Harryup skrev:
Så jag skulle vilja säga att tråden blev för mig ett magplask ändå eftersom ytterligare en leverantör skrämdes bort av behovet att nedvärdera och tokförklara alternativa lösningar.
mvh/Harry
I vilken värld lever du i ?
Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:
Så jag skulle vilja säga att tråden blev för mig ett magplask ändå eftersom ytterligare en leverantör skrämdes bort av behovet att nedvärdera och tokförklara alternativa lösningar.
mvh/Harry
Svante skrev:Tydligen mikar de så att det blir lite för torrt och lägger sedan på efterklang på burk.
E skrev:Hör jag en konsert från Berwaldhallen i radio så tror jag ju att det är just
den hallens klang jag hör. Känner mig därför en smula bedragen när i själ-
va verket en extra klanglåda regelmässigt används. Det borde redovisas i
tablån när det är så att burkklang har använts!
RogerJoensson skrev:Utan information om hur mätningarna ovan har gått till, vad som presenteras i diagrammen, hur sammanställningen gått till o s v, så är det bra nära nonsens-information.
Sedan hade det ju varit trevligt att få veta vad SMTAB är ute efter. Är det ett svar? Är det en fråga? Att vara med och diskutera? (Detta är ju trots allt ett diskussionsforum!)
Senaste inlägget ovan är helt obegripligt.
Svante skrev:Så det blir väl en blandning.
E skrev:Svante skrev:Så det blir väl en blandning.
Det var den jag reagerade på (justerade inlägget för att förtydliga detta).
Vill alltså veta när minsta lilla burkklangstillägg har gjorts. Och vad det står
på den burken!
Mvh E*
stefanolo skrev:Några inlägg i början var lite kritiska och raljerande i förhållande till utseendet på ett Svanå-rum, i övrigt är den här tråden ett lysande exempel på hur man argumenterar sakligt.
Harryup skrev:Jag tycker att detta är ett inlägg med en ton som inte är så trevligt för en ny medlem utan man kan fråga efter samma sak utan att insinuera saker.
SMTAB skrev:Det ser ut som forum medlemmarna kört fast ordentligt i de mest fundamentala delarna inom smårumsakustiken
Att som Peter i sitt resonerande säger "någonting stämmer inte enligt mitt förmenande" kan jag lugnt skriva under på.
Först och främst :
T20 är sedan tidigt 90-tal en Svensk Standard
T60 har inget med smårumsakustik att göra
Sabinsformel har ingen relevans om den inte kompletteras av en diffusionsfaktor
Om någon av forum medlemmarna i denna tråd har utfört efterklangs mätningar (inom smårumsakustik) och redovisat dem som RT60 (ex 3ggrT20) så är de felaktiga
SMTAB skrev:Den av Joacim så träffande ordet processing av alla de tidiga reflexer som sker i hjärnan är nyckeln inom musiklyssningen.
Hade människan inte på ett fantasiskt sätt klarat av att tolka all den information som reflexerna ger oss inför annalkande fara mm så hade vår tid på jorden varit kort
SMTAB skrev:Svanå akustiken har kompromisslöst tagit tag i detta för att maximera musik lyssningen
SMTAB skrev:Att Stigs tal om de tidiga reflexerna har också varit en stor inspirationskälla genom åren
Musikerna jag hade som utvärderare (>15 år sedan) av konceptet löste sista pusselbiten :
Efterklangsfältet ska bredbandigt likna direktljudet men in nivå hamna ca 10-15 dB ned i nivå från första reflexen och sedan klinga av i ett smalt fält (energi -tidskurvan) där de i nivå ska ligga över där reflexen ej går att uppfatta och under där de ställer till med rumspåverkan (bla kombfiltereffekter) .
SMTAB skrev:Efterklangsfältet ska... ...där de i nivå ska ligga över där reflexen ej går att uppfatta
SMTAB skrev:...och under där de ställer till med rumspåverkan...
SMTAB skrev:För att intresserade ska komma till insikt så tycker jag det är bäst (efter att skummat era trådar) att ni själva kommer till insikt i frågan om varför det är huvudlöst att ta T20ggr3 för att få T60
SMTAB skrev:Nämnas kan väl också att vid så pass korta T20 som 0.15 så existerar inga reflexer över linjen där gränsen går för hörbarhet
RogerJoensson skrev:Harryup skrev:Jag tycker att detta är ett inlägg med en ton som inte är så trevligt för en ny medlem utan man kan fråga efter samma sak utan att insinuera saker.
Ärligt talat så förstod jag faktiskt inte vad han menade med inlägget. Det var i stort sett bara några kurvor utan information. Vad var poängen? Vet du?
Det hade varit så mycket enklare och trevligare om han hade berättat om sina idéer och filosofi istället för att börja med den nervärderande tonen. Jag uppfattade som han "insinuerade" att medlemmarna här har fått det mesta om bakfoten, är helt ute och cyklar. Julnöten uppfattade jag som ett slags dömande intelligenstest.
En liten redogörelse över hans filosofi med lite passande argument hade varit mycket effektivare för att undanröja ev. missförstånd.
Man kunde också önskat att han svarat något lite på frågorna som ställdes? Om man påstår saker och mottagaren inte förstår eller missförstår, så är det väl normalt beteende att förklara vad man menar?
Men, det är väl inte försent än? Så lättstött är väl ingen?
Kom igen nu. Delta i diskusionen! Argumentera!
Harryup skrev:Vad jag tycker skulle vara intressant att veta är hur olika högtalare kommer bete sig i ett "Öhman-rum" jämfört med ett Svanå.
Carlsson?
Ino-högtalare?
Dipol?
Och är Svanå och Öhmanrummen anpassade för rummen eller högtalare-rum i kombination? Bör man ändra på något om man byter högtalare med annan placering eller spridning?
Kan man byta ifrån att spela kortsida till att spela långsida utan att göra något extra?
mvh/Harry
Harryup skrev:Vad jag tycker skulle vara intressant att veta är hur olika högtalare kommer bete sig i ett "Öhman-rum" jämfört med ett Svanå.
Carlsson?
Ino-högtalare?
Dipol?
Och är Svanå och Öhmanrummen anpassade för rummen eller högtalare-rum i kombination? Bör man ändra på något om man byter högtalare med annan placering eller spridning?
Kan man byta ifrån att spela kortsida till att spela långsida utan att göra något extra?
mvh/Harry
Piotr skrev:Precis de frågeställningar IÖ tar upp ovan tänkte jag också på när jag läste Matts inlägg. Skulle vara mycket intressant att få ett uttömmande svar från Matts.
Vill också passa på att nämna att Matts är en mycket trevlig person som jag träffat irl, pratat med många ggr i telefon samt handlat diffusorer utav. Han har varit väldigt behjälplig med att få testa produkter samt att ge tips och råd.
Oavsett om man delar hans totala filosofi eller inte så kan jag varmt rekommendera Matts och hans företag till den som vill ha en diffusor eller två i sitt lyssningsrum.
/Peter
Nasjo skrev:Harryup skrev:Vad jag tycker skulle vara intressant att veta är hur olika högtalare kommer bete sig i ett "Öhman-rum" jämfört med ett Svanå.
Carlsson?
Ino-högtalare?
Dipol?
mvh/Harry
Tror inte alla Öhmanrum är likadana utan om någon som har Carlssonhögtalare konsulterar Öhman så blir nog det rummet helt annorlunda iom att det är en helt annan högtalarprincip.
Tror inte att man kan byta spelriktning bara sådär för då skulle ju de/le vara på varsin sida istället för framåt och bakåt
Mvh Jonas
IngOehman skrev:Nasjo skrev:Harryup skrev:Vad jag tycker skulle vara intressant att veta är hur olika högtalare kommer bete sig i ett "Öhman-rum" jämfört med ett Svanå.
Carlsson?
Ino-högtalare?
Dipol?
mvh/Harry
Tror inte alla Öhmanrum är likadana utan om någon som har Carlssonhögtalare konsulterar Öhman så blir nog det rummet helt annorlunda iom att det är en helt annan högtalarprincip.
Tror inte att man kan byta spelriktning bara sådär för då skulle ju de/le vara på varsin sida istället för framåt och bakåt
Mvh Jonas
Du har helt rätt.
I själva verket blir inte två rum likadana ens om likadana högtalare skall
användas i dem. De är ju inte likadana till att börja med. Inte heller
behoven är likadana.
Rum är olika stora, har olika form, olika styva väggar samt har
öppningarna på olika ställen. Den enda man kan säga säkert är att det
är bra med heltäckningsmatta.![]()
Om man vill att det skall bli ett sådant rum som jag tycker är ett bra
rum vill säga.
Vh, iö
Harryup skrev:IngOehman skrev:Nasjo skrev:Harryup skrev:Vad jag tycker skulle vara intressant att veta är hur olika högtalare kommer bete sig i ett "Öhman-rum" jämfört med ett Svanå.
Carlsson?
Ino-högtalare?
Dipol?
mvh/Harry
Mvh Jonas
Du har helt rätt.
I själva verket blir inte två rum likadana ens om likadana högtalare skall
användas i dem. De är ju inte likadana till att börja med. Inte heller
behoven är likadana.
Rum är olika stora, har olika form, olika styva väggar samt har
öppningarna på olika ställen. Den enda man kan säga säkert är att det
är bra med heltäckningsmatta.![]()
Om man vill att det skall bli ett sådant rum som jag tycker är ett bra
rum vill säga.
Vh, iö
Och samma gäller säkert för Mats.
Hitills har jag aldrig sett 2 identiska rum annat än på hotel så jag misstänkte att ni inte har ett spikat koncept.
Jag var mer intresserad av vad ni vill uppnå och ungefär hur ni går tillväga lite schematiskt i respektive fall. Och hur stor ändring ni behöver göra om en kund går ifrån en typ till en annan.
mvh/Harry
Erik_AA skrev:Varför ska man inte kunna ta hänsyn till vilka högtalare som ska användas i rummet?
m_persson79 skrev:Jag tror och hoppas verkligen att varken IÖ eller Matts tar hänsyn till vilken högtalare man har när man gör ett "dedikerat" rum för ljudåtergivning![]()
Utan tar hänsyn till "Rum är olika stora, har olika form, olika styva väggar samt har öppningarna på olika ställen." kanske med mera + hänsyn till där man helst sitter o lyssnar.
E skrev:Berätta vad man gör när man fresnerar!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster