Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Alternativt så använder man min lilla app för invinklingen, så behöver man bara mäta avstånd från innerhörnen till väggen bakom.
HenrikTornquist skrev:Nattlorden skrev:Alternativt så använder man min lilla app för invinklingen, så behöver man bara mäta avstånd från innerhörnen till väggen bakom.
Vad för en app, undrar vän av ordning?
I-or skrev:Dämpning bakom högtalarna är förvisso inte dåligt men heller inte det allra viktigaste.
Allra viktigast i det här fallet är absorbenter på sidoväggarna för att hantera förstareflektionerna (man finner enklast positionen genom att låta en medhjälpare flytta en spegel längs väggen tills diskantelementet syns från lyssningspositionen). Detta reducerar de problem som ett smalt rum ger upphov till. En yta om ca 0,7 m2 stycket kan vara en bra utgångspunkt i det ganska kala rummet. Absorbenterna på sidoväggarna bör ha en tjocklek om minst 5 cm för att vara verkningsfulla. Det finns mängder av olika produkter att välja mellan här. Fibrösa (resistiva) absorbenter på högtalarväggen bör ha en tjocklek om minst 7 cm alternativt utföras som en spaltabsorbent som ger högre lågfrekvensabsorption (reaktiv Helmholtzabsorbent).
Att fylla bokhyllan med lite större prylar ger välkommen diffusion vid lyssnarväggen. Diffusorer på sidoväggarna är fördelaktigt men kanske lite överkurs.
Man bör dessutom försöka att hitta den uppställning som ger jämnast möjliga frekvensgång under ca 500 Hz i lyssningspositionen, speciellt utan ekvalisering Jag höftade rumsdimensionerna och ser att det blir en del överskottsbas under ca 40 Hz men att frekvensgången går att få ganska jämn för övrigt med optimerade positioner för soffa och högtalare (antagligen bör du flytta fram soffan en bit, men som skrivet var har jag bara höftat rumsdimensionerna).
I-or skrev:För mer lågfrekvent absorption bakom högtalarna bör man snickra till en spaltabsorbent. Detta är speciellt fördelaktigt om man inte ekvaliserar. Den yta om dryga kvadratmetern som föreslås är ganska rimlig.
Man tillverkar en platt låda med fem normala sidor. Insidan, med ett djup om ca 175 mm, fylls med den tilltänkta stenullen som förses med ett vävt, luftgenomsläppligt, tyg på den främre ytan för att slippa fibersläpp i rummet (tygets egenskaper är relativt okritiska). Framför tyget monterar man lämpligt virke med en bredd om ca 45 eller ca 70 mm och en tjocklek om ca 16 mm (inte kritiskt). Virket monteras sedan med luftspalter om ca 7 eller ca 11 mm (45-7-45-7-45-7 eller 70-11-70-11-70-11 o.s.v.). Detta ger god bredbandig absorption från ca 125 Hz och uppåt, vilket är vad som krävs i det här fallet och i de flesta andra fall också.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst