Moderator: Redaktörer
Maarten skrev:Edit, det intressanta vore dock en ny tråd, 'vad har du för I-or curve', där man mäter enligt,
viewtopic.php?f=10&t=73271
Ok, Thomas, en uppdatering i sommarvärmen, lade in ditt med lite olika jämförelser som har kommit upp i tråden. Din ser ju mycket bra ut men har väl gjort så nästan hela vägen. Men det finns några som har mindre SBIR-svackor och jämnare i basen.
:
steveo1234 skrev:Lite snabbarbete med REW och en UMIK för några dagar sen. Räckte med en iteration i REW. Ringningarna vid 15hz kan jag inte göra någonting åt. Dippen vid 70hz tror jag hjälps upp lite av fronthögtalarna men jag vet inte...
Tillräckligt bra för att låta det vara för mig iaf.
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Lite snabbarbete med REW och en UMIK för några dagar sen. Räckte med en iteration i REW. Ringningarna vid 15hz kan jag inte göra någonting åt. Dippen vid 70hz tror jag hjälps upp lite av fronthögtalarna men jag vet inte...
Fick du rätt bild nu? Den där går bara till 200Hz
steveo1234 skrev:Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Lite snabbarbete med REW och en UMIK för några dagar sen. Räckte med en iteration i REW. Ringningarna vid 15hz kan jag inte göra någonting åt. Dippen vid 70hz tror jag hjälps upp lite av fronthögtalarna men jag vet inte...
Fick du rätt bild nu? Den där går bara till 200Hz
Ah, vi visar fullregister. Då får jag rigga upp igen då
DVD-ai skrev:Såhär ser det ut hos mig i lyssningsplats.
Vid lyssning så upplevs det vara tämligen jämt ner mot lägre frekvenser, höjningen under ca 50Hz upplevs inte tydlig.
DVD-ai skrev:Såhär ser det ut hos mig i lyssningsplats.
Vid lyssning så upplevs det vara tämligen jämt ner mot lägre frekvenser, höjningen under ca 50Hz upplevs inte tydlig.
I-or skrev:FFT size eller Block size är 65536, vilket betyder ett tidsfönster om 1,36 s med en samplingsfrekvens om 48 kHz.
REW eller Audionet CARMA som används här "visualiserar" eller "viktar" ingenting annat än att man kan glätta frekvensgången mer eller mindre. När REW används utan fönstring, som i alla s.k. LTAS-mätningar ovan, har man ett tidsfönster med en längd om 500 ms, vilket tar med i stort sett hela utklingningsförloppet även för låga frekvenser (över 500 ms är amplituden för reflektionerna försumbar i normala rum).
Den frekvensgång som man mäter på detta sätt beror av högtalarnas s.k. effektrespons och rummets ekvívalenta absorptionsarea (och i praktiken även mikrofonens riktverkan i toppoktaven).
Skälet till att LTAS-frekvensgången i DVD-ais mätning inte faller av långsamt mot högre frekvenser som brukligt är, utan t.o.m. stiger en aning över ca 1,7 kHz, är att spridningen för högtalarna är något udda. Detta gäller förutsatt att frekvensgången är någorlunda konstant på referensaxeln, vilket den med största sannolikhet är. Ytterligare en faktor är att rummet är akustikåtgärdat, vilket framförallt ger en kortare efterklangstid för låga till medelhöga frekvenser och trycker ned frekvensgången en aning här.
För övrigt handlar det om 80 dB för y-axelns nivåintervall (och glättning av något slag), vilket får ojämnheterna att vid en första anblick se betydligt mindre ut än de faktiskt är.
I-or skrev:Du menar med ekvalisering optimerad för sötpunkten?
Högst sannolikt är frekvensgången för direktljudet jämnare än utan ekvalisering även om du rör dig en bit åt sidorna.
Om man befinner sig långt ifrån högtalarna avståndsmässigt eller huvudstrålningslobsmässigt så blir istället effektresponsen klangavgörande eftersom de reflekterade ljudbidragen dominerar ännu mer (med normal riktverkan dominerar de även i sötpunkten, men inte mer än att hörseln utan problem hittar direktljudet). Det är därför som man tycker att klangen är diskantfattig när man befinner sig en hygglig bit bort från högtalarna eller framförallt i stor vinkel relativt referensaxeln om inte högtalarna är ovanligt bredspridande eller har extra pådrag i diskanten på referensaxeln.
Zappa skrev:Min kurva ser ut så här nu för tiden.![]()
goat76 skrev:Zappa skrev:Min kurva ser ut så här nu för tiden.![]()
Och hur låter det då i jämförelse med hur det tidigare gjorde?
Zappa skrev:goat76 skrev:Zappa skrev:Min kurva ser ut så här nu för tiden.![]()
Förstås är det stor skillnad i hur basen låter.Hur låter det hos dig jämfört med tidigare?
goat76 skrev:Zappa skrev:goat76 skrev:
Förstås är det stor skillnad i hur basen låter.Hur låter det hos dig jämfört med tidigare?
Jag har nämnt det här tidigare i några trådar...
Den största förbättringen var införskaffandet av ytterligare en aktiv subwoofer vilket medförde möjligheten till individuella crossover-inställningar för respektive kanal. Eftersom jag har längre avstånd till sidoväggen för den vänstra högtalaren så har mellanbas-området haft en större svacka än högra kanalen, men genom att ställa crossover aningen högre för vänster kanal så har nu båda kanalerna nu en likvärdig nivå i mellanbasen. Det fina med den här lösningen (vilket jag tror kan ha en fördel i mitt system) är att det bara är vänstra subwoofern som får jobba aningen högre i frekvens medans jag slipper risken att den vänstra högtalaren får arbeta över sin kapacitet, vilket kanske annars hade ökat distorsionsnivån från baselementet från fronthögtalaren.
Nåväl, oavsett så låter det iallafall riktigt bra med lite mer "kropp" i mellanbasen.
Maarten skrev:...
Men sen vore det mer intressant att istället ha ofönstrat under 500 Hz och kort fönster över 500 Hz, dvs göra enligt I-ors ekvaliseringsmanual.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster