Svanå

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar
 
Inlägg: 6890
Blev medlem: 2007-08-12

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-01-25 05:51

subjektivisten skrev:
Michaels skrev:Sluta gissa och kom igen nu!
Lyssna och kom igen sedan.

Vad är ditt mål?



Läs vad jag skrev tack. Även Ingvars rum är byggda för minska på resonanser men dom låter inte tunna i botten som flera påpekat att dom upplevt level 3 rum. Så jag undrar vad det beror på, om det är högtalarna dom använt eller hur dom vill ha basen.

kan "tänka" mig att det beror på att inte Svanå använder sig av mosfett som smörgmedel i spindelgapet, utan väljer att dissa difraktioner i frekvenspreludiet set nedifrån..... God natt :P :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15185
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2009-01-25 13:07

Laila skrev:Harryup !

Har inte sett dina inlägg på ett tag, så jag gissar att man/jag
kan/får önska dig välkommen tillbaka. :)


Hej Tack,
tröttnade inte på faktiskt men väl på stämningen här, jag fikar hellre med goda vänner än Messerschmittar. Tycker att det verkar ha blivit en klart bättre stämning numera. Hoppas nu att det inte beror enbart på att jag valt att inte skriva på ett tag.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2009-01-25 14:08

Harryup skrev:Hej Tack,
tröttnade inte på faktiskt men väl på stämningen här, jag fikar hellre med goda vänner än Messerschmittar. Tycker att det verkar ha blivit en klart bättre stämning numera. Hoppas nu att det inte beror enbart på att jag valt att inte skriva på ett tag.
mvh/Harryup



8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad
 
Inlägg: 11985
Blev medlem: 2003-08-11
Ort: Löddeköpinge/Skåne

Inläggav matså » 2009-01-25 14:10

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Hej Tack,
tröttnade inte på faktiskt men väl på stämningen här, jag fikar hellre med goda vänner än Messerschmittar. Tycker att det verkar ha blivit en klart bättre stämning numera. Hoppas nu att det inte beror enbart på att jag valt att inte skriva på ett tag.
mvh/Harryup



8)


Kände du igen dig själv där? :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15185
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2009-01-25 14:31

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Hej Tack,
tröttnade inte på faktiskt men väl på stämningen här, jag fikar hellre med goda vänner än Messerschmittar. Tycker att det verkar ha blivit en klart bättre stämning numera. Hoppas nu att det inte beror enbart på att jag valt att inte skriva på ett tag.
mvh/Harryup



8)


Jag tycker faktiskt Subjektivisten att du har gjort alltigenom bra inlägg efter Jullovet.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2009-11-12 01:04

Sådär, idag så hörde jag ett level 3 rum för första gången. Jag och en kompis var på Audio concept i sthlm och lyssnade lite. Dom hade ett par JMLab Maestro utopia där och vi lyssnade väl på 7-8 låtar. Det jag upplevde då, från en högtalare jag inte hört innan (men hört både lillebrorsan diablo och storebrorsan Grande utopia EM) var inte så imponerande. Enligt specen på JMLab's hemsida så ligger -3dB vid 25 hz men frågan är varför det lät så tunt i botten. Det kanske går att ställa om (?) om man så vill men det fanns även andra problem som fanns högre upp. Det jag upplevde var någon skum form av "smearing", där detaljer smetades ut och döljde detaljerna i musiken.

T ex så hade vi varit hos Ingvar öhman innan (jag uppgradera en sak) och då hann vi lyssna lite på några låtar i hans demorum. Bland annat en Yello låt från The eye skivan, Junior B (tror jag den heter). Vi tog upp med Ingvar varför sångrösten låter så illa, något som man med lätthet hörde hos Ingvar och som jag även hört hemma flera gånger. Det roliga är att jag brukar själv ha med den skivan så när vi lyssna på den i level 3 rummet, så upptäckte jag att dessa sångbristningar var mycket mer odetaljerade och mindre uppenbara. Som större delen av frekvensomfånget släta över detaljer i ljudet. Om detta beror på rummet, högtalarna eller en symbios av dom vet jag icke. Men det var klart störande att välkända låtar inte hade den unika detaljrikedom som jag var van vid. Visst, ljudet var inte illa, men det var lite för mycket botox över musiken.

Sen verkar det som rummet/högtalarna klingar lite ljusare än vad jag är normal vid. Jag skulle nog ha stora problem att spela så högt jag brukar göra hemma utan lyssningströtthet.

Detta är ju ingen ren recension av level 3 rummet, eftersom jag inte vet hur högtalarna låter alls. Ska försöka lyssna på något mer level 3 rum med andra, mer välkända högtalare, innan jag vet om man kan koppla det mer som en rumsegenskap eller högtalaregenskap. Rent upplevelsemässigt så var det rätt stor fördel till pi60s i Ingvars demorum (och även mina i32s hos mig själv) mot detta rum med dessa högtalare.

Måste även säga att få butiker har haft så bra kundmottagande som AC. Gunnar (har jag för mig han heter) var extremt hjälpsam och trevlig och man ville nästa "tröstköpa" något bara för vi utnyttja hans tid. Tänk om alla high end butiker kunde ha sådan service?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2009-11-12 09:59

Fast frågan är om det är en nackdel om det är svårare att höra det
som mastringskompressorn ställer till med, i form av pumpeffekter
på sång kontra musik, i just den låten?

Jag skulle gärna ha en knapp att trycka in för att slippa höra det.

Men hellre än att ha en knapp att trycka in, som kompenserade för
problemet, med hjälp av någon utsuddande egenskap, skulle jag för-
stås vilja backa i tiden få tillgång till den ursprungliga mastringskomp-
ressorn, och trycka på dess off knapp. ;)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo
 
Inlägg: 13120
Blev medlem: 2006-09-28
Ort: stlm

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-12 10:37

Jag gillar att höra bristerna, bara jag är säker på att dom är på riktigt, så att säga, det hör till musiken helt enkelt. I ett "korrekt" system tycker jag sällan att nåt låter för jäkligt, i nästan korrekt system kan nån enstaka grej bli skitful och därmed olyssningsbar. Viss måste man höja och sänka volymen på olika inspelningar, men det gör ju inget.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
crion
 
Inlägg: 672
Blev medlem: 2006-03-29

Inläggav crion » 2009-11-12 13:02

Det hade varit intressant att höra en pi60 i det rummet. Men jag tror att om du är van vid baspeak så kommer du helt sakna den i level3 rummet, för den existerar ej där.

Om jag kunde teleportera in stereon i level3 rummet hade det varit jäkligt intressant.

Nu när det var ett tag sedan jag lyssnade, men jag kan inte minnas "smearing", jag har för mig att det fanns mycket detailjer mellanregister/diskant. Dock så var det också högtalare/kedja jag egentligen inte känner alls.
100% Digital

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2009-11-12 13:30

Folk tyckte tydligen att JBL Everest lät blodfattigt i det rummet också.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2009-02-11

Inläggav Hum » 2009-11-12 13:35

subjektivisten skrev:Sådär, idag så hörde jag ett level 3 rum för första gången. Jag och en kompis var på Audio concept i sthlm och lyssnade lite. Dom hade ett par JMLab Maestro utopia där och vi lyssnade väl på 7-8 låtar. Det jag upplevde då, från en högtalare jag inte hört innan (men hört både lillebrorsan diablo och storebrorsan Grande utopia EM) var inte så imponerande. Enligt specen på JMLab's hemsida så ligger -3dB vid 25 hz men frågan är varför det lät så tunt i botten. Det kanske går att ställa om (?) om man så vill men det fanns även andra problem som fanns högre upp. Det jag upplevde var någon skum form av "smearing", där detaljer smetades ut och döljde detaljerna i musiken.

T ex så hade vi varit hos Ingvar öhman innan (jag uppgradera en sak) och då hann vi lyssna lite på några låtar i hans demorum. Bland annat en Yello låt från The eye skivan, Junior B (tror jag den heter). Vi tog upp med Ingvar varför sångrösten låter så illa, något som man med lätthet hörde hos Ingvar och som jag även hört hemma flera gånger. Det roliga är att jag brukar själv ha med den skivan så när vi lyssna på den i level 3 rummet, så upptäckte jag att dessa sångbristningar var mycket mer odetaljerade och mindre uppenbara. Som större delen av frekvensomfånget släta över detaljer i ljudet. Om detta beror på rummet, högtalarna eller en symbios av dom vet jag icke. Men det var klart störande att välkända låtar inte hade den unika detaljrikedom som jag var van vid. Visst, ljudet var inte illa, men det var lite för mycket botox över musiken.

Sen verkar det som rummet/högtalarna klingar lite ljusare än vad jag är normal vid. Jag skulle nog ha stora problem att spela så högt jag brukar göra hemma utan lyssningströtthet.

Detta är ju ingen ren recension av level 3 rummet, eftersom jag inte vet hur högtalarna låter alls. Ska försöka lyssna på något mer level 3 rum med andra, mer välkända högtalare, innan jag vet om man kan koppla det mer som en rumsegenskap eller högtalaregenskap. Rent upplevelsemässigt så var det rätt stor fördel till pi60s i Ingvars demorum (och även mina i32s hos mig själv) mot detta rum med dessa högtalare.

Måste även säga att få butiker har haft så bra kundmottagande som AC. Gunnar (har jag för mig han heter) var extremt hjälpsam och trevlig och man ville nästa "tröstköpa" något bara för vi utnyttja hans tid. Tänk om alla high end butiker kunde ha sådan service?


Nya fina hörapp. och lädret fullt av pluring så leker livet. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15185
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2009-11-12 13:41

paa skrev:Folk tyckte tydligen att JBL Everest lät blodfattigt i det rummet också.


Fast dom är avstämda till att gå till ungefär 40Hz så det ligger nog mer i konstruktionen. Avsaknad av rumsresonanser kan ibland behöva vänja sig lite vid. Eftersom rimliga rumsresonanser ger tillskott utan att fullständigt förstöra efterklangen så bör man nog lyssna mer än en gång innan vet exakt hur man kommer uppfatta produkter. Särskilt om dom är helt okända till att börja med så man inte har hört dom i ett "vanligt" rum först.
Sen går ju rummet att anpassa till hur varje högtalare beter sig på given plats och det kan jag tänka mig att det är svårt att få det optimalt på ett enkelt sätt och samtidigt kunna byta lite olika högtalare fram och åter.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2009-11-12 14:54

crion skrev:Det hade varit intressant att höra en pi60 i det rummet. Men jag tror att om du är van vid baspeak så kommer du helt sakna den i level3 rummet, för den existerar ej där.



Nej, det handlar inte om det, hos ingvar finns det inga sådan peak som jag har i lågbasen och det låter det bra mycket bättre i basen än level 3 rummet. Ja även över basen med.


crion skrev:Nu när det var ett tag sedan jag lyssnade, men jag kan inte minnas "smearing", jag har för mig att det fanns mycket detailjer mellanregister/diskant. Dock så var det också högtalare/kedja jag egentligen inte känner alls.



Jo, det kan låta bättre än ingen akustikåtgärd alls men i jämförelse med dom 3 Öhman rum jag lyssnat i, hos mig, Ingvar och Tengil, så hade inte level 3 rummet med JMLab mycket att säga till om.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2009-11-12 16:00

Harryup skrev:
paa skrev:Folk tyckte tydligen att JBL Everest lät blodfattigt i det rummet också.


Fast dom är avstämda till att gå till ungefär 40Hz så det ligger nog mer i konstruktionen. Avsaknad av rumsresonanser kan ibland behöva vänja sig lite vid. Eftersom rimliga rumsresonanser ger tillskott utan att fullständigt förstöra efterklangen så bör man nog lyssna mer än en gång innan vet exakt hur man kommer uppfatta produkter. Särskilt om dom är helt okända till att börja med så man inte har hört dom i ett "vanligt" rum först.
Sen går ju rummet att anpassa till hur varje högtalare beter sig på given plats och det kan jag tänka mig att det är svårt att få det optimalt på ett enkelt sätt och samtidigt kunna byta lite olika högtalare fram och åter.

mvh/Harryup

Personligen så tycker jag att man gör klokt i att låt bli att jämföra med
andra återgivningar, och istället lyssna på totalupplevelsen, och alltså
använda sin inre referens av levande musik som enda mall.

Det är bättre att lägga energin på att ta med tillräckligt många fonogram
som man känner rimligt bra.

Det svåra är som alltid just att lära känna fonogrammen, om man inte
har varit med när de spelades in. Men de som är gjorda med få och raka
mikrofoner, och som har sluppit undan från att komprimeras sönder, är
onekligen närmare ursprungshändelsen än de som inte är det.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
agent_cooper79
 
Inlägg: 193
Blev medlem: 2006-11-30

Inläggav agent_cooper79 » 2009-11-12 16:17

_Fredrik_ skrev:Jag gillar att höra bristerna, bara jag är säker på att dom är på riktigt, så att säga, det hör till musiken helt enkelt. I ett "korrekt" system tycker jag sällan att nåt låter för jäkligt, i nästan korrekt system kan nån enstaka grej bli skitful och därmed olyssningsbar. Viss måste man höja och sänka volymen på olika inspelningar, men det gör ju inget.


+1

/Magnus

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2009-11-12 16:40

Jag måste faktiskt hålla med om det där, men samtidigt tycker
jag att det är viktigt att inte tvinga in andra i samma uppfattning.

Det är ju en fråga om åsikt eller en inställning som man har, och
sådana är ju subjektiva och fria.

De som föredrar att återge på något annat sätt måste självklart
få göra det. Själv tycker jag dessutom att det kan vara en stor
poäng att ha möjlighet att "färga" ljudet, men jag vill helst ha en
knapp för det isåfall, så den går att stänga av.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15185
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2009-11-12 17:47

IngOehman skrev:
Harryup skrev:
paa skrev:Folk tyckte tydligen att JBL Everest lät blodfattigt i det rummet också.


Fast dom är avstämda till att gå till ungefär 40Hz så det ligger nog mer i konstruktionen. Avsaknad av rumsresonanser kan ibland behöva vänja sig lite vid. Eftersom rimliga rumsresonanser ger tillskott utan att fullständigt förstöra efterklangen så bör man nog lyssna mer än en gång innan vet exakt hur man kommer uppfatta produkter. Särskilt om dom är helt okända till att börja med så man inte har hört dom i ett "vanligt" rum först.
Sen går ju rummet att anpassa till hur varje högtalare beter sig på given plats och det kan jag tänka mig att det är svårt att få det optimalt på ett enkelt sätt och samtidigt kunna byta lite olika högtalare fram och åter.

mvh/Harryup

Personligen så tycker jag att man gör klokt i att låt bli att jämföra med
andra återgivningar, och istället lyssna på totalupplevelsen, och alltså
använda sin inre referens av levande musik som enda mall.

Det är bättre att lägga energin på att ta med tillräckligt många fonogram
som man känner rimligt bra.

Det svåra är som alltid just att lära känna fonogrammen, om man inte
har varit med när de spelades in. Men de som är gjorda med få och raka
mikrofoner, och som har sluppit undan från att komprimeras sönder, är
onekligen närmare ursprungshändelsen än de som inte är det.


Vh, iö


Hmm, om man vill veta hur ett level-3 rum påverkar återgivning så bör man väl lyssna på samma anläggning i flera olika rum? Annars så har du ju ingen aning om vad hur rumsbidraget i det aktuella fallet "låter".
Eller hur menar du? Kan man lyssna på en okänd anläggning i ett speciellt rum och dra slutsatsen av hur rummet påverkar jämfört med andra rum? Känns motigt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2009-11-12 17:54

Harryup skrev:Känns motigt.

+1
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
crion
 
Inlägg: 672
Blev medlem: 2006-03-29

Inläggav crion » 2009-11-12 20:27

Det är detta jag sagt hela tiden. Blanda in en känd parameter som är släpbar, t.ex. pi60. Annars jämför vi med okänd Focal + okänt svanå rum. Känns inte som du kommer bli så mycket klokare av det mer än att det "låter mindre bas" när jag lyssnar på andra högtalare i annat rum.
100% Digital

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2009-11-12 20:29

Ja, det vore helt klart bättre med pi60s i rummet än dom focalhögtalarna. Men när jag återläser tråden nu så ser jag att dom upplevelser som jag hade verkar inte helt olika andras. Inte för det är något bevis så kan det vara en viss antydan att så kan fallet vara.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2009-11-12 22:57

subjektivisten skrev:Ja, det vore helt klart bättre med pi60s i rummet än dom focalhögtalarna. Men när jag återläser tråden nu så ser jag att dom upplevelser som jag hade verkar inte helt olika andras. Inte för det är något bevis så kan det vara en viss antydan att så kan fallet vara.


+1 :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2009-11-12 23:01

Naqref, Har inte du lyssnat i ett level 3 rum? :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2009-11-13 00:25

subjektivisten skrev:Naqref, Har inte du lyssnat i ett level 3 rum? :)


Jopps och jag säger inte att jag inte håller med dig. :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2009-11-13 00:55

Jag tyckte det lät alldeles utomförträffligt med de förra Focalhögtalarna de hade därinne. Luftigt, rent, bra tryck.
Däremot lät det ju bedrövligt första gången jag var där, då stod det ett par Tannoy uppställda.

Det är vanskligt att säga något om ljudet i rummet om man inte känner elektronik, högtalare och musik. Därmot kan man ju lätt färgas i sina åsikter av utseendet på det, atmosfären därinne samt saker man hört och läst om det.


I övrigt håller jag med Subjektivisten om att Audio Concept är en superbutik. Fantastisk personal! Och sortimentet... 8O :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2009-11-13 01:22

Jag ska försöka lyssna på Martens level 3 rum framöver.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2009-11-13 01:35

Harryup skrev:
IngOehman skrev:
Harryup skrev:
paa skrev:Folk tyckte tydligen att JBL Everest lät blodfattigt i det rummet också.


Fast dom är avstämda till att gå till ungefär 40Hz så det ligger nog mer i konstruktionen. Avsaknad av rumsresonanser kan ibland behöva vänja sig lite vid. Eftersom rimliga rumsresonanser ger tillskott utan att fullständigt förstöra efterklangen så bör man nog lyssna mer än en gång innan vet exakt hur man kommer uppfatta produkter. Särskilt om dom är helt okända till att börja med så man inte har hört dom i ett "vanligt" rum först.
Sen går ju rummet att anpassa till hur varje högtalare beter sig på given plats och det kan jag tänka mig att det är svårt att få det optimalt på ett enkelt sätt och samtidigt kunna byta lite olika högtalare fram och åter.

mvh/Harryup

Personligen så tycker jag att man gör klokt i att låt bli att jämföra med
andra återgivningar, och istället lyssna på totalupplevelsen, och alltså
använda sin inre referens av levande musik som enda mall.

Det är bättre att lägga energin på att ta med tillräckligt många fonogram
som man känner rimligt bra.

Det svåra är som alltid just att lära känna fonogrammen, om man inte
har varit med när de spelades in. Men de som är gjorda med få och raka
mikrofoner, och som har sluppit undan från att komprimeras sönder, är
onekligen närmare ursprungshändelsen än de som inte är det.


Vh, iö


Hmm, om man vill veta hur ett level-3 rum påverkar återgivning så bör man väl lyssna på samma anläggning i flera olika rum? Annars så har du ju ingen aning om vad hur rumsbidraget i det aktuella fallet "låter".

Eller hur menar du?

Kan man lyssna på en okänd anläggning i ett speciellt rum och dra slutsatsen av hur rummet påverkar jämfört med andra rum? Känns motigt.

mvh/Harryup

Frågan är vad du fått det där ifrån? Vem har sagt att man skall utgå ifrån
en "okänd anläggning"?

Vad är det du antyder att jag menat egentligen?


De som läst det jag skrivit om A/B-jämförelser, vet att jag i det stora hela
avråder från dem.

Däremot tycker jag att det är bra att lyssna utan en sådan "falsk referens"
som A/B-jämförelser ställer till med - det vill säga jag tycker det är bättre
att lyssna utan referens (det vill säga att vara hävisad till sin inre referens).

Den är ju pålitlig med avseende på just hur man uppfattar anläggningen om
man senare lyssnar på den "på riktigt" (utan onaturliga A/B-jämförelser).


MEN - har du verkligen missat vad jag skrivit om på vad man bör lägga sin
energi när man lyssnar för att bilda sig uppfattningar om apparater? :o

Om så kommer här en repetition: PÅ ALLA DE ANDRA LÄNKARNA I KEDJAN.

Okej?


Med "alla de andra länkarna" menar jag alltså alla dem som man inte står
i anspråk att undersöka med lyssningen, men som likväl måste finnas med
i kedjan för att den skall fungera, så att man kan "lyssna på" det där ob-
jektet. (Vilket man ju aldrig gör ansamt - utan alltid på hela kedjan tillsam-
mans, vilket också är skälet till att de andra måste vara väldigt bra om
man skall höra den där ena, som man vill "lyssna på".)

Med att "lägga sin energi på" menar jag att se till så att de andra länkarna
är bra och i förekommande fall passar ihop.


Så - om det är ett rum som skall utvärderas så ingår självklart allting från
och med fonogrammet, och till och med högtalarna i "de andra län-
karna".

Men - självklart bör man ÄVEN minnas att rummet liksom högtalarna är
en del av ett system som agerar ljudfältsdekoder vid musikuppspelningen,
och även om man får ett dåligt resultat så behöver det inte betyda att rum-
met är dåligt - det kan faktiskt betyda att de högtalare som användes inte
passar rummet också.

Då är man ju INTE rättvis mot rummet - lika lite som man är rättvis mot
ett par högtalare om man avlyssnar dem i ett rum som inte passar dem.


Vh, iö

- - - - -

PS. Med tanke på hur många gånger jag tycks behöva repetera de här
sakerna*, och ändå ser att jag fortsätter att bli missförstå och att folk
vill göra en väldig förenkling till svart eller vitt av det jag skrivit (ibland
utan att det finns någon grund alls till det de skyller mig för att ha sagt)
istället för att ta till sig de verkliga sambanden jag talat om - så börjar jag
undra om detta är saker som är väldigt svåra att förstå för många (eller i
varje fall vissa) - eller om det är så att det är jag som är dålig på att
förklara. :?


*Talar inte om några "sanningar" nu - bara om just MIN uppfattning och
om grunderna till just den. Hur tusan kommer det sig att vissa tycks vilja
läsa in en massa saker som jag varken sagt eller tycker? :(

Det som gör att jag inte kan tro på att mina förklaringar kan vara helt
omöjliga att fatta, är att det ju ändå finns rätt så många som ju faktiskt
förstår precis vad jag skriver, och som inser alla konsekvenserna och
sambanden. Frågan är vad som behövs för att det skall gälla alla, eller
i varje fall flera?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2009-12-01 06:14

Finns det fler ställen än AC och Martens som har level 3 rum som man kan lyssna på?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2009-12-01 10:20

Studion Ljudligan som jobbar med filmljud har Svanåinredning, vet inte till vilken level dock. Kanske någon som har kontakter kunde ordna en trevlig faktisktträff, för att kolla in studion om det vore möjligt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2009-12-01 15:27

Det är en utmärkt idé :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Dr_Tinnitus
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 2004-01-07
Ort: Hemma eller oljeplattform

Inläggav Dr_Tinnitus » 2009-12-01 17:01

Är det någon som har Svanås basabsorbenter Varitune V-4 hemma och/eller erfarenheter hur de funkar i ett normalt lägenhetsrum?

Lurar på att köpa en eller kanske två till mitt rum, men det vore trevligt med lite åsikter och inputs från folk som har erfarenhet av dessa.


Dr Tinnitus
Åt helvete med Currylinjer och slagrutor, och fram med vetenskap och fakta. Heja Randi :)

FöregåendeNästa

Återgå till Akustikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster