Moderator: Redaktörer
Jonas skrev:Ligger mellan 18-20dB både A och C-vägt en vindstilla dag. Mätt med en B&K 2204 och en 1" 4145 mikrofonkapsel.Det upplevs väldigt tyst.
jansch skrev:Jonas skrev:Ligger mellan 18-20dB både A och C-vägt en vindstilla dag. Mätt med en B&K 2204 och en 1" 4145 mikrofonkapsel.Det upplevs väldigt tyst.
Oj...... var/hur bor du?
E skrev:Mätta magar mäktar mera mätning. Gammalt ordspråk.
Ät några decibullar så kurrar det mindre! Att mätta är att veta.
I värsta fall får man nyttja kurr-kurvan som något sånär filtrerar bort
det omåttligt oönskade.
Mvh E*
PS. Se upp med bukar i rummet, alltså.
.Jonas skrev:jansch skrev:Jonas skrev:Ligger mellan 18-20dB både A och C-vägt en vindstilla dag. Mätt med en B&K 2204 och en 1" 4145 mikrofonkapsel.Det upplevs väldigt tyst.
Oj...... var/hur bor du?
Rummet är ett litet akustikreglerat lyssningsrum i källaren på huset. Det får ju inte kurra i magen, då är mätningen förstörd..
MartinRF skrev:Har just 'röstat'.
Appen är installerad på en Sony XA2 och jag får ingen varning om att det skulle vara en okänd nalle. Jag får den varningen när jag provar med en gammal Samsungnalle.
På sjunde våningen över Råsundavägen hamnar jag kring 44 dB(A) både kvällstid och dagtid. Med lite mer trafik men bara lättare fordon lyckades jag nå 45 dB(A). Samma program på Samsungen ger (efter varning) ~26 dB(A) vilket är befängt lågt (fläktdriven ventilation, trafik etc).
/Martin
I-or skrev:Nä, det står inte -26 dB(A) utan ~26 dB(A).
Dock är även 44 dBA med till visshet gränsande sannolikhet inkorrekt.
I-or skrev:Nä, det står inte -26 dB(A) utan ~26 dB(A).
Dock är även 44 dBA med till visshet gränsande sannolikhet inkorrekt.
Rille skrev:Jag har utgått i från resultatet av ett par appar som såklart inte är tillförlitliga, men jag har typiskt 29dB dag som natt vilket domineras av ventilationsbrus. vi har radon i huset och kraftigt undertryck för att ventilera bort det vilket resulterar i brus i från ventilationen. öppnar jag sovrumsfönstret så minskar bruset i vardagsrummet till lägst 20dB på natten enligt appen.. jag gissar att det är ca 6-10dB fel i apparna.
I-or skrev:Apple har sedan de ganska tidiga iPhone-modellerna haft betydligt bättre bättre koll på mikrofonerna (med tillhörande elektronik) än de flesta konkurrenterna. Sedan ca ett decennium använder dock alla större tillverkare MEMS-mikrofoner med mycket höga prestanda samt låg produktionsspridning och dessutom har det blivit ovanligt med en onödigt hög undre gränsfrekvens.
Skillnaderna ligger därför numer i mjukvaran, där Apple av lätt insedda skäl har betydligt mer kontroll både i gränssnittet mot hårdvaran och över mjukvaran generellt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster