Svanå

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
m_persson79
 
Inlägg: 5701
Blev medlem: 2005-01-08
Ort: Malmö

Inläggav m_persson79 » 2009-01-17 12:51

demo9:

Tack för medverkan. :)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5796
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Inläggav Michael » 2009-01-18 12:48

IngOehman skrev:Jag vet inte om det stämmer att Matts påstått något sådant, ej heller
vet jag vad just du menar med "sämre förmåga" - men fakta är att det
är förhållandevis lätt att göra
absorbenter som minskar nivån på första-
reflexen med mer än 25 dB - i hela registret över 100 Hz
(och i registret
under det kan den reflexen vara konstruktiv, det vill säga det kan vara
klokt att tillåta den att bidra, och sålunda vara till god hjälp för att hålla
distorsionen låg och ljudtrycksförmågan hög).

Hur tjock blir en sådan?

och hur tjock är en diffusor som 'funkar' ner till 100Hz?

//Michael

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2009-01-18 13:19

Mich skrev:
och hur tjock är en diffusor som 'funkar' ner till 100Hz?

//Michael


Räkna med runda slängar 80cm!!


/Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39811
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2009-01-18 13:38

Mich skrev:
IngOehman skrev:Jag vet inte om det stämmer att Matts påstått något sådant, ej heller
vet jag vad just du menar med "sämre förmåga" - men fakta är att det
är förhållandevis lätt att göra
absorbenter som minskar nivån på första-
reflexen med mer än 25 dB - i hela registret över 100 Hz
(och i registret
under det kan den reflexen vara konstruktiv, det vill säga det kan vara
klokt att tillåta den att bidra, och sålunda vara till god hjälp för att hålla
distorsionen låg och ljudtrycksförmågan hög).

Hur tjock blir en sådan?

och hur tjock är en diffusor som 'funkar' ner till 100Hz?

//Michael


Man gör nog inte "rena" diffusorer som skall fungera ner till 100 Hz. Schröderfrekvensen är nog den frekvens som man kanske siktar mot.
Skulle tippa att den i smårum ofta ligger kring 200 Hz. Den är ju rumsvolymsberoende.

I det frekvensband som ligger mellan området med ett reguljärt mönster av rumsresonanser och området med snarast stokastiskt beteende ligger Schröderfrekvensen. Där är det snarast absorbtion som gäller för att kunna dämpa de stående vågor som bildas så att mönstret med noder suddas ut. Diffusorer med inbyggd absobtion är kanske ett effektivt/bra alternativ i detta område.

För de lägsta frekvenserna d v s med ett reguljärt mönster av rumsresonanser under 100 Hz så fungerar basfällor i form av Helmholzresonatorer som placeras på optimal plats.

Hur man specifikt väljer att nå målet med absorbtion och/eller diffusion är ju inte bara betingat av att uppnå ett visst slutresultat utan även en fråga om effektivitet, estetik och kostnad.

Tjockleken på absorbenter som fungerar linjärt ner till 100 Hz får IÖ eller andra svara på.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2009-01-18 20:20

man skulle ju kunna gissa att en 20cm tjock glasullskiva av denna typ som grafen visar skulle kunna dämpa ner till ca 100hz:

Bild

denna typ tycks klara det på endast 12cm:

Bild

prestandan tycks hänga på materialet
Bikinitider

Användarvisningsbild
m_persson79
 
Inlägg: 5701
Blev medlem: 2005-01-08
Ort: Malmö

Inläggav m_persson79 » 2009-01-18 21:00

celef, vad är det för produkter och var saluförs dem?
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
Chuck_V
 
Inlägg: 232
Blev medlem: 2007-07-28

Inläggav Chuck_V » 2009-01-18 21:47

m_persson79 skrev:celef, vad är det för produkter och var saluförs dem?

...och det vore intressant att se hur dom mäter.

Jag antar att det vid det mest gynsamma förfarandet med en infallsvinkel som är 90 grader, och inte som den oftast praktiskt används vid tex förstareflexer.

MVH
/g

Användarvisningsbild
m_persson79
 
Inlägg: 5701
Blev medlem: 2005-01-08
Ort: Malmö

Inläggav m_persson79 » 2009-01-18 21:49

Chuck_V skrev:
m_persson79 skrev:celef, vad är det för produkter och var saluförs dem?

...och det vore intressant att se hur dom mäter.

Jag antar att det vid det mest gynsamma förfarandet med en infallsvinkel som är 90 grader, och inte som den oftast praktiskt används vid tex förstareflexer.

MVH
/g


Jepp men finns det ingen ISO-standard? Så man kan kolla relativt..
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2009-01-18 22:01

isover säljer skivor för teknisk isolering som ventilationstrummor

mätmetoden är iso 354
Bikinitider

Användarvisningsbild
m_persson79
 
Inlägg: 5701
Blev medlem: 2005-01-08
Ort: Malmö

Inläggav m_persson79 » 2009-01-18 22:23

celef skrev:isover säljer skivor för teknisk isolering som ventilationstrummor

mätmetoden är iso 354


Tack, även till konsumenter?
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2009-01-18 22:27

m_persson79 skrev:
celef skrev:isover säljer skivor för teknisk isolering som ventilationstrummor

mätmetoden är iso 354


Tack, även till konsumenter?


Bör gå att hitta eller beställa hos nån bygghandlare.



/Peter

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2009-01-18 22:30

japp, men du måste handla via grossist inom teknisk isolering, som profisol

eller så letar du upp vanlig byggisolering med samma egenskaper (densitet) som den tekniska förebilden, inte alltid så lätt att finna denna information för byggisolering dock
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39811
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2009-01-18 23:49

celef skrev:man skulle ju kunna gissa att en 20cm tjock glasullskiva av denna typ som grafen visar skulle kunna dämpa ner till ca 100hz:

Bild

denna typ tycks klara det på endast 12cm:

Bild

prestandan tycks hänga på materialet


Hmm, undrar varför isover Cleantec 120 mm har 10 % sämre absortionsfaktor vid 1 kHz än 30 mm? Ju tjockare, desto sämre runt 1 kHz +/- 1 oktav :?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2009-01-19 00:16

kanske är det ett mätfel eller så är det ytskiktet som ger bergådalbanan, blandmaterial tycks uppvisa olinjäriteter som detta

fler grafer:

Bild

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
sebatlh
 
Inlägg: 2265
Blev medlem: 2008-06-02
Ort: Knutby

Inläggav sebatlh » 2009-01-19 01:09

Halloj igen. Tänkte återgå lite till mitt resonemang om diffusion och utsläckning.

Peter Steindl, jag är inte helt övertygad om att ditt inlägg motsäger möjligheten för diffusiva reflexer att släcka ut varandra. Men det fick mig att tänka lite mera och inse att världen var lite krångligare än vad jag först tänkte :)

Nytt tankeexperiment, ganska snarlikt mitt gamla:
Vi har ett sfäriskt rum med en rundstrålande (borde det väl heta, som strålar i alla riktningar) högtalare precis i mitten.
Tiden till väggen är därmed lika för alla riktningar.
Väggen är 100% diffuserande. Så varje punkt på väggen strålar i alla rikningar med samma amplitud. För det är väl resultatet av 100% diffusion? Annars blir resonemanget fel :P
Så, för första reflexionen så gäller det att ljudvågen har samma fas vid reflexionen.
Säg nu att vi spelar en sinus med våglängd mycket kortare än storleken på rummet.
I någon punkt i rummet så hör vi då dels direktljud med även reflexioner.
För första reflexionen gäller att fasen på ljudet bestäms av avståndet till väggen (plus en tidsdel, men den är samma för allt ljud).
Så, precis som i mitt förra inlägg så borde man därmed för varje punkt (förutom i mitten) kunna välja en annan punkt vars avstånd skiljer med halva våglängden + nästan valfritt hela våglängder.

För amplituden så gäller det att den är lägre ju större avståndet är. Men eftersom våglängden är kort jämfört med rummets storlek bör man kunna välja punkter som ligger nära varandra å då är problemet litet.

Ok, så hög frekvens i ett ovanligt rum med en konstant sinus spelandes borde kunna ge i princip total utsläckning.

Mer realistiskt är att ta en kort puls (konstanta ljud är ju inte så vanliga). Så kort att den hinner ta slut långt innan ljudet nått rummets väggar.
Nu får vi problem. Ljudet har olika sträcka att färdas och anländer därför inte samtidigt. Utsläckningen för första reflexen uteblir!
Reflex nummer två då?
Uff jag orkar inte tänka ;) Men min intuition säger mig att det inte borde ta så värst många reflexer innan allt är en salig röra ljudtrycket går mot noll med tiden.

Så, vad var poängen nu?
Jo, hårda väggar men ändå kort efterklang.
Hur är det nu ute i verkligheten?
Kyrkor = lång efterklang.
Kaklade badrum = kortare (men ändå lång)
Beror det på att det är rätt mycket människa + handukar (som dämpar) per kubikmeter luft i badrummet jämfört med kyrkan?
Eller är det för att tiden det för att etablera ett diffust ljudfält är kortare? (Kortare sträckor mellan studsarna)


Äh vad vet jag. Men lite hobbysvammel sådär på kvällskvisten iaf :)

Användarvisningsbild
SMTAB
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2008-12-05

Inläggav SMTAB » 2009-01-19 01:13

Det är inte lätt att få tiden att räcka till (nya spännande produkter håller på att utvecklas ) samtidigt som de vanliga rutinerna ska hanteras och de mer eller mindre obegripliga krav myndigheterna ställer på oss småföretagare

En uppdaterad akustik information håller på att tas fram på engelska för min och mina distrubutörers hemsida ,så jag kan plocka lite text därifrån angående era frågor runt diffusorernas funktion

Först och främst är det ett medvetet val att ej presentera alla mätdata på varje enskild Creation Panel eftersom utmaningen med tillverkning av diffusorer är att få de att fungera i grupp
Jag har istället valt att lägga ut mätningar på det färdiga rummet av utvalda referenser( i det fall beställaren ger sitt godkännande) vilket för en erfaren akustiker säger så mycket mer .
( På detta sätt kan jag också snabbt bilda mig en uppfattning om hur mycket hjälp jag behöver bistå de akustiker som ringer och vill rita in de olika produkterna vi har att erbjuda.)
Kul att en på detta forum ,Peter, insåg att de mätresultat som lagts ut på martens rum är något speciellt inom akustikvärlden.
”På papperet ser det ju rätt så snyggt ut, det som Marten Design uppvisar. Det är ett ingenjörsmässigt och mätmässigt mästerverk skulle jag vilja påstå. Personligen tror jag det är svårt att åstadkomma ett rum med sådana mätkurvor.”


Sen får vi backa bandet till vad som hände i samma veva som tråden flyttades från ett annat forum samtidigt som en upprörd (minst sagt) Ingemar ringde och berättade att Ingvar påstår att Audio Concepts level 3 rum hade 0.8s efterklangs tid .
I samma veva så uppstod det i början på denna tråd ( för en akustiker märkliga) missuppfattningar runt efterklangen i Joacims rum där T20 värdet presenterades på sedvanligt sätt (=enligt std * och som görs tusentals varje dag runt om i världen med eller utan prefix av T20) vilket gjorde Ingemar ännu mer sömnlös för den okunskap som spreds runt ADL:s mätningar
Som tillverkare av produkterna så måste jag också förstås sätta ned foten men IO reaktion tror jag räcker för att alla ska förstå att det riktiga efterklangsvärdet på AC level 3 rum, (finns redovisat på min hemsida) Joacims rum samt alla andra referenser och projekt som SMTAB är inblandad i strävar att frekvensmässigt jämnt hamna runt 0.3s
Intressant vore dock Ingvar, om det var från ditt påstådda besök i AC level 3 rum (rummet har dörrkod och varken Gunnar eller Robert har sett dig där) du uppskattade 0.8s eller om du tog ADL:s redovisadeT20 0.27ggr 3 för att komma till 0.8s

Mitt råd är för de som vill få nödvändig kunskap runt efterklangs mätningar är att införskaffa gällande EU std så kommer ni bli positivt överraskade hur pedagogiskt den är skriven och att den tar upp de fallgropar som kan uppstå vid en mätning (de mer påkostade mätarna redovisar vid tveksamheter ett ? i stället för ett slutvärde )
Varför det inte finns på kartan att missförstå ett redovisat T20 (med eller utan prefix ) som redovisas i ett efterklangsprotokoll är ju att mätutrustningen (bruel&kjaer:s första efterklangsmätare med redovisat extrapolerat T20 värde kom på 60 talet enligt Lennart Nilsson) gör de beräkningssteg som std föreskriver vilket innebär att värdet som presenteras i mätaren är extrapolerat och därmed ger slutvärdet ,T20



Synd att Svante inte kom in tidigare i tråden eftersom han löste nöten med detta inlägg
Man kan förstås också redovisa T15 eller T30 som beräknas och redovisas på samma sätt

”Man mäter alltså T20 genom att mäta tiden det tar för nivån att falla med 20 dB och multiplicerar den med 3. T60 mäter man direkt genom att se hur lång tid det tar för nivån att falla med 60 dB.
Så, om T60 är 0,5 s så blir T20 ungefär lika stor.
En anledning att mäta T20 i stället för T60 kan vara att man inte har 60 dB dynamik i mätsignalen, dvs att bullernivån i rummet ligger mindre än 60 dB under början av efterklangsförloppet.”

Svårare än så är det inte och jag trodde att med mina inlagda kurvor (sid 4) skulle förklara detta självklara

IÖ fråga:
”Menar du att det betyder att vi* "står ut med reflexerna från rummet", eller menar du att det betyder att vi* "behöver reflexerna från rummet", eller menar du att det betyder att vi* "föredrar att ha reflexerna från rummet"?

Att inte ett av smårumsakustiken viktigaste begrepp spaciousness inte nämnts gör att ni inte får ihop ekvationen med hur efterklangsfältet påverkar musikupplevelsen.

Detta smala s-fält ligger strax över reflexernas hörseltröskeln och under nivån där reflexerna börjar göra sig påminda med kamfiltereffekter och visas i en del vetenskapliga skrifter som ett Energi-tidsdiagram

Får man rummet att klinga av inom detta fält så uppstår intressenta fenomen
1 Lyssningsrummets akustik lägger ej till något till inspelningsrummets
2 Lyssnaren får den extra tid som behövs för att ambience, timbre, detaljer mm som finns på inspelningen ska hinna registreras av hjärnan



Dessa rum där efterklangs fältet hamnar i S-fältet är inte unika i sig men kombinationen med den minimeringen av rumsresonanserna som också sker tack vare de ställbara HH och bredbandiga HH i MA modulerna gör level 3 rummen unika i sitt slag och gör det möjligt att spela in och upp i samma rum med endast ev dynamik begränsning
Rummens flexibilitet (neutral akustik och modulbyggnad ) medför att alla typer av högtalare kan användas
Dock kommer de som har god powerrespons (spridning) ge ett mer homogent S-fält


Intressant var att höra att SC använde sig av torra inspelningar för att testa om ”di tidiga reflexerna” satt där de skulle och inte la till någon egen rums klang Eftersom det också är ett av de krav jag använt då jag justerar in mina rum så blev jag övertygad att ”di tidiga reflexerna” är synonymt med detta S-fält som han skapade på ett genialiskt sätt genom att ta bort (direkt på högtalaren) de riktigt tidiga reflexerna och låta vanligt möblemang sköta resten


Varför det är så viktigt att ge hjärnan en ”andra chans” beror på dess ”tröghet” ,Hjärnans responstid ligger mellan 30-50 ms vilket medför att ska all information som finns på inspelningen kunna uppfattas , så måste ett efterklangsfält skapas . (denna ”tröghet” är också orsaken till att vi kan får hörselskador av snabba och kraftiga transienter samt att musiker ej gillar att spela sina akustiska instrument utom hus)

För att inte detta efterklangsfält ska färga och tilta frekvensgången i sweetspot så måste valda mjuka absorbenter ha en jämn frekvensmässig absorbtionskoefficient vilket innebär minst 150mm djup (ex Trippelabsorbent från Akustikmiljo.se)
Betydligt tuffare krav ställs på diffusorn
1 frekvensmässigt jämn och låg absorbtionskoefficient
2 jämn och hög diffusionskoefficient
3 bredbandig absorbtion under ca 250 Hz
4 Sprida inkommande ljud jämnt 180 grader, vilket innebär en sänkning av diffuserad nivån ca 15dB
(En bra jämförelse är sommarens vatten spridare som kan ställas från stråle till dusch)

För att lösa dessa krav togs MA modulerna fram för mer än 10 år sedan och som då öppnade upp för Level 3 rummen


Eftersom efterklangsfältet påverkar frekvensgången i sweetspot så måste fältet likna direktljudet frekvensmässigt, men runt 15 dB lägre i nivå (hur mycket lägre och hur snabbt det ska klinga av är beroende av vad akustikern vill med rummet)
Viktigt är alltså att oavsett om man använder mjuka absorbenter eller diffusorer så ska de vara bredbandiga för att ej färga ljudet (Läs bla Linkwitz och Toole)
Om efterklangs fältet klingar av frekvensmässigt lika kan studeras i ett energi tids diagramm . Optimalt är om de olika kurvorna (från hela frekvensområdet) helst ska se ut som en tvinnad kabel
(finns redovisat under AC mätningar på min hemsida )
Så fort tunna mjuka absorbenter typ matta eller de så vanliga 20-50mm tjocka tygklädda absorbenter införs i rummet så kommer de kurvor som företräder de högre frekvenserna klinga av fortare (reflexerna hamnar snabbt i fältet där de blir ohörbara) och vi har färgat återgivningen men också sett till att man missar en del av musikupplevelsen.
MasterHandbook beskriver att lägga in en heltäckningsmatta så här
”The acoustical design is almost frozen before its started”

Hälsningar
Matts
PS
Min senaste referens Anders Bagge ,Dreamhill Studio, går att beskåda i TV 4 , Made in Sweden, där modulerna passerar revy då och då

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2009-01-19 02:57

Mycket att begrunda där, Matts, och stark medicin för många här på faktiskt.se tror jag. :mrgreen:

Tack för att du tog dig tid. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39811
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2009-01-19 05:44

Oj, :D vilket jätteinlägg av SMTAB-Matts :) Var det bra på CES? Jag har hört att det är nedgång i marknaden efter den ekonomiska krisen. Påverkar det dig?

Jag höll på med ett jättelångt inlägg, dels med en sammanfattning av allt som du skrivit i tråden och som jag ansåg viktigt så att man kunde skönja den röda tråden :) , dels med egna funderingar angående julnöten och derivator å annat lite smått å gott. Nu vet jag inte om jag skall posta den. Det kanske inte behövs. En fråga. Vem är författaren till den Master Handbook som du refererar till? Finns det olika utgåvor? Jag funderar på att köpa den?

SMTAB-Matts skrev:MasterHandbook beskriver att lägga in en heltäckningsmatta så här
”The acoustical design is almost frozen before its started”


Ha ett fortsatt gott 2009. Vi hörs.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Pettersson
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 2006-10-05

Inläggav Pettersson » 2009-01-19 08:58

Tack, även för en icke akustiker var detta ett efterlängtat klarläggande och jag fattade lite av det faktiskt.

Kar XII skrev:
Mycket att begrunda där, Matts, och stark medicin för många här på faktiskt.se tror jag.

Tråkigt dock för alla som hävdar att hi-fi branschen är del av ondskans imperium :wink: De kanske skulle ta och kanske faktiskt åka och lyssna på något av rummen.............. :?

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"
 
Inlägg: 1686
Blev medlem: 2003-07-15
Ort: Gôteborg

Inläggav Erik_Johansson » 2009-01-19 09:04

petersteindl skrev: En fråga. Vem är författaren till den Master Handbook som du refererar till? Finns det olika utgåvor? Jag funderar på att köpa den?

SMTAB-Matts skrev:MasterHandbook beskriver att lägga in en heltäckningsmatta så här
”The acoustical design is almost frozen before its started”


Ha ett fortsatt gott 2009. Vi hörs.

MvH
Peter


Jag skulle tro att det är denna. http://www.bokus.com/b/9780071360975.html

:)

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
ribbon
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2004-08-02

Inläggav ribbon » 2009-01-19 09:35

SMTAB skrev: Så fort tunna mjuka absorbenter typ matta eller de så vanliga 20-50mm tjocka tygklädda absorbenter införs i rummet så kommer de kurvor som företräder de högre frekvenserna klinga av fortare (reflexerna hamnar snabbt i fältet där de blir ohörbara) och vi har färgat återgivningen men också sett till att man missar en del av musikupplevelsen.
MasterHandbook beskriver att lägga in en heltäckningsmatta så här
”The acoustical design is almost frozen before its started”



Kanske något att tänka på innan akustikåtgärder påbörjas i lyssningsrummet.

/Martin

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2009-01-19 09:49

ribbon skrev:
SMTAB skrev: Så fort tunna mjuka absorbenter typ matta eller de så vanliga 20-50mm tjocka tygklädda absorbenter införs i rummet så kommer de kurvor som företräder de högre frekvenserna klinga av fortare (reflexerna hamnar snabbt i fältet där de blir ohörbara) och vi har färgat återgivningen men också sett till att man missar en del av musikupplevelsen.
MasterHandbook beskriver att lägga in en heltäckningsmatta så här
”The acoustical design is almost frozen before its started”



Kanske något att tänka på innan akustikåtgärder påbörjas i lyssningsrummet.

/Martin


jag tror inte detta är någon nyhet för någon, eller det kanske det är 8O
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2009-01-19 09:49

ribbon skrev:
SMTAB skrev: Så fort tunna mjuka absorbenter typ matta eller de så vanliga 20-50mm tjocka tygklädda absorbenter införs i rummet så kommer de kurvor som företräder de högre frekvenserna klinga av fortare (reflexerna hamnar snabbt i fältet där de blir ohörbara) och vi har färgat återgivningen men också sett till att man missar en del av musikupplevelsen.
MasterHandbook beskriver att lägga in en heltäckningsmatta så här
”The acoustical design is almost frozen before its started”



Kanske något att tänka på innan akustikåtgärder påbörjas i lyssningsrummet.

/Martin


jag tror inte detta är någon nyhet för någon, eller det kanske det är 8O
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2009-01-19 10:16

petersteindl skrev:Oj, :D vilket jätteinlägg av SMTAB-Matts :) Var det bra på CES? Jag har hört att det är nedgång i marknaden efter den ekonomiska krisen. Påverkar det dig?

Jag höll på med ett jättelångt inlägg, dels med en sammanfattning av allt som du skrivit i tråden och som jag ansåg viktigt så att man kunde skönja den röda tråden :) , dels med egna funderingar angående julnöten och derivator å annat lite smått å gott. Nu vet jag inte om jag skall posta den. Det kanske inte behövs. En fråga. Vem är författaren till den Master Handbook som du refererar till? Finns det olika utgåvor? Jag funderar på att köpa den?

SMTAB-Matts skrev:MasterHandbook beskriver att lägga in en heltäckningsmatta så här
”The acoustical design is almost frozen before its started”


Ha ett fortsatt gott 2009. Vi hörs.

MvH
Peter


Som Erik sade. :)

Här står det lite mer.

Användarvisningsbild
Erik_AA
 
Inlägg: 1444
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: Stockholm

Inläggav Erik_AA » 2009-01-19 10:18

SMTAB skrev:För att inte detta efterklangsfält ska färga och tilta frekvensgången i sweetspot så måste valda mjuka absorbenter ha en jämn frekvensmässig absorbtionskoefficient vilket innebär minst 150mm djup (ex Trippelabsorbent från Akustikmiljo.se)


Är det en grundregel att den totala frekvensgången i sweetspot ska vara rak? 8O

Detta grundläggande påstående verkar ju skilja SMTABs filosofi rejält från det mesta som diskuterats på detta forum tidigare.

Användarvisningsbild
ribbon
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2004-08-02

Inläggav ribbon » 2009-01-19 10:22

celef skrev:
ribbon skrev:
SMTAB skrev: Så fort tunna mjuka absorbenter typ matta eller de så vanliga 20-50mm tjocka tygklädda absorbenter införs i rummet så kommer de kurvor som företräder de högre frekvenserna klinga av fortare (reflexerna hamnar snabbt i fältet där de blir ohörbara) och vi har färgat återgivningen men också sett till att man missar en del av musikupplevelsen.
MasterHandbook beskriver att lägga in en heltäckningsmatta så här
”The acoustical design is almost frozen before its started”



Kanske något att tänka på innan akustikåtgärder påbörjas i lyssningsrummet.

/Martin


jag tror inte detta är någon nyhet för någon, eller det kanske det är 8O


Nyhet eller inte, men kanske ändå något att tänka på :wink:

/Martin

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48459
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2009-01-19 11:39

Jag vill bara säga att jag tycker att det är bra att Matts gör ett långt inlägg där åtminstone några av de frågor som förekommit i den här tråden besvaras - men tråkigt att se att jag (som mig veterligt inte kritiserat varken SMTAB eller Matts personligen) är utpekat och halvt om halvt beskylld för att ha hittat på att jag besökt Svanårummet hos Robban! 8O Minst lika trist är det att se att du kritiserar mig för saker som jag inte framfört varken till dig eller till någon här på faktiskt.


Vill därför påminna om några saker.

1. Världen är tillräckligt stor för att det skall finnas gott om utrymme för olika idéer om hur musik bäst skall återgivas. Jag har inte skivit ett ont ord om varken Matts, SMTAB eller de rum han varit inblandad i. Tvärtom är jag ju bara positiv till att det finns många idéer och alternativ att välja mellan.


2. Det är min uppfattning att lyssnarens närmiljö, alltså det som kommer efterhögtalarna och deras närmiljö, i signalvägen, är något som ger en påverkan som bara kan värderas subjektivt. Förvisso kan det mätas, men INGA mätvärden kan automatomvandlas till ett kvalitetsmått, utan att blanda in människorna som skall lyssna i rummet. Därför är det mig oändligt främmande att kritisera en lösning som någon tycker är bra. Är det så att de tycker det, så är den ju det. För dem. Om Matts fått för sig att jag kritiserat Svanå-rummen, så tycker jag det är dags att han släpper det. Det har jag inte, utan jag har bara i olika inlägg skrivit om vad jag tycker är viktiga parametrar för att få en högklassig musiklyssning i ett rum. Vad någon annan har för uppfattning tycker jag de skall ta ställning till själv, och inte bara genom att lyssna på vad olika människor man åsikter i frågan skriver, utan framför allt genom att lyssna i rummen.


3. Matts har vid några tillfällen refererat till Stig Carlsson som en inspirationskälla och föregångsman när det gäller rumsakustik. Vill därför bara försiktigt påminna om att Stig förespråkade heltäckningsmatta på golvet, och använde som diffusorer i huvudsak, ja kanske rent av endast, vanliga möbleringsobjekt, och rätt sparsamt av dem dessutom. Med att säga detta vill jag inte kritisera varken Stig eller Matts (Ingemar Olsson) - verkligen inte! Bara påminna om olikheterna. Och sen kan jag ju avsluta med att jag, om jag får välja fritt gör på ett tredje sätt. ;)

Jag tror det går att hitta både likheter och skillnader mellan våra infallsvinklar.

Det betyder inte att någons uppfattning om vad som är "bra" är bättre än någon annans. Det finns inget absolut rätt eller fel, bara rätt eller
fel, bra eller dåligt - för enskilda människor och deras subjektiva smak.

Att olika människor som är inblandade i att skapa rum för ljudåtergivning tycker olika, gör att det finns olika alternativ att välja mellan - och det tycker jag är utmärkt bra!

Vive la difference!


Men att se människor inblandade i att skapa för ljudåtergivning OFFENTLIGT KRITISERA varandra och varandras koncept, tycker jag är mycket trist, jag rent bedrövligt. :(

Kanske var det okänsligt av alla dem som ville veta, att fråga om det redovisade "T20" i den här tråden skulle tolkas som T20 (tiden det tar för för efterklangen att falla 20 dB) eller om det som menades var T20 (som är tre gånger så lång eftersom det betyder: T (efterklangstiden, d v s 60 dB-tiden) baserat på en mätning av T20) i den där mätutskriften? Man kan ju inte klandra en apparat med begränsade grafikresurser, men fråga får man väl?

Hur skall någon få veta utan att fråga? Det känns på något sätt som om du Matts tog det personligt att folk ville veta hur angivelsen skulle tolkas. :o Och av någon underlig anledning gav du dig på mig som slagträ för att få utlopp för det hela. Jag har aldigt varit i krig med dig, och jag föreslår att du sluter fred även från din sida. Jag är endast positiv till att du finns och tillverkar alla de där diffusorerna. Jag är positivt till allt som kommer någon till glädje.


Just jag tycker för övrigt/förvisso om heltäckningsmatta, och skälen till att jag gör det har jag under många år redovisat. Tycker om diffusorer också, när de passar. Och för det mesta tycker jag att de gör det någonstans i nästan alla rum, men även hårda ytor och mjuka absorbenter använder jag gärna - där jag tycker att DE passar. Det beror på avstånd, riktningar och det totala sammanhanget vilken jag vill rekomandera, för respektiva yta.

Men jag har dock aldrig offentligt kritiserat någon annan för att ha en annan uppfattning, utan tycker att det är deras sak att redovisa på vilka grundvalar deras uppfattning vilar. Var och en blir ju salig på sin tro, och det viktiga är inte vad någon tror, utan att de blir saliga. ;) Blir de nöjda och glada över resultatet, så är det bra - och då har de ju valt rätt!
(Pratar nu om harmlösa saker, inte om religioner och sådant.)

Ta ställning till sådana saker som ens egna preferenser, tror jag folk, var och en, kan göra själv. Vi som arbetar med sakerna må ha privata uppfattningar, men vi behöver inte klanka ned på varandra.

Peace Brother! 8)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Inläggav RogerJoensson » 2009-01-19 11:59

Hela SMTABs Julnöt byggde alltså på hur man definierar T20 och en pinsam missförståndskullerbytta i ett misslyckat försök att visa sin överlägsenhet med kommentarer som: "Det ser ut som forum medlemmarna kört fast ordentligt i de mest fundamentala delarna inom smårumsakustiken" "Alla kan väl inte skolkat på mattelektionen"

Varför drar man igång en lång diskussion när det bara handlar om bereppsförvirring. Resonemangen var ju korrekta.

petersteindl frågade redan på sidan två, alltså före SMTABs förstainlägg:
"Därför mäter man ofta idag med T20 och extrapolerar. Men frågan är om det är så gjort av Svanå?"
Med tanke på SMTABs brist på tid så hade det varit enkelt att lösa frågetecknen och missförstånden genom att kort citera peterStiendls fråga och lagt till svaret "Ja".

Jösses.
Senast redigerad av RogerJoensson 2009-01-19 12:21, redigerad totalt 1 gång.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2009-01-19 12:13

Varför så aggressiv, Roger? :)
Personligen tycker jag att det har skapats en ovanligt bra och intressant diskussion här.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Inläggav i » 2009-01-19 12:25

KarlXII skrev:Varför så aggressiv, Roger? :)
Personligen tycker jag att det har skapats en ovanligt bra och intressant diskussion här.


Men det tycker inte jag (dvs den är delvis intressant, men inte bra i bemärkelsen "tillför kunskaper".).
Mundus Vult Decipi

FöregåendeNästa

Återgå till Akustikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster