SMTAB skrev:T60 kräver 80 dB dynamik vilket förklarar att std är satt till T20 . Följande text förklarar extrapoleringen till T60 i diagrammet i bild 2
Noise considerations:
To achieve valid measurement for reverberation time, RT, and other quantities, a good Signal to Noise Ratio, SNR must be achieved.
In the early days of computer measurement, the converter resolution and noise were the main problems. Therefore methods for noise correction of the tail of the PIR or the ETC curve was developed. In most cases the T60 (decay time until the sound has decayed 60dB) is impossible to measure directly. The 30dB time (or less) is measured and then interpolated to T60. Nowadays the noise in the soundcard isn't a problem, but noise from air conditioning and surroundings are still present.
Om man har luftkonditionering som stör en mätning så illa att man måste
mäta T20, är det väl bara att stänga av den?

fundera på om ett rum som inte har en mycket låg akustisk störnivå är
lämpligt att göra dyra akustikregleringar för musikåtergivning i – utan att
också ta hand om störnivån.

I Linkwitz AES rapport står också följande om den färgning dämpade rum ger
Still,
the first arriving floor reflection will have less than 6
ms delay. This does not appear to cause a problem.
After all, almost every source that we hear has a floor
reflection and we seem to use this information
primarily to determine the height of the source above
the floor.
Men är det inte så att golvet oftast finns med på inspelningen? Hur reso-
nerar du kring det?
Jag tycker nog att det låter som ett gott argument för att dämpa golv-
reflexen – förutom generellt med heltäckningsmatta – med en ”vågbrytare”
som bryter upp golvreflexen en god bit ned i frekvens. Och/eller lämpligt
soffbord!
The requirement for full spectral content of the
reflections rules out the use of frequency dependent
absorbers on the room surfaces. The various
commercially available foam or fiberglass panels
absorb predominantly higher frequencies only and
would color the room reflected sound dynamically to
where it no longer can be cognitively separated from
the direct sound. This then argues for relatively live
room acoustics that are determined by the .normal
stuff of life. with which the room is filled and
decorated, acoustics with which we are intimately
familiar as normal.
Varifrån kommer det inledande ”kravet” på att alla ytor skall vara hårda?
Mvh E*
PS. Ser nu att Ingvar redan skrivit vettiga saker om golvreflexen, men
jag är ändå nyfiken på att höra hur Matts tänker kring den!