Jag snubblade över en intressant video från Audioholics där Gene ger en bra förklaring på hur man bäst (enligt honom) mäter efterklangen i rummet. För små rum, vilket innefattar de flestas lyssningsrum i hemmen, så är det mätningen "TR60 Decay" i REW som man bör använda sig av och inte den som bara heter "RT60" vilken främst ska användas för betydligt större rum.
Här är videon där han förklarar hur man går tillväga och vilka inställningar han tycker passar bra för ändamålet.
Här nedan ser man hur min vänstra respektive högra kanal ut i en mätning från 100 Hz till 11,5 kHz. Som jag förstått det bör kurvan hålla en hyfsat rak och jämn nivå över hela spektrat (förutom lägsta basen som jag liksom Gene uteslutit från mätningen) och på den punkten ser det rätt bra ut i mitt rum.
Enligt Genes tycke och smak så är ett rum med allt från 300 till 600 ms ett hyfsat bra lyssningsrum för välljudande återgivning.
Mitt rums efterklang ligger i genomsnitt (enligt min höftning) på ca 420-450 ms, men enligt en beräkningsmodell där man tar hänsyn till rummets mått så ska den optimala efterklangen ligga ända nere på 250 ms, vilket nog är nära på omöjligt att uppnå med ett lyssningsrum som man fortfarande vill ska se ut som ett vardagsrum.

Men som sagt så jag försöker succesivt korta ner efterklangen i rummet och väntar just nu in några absorbenter med bredbandig absorbtionsförmåga, dels två som ska placeras på främre väggen och även en hyfsat stor absorbent-tavla med eget motiv. Det blir intressant att se vad dessa kommer göra för efterklangstiden i frekvensspannet 250 Hz till omkrig 4 kHz, vilket "buktar" upp en aning i mätningarna.
Den här videon har också mycket intressant information vad gäller akustikreglering. Ungefär 32 minuter in i videon förklaras även den beräkningsmodell man kan använda sig av för att se den "optimala" efterklangstiden för det rum man besitter. För övrigt finns det fler videos på Audioholics Youtube-kanal med Anthony Grimani, som jag tycker har många intressanta saker att säga om rumsakustik för lyssningsrum.
Så hur ser efterklangen ut i era lyssningsrum. Jag kan tänka mig att ni som har fullt dedikerade rum för ljudåtergivning kanske kan uppnå de optimala efterklangstiderna, och hur ser det ut för er med normala vardagsrum?
Alla åsikter vad gäller detta samt påpekanden om ni anser att det finns fel eller feltänk i detta är varmt välkomna.

...