Svanå

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-12-13 23:41

Harryup skrev:
Så jag skulle vilja säga att tråden blev för mig ett magplask ändå eftersom ytterligare en leverantör skrämdes bort av behovet att nedvärdera och tokförklara alternativa lösningar.

mvh/Harry

I vilken värld lever du i ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2008-12-14 00:49

Svante skrev:Tydligen mikar de så att det blir lite för torrt och lägger sedan på efterklang på burk.

Kan inte låta bli att ha samma inställning som Ingvar i denna fråga, men
var till skillnad från honom nog inte riktigt medveten om att man gör så
där i dessa sammanhang.

Hör jag en konsert från Berwaldhallen i radio så tror jag ju att det är just
den hallens klang jag hör – bara! Känner mig därför en smula bedragen
när i själva verket en extra klanglåda regelmässigt används. Det borde
redovisas i tablån när det är så att burkklang har använts! 8)

Mvh E*

PS. Även jag undrar vilket filter Harryup läser Faktiskt genom. Jag kan inte
minnas att någon har nedvärderat eller tokförklarat, men många som har
önskat se fler inlägg från Matts, inklusive jag själv.
Senast redigerad av E 2008-12-14 00:58, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-12-14 00:52

E skrev:Hör jag en konsert från Berwaldhallen i radio så tror jag ju att det är just
den hallens klang jag hör. Känner mig därför en smula bedragen när i själ-
va verket en extra klanglåda regelmässigt används. Det borde redovisas i
tablån när det är så att burkklang har använts! 8)

Nå, nu är ju inte all klang från burken. Huvudmikarna sitter på ganska stort avstånd jämfört med studioproduktioner. De sitter nog en bit utanför efterklangsradien i alla fall, vilket innebär att det kommer med ganska mycket av rumsinformationen. Sedan har de ganska många mikrofoner på närmare håll och det ljudet blir ju lite torrare.

Så det blir väl en blandning.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-12-14 00:54

RogerJoensson skrev:Utan information om hur mätningarna ovan har gått till, vad som presenteras i diagrammen, hur sammanställningen gått till o s v, så är det bra nära nonsens-information.

Sedan hade det ju varit trevligt att få veta vad SMTAB är ute efter. Är det ett svar? Är det en fråga? Att vara med och diskutera? (Detta är ju trots allt ett diskussionsforum!)
Senaste inlägget ovan är helt obegripligt. :?:

Jag tycker att detta är ett inlägg med en ton som inte är så trevligt för en ny medlem utan man kan fråga efter samma sak utan att insinuera saker.

mvh/harry

Men har jag fel är det ju bara bra.

Men frågan är varför Matts inte vill vara kvar kanske han kan svara på?

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2008-12-14 01:01

Svante skrev:Så det blir väl en blandning.

Det var den jag reagerade på (justerade inlägget för att förtydliga detta).

Vill alltså veta när minsta lilla burkklangstillägg har gjorts. Och vad det står
på den burken! ;)

Mvh E*

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-12-14 01:22

Har "avnjutit" några live-konserter på Berwaldhallen o inte gillat
"soundet"(för "torrt/dött" tror jag). Har vid ett par tillfällen hört
samma konsert uppspelas på "raddio"(Hasse o Tage) låtandes,
i mitt rum på min anläggning, alldeles utmärkt. Möjligt att ett
lagom tillskott av reverb skapat denna skillnad till det bättre ? :roll:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-12-14 01:24

E skrev:
Svante skrev:Så det blir väl en blandning.

Det var den jag reagerade på (justerade inlägget för att förtydliga detta).

Vill alltså veta när minsta lilla burkklangstillägg har gjorts. Och vad det står
på den burken! ;)

Mvh E*

Det lär du inte få... :) Vill du veta vilka fördröjningar de har använt till stödmikarna också? Vilka mikrofoner de har använt och på vilken höjd över golvet de står? Om de har tagit ner diskanten lite på stråkarna?

Det är nog så att man får leva med det som producenten tycker är bra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-12-14 01:35

Svante skrev:
Det är nog så att man får leva med det som producenten tycker är bra.

Vill inte påstå att jag är av någon annan åsikt ! :( :)

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2008-12-14 03:13

stefanolo skrev:Några inlägg i början var lite kritiska och raljerande i förhållande till utseendet på ett Svanå-rum, i övrigt är den här tråden ett lysande exempel på hur man argumenterar sakligt.

Jag tror inte bara att det hade med utseendet att göra.
Själv skulle jag aldrig sträva efter ett rum där den ideala lyssningsplatsen består av en pinstol. Det är inte så jag helst avnjuter musik. (Jag avnjuter musik allrahelst i sällskap med musikintresserade vänner. Andra kanske helst lyssnar ensamma, det har jag inget emot, men jag vill gärna kunna ha fler än en (gärna som sitter bekvämt) i ett lyssningsrum.)

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-12-14 03:15

Harryup skrev:Jag tycker att detta är ett inlägg med en ton som inte är så trevligt för en ny medlem utan man kan fråga efter samma sak utan att insinuera saker.

Ärligt talat så förstod jag faktiskt inte vad han menade med inlägget. Det var i stort sett bara några kurvor utan information. Vad var poängen? Vet du?

Det hade varit så mycket enklare och trevligare om han hade berättat om sina idéer och filosofi istället för att börja med den nervärderande tonen. Jag uppfattade som han "insinuerade" att medlemmarna här har fått det mesta om bakfoten, är helt ute och cyklar. Julnöten uppfattade jag som ett slags dömande intelligenstest.

En liten redogörelse över hans filosofi med lite passande argument hade varit mycket effektivare för att undanröja ev. missförstånd.
Man kunde också önskat att han svarat något lite på frågorna som ställdes? Om man påstår saker och mottagaren inte förstår eller missförstår, så är det väl normalt beteende att förklara vad man menar?

Men, det är väl inte försent än? Så lättstött är väl ingen?
Kom igen nu. Delta i diskusionen! Argumentera!
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-12-14 03:32

Tycker även jag som du !

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-12-14 04:43

Även jag skulle tycka att det vore trevligt om Matts kunde skriva lite mera i den här tråden, och för att hjälpa med det så har jag några frågor som han gärna får besvara.

Det är frågor på det som han skrivit tidigare.

SMTAB skrev:Det ser ut som forum medlemmarna kört fast ordentligt i de mest fundamentala delarna inom smårumsakustiken
Att som Peter i sitt resonerande säger "någonting stämmer inte enligt mitt förmenande" kan jag lugnt skriva under på.

Först och främst :
T20 är sedan tidigt 90-tal en Svensk Standard
T60 har inget med smårumsakustik att göra
Sabinsformel har ingen relevans om den inte kompletteras av en diffusionsfaktor
Om någon av forum medlemmarna i denna tråd har utfört efterklangs mätningar (inom smårumsakustik) och redovisat dem som RT60 (ex 3ggrT20) så är de felaktiga

Men är det inte just det som du (eller rättare sagt din mätapparat) har gjort?

SMTAB skrev:Den av Joacim så träffande ordet processing av alla de tidiga reflexer som sker i hjärnan är nyckeln inom musiklyssningen.
Hade människan inte på ett fantasiskt sätt klarat av att tolka all den information som reflexerna ger oss inför annalkande fara mm så hade vår tid på jorden varit kort

Menar du att det betyder att vi* "står ut med reflexerna från rummet", eller menar du att det betyder att vi* "behöver reflexerna från rummet", eller menar du att det betyder att vi* "föredrar att ha reflexerna från rummet"?

*Alla? De flesta? Du? Jag?

Har också om ett litet försök till lustighet ursäktas, vissa svårigheter att se vilken analkande fara som ett statiskt (stillastående) lyssningsrum kan behöva signalera till lyssnarna. ;)

Lite allvar: Är det inte snarare de inspelade reflexerna som bär den information som kan vara av intresse att få höra, snarare än de som uppstår i lyssningsrummet?

(Med det menar jag inte att det är min uppfattning att reflexer från lyssningsrummet skall vara ickeexisterande, men kanske att jag föredrar att de utformas så att de skänker oss trygghet/en akustisk förankring - genom att låta oss varsebliva rummet runt oss, genom reflexer från andra rktningar än dem där man vill låta inspelningen tala)

Är speciellt intresserad över vad DU anser om olika riktningars betydelse. Jag frågar eftersom det ser ut som om rummet har diffusorer i alla riktningar (och så har jag även minnet av att ett annat Svanå-rum sett ut), och att rumsljuden således under den efterklingande tiden kommer att komma från alla håll, inlusive från det håll där högtalarna samtidigt försöker spela nya ljud från inspelningen.

Jag kan nämna att jag själv alltid försöker planera rum så att det skall komma en liten halt reflekterat ljud även från ljudbildens riktning, men endast den minimala mängd (och med tillräcklig fördröjning för att inte maskera några detaljer från inspelningen) som behövs för att stereosystemfelen (framförallt som de yttrar sig för en lyssnare som inte sitter i mitten) skall yttra sig godartat och inte elakartat.

SMTAB skrev:Svanå akustiken har kompromisslöst tagit tag i detta för att maximera musik lyssningen

Vilken dimension är det du strävar efter att maximera?

Klang? Njutning? En eller flera rumsliga dimensioners format? Man kan ju maximera många olika saker, och din beskrivning av hur det skall gå till (strax i din text) innehåller ändå inte några tydliga ledtrådar till VAD du maximerar.

SMTAB skrev:Att Stigs tal om de tidiga reflexerna har också varit en stor inspirationskälla genom åren
Musikerna jag hade som utvärderare (>15 år sedan) av konceptet löste sista pusselbiten :

Efterklangsfältet ska bredbandigt likna direktljudet men in nivå hamna ca 10-15 dB ned i nivå från första reflexen och sedan klinga av i ett smalt fält (energi -tidskurvan) där de i nivå ska ligga över där reflexen ej går att uppfatta och under där de ställer till med rumspåverkan (bla kombfiltereffekter) .

När du skriver "ska", menar du då hur det ska vara, för att uppfylla någon speciell önskan man har, t ex att maximera "njutningen"?

Är det en subjektiv estetisk önskan du talar om? Eller någon mätbar dimension, såsom ljudbildens bredd eller ett efterklangstidsmått som skall uppfyllas (fast då skulle det ha hetat opimera). Om det senare kvarstår fortfrande frågan om vilken upplevelse det skall rendera.

Undrar även hur du menar att det gått till att första-refexen, som av bilderna att döma är golvreflexen (vilket det för övrigt nästan alltid är, i nästan alla rum) har hamnat 10 - 15 dB ned? :o

Det betyder att nivån (tryckamplituden) på förstareflexen skall vara mellan 17,8% och 31,6% av direktljudet.
(Eller betydde ditt "från första reflexen" möjligen "efter första reflexen"? Jag utgår i det följande resonemanget ifrån att du menade det första eftersom du dels inte skrev det senare och eftersom kamfiltereffekten mellan direktljud och första refexen dessutom annars blir ett potentiellt problem, vilket gör att jag sympatiserar med det önskemål du redovisar, samtidigt som jag inte inser hur du tillgodoser dess uppfyllade. :?).

Eftersom högtalaren som användts, av utseendet att döma, inte har speciellt hög direktivitet (har nog mycket låg direktivitet rent av, vid de flesta frekvenser som inte är delningsfrekvenser eller den allra högsta diskanten, i varje fall inom ett intervall på +/- 30 grader eller så), så blir det som så, att om man i rummet har ett hårt golv och inget soffbort är golvreflexen nästa helt odämpad - och det betyder att den enda dämpning man kan tillgodoräkna sig är den geometriska - alltså: avståndslagen.

Om respektive högtalare står t ex 3 meter från lyssnaren, så behöver spegelbilden från golvet vara mellan 9,5 och 16,9 meter från lyssnaren för att hamna 10-15 dB lägre i nivå än direktljudet - alltså 6,5 till 13,9 meter längre bort än högtalarna...

I de flesta normala rum med normala högtalare och normala lyssningsavstånd, är golvreflexen snarare några (6?) dm längre bort från lyssnaren, än direktljudet. :? Det ger inte någon dämpning om 10-15 dB.

En sak uppfattar jag också som svårtolkat i det du skriver, nämligen:

SMTAB skrev:Efterklangsfältet ska... ...där de i nivå ska ligga över där reflexen ej går att uppfatta

...vilket torde betyda att de "GÅR att uppfatta".

SMTAB skrev:...och under där de ställer till med rumspåverkan...

...vilket borde betyda att de "INTE går att uppfatta".

Vilket gäller?

Och sedan på slutet så kommer du tillbaka till:
SMTAB skrev:För att intresserade ska komma till insikt så tycker jag det är bäst (efter att skummat era trådar) att ni själva kommer till insikt i frågan om varför det är huvudlöst att ta T20ggr3 för att få T60

Vilket jag alltså undrar om det skall tolkas som att du säger att ditt mätinstrument INTE gör just det?

Alltså redovisar ett från din mätning extrapolerat RT60, baserat på den enkla ekvationen RT60 = T20*3.

En sista fråga med avseende på detta:
SMTAB skrev:Nämnas kan väl också att vid så pass korta T20 som 0.15 så existerar inga reflexer över linjen där gränsen går för hörbarhet

Menar du alltså att rum med T20 = 0,15 (vad du nu menar med det) - INTE ger några reflexer (tidiga som sena) som hörs?

Jag frågar för att slippa tolka ditt påstående.

Det skulle ju isåfall betyda att man inte kan avgöra om man befinner sig i ett level3-rum, eller utomhus i ett snölandskap eller säg i ett ekofritt rum. (De två senare kan faktiskt vara till förväxling lika, om man blundar och tillför utomhusambiens (vind, fåglar knarrande snö eller vad för atmosförsljud som nu är tillstädes...) i det ekofria rummet.)

Eller är det något du vill modifiera eller förtydliga i det där uttalandet?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-12-14 12:12

Precis de frågeställningar IÖ tar upp ovan tänkte jag också på när jag läste Matts inlägg. Skulle vara mycket intressant att få ett uttömmande svar från Matts.

Vill också passa på att nämna att Matts är en mycket trevlig person som jag träffat irl, pratat med många ggr i telefon samt handlat diffusorer utav. Han har varit väldigt behjälplig med att få testa produkter samt att ge tips och råd.

Oavsett om man delar hans totala filosofi eller inte så kan jag varmt rekommendera Matts och hans företag till den som vill ha en diffusor eller två i sitt lyssningsrum.

/Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-12-14 12:33

RogerJoensson skrev:
Harryup skrev:Jag tycker att detta är ett inlägg med en ton som inte är så trevligt för en ny medlem utan man kan fråga efter samma sak utan att insinuera saker.

Ärligt talat så förstod jag faktiskt inte vad han menade med inlägget. Det var i stort sett bara några kurvor utan information. Vad var poängen? Vet du?

Det hade varit så mycket enklare och trevligare om han hade berättat om sina idéer och filosofi istället för att börja med den nervärderande tonen. Jag uppfattade som han "insinuerade" att medlemmarna här har fått det mesta om bakfoten, är helt ute och cyklar. Julnöten uppfattade jag som ett slags dömande intelligenstest.

En liten redogörelse över hans filosofi med lite passande argument hade varit mycket effektivare för att undanröja ev. missförstånd.
Man kunde också önskat att han svarat något lite på frågorna som ställdes? Om man påstår saker och mottagaren inte förstår eller missförstår, så är det väl normalt beteende att förklara vad man menar?

Men, det är väl inte försent än? Så lättstött är väl ingen?
Kom igen nu. Delta i diskusionen! Argumentera!

Ok, då förstår jag hur du tänkte.
Jag uppfattade det som om Matts ville vara lite "klurig" när det gällde hans kunskaper och lösningar..

Ja, forumkommunikation är inte lätt ibland.
Hoppas jag har fel då det gäler anledningen till hans avhopp och hoppas han kan ändra sig och komma tillbaka och fullfölja tråden.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-12-14 12:41

Vad jag tycker skulle vara intressant att veta är hur olika högtalare kommer bete sig i ett "Öhman-rum" jämfört med ett Svanå.

Carlsson?
Ino-högtalare?
Dipol?

Och är Svanå och Öhmanrummen anpassade för rummen eller högtalare-rum i kombination? Bör man ändra på något om man byter högtalare med annan placering eller spridning?
Kan man byta ifrån att spela kortsida till att spela långsida utan att göra något extra?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2008-12-14 15:56

Harryup skrev:Vad jag tycker skulle vara intressant att veta är hur olika högtalare kommer bete sig i ett "Öhman-rum" jämfört med ett Svanå.

Carlsson?
Ino-högtalare?
Dipol?

Och är Svanå och Öhmanrummen anpassade för rummen eller högtalare-rum i kombination? Bör man ändra på något om man byter högtalare med annan placering eller spridning?
Kan man byta ifrån att spela kortsida till att spela långsida utan att göra något extra?

mvh/Harry

Tror inte alla Öhmanrum är likadana utan om någon som har Carlssonhögtalare konsulterar Öhman så blir nog det rummet helt annorlunda iom att det är en helt annan högtalarprincip.
Tror inte att man kan byta spelriktning bara sådär för då skulle ju de/le vara på varsin sida istället för framåt och bakåt

Mvh Jonas

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2008-12-14 16:05

Harryup skrev:Vad jag tycker skulle vara intressant att veta är hur olika högtalare kommer bete sig i ett "Öhman-rum" jämfört med ett Svanå.

Carlsson?
Ino-högtalare?
Dipol?

mvh/Harry

Jag skulle tro att de flesta direktstrålande högtalare funkar i ett "Öhman-rum". Möjligen varierar placeringen med avseende på avståndet till högtalarväggen något.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-12-14 18:11

A propos ingenting, det är väl en del dämpmaterial även i det Svanå-rum som avhandlas här?

I de här AD40mix-panelerna sitter det ju dämpmaterial inskjutet i spalterna. Runt 5cm tjocka remsor, runt 5 cm breda och kanske ~20st 120cm långa samt ~16st runt 50cm långa. (om man spanar på bilderna)

Blir bara ett par m2 förstås, nån kan ju roa sig med att räkna ut dämpning och frekvensgång för dessa.

Bakom de långa slitsarna är det några stora hål som öppnar bakåt mot mellanrummet/tomrummet bakom panelerna .... kan ju vara en egen liten räkneövning. :)

"Som avslutning en bild på hur AD40-mix kommer se ut med grå akustik absorbent isatt... "
Bild

"Måttet på hela absorbent-remsan är 55mm, och den monteras i AD40-mix genom att man trycker in den. Öppningen på AD40-mix är ca 48mm, och den är urfräst på baksidan för att passa till denna remsa. När man trycker in den så fäster den med ett snäpp i den frästa profilen.
Djupet på remsan är ca 50mm, och djupet på AD40-mix är ca 45mm så det blir ett tryck när man sätter i den."

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-12-14 19:33

Piotr skrev:Precis de frågeställningar IÖ tar upp ovan tänkte jag också på när jag läste Matts inlägg. Skulle vara mycket intressant att få ett uttömmande svar från Matts.

Vill också passa på att nämna att Matts är en mycket trevlig person som jag träffat irl, pratat med många ggr i telefon samt handlat diffusorer utav. Han har varit väldigt behjälplig med att få testa produkter samt att ge tips och råd.

Oavsett om man delar hans totala filosofi eller inte så kan jag varmt rekommendera Matts och hans företag till den som vill ha en diffusor eller två i sitt lyssningsrum.

/Peter

Håller med fullständigt om allt det ovanstående.

Har även hänvisat flera studior som behövt diffusorer, till Matts.
Mest känd av de studior jag ritat och användt Svanå-diffusorer är
väl Studio Blue (där jag ritade in Svanå-diffusorer bakom lyssnings-
platsen).

Vill även ännu en gång påminna om att man kan ha olika uppfatt-
ningar om något som är subjektivt, utan att det betyder att någon
har fel.

Värden är stor, och det finns gott om plats för att alla tänkbara
uppfattningar (subjektiviteter) skall kunna existera parallellt och
få ventileras sida vid sida. Valfrihet är knappast något negativt.

Så länge ingen ger sig in i debatten för att förnärma eller förringa
andra (individer eller grupper), utan alla gör det för att vara med
och reda ut hur det förhåller sig med SAKfrågan - och så länge alla
därtill klarar att hålla isär vad som är objektivt (det som man både
kan och ofta rent av bör diskutera för att jaga sanningen om det,
för ökad kunskap åt alla) och vad det är som är subjektivt (som
man kan diskutera för att lära sig mera om varandras tycke och
smak) - så ser jag inget som hindrar att stämningen skall vara på
topp - diskussionen igenom! :)

Och det vinner ju alla på, eftersom det leder till att alla som följer
diskussionen eller deltar i den, får en bättre möjlighet (ett större
underlag) att göra den bästa bedömningen av hur deras egna
behov och drömmar - relaterar till de olika lösningar som står till
buds.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-12-15 18:41

Nasjo skrev:

Carlsson?
Ino-högtalare?
Dipol?

mvh/Harry

Tror inte alla Öhmanrum är likadana utan om någon som har Carlssonhögtalare konsulterar Öhman så blir nog det rummet helt annorlunda iom att det är en helt annan högtalarprincip.
Tror inte att man kan byta spelriktning bara sådär för då skulle ju de/le vara på varsin sida istället för framåt och bakåt

Mvh Jonas

Du har helt rätt.

I själva verket blir inte två rum likadana ens om likadana högtalare skall
användas i dem. De är ju inte likadana till att börja med. Inte heller
behoven är likadana.

Rum är olika stora, har olika form, olika styva väggar samt har
öppningarna på olika ställen. Den enda man kan säga säkert är att det
är bra med heltäckningsmatta. ;)

Om man vill att det skall bli ett sådant rum som jag tycker är ett bra
rum vill säga.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-12-15 20:59

IngOehman skrev:
Nasjo skrev:

Carlsson?
Ino-högtalare?
Dipol?

mvh/Harry

Mvh Jonas

Du har helt rätt.

behoven är likadana.

rum vill säga.

Vh, iö

Och samma gäller säkert för Mats.
Hitills har jag aldrig sett 2 identiska rum annat än på hotel så jag misstänkte att ni inte har ett spikat koncept.
Jag var mer intresserad av vad ni vill uppnå och ungefär hur ni går tillväga lite schematiskt i respektive fall. Och hur stor ändring ni behöver göra om en kund går ifrån en typ till en annan.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-12-16 21:48

Harryup skrev:
IngOehman skrev:
Nasjo skrev:

Carlsson?
Ino-högtalare?
Dipol?

mvh/Harry

Mvh Jonas

Du har helt rätt.

behoven är likadana.

rum vill säga.

Vh, iö

Och samma gäller säkert för Mats.
Hitills har jag aldrig sett 2 identiska rum annat än på hotel så jag misstänkte att ni inte har ett spikat koncept.
Jag var mer intresserad av vad ni vill uppnå och ungefär hur ni går tillväga lite schematiskt i respektive fall. Och hur stor ändring ni behöver göra om en kund går ifrån en typ till en annan.

mvh/Harry

Jag tror och hoppas verkligen att varken IÖ eller Matts tar hänsyn till vilken högtalare man har när man gör ett "dedikerat" rum för ljudåtergivning :!:

Utan tar hänsyn till "Rum är olika stora, har olika form, olika styva väggar samt har öppningarna på olika ställen." kanske med mera + hänsyn till där man helst sitter o lyssnar.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2008-12-16 21:50

Varför ska man inte kunna ta hänsyn till vilka högtalare som ska användas i rummet?

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2008-12-16 22:04

Erik_AA skrev:Varför ska man inte kunna ta hänsyn till vilka högtalare som ska användas i rummet?

Vissa saker ska väl vara likvärdiga i dom flesta rummen, men om man t.ex har Carlsson-högtalare så är jag tämligen säker på att IÖ tar hänsyn till det iom att det är en högtalarprincip som använder mer reflexer.
Dock inte säker detta, vet inte så mycket om Carlsson-principen

Mvh Jonas

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-12-17 05:24

m_persson79 skrev:Jag tror och hoppas verkligen att varken IÖ eller Matts tar hänsyn till vilken högtalare man har när man gör ett "dedikerat" rum för ljudåtergivning :!:

Utan tar hänsyn till "Rum är olika stora, har olika form, olika styva väggar samt har öppningarna på olika ställen." kanske med mera + hänsyn till där man helst sitter o lyssnar.

Isåfall måste jag göra dig besviken. :(

Jag tar självklart hänsyn till alla de saker du nämner, men också
till högtalarna, eller rättare sagt; framförallt (men inte endast) till
högtalarnas placering i rummet, och det är inte en av högtalaren
oberoende faktor.

Ett par högtalare som är gjorda för att spela friplacerade (> 1,5
meter från alla väggar t ex) kommer att placeras på annan plats i
rummet än ett par som är gjorda för att placeras mycket nära en
vägg. Därtill så genererar ju högtalare som arbetar enligt helt olika
principer ofta helt olika spridningsmönster, och en dipolhögtalare
är något helt annat än en rund- eller njurstrålande högtalare.

Dessa olika faktorer gör också att alla de reflexljud som kommer att
nå lyssnaren kommer att ha studsat på olika ställen i väggar och tak,
beroende på vilka högtalare man väljer.

Det gör det absolut nödvändigt att göra motsvarande geometriska
förändringar på rummet, med avseende på vilka ytor som dämpas
akustiskt, dämpas mekaniskt, diffuseras, fresneras eller kanske
lämnas orörda - eller förses med någon kombination av några eller
flera av nämnda åtgärder.

Däremot behöver inte principiella ändringar av slutmålet vara aktuella.

Men det kan vara. Man måste ju respektera högtalarkonstruktörens
visioner, det tycker i varje fall jag att man bör, eller man bör i varje fall
fråga användaren om han eller hon vill göra det (och det vill de nästan*
alltid, eftersom det är en del av valet av högtalarna - att de uppskattar
konstruktörens visioner).

Min ambition är ju att göra ett rum som den som äger det blir nöjd med.
Så naturligtvis bryr jag mig om vad någon berättar om, med avseende
på sina preferenser*.

Vh, iö

- - - - -

*Skulle det någon säger sig vilja ha, vara något som jag inte vill vara
med och skapa, så tackar jag ju nej till jobbet, och hänvisar i förekom-
mande fall till annan akustiker (för jag vill ju inte göra några jobb som
jag inte känner att jag kan stå för resultatet från). Det har därför hänt
några gånger att jag tackat nej till jobb.

Dock har det faktiskt (hittills) varje gång resulterat i att jag efter mindre
än två år fått jobbet igen - efter att missnöje uppstått med den lösning
som jag inte ville vara med att ta fram.

Varje gång har det ju känts lite dumt att pengar har slösats bort på
ingenting - en akustiklösning som rivits efter att ha ogillats. Men då
brukar jag (eller ofta de som anlitat mig) övertyga mig om att de där
pengarna ändå givit dem något - kunskap. Då känns det bättre.

Sen har det också hänt några få gånger att jag fått jobb som inkluderat
förutsättningar (begränsningar) som gör välljud så osannolikt att jag
inte ser någon möjlighet att det som är inom ramarna som vad som får
göras, kommer att resultera i något överväldigande resultat. :?

Då säger jag det, och lämnar till den som anlitat mig att avgöra om de
vill gå vidare med projektet ändå.

PS, Ett begrepp som jag använder i texten ovan är inte vedertaget,
men eftersom åtgärden inte heller är en vanligt förekommande, så
tycker jag att ett helt nytt begrepp kan passa rätt bra. ;)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2008-12-17 10:13

Berätta vad man gör när man fresnerar!

Mvh E*

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-12-17 10:40

E skrev:Berätta vad man gör när man fresnerar!

Rimligen borde betyda att man begagnar sig av saker som utnyttjar Fresneldiffraktion. Fast då borde det stavas Fresnelerar så jag har säkert fel.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-12-17 11:12

jag tycker mats inlägg och resonemang påminner en hel del om det Linkwitz säger om sina högtalare och varför de är så bra.

[img]Thus the many reflections from room boundaries and surfaces become sonically colored in a way that is characteristic for this type of loudspeaker and we always recognize the sound as coming from a box rather than being live. It is the generic loudspeaker sound.

Loudspeakers with frequency independent, constant directionality such as omni, dipole or cardioid loudspeakers, create delayed replicas of the direct sound in a room and fewer colored reflections. Our ear/brain perceptual apparatus does not get confused by replicas. Instead it relegates them to the earlier learned acoustic behavior of the room and readily blankets that information and thereby the room. This automatic response is part of the Precedence Effect in psychoacoustics and it is essential for creating the illusion of "being there" and not just in your living room.[/img]

Jag tycker dock det verkar konstigt att säga att fler reflexer fast "rätt" sådana ger en bättre och korrekt upplevelse av originalhändelsen.
Tycker snarare det borde vara tvärtom. Sen att det kan låta "bättre" för en del är väl en sak. Men ju mindre direktljud man lyssnar på destå mindre "korrekt" och mer färgat av rummet borde det väl bli?

edit: jag inbillar mig iaf att det är det senare jag hör och upplever. Alla akustikingrepp jag provat som minskat reflexer har varit av godo. Men allt har ju en gräns. Musikåtergivning i ljuddött rum är inte speciellt trevligt alls. Men åtminstone begränsning av de första reflexerna har jag alltid upplevt som positivt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-12-17 12:10

Min erfarenhet skiljer sig inte väsentligt från din, men jag tycker å
andra sidan att det ligger något i det Linkwitz skriver också...

Alltså att många högtalare med utpräglat färgad karaktär har det
på grund av förskräckligt färgade första reflexer, framförallt med
avseende på reflexerna från sidoväggarna och från taket. (De är
de som mest påverkar hur vi upplever "trovärdigheten" av ljudbilds-
fönstret.)

Därtill är det min erfarenhet (även vid live-lyssning i loge på olika
konserthus) att man är närmast musiken i en varmt/svagt klingade,
alltså dämpad, loge.

Kort sagt: "Högtalare + rum" får gärna ge ett svagt, men också ett
ofärgat energikurvebidrag. Jämn tonkurva är viktigare än att den
är horisontell, och ju svagare rumsbidragen är, desto mera får det
luta nedåt med frekvensen.
(Hur mycket det skall luta är dock en smaksak, därför är energikurve-
diskanter inte en så dum ide#, men kan kan ifrågasätta om de skall
sitta på högtalarnas baksida... Jag föredrar, av akustiska skäl, en
helt annan konfiguration.* En som nog Naqref är den enda här som
vet någonting om.)

Högtalare med väldigt ojämn energikurva låter alltid illa, oavsett
rum, och rum med dämpning bara över 500 Hz, låter alltid illa,
oavsett högtalare.

Ju sämre dämpat rum man har, desto större än chansen att man
uppfattar en dipolhögtalare som låtande bättre än en rundstrålande.

Bäst låter nästan alltid njurstrålare (utom i mycket små rum där de
ofta blir för direktiva), men av distorsionsskäl är det ofta bäst (spe-
ciellt om budgeten är en limiterande faktor) att låta högtalare njur-
ståla bara vid lite högre frekvenser, eftersom njurstrålare får så
dålig mekanisk verkningagrad (dB/log(dl)). Sämst är förstås di-poler
därvidlag, men alla koncept går att få att fungera mycket bra.

Det blir inte gratis dock...

Vh, iö

- - - - -

*Återkommer om det under 2009.

#Fast en nackdel har de - det är en sak att ställa in, och sådana
riskerar alltid att få anläggningens användare att ägna sig åt sin
apparatur istället för att kunna luta sig tillbaka och bara lyssna på
musiken. Dock har jag en lösning på det också. ;)

(Nej, det är inte ett körkort för utrustningen.)

Användarvisningsbild
Joac

Inläggav Joac » 2008-12-20 23:47

Hej

Matts från SMTAB försökte komma in på forumet för följande inlägg (men lyckades inte av olika anledningar...)

Hans inlägg kommer här i två delar, då jag inte kunde lägga in det som en helhet...

"Hade hoppats att utlagda kurvor och grafer skulle bringa klarhet i missförståndet att uppmätta T20 värden taget ggr 3 skulle motsvara T60 Men eftersom det fortfarande råder en viss tveksamhet runt Joacims T20 värde så måste det rättas till
Facit är förstås mätapparaten, den gör de beräkningar som standarden har bestämmt och redovisar i fönstret
Att sedan ta detta T20 värde ggr 3 för att få ett ointressant T60 värde blir alltså fel
Tårta på tårta är väl det närmaste jag kan beskriva det sakfel som gjordes i början av tråden annars får vi bla följande besynnerligheter

Klassrum där normen kräver T20 <0,7s medfår T60 =2.1s
Alla SMT THX klassade refernser skulle behöva plocka ned THX loggan från dörren
IÖ:s påstående till IO att AC:s level 3 rum har T60=0.8s

FöregåendeNästa

Återgå till Akustikforum