demo9 skrev:...
Det finns en fundamental skillnad mellan diffusorer och mjuka diffusorer, det är att i en mjuk absorbent blir ljudenergin värme (dvs den försvinner), med diffusion sänks reflexens nivå på motsvarande sätt MEN ljudenergin finns fortfarande kvar i rummet, som en dämpad men diffus bredbandig efterklang. Finessen är att designa sitt rum med diffusorer så att denna diffusa klang hamnar på en behaglig och optimal nivå.
...
Det är inte mycket jag förstått i förklaringarna kring "Level 3"-rum, men så mycket vet jag att ljudenergin inte försvinner. Den måste då antingen "ledas bort" via öppningar till rummet (idealt till en allt absorberande utevärld), absorberas av väggar och föremål i rummet (och då företrädesvis omvandlas till värme) eller finnas kvar i rummet.
Handlar det senare om diffusion så bör det ljudet kunna höras - med oförändrad ursprungsfrekvens troligen - vilket då höjer totalnivån man hör i respektive frekvensregister. Riktningsinformationen ur örats synpunkt blir då enligt varifrån det diffuserade anländer till det. Vilket, gissar jag, är från så många håll att ingen specifik riktning kan urskiljas, dvs det blir en "diffus" ljudbild.
Är det här riktigt uppfattat, eller var resonerar jag fel ?