Före och efter basfälla/helmholz

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav Zappa » 2022-02-17 23:40

Strmbrg skrev:Så, under soffan är förvisso diskret men kanske tämligen verkningslöst. Det var egentligen det jag hade i åtanke.


Som skrivet var, absorbenter ska placeras där de har effekt men ibland är en optimal placering omöjlig av olika skäl. Hos mig lindrar rören under soffan störande resonanser, både mätbart och hörbart. Men eftersom den totala absorptionen i mitt rum har ökat över tid tillför rören idag mindre än vad de gjorde tidigare. Jag trivs överhuvudtaget att vistas i rum med kort efterklang och låg störnivå, att umgås, prata och lira musik i sådana rum är ofta riktigt behagligt.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav Zappa » 2022-02-17 23:46

goat76 skrev:Jag drog och inhandlade ett gäng gjutrör idag bara för att testa lite, de är såpass billiga att jag köpte 5 st varav ett var tänkt att kapas i fyra delar för att kunna reglera längden så som Zappa beskrivit det. Jag klämde dit ett lock på ena änden av de fyra rören och slängde på måfå i 7 sockar i varje rör, sen testade jag att placera dem på lite olika platser i rummet och jämförde mätning med och utan rör i rummet.

Här nedan är resultatet av att ha de fyra rören ståendes på rad bakom det svarta skåpet, det var den bästa placeringen rent mätmässigt av de jag hann prova innan jag tyckte klockan blev för mycket för mina grannar. :)

Som synes på bilden så blev det en minskning av "66 Hz"-toppen med 2,2 dB, men en intressant sak var att dalen vid 97 Hz minskade även den med 2,2 dB.
INGA RÖR VS FYRA RÖR.jpg


Kul, bra jobbat! Resultatet är i linje med vad jag väntade mig. Men högfrekvensen är något förändrad mellan mätningarna, har micken flyttats lite grann?
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav goat76 » 2022-02-18 00:03

Zappa skrev:
goat76 skrev:Jag drog och inhandlade ett gäng gjutrör idag bara för att testa lite, de är såpass billiga att jag köpte 5 st varav ett var tänkt att kapas i fyra delar för att kunna reglera längden så som Zappa beskrivit det. Jag klämde dit ett lock på ena änden av de fyra rören och slängde på måfå i 7 sockar i varje rör, sen testade jag att placera dem på lite olika platser i rummet och jämförde mätning med och utan rör i rummet.

Här nedan är resultatet av att ha de fyra rören ståendes på rad bakom det svarta skåpet, det var den bästa placeringen rent mätmässigt av de jag hann prova innan jag tyckte klockan blev för mycket för mina grannar. :)

Som synes på bilden så blev det en minskning av "66 Hz"-toppen med 2,2 dB, men en intressant sak var att dalen vid 97 Hz minskade även den med 2,2 dB.
INGA RÖR VS FYRA RÖR.jpg


Kul, bra jobbat! Resultatet är i linje med vad jag väntade mig. Men högfrekvensen är något förändrad mellan mätningarna, har micken flyttats lite grann?


Mikrofonen har stått stilla hela tiden. Det svarta skåpet behövde dock dras ut 1-1,5 cm för att rören skulle rymmas bakom det, kanske kan det vara det som syns högre upp i frekvens?

Jag ska göra fler mätningar och tester kommande dagar och ska vara mer nogrann med att inte flytta skåpet, det ska bland annat bli intressant att se hur det blir med ett rör i varje hörn av rummet. :)

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav RolffRojs » 2022-02-18 00:12

goat76 skrev:
Som synes på bilden så blev det en minskning av "66 Hz"-toppen med 2,2 dB, men en intressant sak var att dalen vid 97 Hz minskade även den med 2,2 dB.


Fråga till alla: Går det att suga upp dalar genom att sänka toppar med dämpning? Eller förhindra en dal med dämpning?

Jag provade att bredda baffeln på min tvåvägare medelst pärmar och dyligt idag då den står ovanpå en basmodul och det finns plats bredvid. På mätningarna blev det uppenbart att inte bara toppar sänktes utan emellanåt minskades även en dal samtidigt. Inte samma sak som ovan, men ungefär.
Senast redigerad av RolffRojs 2022-02-18 00:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6241
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav I-or » 2022-02-18 00:22

Nej, men en ökning av dämpningen i rummet sänker inte bara toppar, utan höjer dalar också. En mindre grad av rumsreflektioner ger helt enkelt en jämnare frekvensgång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav RolffRojs » 2022-02-18 00:38

Jag redigerade mitt inlägg samtidigt som du skrev ditt svar... Jag har resonans i djupled och mellan tak och golv som jag har sänkt med eq. Vidare har jag en dal som verkar uppstå i längdled och ligger runt 30 Hz. Går den att "dämpa" bort utan tonvis med dämp när den ligger så lågt?
Senast redigerad av RolffRojs 2022-02-18 00:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav goat76 » 2022-02-18 00:52

I-or skrev:En reaktiv absorbent ger 4 gånger större verkan (ekvivalent absorptionsarea) om den placeras nära ett hörn relativt på golv.

Absorbenterna ger förstås bara god verkan om de exciteras effektivt, d.v.s. om de placeras i tryckmaximum för den eller de moder som de är tänkta att vara verksamma för. Här fyller hörnplaceringen dubbla funktioner eftersom alla moder har tryckmaximum i hörnen.


Om jag lägger ett rör på golvet (bakom skåpet) längs vänster sidovägg med den öppna änden av röret mot främre hörnet av rummet, ungefär hur nära hörnet ska mynningen ligga för maximal effektivitet?

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3618
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav juanth » 2022-02-18 01:02

vanlignv skrev:Tjaba!
Ny på forat, men jag har inbyggda helmholz rör och tänkte dela på en bild. De sitter längst bort i högra hörnet och är gömda bakom paneler och är tänkta att suga upp 44hz. Det är en stor mängd rör som tar upp hela utrymmet i hörnet.
IMG_0698.jpg

Skiss från IÖ
IMG_0699.jpg

Det verkar fungera om man sitter nära dem men längre ut i soffan, närmare sweetspotten så har de inte någon effekt vad jag kan höra, puckeln finns kvar ändå.
Kanske en mindre puckel men det kan jag inte svära på.



Välkommen!

Snygga paneler, verkligen.
Får jag fråga om dimension och längd på rören?
Hur många rör har du?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6241
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav I-or » 2022-02-18 01:48

goat76 skrev:Om jag lägger ett rör på golvet (bakom skåpet) längs vänster sidovägg med den öppna änden av röret mot främre hörnet av rummet, ungefär hur nära hörnet ska mynningen ligga för maximal effektivitet?


Inom 1/16 våglängd, d.v.s. högst ca 33 cm från hörnet för 65 Hz.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav goat76 » 2022-02-18 09:38

En liten fråga till er som mäter… var står, sitter eller ligger ni själva i rummet under själva mätningen för att påverka i minsta möjliga mån? :)

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav Zappa » 2022-02-18 09:54

goat76 skrev:En liten fråga till er som mäter… var står, sitter eller ligger ni själva i rummet under själva mätningen för att påverka i minsta möjliga mån? :)


Jag brukar sitta i köket men det går att fördröja mätningen i REW så att du hinner gå till en lämplig plats för att inte störa.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2036
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav sammel » 2022-02-18 10:10

goat76 skrev:En liten fråga till er som mäter… var står, sitter eller ligger ni själva i rummet under själva mätningen för att påverka i minsta möjliga mån? :)

Jag är nog för nära många gånger, glömmer mig själv så att säga.
Borde testa mäta med och utan mig i närheten och se skillnaden blir.
Försöker hålla mig undan nån meter när det inte är så noga mätning men
man kan ju missa nåt då eller få nåt som inte hör dit.
Det är en intressant fråga.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6241
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav I-or » 2022-02-18 12:46

Det räcker att göra som Sammel, att hålla sig någon meter eller så ifrån mikrofonen. Kroppen absorberar ljudvågor ganska väl, speciellt med kläder på.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav goat76 » 2022-02-19 12:14

I-or skrev:
goat76 skrev:Om jag lägger ett rör på golvet (bakom skåpet) längs vänster sidovägg med den öppna änden av röret mot främre hörnet av rummet, ungefär hur nära hörnet ska mynningen ligga för maximal effektivitet?


Inom 1/16 våglängd, d.v.s. högst ca 33 cm från hörnet för 65 Hz.


Jag testade igår att lägga de fyra rören på varandra bakom skåpet med de öppna mynningarna vända mot hörnet, provade med avstånd på 5, 10, 20 och 30 cm utan i pricip något som helst mätmässigt resultat. Jag hade verkligen hoppats att liggande rör bakom skåpet, den lösningen hade varit "osynlig".

Det som ger mest och bäst resultat är när alla fyra rören står upp och bredvid varandra bakom skåpet, och med röret som står närmast hörnet ungefär 60 cm från detta hörn. Ur ett teoretiskt perspektiv hade jag förväntat mig att en placering närmare hörnet borde ge ett bättre resultat, hur kommer det sig att det inte blir så?

Jag ska labba vidare med rören, men som det ser ut så ger nog säkert en mer bredbandig lösning ett större och bättre resultat, kanske någon form av absorbenter för placering i rummets alla hörn?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav Belker » 2022-02-19 12:31

Du angriper ”tvärmoden” och rören/skåpet står långs sidovägg? I så fall kanske själva rören agerar dämpmaterial och det var det du såg i första mätningen, snarare än en effekt av kvartsvågsresonans? När rören gömmer sig bakom skåpet minskar den dämpande ytan. Vild spekulation och long-shot!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav goat76 » 2022-02-19 13:35

Belker skrev:Du angriper ”tvärmoden” och rören/skåpet står långs sidovägg? I så fall kanske själva rören agerar dämpmaterial och det var det du såg i första mätningen, snarare än en effekt av kvartsvågsresonans? När rören gömmer sig bakom skåpet minskar den dämpande ytan. Vild spekulation och long-shot!


En intressant upptäckt jag precis gjorde var när jag flyttade det stora skåpet ungefär 10 cm i sidled längre ifrån rummets hörn. Den lilla förändringen minskade dippen vid 96 Hz med hela 2,5 dB! (Detta utan några rör alls i rummet.)

Labbandet med rören leder till oväntade upptäckter. :)

Förslag på bredbandiga absorbenter för frekvensområdet 60-100 Hz eller djupare?
Feb 19 Skåpet utdraget från hörnet ca 10 cm.jpg
Feb 19 Skåpet utdraget från hörnet ca 10 cm.jpg (310.36 KiB) Visad 4918 gånger

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav goat76 » 2022-02-20 02:48

Det här är aningen OT för tråden men det är iallafall relaterat till akustik.

Jag är aningen förvånad hur mycket frekvenskurvan ändras av att jag gör relativt små förflyttningar av det svarta skåpet, vilket befinner sig ungefär 3 meter ifrån lyssningsplats där även mätmikrofonen står.

Här nedan är en gif som på ett bra sätt visar hur frekvenskurvan förbättrats av att jag dragit skåpet 10 cm sidledes från rummets vänstra främre hörn och skjutit in det 4 cm närmare väggen. Främst har dipparna vid 96 Hz och 262 Hz reducerats med 3 dB respektive 1,2 dB, men i övrigt har hela kurvan från 80 Hz hela vägen upp till diskant-området blivit i överlag rakare.

Orange kurva är innan flytt av skåpet och blå är efteråt. Inga gjutrör i rummet.
ezgif.com-gif-maker.gif
ezgif.com-gif-maker.gif (160.75 KiB) Visad 4853 gånger

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9594
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav sprudel » 2022-02-20 09:32

Kan du uppfatta skillnaden vid lyssning?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav goat76 » 2022-02-20 10:42

sprudel skrev:Kan du uppfatta skillnaden vid lyssning?


Det vete fan! Skåpet är stort och ganska tungt att flytta på så det blir svårt att utföra ett lyssningstest. Jag nöjer mig denna gång med att det iallafall ser bättre ut i mätningen, skåpet är lika snyggt där det står nu. :)

Kralle
 
Inlägg: 1523
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav Kralle » 2022-02-21 11:01

I-or skrev:Helmholtzabsorbenter fungerar utmärkt om man har plats för dem, men man måste förstås dimensionera dem rätt också, vilket inte är helt enkelt.

Tänkte prova 4 st lådor på 84 l vardera för att ta ner en puckel på 47 Hz.
Finns det anledning att tro att man hamnar i rätt härad med den här HH-kalkylatorn?
(En bit ner på sidan)
http://www.mh-audio.nl/Acoustics/HHReso.html
Tänkte diam. 110 mm på porthål och portlängd justerbar för intrimning.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3618
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav juanth » 2022-02-21 19:08

Kralle skrev:
I-or skrev:Helmholtzabsorbenter fungerar utmärkt om man har plats för dem, men man måste förstås dimensionera dem rätt också, vilket inte är helt enkelt.

Tänkte prova 4 st lådor på 84 l vardera för att ta ner en puckel på 47 Hz.
Finns det anledning att tro att man hamnar i rätt härad med den här HH-kalkylatorn?
(En bit ner på sidan)
http://www.mh-audio.nl/Acoustics/HHReso.html
Tänkte diam. 110 mm på porthål och portlängd justerbar för intrimning.


Deras kalkylatorer har jag bara gott att säga om. De brukar vara pålitliga. Just den här har jag inte provat men vid ett snabbt test på befintligt projekt så ser det ut att stämma väl.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

vanlignv
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2022-01-11

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav vanlignv » 2022-02-22 21:31

juanth skrev:Välkommen!

Snygga paneler, verkligen.
Får jag fråga om dimension och längd på rören?
Hur många rör har du?


Tack, dimensionen var 1950mm minus omkretsen på ett rör, vilket jag inte minns just nu, men typ 14cm kanske.
Tänkte kolla mängden men kommer inte åt dem längre så enkelt. Gissar på 18 kanske, det blev fullt i alla fall?
Öppningen på rören upp och ned, var och varannan. Position i mitten på höjdled med takhöjd 2400mm.
Innan de monterades mätte jag självresonansen med knacktest och de resonerade precis där det var tänkt, 44hz.
Senast redigerad av vanlignv 2022-02-22 23:20, redigerad totalt 1 gång.

Kralle
 
Inlägg: 1523
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav Kralle » 2022-02-22 21:37

Deras kalkylatorer har jag bara gott att säga om. De brukar vara pålitliga. Just den här har jag inte provat men vid ett snabbt test på befintligt projekt så ser det ut att stämma väl


Byggde ihop en lådda idag och det stämde hyfsat mot kalkylen. Fick korta ner porten 3 cm bara.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav goat76 » 2022-02-22 22:28

Kralle skrev:
Deras kalkylatorer har jag bara gott att säga om. De brukar vara pålitliga. Just den här har jag inte provat men vid ett snabbt test på befintligt projekt så ser det ut att stämma väl


Byggde ihop en lådda idag och det stämde hyfsat mot kalkylen. Fick korta ner porten 3 cm bara.


Det vore kul med lite bilder på bygget och lite mätningar före och efter. :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3618
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav juanth » 2022-02-23 01:01

F794BE39-993C-463A-A549-C75AF9C27DEF.jpeg
F794BE39-993C-463A-A549-C75AF9C27DEF.jpeg (134.12 KiB) Visad 4511 gånger
goat76 skrev:
Belker skrev:Du angriper ”tvärmoden” och rören/skåpet står långs sidovägg? I så fall kanske själva rören agerar dämpmaterial och det var det du såg i första mätningen, snarare än en effekt av kvartsvågsresonans? När rören gömmer sig bakom skåpet minskar den dämpande ytan. Vild spekulation och long-shot!


En intressant upptäckt jag precis gjorde var när jag flyttade det stora skåpet ungefär 10 cm i sidled längre ifrån rummets hörn. Den lilla förändringen minskade dippen vid 96 Hz med hela 2,5 dB! (Detta utan några rör alls i rummet.)

Labbandet med rören leder till oväntade upptäckter. :)

Förslag på bredbandiga absorbenter för frekvensområdet 60-100 Hz eller djupare?
Bilagan Feb 19 Skåpet utdraget från hörnet ca 10 cm.jpg finns inte längre



Din 65-66 Hz resonans kan du kanske åtgärda med en sån här?
Svårare med den lägre resonansen.
Bara att börja borra :D

http://www.mh-audio.nl/Acoustics/Helmho ... nator.html

Iofs så blir de rätt skrymmande.. se bild
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav goat76 » 2022-02-23 10:47

juanth skrev:
F794BE39-993C-463A-A549-C75AF9C27DEF.jpeg
goat76 skrev:
Belker skrev:Du angriper ”tvärmoden” och rören/skåpet står långs sidovägg? I så fall kanske själva rören agerar dämpmaterial och det var det du såg i första mätningen, snarare än en effekt av kvartsvågsresonans? När rören gömmer sig bakom skåpet minskar den dämpande ytan. Vild spekulation och long-shot!


En intressant upptäckt jag precis gjorde var när jag flyttade det stora skåpet ungefär 10 cm i sidled längre ifrån rummets hörn. Den lilla förändringen minskade dippen vid 96 Hz med hela 2,5 dB! (Detta utan några rör alls i rummet.)

Labbandet med rören leder till oväntade upptäckter. :)

Förslag på bredbandiga absorbenter för frekvensområdet 60-100 Hz eller djupare?
Feb 19 Skåpet utdraget från hörnet ca 10 cm.jpg



Din 65-66 Hz resonans kan du kanske åtgärda med en sån här?
Svårare med den lägre resonansen.
Bara att börja borra :D

http://www.mh-audio.nl/Acoustics/Helmho ... nator.html

Iofs så blir de rätt skrymmande.. se bild


Borra sa du, 800 hål! 1 x 2 meter panel med 28 cm djup från väggen är aningen skrymmande, kanske kan man göra ett konstverk av det? :D

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav RolffRojs » 2022-02-23 11:38

Denna kan kanske vara något: https://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1992-10.pdf

Screenshot 2022-02-23 at 10-33-12 BBC RD 1990-10 - 1992-10 pdf.jpg
Screenshot 2022-02-23 at 10-33-12 BBC RD 1990-10 - 1992-10 pdf.jpg (550.25 KiB) Visad 4464 gånger

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3618
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav juanth » 2022-02-23 12:24

goat76 skrev:
juanth skrev:
Bilagan F794BE39-993C-463A-A549-C75AF9C27DEF.jpeg finns inte längre
goat76 skrev:
En intressant upptäckt jag precis gjorde var när jag flyttade det stora skåpet ungefär 10 cm i sidled längre ifrån rummets hörn. Den lilla förändringen minskade dippen vid 96 Hz med hela 2,5 dB! (Detta utan några rör alls i rummet.)

Labbandet med rören leder till oväntade upptäckter. :)

Förslag på bredbandiga absorbenter för frekvensområdet 60-100 Hz eller djupare?
Bilagan Feb 19 Skåpet utdraget från hörnet ca 10 cm.jpg finns inte längre



Din 65-66 Hz resonans kan du kanske åtgärda med en sån här?
Svårare med den lägre resonansen.
Bara att börja borra :D

http://www.mh-audio.nl/Acoustics/Helmho ... nator.html

Iofs så blir de rätt skrymmande.. se bild


Borra sa du, 800 hål! 1 x 2 meter panel med 28 cm djup från väggen är aningen skrymmande, kanske kan man göra ett konstverk av det? :D


Hehe jo…
Du kan köra större yta, större hål och mindre djup på lådan. Om du har plats.
Iofs så blir det i mitt exempel mindre yta som perforerats och mindre verkningsgrad. Med fyllning i så blir det bredbandigare absorption.

Det behöver inte vara hål, det går fint med slitsar…fram med fräsen. % öppen yta är det som räknas.

Kanske så här? Se bild.
Bilagor
4CF28749-D842-484B-A27A-E86F4217290E.png
4CF28749-D842-484B-A27A-E86F4217290E.png (195.77 KiB) Visad 4452 gånger
4A515A6D-9810-4473-855C-A9A183ABD229.png
4A515A6D-9810-4473-855C-A9A183ABD229.png (195.77 KiB) Visad 4452 gånger
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav goat76 » 2022-02-23 16:14

juanth skrev:
goat76 skrev:
juanth skrev:
F794BE39-993C-463A-A549-C75AF9C27DEF.jpeg



Din 65-66 Hz resonans kan du kanske åtgärda med en sån här?
Svårare med den lägre resonansen.
Bara att börja borra :D

http://www.mh-audio.nl/Acoustics/Helmho ... nator.html

Iofs så blir de rätt skrymmande.. se bild


Borra sa du, 800 hål! 1 x 2 meter panel med 28 cm djup från väggen är aningen skrymmande, kanske kan man göra ett konstverk av det? :D


Hehe jo…
Du kan köra större yta, större hål och mindre djup på lådan. Om du har plats.
Iofs så blir det i mitt exempel mindre yta som perforerats och mindre verkningsgrad. Med fyllning i så blir det bredbandigare absorption.

Det behöver inte vara hål, det går fint med slitsar…fram med fräsen. % öppen yta är det som räknas.

Kanske så här? Se bild.


Jag har beställt en färdig produkt som jag hoppas mycket på, om inte annat så kommer det åtminstone bli en snygg inredningsdetalj i vardagsrummet. Jag återkommer kanske med mer information senare, det beror på OM det ger ett bra resultat. :)

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav Zappa » 2022-02-23 18:33

goat76 skrev:
juanth skrev:
goat76 skrev:
Borra sa du, 800 hål! 1 x 2 meter panel med 28 cm djup från väggen är aningen skrymmande, kanske kan man göra ett konstverk av det? :D


Hehe jo…
Du kan köra större yta, större hål och mindre djup på lådan. Om du har plats.
Iofs så blir det i mitt exempel mindre yta som perforerats och mindre verkningsgrad. Med fyllning i så blir det bredbandigare absorption.

Det behöver inte vara hål, det går fint med slitsar…fram med fräsen. % öppen yta är det som räknas.

Kanske så här? Se bild.


Jag har beställt en färdig produkt som jag hoppas mycket på, om inte annat så kommer det åtminstone bli en snygg inredningsdetalj i vardagsrummet. Jag återkommer kanske med mer information senare, det beror på OM det ger ett bra resultat. :)


Om du har beställt produkter för att ta hand om basresonanserna gissar jag att de har väl tilltagen volym. Extra kul att de dessutom är snygga, jag blir förstås nyfiken. :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

FöregåendeNästa

Återgå till Akustikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster