Vad har du för "House Curve"?

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Zappa » 2022-07-10 18:37

Chopha skrev:En eloge till dig Maarten! Riktigt hästjobb som du gör. Kanonkul att följa den statistik du för :)

Olyckligtvis så hann jag inte ladda upp min nya kurva igår kväll innan jag stack hemifrån. Hade varit kul att få in den istället för min gamla från oktober som jag postade tidigare.
Jag upptäckte nämligen när jag började mäta på nytt att jag inte använt högsta upplösningen i inställningarna för EQn på min Mac. Gick från 6 Hz i upplösning (8161 samplingar) till 3 hz (16 383 samplingar) vilket gav finare precision med brantare Q-värden och en inspiration att börja om från början!
Laddade med en kebabtallrik och spenderade eftermiddagen med att mäta och med små steg justera EQn för båda kanalerna var för sig om vartannat. Kunde nu attenuera 45 Hz knät betydligt bättre i vänster kanal utan att inverka så kraftigt på kringliggande frekvenser, något som också stämde för de övriga tre ingreppspunkterna (3 i vänster kanal, 1 i höger).
Har därför inte backat något på vredet på kontrollboxen utan står kvar på min tidigare märkning.

Idag ser en kurva som jag trivs med ut så här:
1/6
[ Bild ]

Psy
[ Bild ]



Så här ser det ut när jag sänker på kontrollboxen. Det försvinner för mycket energi mellan 100 och 500 Hz utan att knäet vid 30-40Hz rör sig speciellt mycket (vilket var väntat).

Psy
[ Bild ]

Hos mig kan jag inte nå en "Trained Listener"-kurva bara genom att vrida ner på bcX. En sådan skulle kräva betydligt mer tid för att nå och skulle kräva ganska kraftiga manövrar i EQn. Hur som så trivs jag med ljudet vars kurva syns i första och andra bilden i inlägget.


EDIT:
För kategoriseringens skull så kan jag fylla i att jag använder pi60 med bs60 i ett 20 m2 stort rum ritat av Ingvar.
Främre delen är kraftigt absorberande, sidorna i andra hälften av rummet är klädda med gardiner, på golvet bakom soffan står +500 L Helholtz-absorbenter och ovanpå dem står en diffusor som Ingvar ritat.


Hur mäter ditt system utan bs60?
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Chopha » 2022-07-10 19:16

Bra idé, det lär jag så klart ta reda på! Ge mig till imorgon :wink:
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Zappa » 2022-07-10 19:28

Chopha skrev:Bra idé, det lär jag så klart ta reda på! Ge mig till imorgon :wink:


Kul, jag är riktigt nyfiken på resultatet.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 635
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Rille » 2022-07-10 19:29

Tack Chopha
ja jag är riktigt nöjd med den utsträckta basen hos mig. Efterklangen är ju lika viktig som tonkurvan så jag gillade verkligen att du visade en vattenfallbild. jag återkommer med det.

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Chopha » 2022-07-10 19:55

Ja det hade varit kanonkul att se hur du lyckats tämja all must! :)
Det blir tydligt på mitt vattenfall när rummets mått gör sig till känna.
Ovanför 100 Hz är det lugnt och fint sedan spårar det fort!
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 635
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Rille » 2022-07-10 20:50

ja svårt under 100hz.. men inte såååå illa ändå. jag önskar mindre än 50ms efterklang ned till -60dB men det är svårt om man inte har ett större rum..
vattenfall Rick 20220424 mono mediumrum forumbild.png
ja svårt under 100hz.. men inte såååå illa ändå.
vattenfall Rick 20220424 mono mediumrum forumbild.png (718.41 KiB) Visad 4184 gånger

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav music4ever » 2022-07-11 00:19

Rille skrev:ja svårt under 100hz.. men inte såååå illa ändå. jag önskar mindre än 50ms efterklang ned till -60dB men det är svårt om man inte har ett större rum..
vattenfall Rick 20220424 mono mediumrum forumbild.png


Är det möjligt, i ett "vanligt vardagsrum", nå lika låg efterklang ner till typ 16-20hz, som man vill ha vid högra frekvenser?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav goat76 » 2022-07-11 00:36

Rille skrev:ja svårt under 100hz.. men inte såååå illa ändå. jag önskar mindre än 50ms efterklang ned till -60dB men det är svårt om man inte har ett större rum..
vattenfall Rick 20220424 mono mediumrum forumbild.png


När man tittat på dessa frekvansmätningar så ser nog efterklangen i basområdet klart värre ut än vad det i själva verket blir i slutändan, för precis som I-or tidigare påpekade så har det mesta vad gäller musik ändå klart minskad energi i lägsta basen.
Och även om energin finns där i viss typ av musik mer frekvent återkommande, så är det ändå vanligare att det är ganska glest mellan de allra lägsta tonerna i låtarna, normalt sett.

Så frågan är hur mycket man egentligen behöver oroa sig för det man ser i frekvenssvep mätningarna när det kommer till lägsta basen?
Det hade faktiskt varit rätt intressant att se hur ett frekvenssvep för basområdet skulle sett ut ifall testsignalen var mer representativ för den energi musik normalt sett har i det lägsta registret. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav I-or » 2022-07-11 00:37

music4ever skrev:
Är det möjligt, i ett "vanligt vardagsrum", nå lika låg efterklang ner till typ 16-20hz, som man vill ha vid högra frekvenser?


Nej, det är inte ens tillnärmelsevis möjligt. Om detta vore fallet skulle man ha en mycket liten bashöjning för låga frekvenser.
Senast redigerad av I-or 2022-07-11 00:46, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav music4ever » 2022-07-11 00:51

waterfall 10-100hz.jpg
waterfall 10-100hz.jpg (200.83 KiB) Visad 4145 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav I-or » 2022-07-11 01:02

Efterklangstiden är inte ens definierad i ett modalt dominerat rum, utan kräver diffusfält, d.v.s. att modaltätheten är så hög att man ligger över Schröderfrekvensen (ett par hundra Hz eller så). Om man bortser från denna "petitess", så kan det vara trevligt med "RT60" om ca 0,4-0,5 s runt 40 Hz, vilket det ungefär ser ut att vara i lyssningsrummet ovan. För lägre frekvenser stiger dock RT60 snabbt. Man ser att det är svårt att tala om efterklangstid eftersom avklingningen är mycket ojämn i tiden vid de lägsta frekvenserna.

Om man är ute efter god basåtergivning är det dock frekvensgången som är avgörande och inte efterklangstiden och en jämn frekvensgång erhåller man via ekvalisering och/eller ett stort antal källor.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav I-or » 2022-07-11 01:10

goat76 skrev:
När man tittat på dessa frekvansmätningar så ser nog efterklangen i basområdet klart värre ut än vad det i själva verket blir i slutändan, för precis som I-or tidigare påpekade så har det mesta vad gäller musik ändå klart minskad energi i lägsta basen.
Och även om energin finns där i viss typ av musik mer frekvent återkommande, så är det ändå vanligare att det är ganska glest mellan de allra lägsta tonerna i låtarna, normalt sett.

Så frågan är hur mycket man egentligen behöver oroa sig för det man ser i frekvenssvep mätningarna när det kommer till lägsta basen?
Det hade faktiskt varit rätt intressant att se hur ett frekvenssvep för basområdet skulle sett ut ifall testsignalen var mer representativ för den energi musik normalt sett har i det lägsta registret. :)


Likadant, eftersom det handlar om frekvensgång och om man sveper med ojämn amplitud så får man korrigera för detta. Signifikant frekvensinnehåll ned till ca 35 Hz är relativt vanligt, ca 25 Hz förekommer då och då och 20 Hz eller under är det nästan bara knasiga audiofiler som letar upp. När det väl finns där vill man ändå gärna att återgivningen är korrekt, precis som med allt annat inom området. Det kan vara skönt att med säkerhet veta att allt är som det ska.
Senast redigerad av I-or 2022-07-11 01:10, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav petersteindl » 2022-07-11 01:10

I-or skrev:Efterklangstiden är inte ens definierad i ett modalt dominerat rum, utan kräver diffusfält, d.v.s. att modaltätheten är så hög att man ligger över Schröderfrekvensen (ett par hundra Hz eller så). Om man bortser från denna "petitess", så kan det vara trevligt med "RT60" om ca 0,4-0,5 s runt 40 Hz, vilket det ungefär ser ut att vara i lyssningsrummet ovan. För lägre frekvenser stiger dock RT60 snabbt. Man ser att det är svårt att tala om efterklangstid eftersom avklingningen är mycket ojämn i tiden vid de lägsta frekvenserna.

Om man är ute efter god basåtergivning är det dock frekvensgången som är avgörande och inte efterklangstiden och en jämn frekvensgång erhåller man via ekvalisering och/eller ett stort antal källor.


Jag skrev ett inlägg med att skriva det du nu skriver. :) Det var ett svar på ett inlägg som Music4ever hann deleta under tiden och då jag skulle posta det så försvann allt. :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav I-or » 2022-07-11 01:15

Ja, det gick undan ordentligt i svängarna där.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav goat76 » 2022-07-11 01:46

I-or skrev:
goat76 skrev:
När man tittat på dessa frekvansmätningar så ser nog efterklangen i basområdet klart värre ut än vad det i själva verket blir i slutändan, för precis som I-or tidigare påpekade så har det mesta vad gäller musik ändå klart minskad energi i lägsta basen.
Och även om energin finns där i viss typ av musik mer frekvent återkommande, så är det ändå vanligare att det är ganska glest mellan de allra lägsta tonerna i låtarna, normalt sett.

Så frågan är hur mycket man egentligen behöver oroa sig för det man ser i frekvenssvep mätningarna när det kommer till lägsta basen?
Det hade faktiskt varit rätt intressant att se hur ett frekvenssvep för basområdet skulle sett ut ifall testsignalen var mer representativ för den energi musik normalt sett har i det lägsta registret. :)


Likadant, eftersom det handlar om frekvensgång och om man sveper med ojämn amplitud så får man korrigera för detta. Signifikant frekvensinnehåll ned till ca 35 Hz är relativt vanligt, ca 25 Hz förekommer då och då och 20 Hz eller under är det nästan bara knasiga audiofiler som letar upp. När det väl finns där vill man ändå gärna att återgivningen är korrekt, precis som med allt annat inom området. Det kan vara skönt att med säkerhet veta att allt är som det ska.


När man tittar på en massa MasVis-analyser så dyker det ofta kraftigt vid 50 Hz på de allra flesta låtar, det är naturligtvis högpassfiltrerat för det mesta inom pop och rock. Sen finns det såklart konstmusik där basen har bevarats och går lägre, men den musiken är i regel klart glesare och de lägsta tonerna kanske bara spelas ett fåtal gånger i musikstycket. Så frånsett elektronisk dansmusik och liknande så är det väl egentligen ganska lite djupbas under 40-50 Hz i musiken överlag.

Det är av den anledningen jag hade tyckt det vore intressant med ett frekvenssvep med liknande energi för basområdet, baserad på hur musikinspelningarna vanligtvis ser ut. Alltså bara för att få en lite mer ”realistisk” hum om hur mycket man behöver bekymra sig för de eventuella basproblem som finns under 40-50 Hz. Ett sådant typ av frekenssvep är ju absolut inget man bör göra några korrigeringar efter. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav I-or » 2022-07-11 14:17

Jag förstår vad du är ute efter, utsignalegenskaperna, men frekvensgång är en annan sak än frekvensinnehåll i insignalen. Frekvensgång (vilket är vad man mäter i alla kurvor som presenteras ovan) beskriver systemegenskaperna, vilka är skilda från insignalegenskaperna.

Jag brukar i dessa sammanhang hålla mig till vanligtvis svamliga Absolute Sounds utmärkta frekvensindelning (där jag har lagt till infrabas för fullständighets skull):

infrabas < 20 Hz
lågbas 20-40 Hz
mellanbas 40-80 Hz
övre bas 80-160 Hz

Egentligen bör man i dessa sammanhang analysera med max peak hold i tersband (eller med annan lämplig relativ bandbredd) för att se hur stor maximal signaleffekt man har vid något tillfälle i låten. Att analysera medelvärdet är inte heltäckande i dessa frågor eftersom riktigt lågfrekvent bas sällan förekommer lika ofta som andra ljud/toner i låten och därmed tappar nivå i exempelvis MasVis (som dessutom tyvärr plottar nivån med konstant absolut bandbredd och därmed ger en lutning mot högre frekvenser som inte motsvaras av perceptionen och även blir mer svåravläst).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Maarten » 2022-07-11 18:36

Chopha skrev:En eloge till dig Maarten! Riktigt hästjobb som du gör. Kanonkul att följa den statistik du för :)
....
Idag ser en kurva som jag trivs med ut så här:
1/6
[ Bild ]

Kul att du uppskattar det! Det mesta av jobbet gjorda jag i höstas och nu är det bara att fånga era bilder och klippa in i Excel. Jag har uppdaterat med mätning ovan och här kommer stilstudie från Zappa och Chopha (låter som ljud från en serietidning:-).

Zppa_Chopha.png
Zppa_Chopha.png (50.4 KiB) Visad 4058 gånger



I-or skrev:
Maarten skrev:Med anledning av diskussioner i närliggande tråd, funderar jag över i vilken grad rumskurvan är applicerbar i det fall en loge-modell eftersträvas? (Vilket ju även enligt tidigare diskussioner får konsekvenser för ekvalisering (av direktljud)). Blir mer SBIR och höjd bas en logisk följd av loge-modellen, dvs att dessa effekter ska ingå som ett resultat av logen?

Om man utgår från Floyd&co-modeller så verkar angreppssätten (såsom direktljud, rumskurva etc) vara mer konkreta, tydliga och dokumenterade och därmed vägledande i de fall man själv vill laborera.


Det beror på vad man jämför med, men åtminstone mer basojämnheter blir resultatet av logetänkandet. Om vi bara talar om akustisk musik lyssnar man i det levande fallet vanligtvis på ett ganska stort avstånd från väggar och tak i en stor konsertlokal. Detta leder till en mycket jämn rumsklang, medan motsatsen råder i logerna (vilka förstås även existerar i verkliga konsertlokaler ibland).

Just det här jag funderat över och bra att få en bekräftelse!
I-or skrev:För de antagligen 95 % av alla musikproduktioner som faktisktianerna lyssnar på (multimono emanerande från dator och/eller studio), har man dock mindre skillnader i akustisk miljö även om få logelyssningsrum är så pass stora och väldämpade som en bättre studio. S.k. närfältslyssning (direktfält är en mer rättvisande term) minskar rumsproblemen speciellt för hemmastudior och liknande och några få kloka musikskapare förstår även att ekvalisera sina monitorer för att bl.a. bli av med svåra rumsproblem.
SBIR-effekterna reduceras dock något i logelyssningsrum relativt konventionella uppställningar eftersom högtalarväggen är ganska hårt dämpad.

Det har du förstås rätt i. Sen beror det väl på i vilken grad sidovägg-, golv- och takreflexer har dämpats.
I-or skrev:Harman-kurvan är således bara applicerbar som en tydligt utjämnad version av LTAS-frekvensgången i ett logelyssningsrum och dessutom är det generella baslyftet mindre än i ett logelyssningsrum.

Viktigt när man jämför kurvor antar jag.
I-or skrev:Dock skulle jag inte påstå att klangen är tillnärmelsevis likadan i de lyssningsrum som det presenterats mätresultat för ovan. Endast ca 2 dB skillnad över en halv oktav eller så ger påfallande stora perceptuella klangliga skillnader. Vissa av systemen ovan låter aningen tunt bl.a. via SBIR-effekter i mellanregistret och andra system låter ganska basigt (dock ger en tydlig stigning runt 30 Hz oftast mindre effekter än väntat på klangen eftersom frekvensinnehållet för typiska inspelningar är lågt här). Skillnaderna är relativt stora även för högre frekvenser även om LTAS-mätningar inte fullt ut avspeglar hur klangen uppfattas här.

Det här ger ju bra ledsagning för alla som mäter avseende fortsatta justeringar.
I-or skrev:För övrigt är "Ino-dal-toppen" runt 2,5 respektive 3,5 kHz lite signifikativ eftersom detta inte beror på uppställningen utan är ett utslag av en viss ojämnhet i spridningen runt delningsfrekvensen. Dock är det inte säkert att hörbarheten är så stor som den ser ut eftersom hörseln kan skilja mellan direktljud och rumsljud här.

Tror att denna dipp främst kommer från Rick's (Rille) system.



Här är för övrigt en ny uppdelning och jämförelse med två av Harman-kurvorna; "Trained" vs "Untrained". Återigen litet urval men ändå en indikation vad man medvetet eller omedvetet alt händelsevis optimerar mot.

Den där SBIR-dalen vid 350-400 Hz finns i Rick's, Chopha's, Nattis och der Strudel's uppställning. Undrar om den kommer från golv eller från sidovägg? Möjligen taket. Men troligast en kombination.

Rumskurvor_vs_Floyd.png
Rumskurvor_vs_Floyd.png (95 KiB) Visad 4058 gånger
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav I-or » 2022-07-11 18:59

Maarten skrev:Tror att denna dipp främst kommer från Rick's (Rille) system.


Det handlar om en dal vid ca 2-2,7 kHz följd av en topp vd ca 2,5-4 kHz, vilka med viss variation framgår i "Chophas" och "Ricks" mätresultat ovan. Liknande små ojämnheter har även framträtt i andra mätresultat som har postats på forumet, men det är som skrivet var svårt att dra några slutsatser angående hörbarheten.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Zappa » 2022-07-11 19:45

Maarten skrev:
Chopha skrev:En eloge till dig Maarten! Riktigt hästjobb som du gör. Kanonkul att följa den statistik du för :)
....
Idag ser en kurva som jag trivs med ut så här:
1/6
[ Bild ]

Kul att du uppskattar det! Det mesta av jobbet gjorda jag i höstas och nu är det bara att fånga era bilder och klippa in i Excel. Jag har uppdaterat med mätning ovan och här kommer stilstudie från Zappa och Chopha (låter som ljud från en serietidning:-).

Bilagan Zppa_Chopha.png finns inte längre




Kul jämförelser Maarten, särskilt den med Zappa & Chopha (vilket ju låter som ett bandnamn). :) Men det ser ut som en gammal kurva från mig, exempelvis känner jag inte igen dippen kring 190 Hz i mina senare mätningar, den har istället förflyttats till sisådär 243 Hz. Sedan har dalen vid 85 Hz minskat ganska mycket och som grädde på moset har jag nu ännu mer bas, vilket jag förstås älskar. :D

22-06-27.png
22-06-27.png (79.46 KiB) Visad 4035 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Maarten » 2022-07-12 18:17

Så här då:
Zappa_Chopha-20220627.png
Zappa_Chopha-20220627.png (98.63 KiB) Visad 3969 gånger


Med Rick:

Zappa_Chopha-Ricky-20220627.png
Zappa_Chopha-Ricky-20220627.png (119.76 KiB) Visad 3969 gånger
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Zappa » 2022-07-12 18:50

Maarten skrev:Så här då:
Zappa_Chopha-20220627.png


Med Rick:

Zappa_Chopha-Ricky-20220627.png


Tackar Maarten! Nu känner jag igen min kurva. :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav I-or » 2022-07-13 11:40

Maarten skrev:
Här är för övrigt en ny uppdelning och jämförelse med två av Harman-kurvorna; "Trained" vs "Untrained". Återigen litet urval men ändå en indikation vad man medvetet eller omedvetet alt händelsevis optimerar mot.

Rumskurvor_vs_Floyd.png


Du insinuerar alltså att "resterna" kan jämföras med tränade lyssnare och att "Inoiterna" kan jämföras med pöbeln. :mrgreen:

Mer allvarligt så kan skillnaderna för högre frekvenser bero på graden av invinkling, d.v.s. hur stor andel direktljudet har i dessa mätningar. LTAS är inte en särskilt bra mätmetod för högre frekvenser.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Maarten » 2022-07-13 12:29

Haha, tolkningen ligger i betraktarens ögon brukar man säga.

Men det var ju ändå en iögonfallande skillnad, även om urvalet kunde vara större. Intressant att det alls går att se tendenser och att försöka förstå hur folk tänker och väljer. Samt utifrån vilka premisser.

Bra input avseende högre frekvenser. Då återstår skillnaderna i det lägre. T ex om det är kompensation av SBIR, eller att 'resterna' nyttjar ekvalisering? Eller om det beror på varierande spridning eller dämpning i olika register?


Zappa, din nuvarande avviker väl mer från Chopha än tidigare?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav goat76 » 2022-07-13 14:20

Jag har inte läst på ordentligt hur dessa "tränade lyssnare" har tränats, hade de personliga ljudpreferenser som de genom upprepande lyssningar tränat bort, för att på så vis ändra sin uppfattning av hur inspelningar ska låta, och därefter lyssnat efter vilka av de testade högtalarna som avviker minst från denna ljudmässiga balans?

Min följdfråga på det är: Återgår dessa tränade lyssnare till sina personliga ljudpreferenser när de väl ska avnjuta musiklyssning för eget bruk, eller är de nu stöpta för att gilla något annat? :)



Om jag får lägga till min egen uppfattning om detta så anser jag att merparten av all inspelad musik lutar åt det mer basfattiga hållet, antagligen för att man vill uppnå en mer klarare och tydligare helhet i inspelningarna än hur musiken verkligen låter i verkligheten.

Bas är komplicerat och ställer ofta till med stora utmaningar för att inte låta bumligt och maskera övriga ljudinslag, vilket antagligen är orsaken till att många inspelningstekniker hellre använder sig av det inspelade DI-spåret istället för mikrofonupptagningen av exempelvis en basgitarr. Det blir helt enkelt renare och lättare att ta hand om i mixen men resulterar också i en slankare mix. Alternativet är annars att bas-inslagen ofta mixas lägre i ljudmixen för att "slippa" problemet.

Så återigen till Harmans "Trained Listeners"...
Visst påverkas man av att se att ens egna huskurva avviker från den "tränade" kurvan, för som sagt, vem vill inte räknas till dessa finlyssnare vilket man kan se att många både här på Faktiskt (och även på ASR) försökt uppnå. Men frågan är, gillar folk det ljudliga resultatet eller är det flockbeteendet och oviljan att avvika från de "bästa" lyssnarnas preferenser?

Jag tror man får sin allra gladaste musiklyssning om man följer sin egen ljudpreferens, sen tror jag det även är mycket avhängt på hur kvalitativ basen låter i det egna lyssningsrummet. Så länge man upplever basområdet som tydligt, välartikulerat och rent, så misstänker jag att de flesta välkommnar en högre basnivå från inspelningarna än den nivån de "tränade" lyssnarna kommit fram till är den "rätta". :)

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Maarten » 2022-07-13 14:58

Skulle kunna svara längre men har inte tid och I-or, Peter eller någon annan påläst kan säkert svara, eller att någon bara googlar.

Men de kan ha en selektionsprocess att döma vad Floyd skrev i sin Ljud Repro, eller vad som står att läsa vid första bästa gurglade länk,

http://harmanhowtolisten.blogspot.com/2 ... n.html?m=1

Sen har detta med inspelningarna nämnts gånger.
Senast redigerad av Maarten 2022-07-13 15:22, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav goat76 » 2022-07-13 15:22

Maarten skrev:Skulle kunna svara längre men har inte tid och I-or, Peter eller någon annan påläst kan säkert svara, men de kan ha en selektionsprocess att döma vad Floyd skrev i sin Ljud Repro, eller vad som står att läsa vid första bästa gurglade länk,

http://harmanhowtolisten.blogspot.com/2 ... n.html?m=1

Sen har detta med inspelningarna nämnts gånger.


Jag har faktiskt provat det där träningsprogrammet men ledsnade efter några få träningspass. :)

Hela grejen finner jag aningen lustig, för alla människor har ju ”tränat” sin hörsel genom hela livet, och om merparten av alla lyssnare anser att basnivån rimligtvis borde vara högre för just de låtarna som valts för testet, så är det enligt mig också en tydlig indikation på att det låter mer naturligt och ”rätt” med en högre basnivå. Vad är ”rätt”, det en mindre skara människor genom upprepande träning fått lära sig tycka är rätt, eller vad som de allra flesta lyssnare finner vara en mer önskad och naturlig basnivå?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav I-or » 2022-07-13 15:58

Det man inte bör glömma är att den av trained listeners föredragna LTAS-frekvensgången ligger mycket nära medianfrekvensgången i de 164 studiokontrollrum som Genelec mätte upp:

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=71462&start=610

Skillnaden för höga frekvenser beror med största sannolikhet på en högre grad av direktljud i studiofallen (s.k. närfältslyssning, d.v.s. direktfältslyssning).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Zappa » 2022-07-13 17:53

Maarten skrev:Zappa, din nuvarande avviker väl mer från Chopha än tidigare?


Ja, det stämmer nog. Det ser ut som att Chophas system överlag ger ungefär två dB högre nivå mellan 60 och 600 Hz. Med lite dämpning av bs60 skulle nog våra system mäta någorlunda snarlikt mellan 60-4000 Hz, därmed inte sagt att en dämpning behövs. :) Har Chopha mätt med och utan bs60 nu? Kan nämna att jag så sent som igår mätte på nytt(!) efter att jag hade dämpat toppen vid 98 Hz med kvartsvågsabsorbenter, den nyfikne hittar mätningen i min medlemstråd. Toppen jämnades ut en del och i den mätningen var dalen vid 243 Hz några dB mindre djup.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Thomas_A » 2022-07-17 14:58

Kul statistik som sagt. Jag ser dock att min råkurva utan EQ ligger inne i statistiken. I verkligheten kör jag Audyssey under 100 Hz så den ser ut så här:

1/24:
Bild

1/6:
Bild
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Maarten » 2022-07-20 14:30

Edit, det intressanta vore dock en ny tråd, 'vad har du för I-or curve', där man mäter enligt,
viewtopic.php?f=10&t=73271

Ok, Thomas, en uppdatering i sommarvärmen, lade in ditt med lite olika jämförelser som har kommit upp i tråden. Din ser ju mycket bra ut men har väl gjort så nästan hela vägen. Men det finns några som har mindre SBIR-svackor och jämnare i basen.
Thomas_A-Room Audyssey 100 Hz 1 6.png
Thomas_A-Room Audyssey 100 Hz 1 6.png (211.26 KiB) Visad 3590 gånger


:
sb17nbac till alla!

FöregåendeNästa

Återgå till Akustikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst