menar jag -
mer än 50år sedan. Jag tror inte man blir det minsta störd av en stör nivå på 30dBA i tystnaden mellan spåren av en skiva. Vad tycker ni själva?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-13 01:36

Om man lyssnar på högdynamisk musik kan det vara aningen fördelaktigt med bakgrundsnivåer runt 20-25 dBA, men skillnaden mot 30-35 dBA bör inte överdrivas förutsatt att bruset inte har alltför stora tonala inslag. Det är dock stor skillnad på 10 dB lägre bakgrundsnivå om man har tydliga tonala inslag från t.ex. kyl/frys eller trafik. Hörseln är inte alltför glad i toner som inte ska vara där.

Med mer normal dynamik och ett typiskt bakgrundsspektrum har bakgrundsnivån inom rimliga gränser ingen betydelse.

För övrigt är A-vägning, till skillnad från C-vägning, hyggligt välanpassad för hörselns känslighet vid låga ljudtrycksnivåer, varför det är denna som bör användas här.

jansch

Inläggav jansch » 2025-02-13 05:45

Jonas skrev:Ligger mellan 18-20dB både A och C-vägt en vindstilla dag. Mätt med en B&K 2204 och en 1" 4145 mikrofonkapsel.Det upplevs väldigt tyst.

Oj...... var/hur bor du?

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-02-13 06:46

Stängde av värmepumpen då sjönk nivån med 5 db :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2025-02-13 08:44

Skönt med bergvärmepumpen ståendes i tvättstugan, bara att ha dörren stängd och vill man vara i fred på riktigt så stänger jag in mig i mancaven...
Ska nog ta fram min gamla B&K ( minns inte modellen ) och se om jag kan mäta hur "tyst" det är i grottan.

Edit: Nu kom jag ihåg modellen, en 2204 är det - den borde väl duga ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-02-13 13:04

Klarar mobilerna verkligen att mäta 20 dBA? UMIK-1 verkar ha sitt brusgolv någonstans däröver när man kör REW.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-02-13 13:50

31,9 säger Buller, fast jag inte kunde notera något utbrott över 31 under mätningen. Första mätningen stördes av magkurr, he he.
Jag kan få det ännu tystare om jag stänger av fjärrvärmen som susar genom rören, men va f-n, får duga.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2025-02-13 15:15

Jag har inte använt Buller, utan appen NIOSH Sound Level Meter, som jag redan har på min iPhone 12 Mini. Inte kalibrerad.

29 dBA och 40 dBC i vår lägenhet på Kungsholmen. LCpeak 56 dB när de bilar och hamrar i grannhuset.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-13 15:32

Återigen, C-vägning bör inte användas för låga ljudtrycksnivåer.

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2025-02-13 20:22

jansch skrev:
Jonas skrev:Ligger mellan 18-20dB både A och C-vägt en vindstilla dag. Mätt med en B&K 2204 och en 1" 4145 mikrofonkapsel.Det upplevs väldigt tyst.

Oj...... var/hur bor du?

Rummet är ett litet akustikreglerat lyssningsrum i källaren på huset. Det får ju inte kurra i magen, då är mätningen förstörd..

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-02-13 22:52

Mätta magar mäktar mera mätning. Gammalt ordspråk.

Ät några decibullar så kurrar det mindre! Att mätta är att veta.

I värsta fall får man nyttja kurr-kurvan som något sånär filtrerar bort
det omåttligt oönskade.

Mvh E*

PS. Se upp med bukar i rummet, alltså.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-02-14 00:08

Trodde jag skulle kunna mäta ikväll o lägga in ett andra värde, men tji fick jag. Å andra sidan går det inte för på kvällarna spelas det musik mest hela tiden :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2025-02-14 00:37

E skrev:Mätta magar mäktar mera mätning. Gammalt ordspråk.

Ät några decibullar så kurrar det mindre! Att mätta är att veta.

I värsta fall får man nyttja kurr-kurvan som något sånär filtrerar bort
det omåttligt oönskade.

Mvh E*

PS. Se upp med bukar i rummet, alltså.

Gamla ordspråk skall man lita på :lol: ..Inget magkurr i lyssningsrummet, skall leta efter recept på deciBullar(A)vägda så klart! 8)

Som när man lyssnar live på tex kammarmusik, musikerna skrapar med fötterna, prasslar med notbladen, tömmer flöjten på saliv, stånkar och låter under svåra passager i musikstycket...För att inte tala om publikens "läten" Vad vore musiken utan dom detaljerna? :? Som man kanske ofta vill filtrera bort :wink: .

PS. Man skall helst hålla andan också för att inte störa mätningen, det är extra bra för då minskar ju utsläppen av CO2..

jansch

Inläggav jansch » 2025-02-14 15:03

Jonas skrev:
jansch skrev:

Oj...... var/hur bor du?

Rummet är ett litet akustikreglerat lyssningsrum i källaren på huset. Det får ju inte kurra i magen, då är mätningen förstörd..
.

Ok, C-vägt är det väldigt bra. Du ligger nog då nära brusgolvet för utrustningen vid C-vägning, bara kapseln ligger på drygt 10dB A-vägt.

Jag tycker mitt hus är extremt tyst men ligger på sådär 23-24dB (Lin) när inga bilar kör ca 1km bort och med kyl/frys avslagen. Visserligen då "linjärt" (20Hz till 22,4kHz, 12dB/oktav) vilket är lite tuffare än C-vägning.

Det gäller att stå still och inte andas vid mätning...... :D

Användarvisningsbild
MartinRF

Inläggav MartinRF » 2025-02-17 23:28

Har just 'röstat'.

Appen är installerad på en Sony XA2 och jag får ingen varning om att det skulle vara en okänd nalle. Jag får den varningen när jag provar med en gammal Samsungnalle.

På sjunde våningen över Råsundavägen hamnar jag kring 44 dB(A) både kvällstid och dagtid. Med lite mer trafik men bara lättare fordon lyckades jag nå 45 dB(A). Samma program på Samsungen ger (efter varning) ~26 dB(A) vilket är befängt lågt (fläktdriven ventilation, trafik etc).

/Martin

jansch

Inläggav jansch » 2025-02-18 08:26

MartinRF skrev:Har just 'röstat'.

Appen är installerad på en Sony XA2 och jag får ingen varning om att det skulle vara en okänd nalle. Jag får den varningen när jag provar med en gammal Samsungnalle.

På sjunde våningen över Råsundavägen hamnar jag kring 44 dB(A) både kvällstid och dagtid. Med lite mer trafik men bara lättare fordon lyckades jag nå 45 dB(A). Samma program på Samsungen ger (efter varning) ~26 dB(A) vilket är befängt lågt (fläktdriven ventilation, trafik etc).

/Martin

Grattis! Du har, med råge, världens tystaste rum :wink:

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-18 12:18

Nä, det står inte -26 dB(A) utan ~26 dB(A).

Dock är även 44 dBA med till visshet gränsande sannolikhet inkorrekt.

jansch

Inläggav jansch » 2025-02-18 15:58

I-or skrev:Nä, det står inte -26 dB(A) utan ~26 dB(A).

Jaha...... dags för ett besök hos optikern....

Användarvisningsbild
MartinRF

Inläggav MartinRF » 2025-02-19 00:02

I-or skrev:Nä, det står inte -26 dB(A) utan ~26 dB(A).

Jo, så är det säkert men det är i alla fall inte komplett tokigt.

Med dammsugaren (Kärcher av enklare modell) i köket hamnade jag på drygt 80 dB. Jag dammsuger helst med hörselskydd redan sedan tidigare så 80+ dB kan inte vara jättefel.

/Martin

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2025-02-20 11:18

Jag har utgått i från resultatet av ett par appar som såklart inte är tillförlitliga, men jag har typiskt 29dB dag som natt vilket domineras av ventilationsbrus. vi har radon i huset och kraftigt undertryck för att ventilera bort det vilket resulterar i brus i från ventilationen. öppnar jag sovrumsfönstret så minskar bruset i vardagsrummet till lägst 20dB på natten enligt appen.. jag gissar att det är ca 6-10dB fel i apparna.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2025-05-15 22:48

Rekommenderar 3-glasfönster.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2025-05-16 00:00

Rille skrev:Jag har utgått i från resultatet av ett par appar som såklart inte är tillförlitliga, men jag har typiskt 29dB dag som natt vilket domineras av ventilationsbrus. vi har radon i huset och kraftigt undertryck för att ventilera bort det vilket resulterar i brus i från ventilationen. öppnar jag sovrumsfönstret så minskar bruset i vardagsrummet till lägst 20dB på natten enligt appen.. jag gissar att det är ca 6-10dB fel i apparna.

I samband med en bullerutredning i mitt förra boende, mätte jag med två olika iOS-appar: SPLnFFT och Spectrum.
Skillnaden dem emellan var nån enstaka dB hit eller dit.
Jag meddelade miljöförvaltningen med kraftig reservation för apparnas ev. (och sannolika) mätfel - mest för att ge ett hum om nivåerna.

Sen kom firma Ljudkonsult AB och mätte med massormedtusenkronorsmanicker och med förhoppningsvis utbildning och kunskap.
Resultaten blev i stort sett identiska. Maxavvikelsen på de olika mätpunkterna: bostaden, balkongen, gården, grannens sovrum var 2-3 dB.
Och det var på gården, där förhållandena gissningsvis varierade mest.

Jag var förvånad. Men det kan ju bero på hur man höll tellifånen mm. etc. och på ren tur utifrån diverse.
(iPhone 12 mini)

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-05-16 12:04

Apple har sedan de ganska tidiga iPhone-modellerna haft betydligt bättre bättre koll på mikrofonerna (med tillhörande elektronik) än de flesta konkurrenterna. Sedan ca ett decennium använder dock alla större tillverkare MEMS-mikrofoner med mycket höga prestanda samt låg produktionsspridning och dessutom har det blivit ovanligt med en onödigt hög undre gränsfrekvens.

Skillnaderna ligger därför numer i mjukvaran, där Apple av lätt insedda skäl har betydligt mer kontroll både i gränssnittet mot hårdvaran och över mjukvaran generellt.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2025-05-19 03:44

I-or skrev:Apple har sedan de ganska tidiga iPhone-modellerna haft betydligt bättre bättre koll på mikrofonerna (med tillhörande elektronik) än de flesta konkurrenterna. Sedan ca ett decennium använder dock alla större tillverkare MEMS-mikrofoner med mycket höga prestanda samt låg produktionsspridning och dessutom har det blivit ovanligt med en onödigt hög undre gränsfrekvens.

Skillnaderna ligger därför numer i mjukvaran, där Apple av lätt insedda skäl har betydligt mer kontroll både i gränssnittet mot hårdvaran och över mjukvaran generellt.

Som sagt - jag blev förvånad.

PS: Vad säger ni om en hyresvärd som tycker det är helt i sin ordning med ventilationsanläggningsstörnivå på innergården nära 80dB?
Enstaka peakar 83dB.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-05-19 06:56

Undrar vad buller filtrerar bort för sin mätning då jag får 11dB mer om jag kör dB(A) i AudioTools...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Nästa

Återgå till Akustikforum