Moderator: Redaktörer
Ogjort skrev:Det här är lite kul...
Uträtningen "därnere" åstadkoms genom att höja högtalarna 13 cm från golvet.
Ingen DSP ingen EQ.
Johan_Lindroos skrev:Notera att kurvorna inte startar på samma frekvens. Nivån på y-axeln syns inte. Om det är det röda strecket som visar nivån så kan det vara så Eller inte? Om nivån relaterar den angivna frekvensen i överkant så är det mätt vid olika frekvenser. Det borde vara mätta med medelvärdesbildning, men det framgår inte (annars kan enstaka mätningar bli lite olika). Sammanfattningsvis är det en mindre god jämförelse då det inte är likadan gradering av axlarna och siffervärden som inte är vid samma frekvens. Eller vad det nu är…
Ogjort skrev:Johan_Lindroos skrev:Notera att kurvorna inte startar på samma frekvens. Nivån på y-axeln syns inte. Om det är det röda strecket som visar nivån så kan det vara så Eller inte? Om nivån relaterar den angivna frekvensen i överkant så är det mätt vid olika frekvenser. Det borde vara mätta med medelvärdesbildning, men det framgår inte (annars kan enstaka mätningar bli lite olika). Sammanfattningsvis är det en mindre god jämförelse då det inte är likadan gradering av axlarna och siffervärden som inte är vid samma frekvens. Eller vad det nu är…
Är det "mina" grafer du avser?
Graderingarna är väl lika - men det är snuttar utlyfta ur helheten bara för att visa hur jättetoppen försvann.
Exakt hur det hela är mätt får du fråga IÖ om - jag är bara glad och åker med.För det tydliga för mig är att det blev påtagligt HÖRBAR skillnad.
Mätposition av just de där graferna är i den "sweetspot" där du satt häromdagen. Skillnaden är som natt och dag.
I-or skrev:En ovanligt stor takhöjd, speciellt i kombination med närhet till en reaktiv absorbent, skulle dock kunna påverka frekvensgången en del - dock inte tillnärmelsevis med 25 dB (vilket av flera skäl bör vara en felaktig slutsats från diagrammen ovan, men utan skala på y-axeln så kan man bara spekulera).
I-or skrev:Må så vara, men det vore förstås inte för mycket begärt med en skala på y-axeln.
För övrigt så får man i normalfallet närmast försumbara skillnader för frekvensgången i lyssningspositionen under 100 Hz om man flyttar källpositionen 13 cm i höjdled.
I-or skrev:Ja, flera liknande konstigheter är en av anledningarna till att jag förhåller mig ytterst skeptisk till relevansen för ovanstående mätresultat. Det ser mest ut som att förutsättningarna har ändrats på ett avgörande sätt mellan mätningarna.
petersteindl skrev:En fråga. Om det skulle vara så att högtalaren är basreflex med avstämning i frekvensområdet 25-40 Hz och basreflexporten är nedåt under högtalaren d v s i botten av högtalarlådan mot golv så kan kanske olika fenomen inträffa med olika avstånd till golvet. Tänker mig att den akustiska impedansen ändras och att strömningsfenomen blir olika.
Det är bara en undran.
Ogjort skrev:Nix - ingenting annat ändrades.
Det må vara hur "konstigt" som helst. Men att "bumlandet" försvann är inget hittepå.
Du är välkommen att lyssna och jämföra högtalaren på golvet med resp. 13,5 cm upp.
Jag "konsulterade" snabbt sopan AI med order om saklighet och att inte gissa. (för vad det nu är värt)
Den svarade att det är fullt rimligt att med 13cm höjning uppnå en förändring om 20-30dB i rummet av flera orsaker. (gav en lång lista av samverkande faktorer och påstår att: Detta är välkänt inom: Speaker Boundary Interference Response)
---
När det gäller suben vill jag i så fall gärna ha en förklaring till varför jag måste sänka utnivån för att få samma balans som före dämpningen - om den nu egentligen blivit svagare..?
I-or skrev:Ogjort skrev:Nix - ingenting annat ändrades.
Det må vara hur "konstigt" som helst. Men att "bumlandet" försvann är inget hittepå.
Du är välkommen att lyssna och jämföra högtalaren på golvet med resp. 13,5 cm upp.
Jag "konsulterade" snabbt sopan AI med order om saklighet och att inte gissa. (för vad det nu är värt)
Den svarade att det är fullt rimligt att med 13cm höjning uppnå en förändring om 20-30dB i rummet av flera orsaker. (gav en lång lista av samverkande faktorer och påstår att: Detta är välkänt inom: Speaker Boundary Interference Response)
---
När det gäller suben vill jag i så fall gärna ha en förklaring till varför jag måste sänka utnivån för att få samma balans som före dämpningen - om den nu egentligen blivit svagare..?
Jag kan bara konstatera att AI:n har fel även den här gången eller kanske snarare att du tolkar svaret fel. För högre frekvenser kan skillnaden i normala rum smalbandigt uppgå till ca 20 dB, men inte under 100 Hz.
I-or skrev:Som skrivet var gäller att nivån för basmodulen via isotermisering (vilket leder till en ökning av den virtuella kavitetsvolymen) ökar något under resonans, vilket förstås beroende på delningsfrekvens, musiksignal och rumsbidrag kan uppfattas som en högre totalnivå.
Zappa skrev:Det vore intressant med inspelning från lyssningspositionen: golvplacering jämfört med högtalarna 13 cm från golvet.
Ogjort skrev:I-or skrev:Ogjort skrev:Nix - ingenting annat ändrades.
---
Jag kan bara konstatera att AI:n har fel även den här gången eller kanske snarare att du tolkar svaret fel. För högre frekvenser kan skillnaden i normala rum smalbandigt uppgå till ca 20 dB, men inte under 100 Hz.
Frågan ställdes specifikt för 41 Hz.
Sen är jag väldigt skeptisk till AI generellt eftersom den ofta kan svara helt goddag yxskaft om saker man själv kan.
Teoretiska resonemang skjuter över min kunskapsnivå, men... jag är inte skeptisk till verkligheten.
Nära 25 dB är inte litet. Svårt att INTE höra, vill jag påstå.
Det här resonemanget innebär alltså att det som har skett i mitt kontrollrum inte har skett?I-or skrev:Som skrivet var gäller att nivån för basmodulen via isotermisering (vilket leder till en ökning av den virtuella kavitetsvolymen) ökar något under resonans, vilket förstås beroende på delningsfrekvens, musiksignal och rumsbidrag kan uppfattas som en högre totalnivå.
Medan någon annan säger att det är självklart, reellt och typiskt att den ökar. Vilket då också stämmer med min subjektiva upplevelse.
Delningen ligger vid 80Hz, tror jag. Och det är förstås samma, väl kända musiksignal, som bedöms före och efter.
Ogjort skrev:Zappa skrev:Det vore intressant med inspelning från lyssningspositionen: golvplacering jämfört med högtalarna 13 cm från golvet.
Det kan det kanske vara - men då tillkommer ju en ytterligare parameter...
Och jag måste lyfta högtaleriet själv (puh)
Men vill man komma å lyfta o lyssna så går det bra.
I-or skrev:Jag kan bara konstatera att AI:n har fel även den här gången eller kanske snarare att du tolkar svaret fel.
Ogjort skrev:Det här resonemanget innebär alltså att det som har skett i mitt kontrollrum inte har skett?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst