E skrev:Är det där ur en bok av A. Everest?
Mvh E*
Om det är bilden du menar så är det ur boken Sound Reproduction av Floyd E. Toole.
MvH
Peter
Moderator: Redaktörer
E skrev:Är det där ur en bok av A. Everest?
Mvh E*
Chuck_V skrev:Jag tycker det är smått bekagligt att se poster som antyder ormolja och hokus pokus när det kommer till Svanås produkter och filosofi i stort.
Det borde gå utmärkt att istället inbjuda till en sansad diskussion, att hetsa och kräva svar känns som lågvattenmärken och kommer inte att leda fram till konstruktiv dialog och främja kunskapsutbyte och förståelse. Det är min åsikt.![]()
Det är också min åsikt att det lär vara förhållandevis svårt att i ett par poster på ett internetforum på djupet redogöra för ett så pass komplicerat ämne som tråden behandlar. Och tyvärr så har inte alla möjligheten eller ens viljan att i tusentals poster fundamentera sina synpunkter, just här av alla ställen.
Vore det inte bättre om vi koncentrerade oss på sakfrågorna, och lämnade snedvriden retorik och pedagogik därhän, även om det såklart är viktigt för att föra fram budkapet?
MVH
/g
stefanolo skrev::?:
Var står det något om ormolja och hokus pokus? Diskussionen har varit hur sansad som helst från första posten även om ett och annat uttalande i inledningen riktades mot utseendet på det avbildade rummet.
/stefan
Jonas skrev:Jag tycker det börjar kännas som om SMTAB är i någon sorts symbios med "HIFI" branschen.... och försöker kränga en viss del hokuspokus=ormolja!
![]()
UPP TILL BEVIS!![]()
Synd om tråden spårar ur...
/Jonas
Chuck_V skrev:J
Det borde gå utmärkt att istället inbjuda till en sansad diskussion, att hetsa och kräva svar känns som lågvattenmärken och kommer inte att leda fram till konstruktiv dialog och främja kunskapsutbyte och förståelse. Det är min åsikt.![]()
stefanolo skrev:Missade detta inlägg. Ett trist inlägg som inte för något gott med sig. Man kan ställa frågor istället för att attackera. Dessbättre är detta en isolerad post i en i övrigt mycket sansad och informativ tråd.
/stefan
RogerJoensson skrev:Chuck_V skrev:J
SMTAB har väl gjort sitt bästa för att undvika just dialog, samtidigt som många här har bjudit in.
Genom att inte svara ens på enkla frågor och genom att inte förklara vad han menar med sina kryptiska uttalande har han inte gjort något alls för att undanröja missförstånd och skapa det där intressanta kunskaputbytet och förståelsen. Det hade inte tagit många rader text att räta ut många frågetecken och visa varför cyklisterna här på faktiskt har fel och han har rätt.
Bokstavsbrist verkar ju inte ha varit orsaken, med tanke på det överflödiga, ovidkommande säljsnacket. I stället har han uttryckt sig kryptiskt, ofullständigt med överlägsen ton, vilket genererat ännu fler frågetecken och kanske tom misstänksamhet. Ingen bra grogrund för en givande diskussion.
Jag hade hoppats att han hade velat lätta på locket (julnöten) så här nu när julen är över och räta ut åtminstone några frågetecken. Det verkar inte bli så. Det är trist.
Chuck_V skrev:Är man genuint intresserad av SMTAB's åsikter och förklaringar så är jag helt övertygad om att det med lätthet går att nysta i det, det är väl bara att ringa och ta upp en diskussion?
subjektivisten skrev:Chuck_V skrev:Är man genuint intresserad av SMTAB's åsikter och förklaringar så är jag helt övertygad om att det med lätthet går att nysta i det, det är väl bara att ringa och ta upp en diskussion?
Jäkligt konstig inställning du har. Ena stunden så vill du ha vetenskapliga studier som bekräftar något för att i nästa så duger det att någon säger att "Kända pelle köpte level 3 och han är ju musiker alltså är det rätt".
Fantastiskt roligt och sann humor när Chuck_V skrev:Att sitta och tjura över att svaren likt kamratposten inte dyker upp tidsenligt...
subjektivisten skrev:Jäkligt konstig inställning du har. Ena stunden så vill du ha vetenskapliga studier som bekräftar något för att i nästa så duger det att någon säger att "Kända pelle köpte level 3 och han är ju musiker alltså är det rätt".
Naqref™ skrev:Metadiskussion.
demo9 skrev:Det finns en fundamental skillnad mellan diffusorer och mjuka diffusorer, det är att i en mjuk absorbent blir ljudenergin värme (dvs den försvinner), med diffusion sänks reflexens nivå på motsvarande sätt MEN ljudenergin finns fortfarande kvar i rummet, som en dämpad men diffus bredbandig efterklang. Finessen är att designa sitt rum med diffusorer så att denna diffusa klang hamnar på en behaglig och optimal nivå.
paa skrev:demo9 skrev:Det finns en fundamental skillnad mellan diffusorer och mjuka diffusorer, det är att i en mjuk absorbent blir ljudenergin värme (dvs den försvinner), med diffusion sänks reflexens nivå på motsvarande sätt MEN ljudenergin finns fortfarande kvar i rummet, som en dämpad men diffus bredbandig efterklang. Finessen är att designa sitt rum med diffusorer så att denna diffusa klang hamnar på en behaglig och optimal nivå.
Detta med att ljudet omvandlas till värme i rum med mjuka absorbenter, men att ljudet inte blir till värme i rum med hårda diffussorer stämmer överhuvudtaget inte!
Allt ljud, i alla rum blir till värme när det klingat ut.
Det verkar dessutom på en del beskrivningar som om Svanårummen skulle sänka efterklangen minus 15 dB med ett tvärt steg, och sedan skulle det jäsa runt myspysljud "hur länge som helst," men så är det ju inte, utan det synes ju var ett jämt fall neråt hos efterklangen även där, tills nivån böjer asymptotiskt mot bakgrundsbruset.
demo9 skrev:OBS: jag är en annan Mats än Matts på SMT, dock med flera års erfarenhet med att designa små- och storrumsakustik, utbildad på CTH i GBG.
Medskyldig till Uppsala konsert, Lilla salen i Louis de Geer nkpg bl a, samt SR i GBG.
Dahlqvist skrev:Att kalla Svanås produkter för ormolja tycker jag är beklagligt eftersom det uppenbarligen inte är sant. Däremot tycker jag att det finns gränser för hur mycket överseende man rimligen kan ha inför SMTABs brist på vilja eller förmåga att bidra men någon som helst nyttig information till forumet vad gäller tillämpningen. Att man av sociala skäl inte vill stöta sig med någon (eller står i någon form av beroendeställning) får man acceptera men diskussionen blir lätt lite platt. Grunderna för hur man tillverkar diffusorer är så väl kända att det kan nästan vem som helst göra genom att läsa på lite eller be någon akustiker designa några standardprodukter. Är man riktigt lat kan man helt sonika och kopierar några av exempelvis RPGs produkter. Tekniken är public domain och utförandet defineras strikt av funktionen sånär som den kosmetiska utformning, fästelement osv. Det "svåra" är inte att göra produkterna i sig utan att specifiera deras tillämpning.
Vad gäller konstruktion av rum verkar flera skribenter vilja polarisera diffusion kontra absorption och SMTAB och Ingvar Öhman har fått stå som (delvis ofrivilliga) symboler för respektive "inriktning" (vare sig den är relevant eller inte).
Men, jag har ytterligare en aspekt på detta och det är till vad akustiken skall anpassas. För mig är det så tydligt att högtalare och rum bör ses som en enhet: man kan inte optimera ett rum för alla högtalare eller alla typer av högtalare. Öhmans arbete verkar (jag tror alltså) skilja sig från många andra akustikers arbete genom att konstruktionen av rummet är en förlängning av konstruktionen av högtalaren. Har man inte denna bestämda koppling i åtanke när man designar ljudrum utan siktar på en mer generell utformning kanske detta kan vara skäl nog till att tillämpa olika principer. Tror jag.
D
demo9 skrev:Matts på SMT har förklarat (i tråden) att en diffusor kan ge, efter en reflektion, upp till 15 dB dämpning av en reflex. Han har även givit en fullt godtagbar förklaring till detta i inlägget. Han påpekar att en mjuk absorbent har något sämre förmåga.
IngOehman skrev:demo9 skrev:Matts på SMT har förklarat (i tråden) att en diffusor kan ge, efter en reflektion, upp till 15 dB dämpning av en reflex. Han har även givit en fullt godtagbar förklaring till detta i inlägget. Han påpekar att en mjuk absorbent har något sämre förmåga.
Jag vet inte om det stämmer att Matts påstått något sådant, ej heller
vet jag vad just du menar med "sämre förmåga" - men fakta är att det
är förhållandevis lätt att göra absorbenter som minskar nivån på första-
reflexen med mer än 25 dB - i hela registret över 100 Hz (och i registret
under det kan den reflexen vara konstruktiv, det vill säga det kan vara
klokt att tillåta den att bidra, och sålunda vara till god hjälp för att hålla
distorsionen låg och ljudtrycksförmågan hög).
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster