E skrev:IngOehman skrev:2. Det är min uppfattning att lyssnarens närmiljö, alltså det som kommer efterhögtalarna och deras närmiljö, i signalvägen, är något som ger en påverkan som bara kan värderas subjektivt.
Det är väl här som studier kommer in, som ämnar undersöka vad de flesta
lyssnare tycker? Du har väl studerat även lyssnarpreferenser? Och kommit
fram till exempelvis att de flesta föredrar en mot högre frekvenser sluttande
tonkurva hos efterklangen?
Eller minns jag fel?
Nejdå, du minns helt rätt (även om jag vill villkora resonemanget till att gälla mera kompletta koncept, som bland annat har den egenskapen).
Men jag bygger inte rum så på grund av att många tycks gilla det, utan på grund av att JAG gör det.
(Är dock positiv även till Carlsson-rum, alltså rum i den stil som Stig förespråkade.)
Det är också sedan tidernas begynnelse (nåja...

) så man byggt biografer (även om de inte byggs med exakt samma målkurva som jag har) och de som vet lite om det känner säkert till X-kurvan (önskad tonkurva på lyssningsplats, och det betyder alltså energikurva). En verkligt märkligt situation uppstår om man bygger biografer som har frekvensoberoende eller till och med med frekvensen stigande efterklangstid - men ändå ställer in eq enligt X-kurvan. Då blir ju direktljudet skadat.

Alltså det ljud som vi (i huvudsak) använder för att förstå hur källan (musikinstrumenten exempelvis) låter.
[Vill även, nota bene, var tydlig med att mot högre frekvenser fallande efterklangstid och energikurva INTE skall förväxlas med en mot lägre frekvenser stigande efterklangstid. Det senare handlar ju om beteenden under typ 200 Hz, medan det tidigare handlar om beteendet över 2000 Hz. Jag tycker men mjukt fallande energikurva ger en ombonad och behaglig lyssningsmiljö, men jag förespråkar INTE långa efterklangstider i lågfrekvensområdet, även om jag accepterar att den kan få vara lite längre än vid högre frekvenser. Önskar det gör jag dock inte.] E skrev:(Hmm, det är väl inte omöjligt att du redan har nämnt det flera gånger i det
här ämnet, på någon av de tretton sidorna.)
Det tror jag inte att jag har.
E skrev:Det kan ju i så fall vara så, att Matts rum är det bästa för dem som inte
tycker som de flesta. Eller så har han studier som visar på att de flesta
i själva verket vill ha en rak tonkurva även från efterklangen, dvs som
motsäger dina studier helt eller delvis.
Javisst kan det vara så. Och det kan faktiskt vara så utan att någon har fel dessutom!
Det beror på att det finns så otroligt många variabler med i ekvationen. I synnerhet finns det ju oerhört mycket programmaterial, som kan väljas på iolika sätt. Jag använde i huvudsak akustisk musik, inspelad med två mikrofoner, men faktiskt lekte jag också med livelyssning och ändringar i lyssnarnas "loge". Fick ungefär samma resultat.
Svårigheten när man gör sådana där studier är dock alltid att man när man kommit fram till en lösning som verkar vara den statistiskt mest omtyckta, helt subjektivt - så kan man inte veta, garantera eller bevisa, att de alternativa lyssningslösningarna (alternativen) som man haft med och jämfört med, representerar den bästa lösningen inom ramen för vad man anser att den representerar. Man kan och bör definitivt inte påstå att man testat någon annans koncept om man bara testat sin egen tolkning av den.
Allt som allt så har man alltså arselet bakåt, hur man än vänder sig, och det finns ingen annat förnuftigt råd jag kan ge till någon, än:
-Lyssna själv och bilda dig en egen uppfattning om vad just du föredrar.
Jag visar och berättar gärna om vad JAG tycker är den bästa lösningen, men jag är fel person att visa, kommentera eller kritisera vad någon annan förespråkar, därför gör jag inte det.
Den som vill jämföra olika lösningar bör således inte lyssna till varken vad någon aktör säger om konkurrenter, eller var en undersökning kommit fram till (ju lyssna kan man alltid, men med öppet sinne). Själv tycker jag det är så självklart att jag inte ens ser poängen med att kommentera "konkurenters" alster, annat än privat om jag får någon fråga om det. Och då framhåller jag självklart att det egentligen är mina preferenser jag redovisar, och hur de relaterar till det som någon frågat om.
Så, den som undrar vad som är "bäst" skall förstås försöka lyssna på varje lösning, som den presenteras av den som står för den - och sedan använda sitt eget omdöme, eller rättare sagt sin egen smak.
Vh, iö
- - - - -
Edit: ordet "så", och lite till, tillagt.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).