25% regeln

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mike44

25% regeln

Inläggav Mike44 » 2025-09-02 11:58

Hej.

Om man placerar sina två subwoofers enligt 25% regeln enligt bredd, höjd och djup i rummet för att undvika en del moder så undrar jag. Hur påverkar detta läckaget genom väggar till andra på utsidan? ökar eller minskar man bullret till grannarna?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: 25% regeln

Inläggav I-or » 2025-09-02 12:52

Teoretiskt kan man vinna en aning via en optimerad placering (vilket inte alls behöver handla om den s.k. 25-procentregeln), men detta kräver kännedom om relativt smalbandig ljudisolering i byggnaden och kommer även att bero på frekvensinnehållet i musiksignalen. I praktiken vinner man tyvärr inte någonting.

Möjligen kan man genom att placera basmodulerna på ett fiffigt sätt redistribuera det modala ljudfältet i rummet så att vissa grannar drabbas mindre, men andra grannar kommer då att drabbas mer. Hur som helst så handlar dock detta bara om ett par dB sett som medelnivå för frekvensområdet under 80 Hz.

Om man ekvaliserar bör man i det här fallet vara extra noga med att undvika uppställningar som ger djupa dalar ca 50-80 Hz, eftersom detta kräver kraftigt ökat pådrag i dalarna. För frekvenser under ca 50 Hz ökar typiskt ljudisoleringen för betonghus något och dessutom är frekvensinnehållet för musiksignaler lägre samt bakgrundsnivån högre, varför grannsämjan sällan påverkas här.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Mike44

Inläggav Mike44 » 2025-09-02 13:25

Min tanke å fråga här va mer riktat åt just själva "moden" mellan två plan (väggarna) och strålningskällornas placering enligt 25% och de frekvenserna på nått vis får ökat läckaget genom väggen än om man låter moden utvecklas i rummet ohindrad genom annan placering. Hur ska jag förklara om man "släcker" moden, tendenserar den att propagera igenom och skapa ökat buller på utsidan istället?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-09-02 14:50

Problemet med att "släcka moder", eller snarare att undvika att excitera resonanser, är att frånvaro av resonanser även kraftigt minskar ljudtrycksnivån i lyssningspositionen. Hela utgångspunkten är ytterst tveksam, då man istället bör sträva efter att försöka excitera så många resonanser som möjligt för jämnast möjliga frekvensgång i lyssningspositionen. Vid begränsningsytorna uppvisar de endimensionella moderna förstås alltid ett maximum (detsamma gäller nära hörnen för två- och tredimensionella moder), vilket även maximerar exciteringen av strukturen och därmed ljudnivån på andra sidan väggen.

I diagrammet nedan kan man se ljudtrycksnivåer i ett rum om 6x4x2,4 m (BxDxH) med en basmodul placerad en fjärdedel ut i rummet från samtliga begränsningsytor. Blå, röd och gul kurva gäller för tre positioner diagonalt längs högtalarväggens yta och lila kurva gäller för en lyssningsposition en fjärdedel från bakväggen, mitt i rummet i breddled och 1 m över golv. Noteras bör att den genomsnittliga ljudtrycksnivåskillnaden är drygt 30 dB vid 74 Hz. Det behöver knappast betonas att detta är en ytterst illa vald uppställning både gällande lyssningspositionen och bullexponering för grannen på andra sidan högtalarväggen om man ekvaliserar för konstant frekvensgång.

neighbour noise 1.png
neighbour noise 1.png (28.67 KiB) Visad 387 gånger

Med en basmodul som brukligt är placerad nära ett av de främre hörnen ser det å andra sidan ut på detta sätt med samma placering av lyssningspositionen:

neighbour noise 2.png
neighbour noise 2.png (29.13 KiB) Visad 387 gånger

Som synes är ljudtrycksnivåerna längs högtalarväggen likartade i dessa två fall, men betydligt högre nivåer i lyssningspositionen ger här för en given ljudtrycksnivå i denna position en betydligt lägre grad av buller åtminstone för just denna granne.

Användarvisningsbild
E

Re: 25 %-regeln

Inläggav E » 2025-09-02 15:22

I-or skrev:Hela utgångspunkten är ytterst tveksam, då man istället bör sträva efter att försöka excitera så många resonanser som möjligt för jämnast möjliga frekvensgång i lyssningspositionen.

Man bör väl sträva efter ett rum som är tillräckligt stort för hög modal-
täthet i basregistret. Samt inga grannar som stör(s). 8)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: 25 %-regeln

Inläggav Bill50x » 2025-09-02 16:24

E skrev:
I-or skrev:Hela utgångspunkten är ytterst tveksam, då man istället bör sträva efter att försöka excitera så många resonanser som möjligt för jämnast möjliga frekvensgång i lyssningspositionen.

Man bör väl sträva efter ett rum som är tillräckligt stort för hög modal-
täthet i basregistret. Samt inga grannar som stör(s). 8)

Bygga villa, menar du?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2025-09-04 10:23

Ja ljudnivån minskar även hos grannen om resonansen motarbetas/ej uppstår.
Jag har just 4st basar placerade på det akustiska 1/4dels måttet från sidoväggar och golv/tak (eller så nära jag kommer i mitt rum) och det fungerar utmärkt.
Tonkurvan blir jämn, resonanserna låga och basen upplevs tight. Resonansen mellan fram och bakvägg tar jag ned med EQ vilket fungerar fint.
Jag håller inte med I-or om att försöka få igång så många resonanser som möjligt för att få jämnast bas i rummet.
I-or jag kanske missar poängen, kan du utveckla?
Resonanser låter just resonant, blött och otight, vilket är något jag inte vill ha.
sen kan man såklart ha problem med en utsläckning av någon anledning. då får man se till den verkliga situationen med mjukhet i väggar, burspråk, möbler osv och leva med eller korrigera därefter..

Användarvisningsbild
Mike44

Inläggav Mike44 » 2025-09-04 10:51

Bra, då har jag fått bekräftat att om man släcker resonanser så minskar även bullret hos grannarna. Jag har två basar som jag 25%:at en "tv" änden av rummet för att slippa boombas som rummet gärna bjuder på annars. Nu blev ju basljudet mycket tunnare men plattare och jag kompenserade med mer effekt så klart. Men då är det ju så klart att den ökade uteffekten för subjectivt tillräckligt mycket bas adderar till grannläckaget iofs.
Men i regel om jag hör mycket bas så hör grannarna det åxå. Och jag tror att de tidigare resonanserna hade mycket starkare dB när de träffades än dB på noterna i resten av registret jag nu har så det borde ge mindre störning på så vis-. eller kanske rent av det spelar tydligare hos grannen över registret i helhet och kanske rent av ger mer acceptans :D.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-09-04 11:26

Som skrivet var så ökar bullret hos grannen i exemplet med resonansundertryckning ovan för en given ljudtrycksnivå i lyssningspositionen.

Detta beror på att ljudtrycksnivån vid väggen (som förstås är avgörande för transmissionen genom väggen) blir hyggligt likartad, medan den blir betydligt lägre i lyssningspositionen med resonansundertryckning.

Användarvisningsbild
Mike44

Inläggav Mike44 » 2025-09-04 13:27

Ja nu har jag läst detta flera gånger och nu fattar jag att jag tänkt fel då. Som du säger för en GIVEN eq:uad platt ljudtrycksnivå i lyssningsposition i utsläcknings "caset" så kommer man öka i de diagonala ljudtrycket i mätpunkterna.
Är det nån skillnad i detta om man har två basar i var å en i motsatt ände 25% regel placerad eller blir det samma sak som en modul.

Användarvisningsbild
Mike44

Inläggav Mike44 » 2025-09-04 14:08

Då är nästa lösningsförslag ett helt ovalt rum "en" lyssningsposition och "en" basmodul. Hur skulle detta fungera tro :D

https://packaged-media.redd.it/rwa6soae ... 95da9f5973

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-09-04 15:31

Om uppställning/rum är symmetrisk i breddled så blir det ingen skillnad med två basmoduler.

Alla rumsformer ger upphov till resonanser och snedställda eller böjda väggar reducerar modaltätheten för låga frekvenser, vilket ger en ojämnare frekvensgång i lyssningspositionen.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2025-09-04 19:19

Då förstår jag dig I-or. Jag brukar ju hålla med i nära allt du skriver och blir lite överraskad om jag inte gör det. Nu är ordningen återställd. :D

Återgå till Akustikforum