Problemet med att "släcka moder", eller snarare att undvika att excitera resonanser, är att frånvaro av resonanser även kraftigt minskar ljudtrycksnivån i lyssningspositionen. Hela utgångspunkten är ytterst tveksam, då man istället bör sträva efter att försöka excitera så många resonanser som möjligt för jämnast möjliga frekvensgång i lyssningspositionen. Vid begränsningsytorna uppvisar de endimensionella moderna förstås alltid ett maximum (detsamma gäller nära hörnen för två- och tredimensionella moder), vilket även maximerar exciteringen av strukturen och därmed ljudnivån på andra sidan väggen.
I diagrammet nedan kan man se ljudtrycksnivåer i ett rum om 6x4x2,4 m (BxDxH) med en basmodul placerad en fjärdedel ut i rummet från samtliga begränsningsytor. Blå, röd och gul kurva gäller för tre positioner diagonalt längs högtalarväggens yta och lila kurva gäller för en lyssningsposition en fjärdedel från bakväggen, mitt i rummet i breddled och 1 m över golv. Noteras bör att den genomsnittliga ljudtrycksnivåskillnaden är drygt 30 dB vid 74 Hz. Det behöver knappast betonas att detta är en ytterst illa vald uppställning både gällande lyssningspositionen och bullexponering för grannen på andra sidan högtalarväggen om man ekvaliserar för konstant frekvensgång.

- neighbour noise 1.png (28.67 KiB) Visad 387 gånger
Med en basmodul som brukligt är placerad nära ett av de främre hörnen ser det å andra sidan ut på detta sätt med samma placering av lyssningspositionen:

- neighbour noise 2.png (29.13 KiB) Visad 387 gånger
Som synes är ljudtrycksnivåerna längs högtalarväggen likartade i dessa två fall, men betydligt högre nivåer i lyssningspositionen ger här för en given ljudtrycksnivå i denna position en betydligt lägre grad av buller åtminstone för just denna granne.